Off grid woonhuis met werkplaats

Op 9 februari 2023 09:17:53 schreef SparkyGSX:
De windsnelheid loggen kun je toch prima zelf, een losse windsnelheidsmeter, Arduino en een SD kaart is genoeg. Eigenlijk moet je die dan wel een heel jaar laten hangen, of toch ook ieder geval de periode dat je zonnepanelen voorspelbaar weinig gaan opleveren, en dat is dit jaar al grotendeels voorbij. Log dan gelijk de temperatuur erbij.

Ouwe koe alarm!!!!
Topic gaat nu over batterijtjes.

pa3gws

Golden Member

Hoezo batterijtjes?
Er wordt alleen aangegeven dat het zinvol kan zijn wat er aan windsnelheden te verwachten is voor bepaalde types windmolen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 9 februari 2023 08:42:29 schreef fablab:
is zoiets serieus te nemen? Heeft er iemand dit als eens gekocht?

https://www.alibaba.com/product-detail/EITAI-High-Voltage-Battery-10-K…

Dit zijn de batterijtjes die ik bedoel. Alles daarvoor (voor 8 juli 2022) gaat over windmolens. (en een niet-bestaande AA-batterijtje van 20Ah)

@ohm pi
Ze we beweren een batterij van 10 kWh te hebben, bedoel je dat dit een even grote oplichterij is dan als de windmolens?

Als je deze prijzen vergelijkt met deze van een auto batterij, is dit inderdaad verdacht goedkoop?

Jan

maartenbakker

Golden Member

Als je wilt weten hoe goed iets is, is vergelijken met iets waarvan dat lastig te bepalen is, niet zo productief.

Zonder er wazige vergelijkingen bij te halen is het Chinese accu-aanbod niet duidelijk ongeloofwaardig, maar met een vrij lage prijs kunnen er altijd probleempjes zijn met de capaciteit en de kwalieit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

10kWh accus bestaan prima, kost je rond de 3000 euro als je ze zelf rechtstreeks haalt.

kwaliteit en of de capaciteit gehaald wordt moet je allemaal maar beleven, dat is bij veel chinezen een niet bekend woord. Je moet dus zelf de QC doen.

Wil je een gokje wagen, kun je zelf kwaliteit beoordelen en heb je een maandje of 2-3 dan is dat wel de goedkoopste optie.

Op 10 februari 2023 15:58:37 schreef fablab:
@ohm pi
Ze we beweren een batterij van 10 kWh te hebben, bedoel je dat dit een even grote oplichterij is dan als de windmolens?

Als je deze prijzen vergelijkt met deze van een auto batterij, is dit inderdaad verdacht goedkoop?

Jan

Ik doe geen uitspraak over de batterijen waarover je vragen hebt.
Ik doe wel een uitspraak over de batterijen waarover JoWi op 8 juli 2022 gepost heeft.
En ik klaag over een oude koe.

Op 10 februari 2023 16:20:30 schreef DJSmiley:
10kWh accus bestaan prima, kost je rond de 3000 euro als je ze zelf rechtstreeks haalt.

kwaliteit en of de capaciteit gehaald wordt moet je allemaal maar beleven, dat is bij veel chinezen een niet bekend woord. Je moet dus zelf de QC doen.

Wil je een gokje wagen, kun je zelf kwaliteit beoordelen en heb je een maandje of 2-3 dan is dat wel de goedkoopste optie.

100% eens, ik hoopte dat iemand anders de gok al had gedaan ;-)))

High met Henk

Special Member

Even deze weer afstoffen:

heb inmiddels 32 zonnepanelen van 460 kWp (okee 4 zijn er zeker gesneuveld, maar worden vervangen, zie domme fouten ongelukken etc topic hiervoor) totaal dus 14.72 kWp aan panelen.

Die komen aan een Solis RHI-3P10k-HVES-5G hybride omvormer.

Daarnaast heb ik 6 kw aan Pylontech batterijen bijgekocht.

Okee er is er 1 gesneuveld, dus nu zijn het nog maar 4 kW, maar die gesneuvelde wordt ook vervangen.

Ik snap dat dat zeker niet genoeg is voor off-grid wonen...

maar nu komt de kicker:

ik heb inmiddels ook 6x 200 V H2 Lifepo4 accu's staan. dingen moet je letterlijk met een vorkheftruck pakken en naar verluidt zou dit bij elkaar een 200 kWh moeten zijn. dus 33 kWh per stuk gezien de afmetingen en het gewicht is dat niet geheel ondenkbaar.

