Lidl elektrische (Bafang middenmotor) fiets had een knipperend display en viel toen uit. Krijg hem ook niet meer aan.

Recent heb ik dit display al een paar uur op de verwarming gelegd, in een zakje rijst, omdat er duidelijk water in zit. Is niet open te krijgen (zonder geweld te gebruiken).

Nu wilde ik hem een paar uur op bv. 70 graden in de oven leggen, maar kan een LCD daar tegen? Gevoelsmatig verwacht ik problemen...

Edit: hij deed het weer even. Wiebelen aan alle kabeltjes en verbindingen gaf geen (extra) storing, dus dat staaft mijn vermoeden dat het het display zou kunnen zijn.

Misschien is het mogelijk om twee kleine gaatjes in de behuizing te boren en dan met (pers)lucht droogblazen.

Zit in dat kastje een eigen accu? In dat geval bepaalt die waarschijnlijk de bovengrens van de temperatuur.
Li-Ion heeft last van thermal runaway boven de ongeveer 65 graden IIRC. Getal kan verschillen bij verschillende accusoorten, en ik kan het bovendien fout onthouden hebben. Ga in geval van een ingebouwde accu dus maar niet boven de 40 graden.

Met nog de kanttekening dat je oven vervelend veel overshoot kan hebben op dergelijke lage temperaturen... Dus ver boven de 40 graden kan worden als je 'm daar op instelt.

Het LCD kan denk ik meer hebben dan de accu. (Ik heb wel eens een oude nokia in een zakje in een waterkoker zien verdwijnen bij een demonstratie - achteraf bedenk ik me dat daar vas ook een accu in zat, maar misschien nog NiMH. Richting de 100 graden Celsius en het LCD was egaal zwart, maar na afkoelen werkte het weer. Ik weet niet of 'ie lang genoeg kookte om volledig door te warmen.)

Uit zichzelf heeft rijst geen magische vochtvreetkrachten, of het heeft zich al volgrevreten met vocht uit de lucht. DIe silicagel 'do not eat' zakjes die overal in zitten idem: die zijn vaak al vol met vocht uit de lucht. (Afh. van luchtvochtigheid en hoe lang ze open liggen).

Maar ze zijn herbruikbaar door ze een tijdje flink te verwarmen. Je zou dus die silicagelzakjes droog kunnen bakken (of desnoods rijst), en daarna in een afgesloten ziplock zak (of andere luchtdichte verpakking) naast het display kunnen verpakken. (Zo houd ik mijn 3dprintfilament droog)

Als het display niet open kan, ik ken nog geen bafang display die het niet kan.
Zie ik ook het meeste in het boren van 2 gaatjes oo een vlak stuk zodat je er later een sticker over kunt plakken.

Is een vocht membraam geen oplossing ( of een stukje klimaatfolie)
Zomaar een idee.
Houd er ook rekening mee dat als er vocht inzit het alles aantast, printbanen e.d.

Pcb is porues en houd lang vocht vast dus even in een uurtje drogen zit er niet in.

Als er vocht vanzelf in het display is gekomen dan komt het vocht er ook vanzelf weer uit.
Gewoon het display op kamertemperatuur een aantal dagen laten liggen tot het vocht verdwenen is.

Klein stapje verder, bleek toch open te kunnen. Glasplaat was gelijmd en heeft me mijn nagels gekost om open te krijgen (maar nagels zijn 100x fijner dan die flutplastic spateltjes om telefoons e.d. open te maken).

Krijg vooralsnog het display niet uit de achterkant van de behuizing. Misschien dat verwarmen de behuizing ietsje flexibeler maakt.

Ook geprobeerd een vervanger te vinden op Ali, maar nog niet gevonden. 6-pin female lijkt niet heel standaard. (Mijn reparaties mislukken nogal eens en we hebben 3 van deze fietsen in de familie, dus eentje op voorraad kan geen kwaad.)

Wordt vervolgt. Zwarte streep is zo'n 'spudge' om iets open te wrikken, lichte diagonaal streep lijkt een barst of zo, maar dat is het niet.

(maar nagels zijn 100x fijner dan die flutplastic spateltjes om telefoons e.d. open te maken)

Zo'n setje Japanse plamuurmessen is ook voor veel dingen te gebruiken, zijn heel dun...
Ik gebruik ze ook altijd om geprinte voorwerpen bij mijn 3d printer los te steken.

https://www.bk-beta.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/3/1337-s5-beta-japanse-plamuurmessen-set.jpg

Op 6 april 2023 00:29:15 schreef r-p:

Ook geprobeerd een vervanger te vinden op Ali, maar nog niet gevonden. 6-pin female lijkt niet heel standaard. (Mijn reparaties mislukken nogal eens en we hebben 3 van deze fietsen in de familie, dus eentje op voorraad kan geen kwaad.)

letterlijk 3sec op google "bafang novation display"
https://www.aliexpress.com/item/1005004089386287.html

daar zie ik dat het display dus DP26 heet, maar vind je weinig over.
doch met andere nummers...
https://www.ks-bikes.de/E-novation_Display_LCD,_(301460-01_)_Bafang_E-…

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/prophete-enovation-bbs-01-…
en hier vind ik dat het de BBS01 motor is? dat is zowat de meest verkochte mid motor van bafang (heb ik in mijn ligfiets ook). dus kan je EENDER welk display daar aan knopen volgens mij. waarom de uwe 6pinnen heeft en de mijne 5 weet ik ook niet. kan je op uw motor eens kijken wat het type plaatje zegt? kan je daar kijken of een ander display misschien ook kan werken

[Bericht gewijzigd door fcapri op (28%)]

Belangrijk is de connector. Blijf bij een ronde deze heeft een uart interface.

