Bram (blackdog), fred, e.a.

Dank voor de uitgebreide antwoorden. Genoeg om een afgewogen keuze te maken. Helaas wel wat verschillende opinies ?? maar veiligheid voor alles. Nadenken wat je doet, maar ook een veilige meter, want een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ik laat wel weten wat het geworden is.

Of ie mooi is doet er overigens niet zo toe ???.
Naast veiligheid leg ik ook op
Gewicht, grootte, leesbaarheid.

Groet

M

Op 10 mei 2023 07:41:17 schreef mel:
Wat ook belangrijk is, een digitale meter of met een wijzer?Dat hangt af van smaak, maar ook wat je ermee gaat meten. Ik heb 6 multimeters,de helft is digitaal, maar ik gebruik het liefst een meter met een wijzer.
Met afregelen bijvoorbeeld zie je dan sneller wat je doet.Wel een goede meter kopen, daar heb je alleen maar plezier van.

Dank,
De vraag is dan wel wat is een goede wijzermeter.
Welke gebruik jij?

Analoge meters worden nog wel gebruikt voor het afregelen van dingen die op max of nul moeten worden gezet waarbij de precieze waarde niet belangrijk is. De eerste DMMs waren heel traag waardoor je er heel lastig dat soort dingen mee kon doen. Moderne meters hebben een bar-graph welke vaak snel genoeg is. Moderne budget meters zijn nog steeds traag dus daar heeft de bargraph nut, als die tenminste bruikbaar is in resolutie (meestal is het daarbij een onzinnige toevoeging) . Mijn Keysight heeft dat ook maar die is zelfs digitaal al sneller dan een analoge meter (die zijn traag vergeleken bij bv een Brymen BM869s of mijn Keysight U1273A).

Het is ook wat je gewend bent. Ik heb aardig wat analoge meters en ze zijn leuk om mee te spelen maar ik moet er niet aan denken er echt mee te moeten werken. Geen auto range, vreselijk onoverzichtelijk dank zijn al die schaalverdelingen, je moet er recht op kijken, sommige moeten verticaal, andere horizontaal staan om zo correct mogelijk te meten. Geen diode stand, geen TRMS (meten via diodes), geen doorpieper, niet lineair (Ze halen hun specs alleen bij ongeveer 80-90% van de volle schaal)
Er is een tussen oplossing, er zijn analoge FET meters, Mel heeft er volgens mij 1 van Philips. Ze zijn alleen nogal batterij hongerig (twee 9V blokjes en ook geen auto-power off) Ze zijn beter dan een 5-10 euro digitale meter. Sommige zoals AVO en Pantek hebben een soort overbelasting beveiliging. Bij AVO 8 heel grappig want het reageert mechanisch op de stand van de wijzer. De meeste gewone analoge meters zijn totaal niet beveiligd (anders dan een kleine glaszekering voor stroom), ze komen uit een tijd waar het normaal was dat je nadacht bij wat je deed ;-)

Aan Blackdogs reactie zie je de verschillen al. Hij en ik zijn beide "volt-nuts" met een aardig arsenaal aan veel digit meters. Hij gebruikt zelden de doorpieper, terwijl voor mij dat de meest gebruikte functie is. Maar dat komt om dat ik voor mijn werk oa losse maritieme en industriele PCBs electronica repareer, bij de reverse engineering daarvan is een doorpieper erg handig. Ik trek de probe snel langs alle IC pootjes en dat registreert hij probleemloos. Bij sommige meters (duur en goedkoop) moet je de probe iets van een seconde op 1 pootje houden voor hij dat eindelijk detecteert.

Op 10 mei 2023 08:49:55 schreef fred101:
Analoge meters worden nog wel gebruikt voor het afregelen van dingen die op max of nul moeten worden gezet waarbij de precieze waarde niet belangrijk is. De eerste DMMs waren heel traag waardoor je er heel lastig dat soort dingen mee kon doen. Moderne meters hebben een bar-graph welke vaak snel genoeg is. Moderne budget meters zijn nog steeds traag dus daar heeft de bargraph nut, als die tenminste bruikbaar is in resolutie (meestal is het daarbij een onzinnige toevoeging) . Mijn Keysight heeft dat ook maar die is zelfs digitaal al sneller dan een analoge meter (die zijn traag vergeleken bij bv een Brymen BM869s of mijn Keysight U1273A).

