Hallo allemaal,

ik heb een Bose 360 platenspeler waar zomaar ineens de motor begon te "stuiteren" (zie video https://drive.google.com/file/d/1kM2kyn6UKf-RReaRC5ROOeVrU-WVqSuM/view… )

Na open maken kwam ik er achter dat een grote serie condensator tussen de motor en de voedingsspanning defect is, deze laat door (0 ohm).
Als ik de motor op een lagere spanning laat draaien (op een stappentrafo), stuitert deze niet. Hiermee concludeer ik dat als er minder vermogen door gaat, hij zich wel rustig gedraagt.

Wat voor soort condensator is dit?
Wat is de functie van deze condensator? (stroombegrenzing?)
Welke vervangend type zou ik kunnen gebruiken?

de ac stroom bij stuiteren is 470mA bij 230V

Wanneer de condensator een kortsluiting heeft, dan moet die vervangen worden. En uit de beschrijving maak ik op dat de analyse en conclusie correct is.

https://www.conrad.nl/nl/p/tru-components-mkp-x2-1-stuk-s-mkp-x2-ontst… zou in principe moeten werken.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (38%)]

De waarde staat er duidelijk op 1,3 uF, is geen standaard waarde. Je kan hem samenstellen met 2 x 6,8 uF.

Kennelijk is het een 120V motor die op deze manier voor onze netspanning is aangepast.

Een MKP of FKP type met een werkspanning van tenminste 630V (DC) is goed, maar 1000V is beter. De oorspronkelijke 600V moest op zijn teentjes lopen bij het in- en uitschakelen en als er wat piekjes en storingen op het net zitten (zoals tegenwoordig steeds meer).

Samenstellen gaat met een 0,68u en 0,56u (iets te laag) of 2x 0,68u (iets te hoog) parallel, of met 2 stuks van 2,7u in serie.

Bij serieschakeling hoeven ze ook geen 1000V te zijn maar mogen 630V of desnoods 400V zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (41%)]

Op 21 april 2023 21:40:28 schreef ijzerhersteller:
De waarde staat er duidelijk op 1,3 uF, is geen standaard waarde. Je kan hem samenstellen met 2 x 6,8 uF.

Het ging me niet 123 om de waarde, maar meer op het soort condensator.
Omdat het een redelijk groot ding is, lijkt het me dat het wat te "verstouwen" moet hebben.
Ook is de ene condensator de andere niet, lijkt mij.
Ik heb het idee dat dit een film condensator is, maar hoe kom ik daar achter? Kan ik hem open maken?

Als ik informatie lees over motorcondensatoren, maak ik op dat het best kritisch komt, bij verkeerde keuze is het snel defect raken alsnog aanwezig.

Ik kwam op internet niks tegen over serie condensatoren en enkelfasige motoren.

[edit] ik ga me even verdiepen in MKP of FKP condensatoren zoals maartebakker omschrijft.

Het zal inderdaad geen elco zijn en hij ziet er ook niet uit als een papiercondensator (wat eigenlijk ook een filmcondensator is).

Voor dit soort toepassingen kom je uit op polypropyleenfolie. FKP (KP, KP/MKP) is beter geschikt voor piekspanningen- en stromen dan gewone MKP, maar beide soorten zijn bruikbaar.

Zie verder inderdaad mijn vorige bericht.

Met 0.82 en 0.47 parallel zit je mooi op 1.29µF

Op 21 april 2023 22:08:52 schreef RAAF12:
Met 0.82 en 0.47 parallel zit je mooi op 1.29µF

Zou de waarde in dit geval erg belangrijk zijn? (toerental, koppel?)

Ja, zo dicht mogelijk bij het origineel blijven. De fabrikant heeft er voor doorgeleerd.

Bij geopende schakelaar is de motor aangesloten op het net via twee C's in serie. Wat is de functie van de schakelaar in de Bose platenspeler?

Gebruikelijk is het aan- en uitschakelen van de motor. De condensator over de schakelaar is dan een ontstoorcondensator/vonkblusser met een lage waarde.

Dat zou dan wel betekenen dat de TS er in het eerste schema de komma een plaats naast heeft staan... Dus scherp opgemerkt.

Op 22 april 2023 01:54:45 schreef RAAF12:
Ja, zo dicht mogelijk bij het origineel blijven. De fabrikant heeft er voor doorgeleerd.

Dat laatste is bij Bose niet altijd evident :9

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]

Op 22 april 2023 13:18:56 schreef Bobosje:
Bij geopende schakelaar is de motor aangesloten op het net via twee C's in serie. Wat is de functie van de schakelaar in de Bose platenspeler?

110/220V ?

Volgens mij is dat de start/stop schakelaar van de platenspeler, de kleine condensator is voor ontstoring. Snelheidskeuze gaat mechanisch voor zover ik weet.

[Bericht gewijzigd door KGE op (25%)]

Op 22 april 2023 14:00:08 schreef pa3gws:
33 / 45 RPM ?

Bepaald de netfrequentie niet het toerental van de motor? En een stappenwiel om te kiezen tussen 16/33/45/78? Met de condensator combi lijkt het me nogal een jengelding worden.