2ehands op marktplaats gaan deze soms voor een 10tje

Kijk een beetje rond op Google dan heb je het snel genoeg door. Rond = uart, rond met een vorm dat je denkt daar heeft een lompert op het stekkertje gestaan is can.

https://hollandbikeshop.com/en-gb/bicycle-parts-electric-bicycle/bafan…

[Bericht gewijzigd door tuxie op (53%)]

Thanks fcapri. Ik gebruikte het woord "novation" niet en dan krijg je een stuk minder hits ;) Derde display in deze link was de enige met 6-polige female stekker die ik tot nu toe gevonden had. Maar ik kan dus niet inschatten of zoiets (met gasknop...) zal werken en de ~35€ is me net wat veel om zomaar op de gok te gaan bestellen.

Op 6 april 2023 10:46:55 schreef Gadget_inc:
Nog steeds verzopen onderdelen , of alweer ?

https://www.circuitsonline.net/forum/view/160152/2

Zelfde fiets inderdaad...

Grote pont (1) lag al jaren te wachten op reparatie dus toen ook grote pont (2) waar dochter gebruik van maakt defect raakte, waren de rapen gaar. Deze is al maanden uit de vaart, klein vervangend pontje wat na een aantal maanden eindelijk werd ingezet, vaart 1x per uur i.p.v. 3x (of 6x per uur toen pont (1) ook nog operationeel was...). Om deze redenen, wordt dochterlief met fiets en al vaak naar school gebracht en hoewel display volgens mij al wat vochtvlekken had voor deze ellende, is het voor de accu en display niet best om met 100km/u door de regen gesleurd te worden. Accu wordt IN de auto vervoerd sinds vervanging BMS maar is voor display niet te doen.

Na een paar dagen op de verwarming wordt het ietsje beter. Nog niet verder uit elkaar gehaald.

Hoe plak ik het glas weer vast? Recent ook zelfde zwarte goedje bij openen van een telefoon gevonden die ik (helaas) terug heb gestuurd voor vergoeding van het aankoopbedrag: ik wist waar de fout zat maar dan moest ik verzegelde schroefjes loshalen binnen garantieperiode, dus maar niet gedaan.

Het is een BBS-01 motor, dus zoek nog een betaalbaar vervangingsdisplay maar vind vooralsnog vooral dingen van ~100€ en meer.
Hier een hele kale van 67€

EDIT:

Op 6 april 2023 07:56:28 schreef tuxie:
Belangrijk is de connector. Blijf bij een ronde deze heeft een uart interface.

Rond = uart, rond met een vorm dat je denkt daar heeft een lompert op het stekkertje gestaan is can.

_/-\o_ik snap nu wat je bedoelt: dit display (33€, eerste van de beschikbare versies) zou dus moeten werken? Alleen even de vraag of de verlichting ook wordt aangestuurd of is dat standaard?

Bril opzetten, is 5 pins...

Display lijkt weer functioneel.

Hoe kan ik de glasplaat het beste lijmen? De behuizing lijkt aluminium, de zwarte coating beschadigd een beetje met het eraf krabben van de lijm en er zit zilverkleurig materiaal onder (eerste foto). En het krabben klinkt als aluminium.

Ik heb een injectiespuit met een 0,5mm naald waar ik siliconenkit in zui kunnen doen en dan een dun randje aanbrengen. Zou dat een waterdichte en lijmende functie hebben? Of is er ander spul voor?

als je siliconen gaat gebruiken gebruik dan zuurvrije anders tast het de electronica aan.

misschien kun je ook langs carglas wandelen en vragen of ze even je willen helpen, die gasten kitten dagelijks autoruiten dan moet jou glaasje een (paas)eitje zijn.

Carglass gevraagd maar het spul van hen is absoluut niet dun aan te brengen en stuurden me naar een smartphone shop. Daar voor 10€ dicht laten lijmen. Niet erg tevreden over de netheid van het resultaat, maar als het inderdaad waterdicht blijkt te zijn, leven we daar wel mee. (Glas zit niet helemaal recht, vloeistof (uithardingsmiddel?) boven het display).

Eind goed al goed, hopelijk.

Nog even als mosterd na de maaltijd. Rijst doet helemaal niets met vocht. Uit de categorie voedingsmiddelen werkt suiker (in een doorlaatbaar zakje!) waarschijnlijk het allerbeste. Silicagel is ook een mogelijkheid.

inderdaad zonde van die plekjes, de vraag is natuurlijk, hadden we het zelf beter gedaan,

meestal lukt het beter na een aantal oefenexemplaren. gelukkig voor jou is dat niet het geval :)

Van een goede smartphoneshop had ik wel wat beters verwacht... ;)

Gemalen koffie is trouwens ook hygroscopisch en een prima 'vochtvanger'
(ook voor geurtjes trouwens. Als je koffie open in een koelkast zet, 'zuigt' het alle geurtjes op en gaat daar ook naar smaken)