Echter die dingen moeten uiteindelijk WEL met de omvormer gaan praten.
Er zal dus een BMS aan geknoopt moeten worden. Uit het accupack komen 2 draden (spanning/temperatuur) en nog 2 kleine met een kleine converter eraan. Deze converter is een CGM200c en lult CAN, wat prima is, daar de omvormer ook CAN lult, maar of het ding daarmee ook direct met de omvormer kan praten?? Geen idee.

Wellicht kunnen jullie mij op weg helpen? Ik heb er te weinig tijd voor om het uit te zoeken. Anders zet ik V & A de vraag uit of iemand dit uit wil zoeken tegen betaling.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Geen reacties?
oproep in V & A geplaatst nu.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Goed kans dat het BMS van die pakketten CANopen 418 gebruikt, dat is "de" standaard voor battery management over CAN.

Wat bedoel je met "de omvormer"? Is dat een stand-alone of grid-forming 230V inverter, of bedoel je daarmee de solar inverter?

Ergens moeten de beslissingen genomen worden; waarschijnlijk komt dat hier neer op het stoppen van het laden en ontladen bij een te volle of lege accu, en niet heel veel meer? Misschien wil je nog een waarschuwing voor de state-of-charge, of juist een boiler of zo inschakelen als het pakket vol is maar je nog steeds stroom van je panelen hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Op 6 april 2023 23:14:14 schreef SparkyGSX:

Wat bedoel je met "de omvormer"? Is dat een stand-alone of grid-forming 230V inverter, of bedoel je daarmee de solar inverter?

De solar omvormer..
Solis RHI-3P10k-HVES-5G hybride omvormer dus.

Eigenlijk is het de pylontech batterijen eraf en deze erop. Ze moeten hetzelfde gaan communiceren als de pylontech.

Die beslissingen hoeven niet hierin, want komen al uit de omvormer. Daar heb ik veel meer gegevens (ook van de panelen) en die heeft ethernet.

Edit:
Het protocol zal iets zijn als dit:

https://www.sigineer.com/wp-content/uploads/2021/01/Sigineer-Power-Sol…

Er zal dus iets moeten zijn wat met de accu's aan de ene kant praat en met de omvormer aan de andere kant. Zoals het er nu uitziet, praten beide CAN, maar is het protocol van de accu's anders/minder uitgebreid dan hetgeen de omvormer zal willen zien...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 7 april 2023 05:23:14 (15%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
help

Golden Member

Mooie packs!, werd even op het verkeerde been gezet, in de tekst stond het verkeerde type nummer. Op de foto wel het juiste nummer CGM022C

Ik heb hier helaas te weinig verstand van maar heb wel wat documentatie gevonden, voor zover je die nog niet had:
https://emusbms.com/wp-content/uploads/2021/03/CGM022C_Datasheet_v1.9-…
https://www.innopower.de/produkt/cgm022c-kit/

Het lijkt erop dat deze module: https://emusbms.com/product/g1-bms-control-unit/ gekoppeld kan worden via CAN en dan kan praten met o.a. Victron, Delta Q, SMA, Elcon, Eltek

https://emusbms.com/product-category/emus-g1-bms-master-slave-system/
https://emusbms.com/wp-content/uploads/2022/02/EMUS-G1-User-Manual-v2.…

Protocol van de EMUS G1 BMS:
https://emusbms.com/wp-content/uploads/2018/12/EMUS-G1-BMS-Serial-Prot…

Currently EMUS G1 Control Unit officially supports the following chargers:
Table 2-1 List of supported chargers, inverters and their communication protocols
Charger Name Communication Protocol
ADY CAN J1939
Analog Controlled Charger I/O Controlled
Brusa NLG644 CAN
Delta-Q CANOpen
EDN CAN
Elcon CAN J1939
Eltek Valere EV Power CAN
Enpower CAN J1939
G-Power EV33 CAN
HF/PFC CAN J1939
IEB CAN J1939
Ingeteam CAN
Micropower Group Lion CAN
Non-CAN I/O Controlled
PYLON CAN
Powerfinn Robust and PAP3200 CAN
Sermatec CAN
Shinry CAN
Stercom CAN
Sunny Island inverter CAN
TC CAN J1939
TSM CAN
Victron CAN
Zivan NG and SG series CAN
ZVU I/O Controlled

https://emusbms.com/product/g1-bms-control-unit

[Bericht gewijzigd door help op vrijdag 7 april 2023 11:35:02 (30%)

High met Henk

Special Member

Dan zal de Solis ook wel werken.. die accepteert vrij veel. (Pylon packs dus ook)

Al met al als ik die module erbij koop kan ik het zo aan mijn Solis knopen??
ik denk dat ik e.e.a. wel moet configureren toch??