Op 22 april 2023 01:54:45 schreef RAAF12:

Bose gebruikte echt geen 1% condensators ;)

Ik vond na wat zoeken een 1.3µF exemplaar op Ebay. Ik vraag me dan altijd af wat de fabrikant bezielt om van de standaard reeks af te wijken. Blijkbaar is er vraag anders doe je dat niet. Of het is overstock omdat de vraag is ingestort...

Probleem opgelost.

Eerst had ik een 1,5uF gebruikte omdat ik niks anders kon krijgen. Motor draaide mooi, echter vernam ik wat brom.
Toen dacht ik "dicht bij het origineel blijven!" Ben toen teruggaan naar de winkel en nog een 8,2uF gekocht. Samen in serie is dat 1,268uF.
Echter daarna vernam ik nog steeds dezelfde brom, dit bleek uiteindelijk te komen doordat ik de onderkant nog niet vast geschroefd had, dus puur mechanisch/akoestisch.

Bij alleen de 1,5uF was het toerental netjes 33rpm
Bij de serie schakeling ook, dus inderdaad wordt het toerental niet door de condensatoren beïnvloed.

Totale stroom is nu 117mA bij 230Vac

Condensatoren worden totaal niet warm.

En inderdaad is de ontstoorcondensator niet 0.47 maar .047uF zo staat het er ook op.

Allen bedankt voor de input, ik heb weer wat geleerd én gerepareerd!

Op 22 april 2023 14:07:20 schreef Ex-fietser:
[...]

Bepaald de netfrequentie niet het toerental van de motor? En een stappenwiel om te kiezen tussen 16/33/45/78? Met de condensator combi lijkt het me nogal een jengelding worden.

Dit is een kooiankermotor. Daar wordt het toerental i.d.d. bepaald door de netfrequentie. Het toerental van het draaiplateau wordt mechanisch geregeld. Lijkt mij 33 en 45 rpm gezien het asje. Sommige oude draaitafels hadden ook nog voor 60 hertz er extra trapjes bij. Meestal waren de twee spoelen dan 110 volt per stuk en kon tussen 110/220 gekozen worden door deze serie of parallel te schakelen.

Op 22 april 2023 17:13:21 schreef Kranksistor:
Probleem opgelost.

Eerst had ik een 1,5uF gebruikte omdat ik niks anders kon krijgen. Motor draaide mooi, echter vernam ik wat brom.
Toen dacht ik "dicht bij het origineel blijven!" Ben toen teruggaan naar de winkel en nog een 8,2uF gekocht. Samen in serie is dat 1,268uF.
Echter daarna vernam ik nog steeds dezelfde brom, dit bleek uiteindelijk te komen doordat ik de onderkant nog niet vast geschroefd had, dus puur mechanisch/akoestisch.

Bij alleen de 1,5uF was het toerental netjes 33rpm
Bij de serie schakeling ook, dus inderdaad wordt het toerental niet door de condensatoren beïnvloed.

Totale stroom is nu 117mA bij 230Vac

Condensatoren worden totaal niet warm.

En inderdaad is de ontstoorcondensator niet 0.47 maar .047uF zo staat het er ook op.

Allen bedankt voor de input, ik heb weer wat geleerd én gerepareerd!

Blijft de temperatuur van de motor en de spoelen ook goed? Die gaan het bij teveel spanning namelijk wel warm krijgen. 25 watt lijkt mij wat veel verbruik voor zo'n motortje.

Op 22 april 2023 17:24:03 schreef harry64:
[...]
Blijft de temperatuur van de motor en de spoelen ook goed? Die gaan het bij teveel spanning namelijk wel warm krijgen. 25 watt lijkt mij wat veel verbruik voor zo'n motortje.

Temperatuur ben ik nu net aan het meten, 62°C

Ik weet helaas niet wat de originele stroom was.

Zou het advies zijn lager te gaan met de stroom, dus ook lager met de waarde van de condensator?

[edit] ik heb hem al drie uur aan!

Op 22 april 2023 17:33:07 schreef Kranksistor:
[...]

Zou het advies zijn lager te gaan met de stroom, dus ook lager met de waarde van de condensator?

op het typeplaatje staat max 15 watt.

Het rendement van dit type motoren is erg laag. Veel energie wordt in warmte omgezet.

Op 22 april 2023 17:33:07 schreef Kranksistor:
[...]

Wat ik nog weet van de Garrard en Duals e.d. met dit soort motoren dat die 'redelijk handwarm' werden. Dat zal dan ook rond de 50 graden geweest zijn denk ik. Gezien de leeftijd is het ontworpen voor 220 volt, dus met de spanningen vandaag de dag tot wel 250 volt lijkt mij (schatting) dat 1uF 'beter' is voor de levensduur van je spoelen.

De seriecondensator doet de stroombeperking i.i.g. heb ik onlangs geleerd van m'n simpele draadloze opladertje.

Ik denk dat ik het eens ben met: probeer de condensator wat te verkleinen. De stroom en ook de temperatuur lijken nu wat hoog.

Het is niet zo dat ie anders in een paar minuten kapot is, maar het komt de levensduur niet ten goede als het zo blijft draaien.