Solenoid motor voor tuintractortje

Dat ding trekt zo'n vermogen, je probeert praktisch een kortsluiting te schakelen
Elke 'eenvoudige' besturing rookt eruit net zoals die microswitch
Vanwaar denk je dat iedereen roept 'klein beginnen'

Heel dik relais achter je microswitch, misschien schakelt die nog een tijdje voordat die ook uitrookt

30A is niet dramatisch veel voor een moderne MOSFET hoor, maar ik vraag me af of dat 30A piek of 30A gemiddeld is, volgens het metertje van de voeding.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

30A niet nee, maar ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat dat de piekstroom is
Het is een paar meter koperdraad, vrij dikke ook nog
ik verwacht meer 30A nominaal met een startpiek die begrenst is op wat de voeding aan capaciteit heeft.

Een bruikbare 4 cilinder solenoid maken gaat me dus voorlopig niet lukken.

Wellicht heeft iemand een passend elektromotortje voor mij.
Ongeveer 300 Watt met maximale diameter 10 cm.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hebben die motortjes die binnen die 10 cm diameter blijven?

.Beter ga je goed opletten op wat mensen je hier vertellen. We hebben je een half jaar geleden al verteld dat die solenoidmotor nergens op uit kon lopen, en dat is waarheid geworden.

Ik vertel je nu: Laat de eis van 10cm vallen. Zoek dáár een oplossing voor.

Bijvoorbeeld door de motor longitudinaal te plaatsen en een as naar achter te laten lopen, en op de plek waar je die 10cm hebt, een haakse overbrenging te maken ofzo.

Een scootmobielmotor is krachtiger en groter, en dat heb je ook nodig met zulke dikke wielen op een zachte ondergrond. Een scootmobielmotor is al krap qua vermogen (750w) maar is gemakkelijk te implementeren, de hele aandrijving en regeling enzo kan je kant en klaar ergens uitslopen voor een redelijk bedrag. Blijkt dan dat 750w niet genoeg is, heb je niet weer een half jaar verspild.

Ik schat dat die 750w van een scootmobiel net genoeg is om het chassis op die foto in beweging te krijgen op gras, en mee te kunnen lopen zonder in te hoeven houden. Niet genoeg om dingen te slepen.

Dergelijke vermogens in 10cm bestaan, maar dan heb je het vaak over motoren die 20.000rpm lopen. Dan moet je dus een goeie 1:100 overbrenging maken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
High met Henk

Special Member

contacteer even GOSSIE in Tholen. Ik weet dat die evt. nog wel een scootmobiel heeft, maar weet niet of die nog een sloper heeft waar hij vanaf wil.

Bedrijf is van mijn vader en die is aan het afbouwen. Ik had je graag geholpen met je solenoid motor, maar dinsdag wordt mijn nieuwe woning ontruimd en ik heb vanaf dan 3 maanden vrij om het weer bewoonbaar te krijgen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@Ledlover,

Op 15 juni schreef ik in dit topic:

Met die componenten heb ik toen een model van een John Deere gemaakt.
Achterband is 406 mm diameter.
Snelheid vooruit snel: 2,7 km/h en langzaam: 1,08 km/h
Achteruit: 0,9 km/h

Dat is de snelheid die ik nodig heb om te maaien. En die 300 watt bleek ook ruim voldoende.

@ High met Henk,

Binnenkort wil ik gaan kijken daar in Tholen.

GJ_

Moderator

Op 16 december 2022 20:23:46 schreef Ledlover: We hebben je een half jaar geleden al verteld dat die solenoidmotor nergens op uit kon lopen, en dat is waarheid geworden.

Maar wel veel leuke geslaagde experimenten toch?

Op 16 december 2022 20:23:46 schreef Ledlover:
Ik vertel je nu: Laat de eis van 10cm vallen.

Lijkt me geen enkel probleem in combinatie met een zelfde formaat reductor.

Lambiek

Special Member

Op 16 december 2022 19:34:22 schreef m.bouwer:
Hebben die motortjes die binnen die 10 cm diameter blijven?

Ik heb een complete aandrijving liggen met een differentieel. Motor is 1200W, een motor voor een scootmobiel varieert tussen de +/- 800 en 1200W.

https://www.youtube.com/watch?v=bujTpcw4oMc

Dit is de regelaar.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…

Je zou ook deze kunnen maken, moet wel een beetje aangepast worden. Maar met een paar zwaardere mosfets en een goede driver moet het gaan.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 17 december 2022 10:52:29 schreef Lambiek:
Ik heb een complete aandrijving liggen met een differentieel.

Zo, na een half jaar ijverig experimenteren is dit een mooie bijna kant en klaar oplossing. Tijd om een leerzame periode af te sluiten en de handen uit de mouwen te steken voor iets dat gewoon werkt lijkt me.

Lambiek

Special Member

Op 17 december 2022 11:16:47 schreef GJ_:
Zo, na een half jaar ijverig experimenteren.......