Ik heb gewoon geen tijd om erin te duiken nu...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 7 april 2023 16:12:22 (16%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
help

Golden Member

Ik zou een mail sturen aan emusbms verwacht dat zij je die informatie zo aan kunnen leveren.
Maar als ik het zo lees zou het relatief simpel moeten zijn.

Op 8 juli 2022 19:20:37 schreef pa3gws:
Is een dergelijk systeem soms rendabel?
https://www.amazon.nl/Verticale-Driefasige-Windturbine-Controller-Huis…

Zie het nu pas. Agentschap NL heeft tbv gemeentes in Nederland een pdf uitgegeven over de voor- en nadelen van windmolentjes, het rendement en plaatsing van die dingen. Het is uit (dacht ik) 2010, maar principes veranderen niet.

Zie 5.3.2 over het maximale theoretische rendement van diversen soorten windmolens

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Jinny

Golden Member

Hmmm, iets dat mijn vader al had bedacht...
Eea weegt niet op tegen de kosten, eind jaren '70 al.
Je hebt nu eenmaal een grote molen nodig en flink wind om daar serieus energie van te kunnen aftappen.
Dat Ali ding geeft dat vermogen alleen 'as lightning strikes'.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Op 10 april 2023 08:47:57 schreef keebrev:
Zie het nu pas. Agentschap NL heeft tbv gemeentes in Nederland een pdf uitgegeven over de voor- en nadelen van windmolentjes, het rendement en plaatsing van die dingen.

En toch moet zo'n molentje jou wel aanstaan gezien je Signature.
IEDER (MINI)WATTJE IS ER EEN.... :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Tja, maar je hoeft in de nacht niet meer te hebben dan een lampje en een pompje voor de cv...

Even gerekend heb ik 4000 kWh nodig excl warmtepomp dan...op jaar basis.

Das 11 kW per dag ongeveer. Das 450 Wh...
Das niet veel en dat is voor het hele jaar. zeker niet met een molen van > 3000 Wp

I.c.m. zonnepanelen zou ik dan echt wel toekomen met de grote accu's.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 10 april 2023 20:24:15 schreef High met Henk:
Tja, maar je hoeft in de nacht niet meer te hebben dan een lampje en een pompje voor de cv...

Even gerekend heb ik 4000 kWh nodig excl warmtepomp dan...op jaar basis.

Das 11 kW per dag ongeveer. Das 450 Wh...
Das niet veel en dat is voor het hele jaar. I.c.m. zonnepanelen zou ik dan echt wel toekomen met de grote accu's.

excl warmtepomp daar zeg je het idd. reken maar dat je een 1500 M3/jaar gas zou verstoken daar, zou je dat met een elektrische kachel doen kun je een 9kW wegzetten tegen 1 m3 gas. met een warmtepomp kom je aardig in de buurt van een cv ketel, maar reken eens met 2000kWh ( je hebt nog geen gegevens om mee te rekenen, immers heb je het kantoor deel als woning in gebruik nu ) kom je met 6000+ kWh uit. dan heb je je zonnepanelen wel nodig. en vooral dat je in de zomer ruim meer teruglevert ter compensatie van de winter met amper zonkracht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Klopt idd. Warmtepomp is nu nog ff koffiedik kijken..
Daarom heb ik die nu ff buiten beschouwing gelaten...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 10 april 2023 11:00:57 schreef Lambiek:
[...]
En toch moet zo'n molentje jou wel aanstaan gezien je Signature.
IEDER (MINI)WATTJE IS ER EEN.... :)

Jaaaa, die dingen zijn leuk. Een kosten/ baten analyse levert een nogal een ontnuchterende conclusie op. Afgeschreven voordat ze wat opleveren.
Hier nog zo'n mooi voorbeeld: YT

Aan de kust prima, maar op het land wordt het snel een stuk minder, zie het kaartje in het document. In de Achterhoek worden µWattjes opgewekt met die molens, en daar doe ik het niet voor :+

Ieder (Mini)Wattje is er een...