We gaan het zien... :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Aan de hand van de beginsituatie met de kruiwagenaandrijving kan ik aangeven wat ik nu nodig heb.

De motor is 300 Watt. Dat is goed, maar ik wil een kleinere diameter en als het kan een motor met reductiebak tot 700 toeren/min. maximaal.
En met een hoger voltage dan 36 volt.

De accu is 4 Ah. Mag meer zijn. Zolang ik hem maar kwijt kan onder de motorkap.

Stepjes wielmotor?
Goed verkrijgbaar, 300w, draait rond die 700 rpm of lager, goedkoop, bijbehorende controller plug en play

Vraag me alleen af of die 10cm zijn, 6-8 inch, maar dat is met band en velg erbij, is waarschijnlijk 12-14cm maar als je een beetje rondzoekt vindt je er misschien wel een

Op 18 december 2022 11:22:04 schreef DK:
draait rond die 700 rpm of lager,

Merk op dat als je een 300W motor die bedoeld is om 1500 RPM te draaien dat die best 700 RPM kan, maar dan dus maar ongeveer de helft van het vermogen heeft (150W).

(Maar ik ben het met je eens dat die stepjes best wel eens in de juiste orde-grootte zitten!).

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 18 december 2022 13:12:29 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dan zet ik een extra vertraging van de motor naar de pignon.

Heeft iemand zo'n motortje compleet met accu en snelheidsregeling in de aanbieding?

De hele achterbrug is nu aangepast.
Elk achterwiel gaat nu aangedreven worden met een motor met wormbakje en extra eindvertraging.

[Bericht gewijzigd door m.bouwer op woensdag 5 april 2023 21:41:36 (14%)

High met Henk

Special Member

tja, ik ben nu nog een beetje druk, maar had je bij je aanvang graag geholpen, want blijf je originele concept wel gaaf vinden...

echter heb ik zelf nu net een grotere tractor gekocht, daar ik met jouw maatje niet uitkwam... (fordson dexta)

die 2 motoren is overigens een ERG slecht plan. Ze zullen nooit exact hetzelfde toerental draaien en derhalve zul je flink moeten sturen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Die Dexta is ideaal voor een elektrische conversie.

Ik denk dat dat wel mee zal vallen; de motor die harder wil draaien maakt daardoor een hogere tegen-EMK, waardoor er minder stroom loopt en hij minder koppel maakt. Ik verwacht dat de verschillen heel klein zullen zijn en je daar niets van merkt.

Het is eerder een probleem dat ze bij dezelfde spanning wel even hard willen draaien, en dus rechtdoor willen terwijl je stuurt. Wederom verwacht ik dat dit ook wel meevalt, temeer omdat dit geen motoren met een extreem hoog rendement zullen zijn.

Ik zou wel de temperatuur in de gaten houden en ze eventueel een beetje geforceerd koelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Mijn Dexta zou idd prima elektrisch kunnen, maar loont nu nog ff niet. De 3 pitter diesel heeft al zijn pk'tjes nodig om mij te helpen met het werk hier. Vooral de voorlader heeft het zwaar.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 5 april 2023 22:14:03 schreef SparkyGSX:
Ik denk dat dat wel mee zal vallen;.....

Ik denk van niet.

Het is eerder een probleem dat ze bij dezelfde spanning wel even hard willen draaien, en dus rechtdoor willen terwijl je stuurt.

Ja, precies. En daarom word het niets.

Bij zoiets moet je een differentieel gebruiken, de TS kan beter een scootmobile motor zoeken met een differentieel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Of twee motorregelaars in constant-koppel (dus constante-stroom) modus, of de beide motoren in serie zetten en de accuspanning verdubbelen om daarvoor te compenseren.

Het leuke van die laatste optie is dat de stroom door beide motoren altijd gelijk moet zijn; ze staan immers in serie. De spanning wordt dan verdeeld naargelang het toerental van de beide motoren.

Een nadeel daarvan is natuurlijk, net zoals bij elk normaal differentieel (met uitzondering van een Torsen differentieel), dat je bijna geen koppel meer krijgt als één van de wielen (nagenoeg) vrij kan draaien. In dat geval zou je het differentieel kunnen "sperren" door de motoren juist wel weer parallel te zetten.

Er zal hoe dan ook een motorregelaar nodig zijn; het lijkt me onverstandig om deze motoren met een relais of zo direct aan een accu te schakelen, dat is voor de levensduur van de motoren en de rest van de aandrijflijn niet erg bevorderlijk, en je kunt de snelheid niet regelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

of iets sterker: pak een versnellingsbak van een toyota prius en de stuur electronica. Heb je meteen een beetje koppel.

Een traktor vindt dat wel prettig.... een scootmobiel zie ik nog niet met een karretje rijden over een stukje onverhard... laat staan ploegen

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 6 april 2023 08:32:34 (38%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???