Het is ook wat je gewend bent. Ik heb aardig wat analoge meters en ze zijn leuk om mee te spelen maar ik moet er niet aan denken er echt mee te moeten werken. Geen auto range, vreselijk onoverzichtelijk dank zijn al die schaalverdelingen, je moet er recht op kijken, sommige moeten verticaal, andere horizontaal staan om zo correct mogelijk te meten. Geen diode stand, geen TRMS (meten via diodes), geen doorpieper, niet lineair (Ze halen hun specs alleen bij ongeveer 80-90% van de volle schaal)
Er is een tussen oplossing, er zijn analoge FET meters, Mel heeft er volgens mij 1 van Philips. Ze zijn alleen nogal batterij hongerig (twee 9V blokjes en ook geen auto-power off) Ze zijn beter dan een 5-10 euro digitale meter. Sommige zoals AVO en Pantek hebben een soort overbelasting beveiliging. Bij AVO 8 heel grappig want het reageert mechanisch op de stand van de wijzer. De meeste gewone analoge meters zijn totaal niet beveiligd (anders dan een kleine glaszekering voor stroom), ze komen uit een tijd waar het normaal was dat je nadacht bij wat je deed ;-)

Aan Blackdogs reactie zie je de verschillen al. Hij en ik zijn beide "volt-nuts" met een aardig arsenaal aan veel digit meters. Hij gebruikt zelden de doorpieper, terwijl voor mij dat de meest gebruikte functie is. Maar dat komt om dat ik voor mijn werk oa losse maritieme en industriele PCBs electronica repareer, bij de reverse engineering daarvan is een doorpieper erg handig. Ik trek de probe snel langs alle IC pootjes en dat registreert hij probleemloos. Bij sommige meters (duur en goedkoop) moet je de probe iets van een seconde op 1 pootje houden voor hij dat eindelijk detecteert.

dat staat me wel aan !!

Veiligheid omdat je nadenkt bij wat je doet.:)

Moet je wel weten wat je doet ;-)

Op 10 mei 2023 11:30:05 schreef fred101:
Moet je wel weten wat je doet ;-)

hahahaha
voor alles is een eerste keer

Op 10 mei 2023 11:38:28 schreef Martin-65:
[...]

hahahaha
voor alles is een eerste keer

ik weet wat van weg en waterbouw, vloeistofmechanica en dynamica

en ik weet dat je ban water geen optater krijgt 8)7

Ik ben blij met een aantal Nieaff Smit meters (=Appa), naast m'n arsenaal aan duurdere Fluke's.
Het zijn hier de meest gebruikte meters.

Op 10 mei 2023 08:20:05 schreef Martin-65:
[...]

Dank,
De vraag is dan wel wat is een goede wijzermeter.
Welke gebruik jij?

Ik heb een Philips PM2505 elektronische meter met wijzer, oud beestje,maar nog steeds spot on.

Op 10 mei 2023 02:22:11 schreef maartenbakker:
Vlak ook UNI-T niet uit in de categorie Chinese merken.

Dat neig ik juist weer wel te doen. De meters van Uni-T zijn wat mij betreft representatief voor wat het zo moeilijk maakt dingen te kopen in China: het is totaal 'hit and miss'. Af en toe zit er een goeie tussen, en soms is het totale bagger. Soms verbeteren ze het in een tussentijdse revisie, soms worden ze juist weer slechter. Als je het over Uni-T hebt moet je eigenlijk altijd het model erbij vermelden om er wat zinnigs over te zeggen.

Een goede koop van Uni-T vond ik e UT210E (niet de A-D versies) stroomtang. Als multimeter is hij redelijk basaal, maar de AC+DC stroomtang is wat mij betreft een grote plus. Ik kocht hem een tijd terug voor minder, maar hij is nu te krijgen voor €55 bij Eleshop:

En Eleshop is inderdaad een goede leverancier.

Mee eens, je kunt ze ook bellen en om advies vragen, ze weten daadwerkelijk waar ze het over hebben. :o

PS Ik was ook wel nieuwsgierig naar de CEM DT-9917H om eerlijk te zijn, die hebben ze daar voor €50 en lijkt alles wat je in een basale multimeter nodig hebt:

Blijkbaar krijg je er een temperatuursensor bij.

Dat UNI-T zo hit & miss was wist ik niet :o Nou gebied de eerlijkheid me te zeggen dat ik het voor multimeters alleen maar van de verhalen van een tevreden gebruiker weet, dus die zal dan wel ervaring met de goede modellen hebben. Ik heb zelf een UNI-T infraroodcamera 'flir-achtige' en die voldoet uitstekend.

Hallo naamgenoot,

ik had een professionele ABB multimeter, niet stuk te krijgen maar dat is die nu dus wel.
Toen koste dat ding 600 gulden.
Tijdens boodschappen doen in de supermarkt vond ik een mooie multimeter, ik dacht voor 5 euro op de koopjestafel en die gebruik ik nu.
Ondanks dat het een goedkoop metertje is doet die in het geheel niet onder van de duurdere multimeters.
Ja je moet soms geluk hebben en soms heb ik dat.

Als analoge instap meter kan ik deze dan nog aanbevelen.10MOhm input impedantie op zowel DCV als ACV. Groot Ohm bereik en een pieper. Ook kun je hiermee alle diodes en ook LED's meten.
De meter is ook goed beveiligd. Eur. 63

https://live.staticflickr.com/65535/52852850702_e37dd39f6f_c.jpg

Veiligheid is best wel belangrijk natuurlijk ik kan me niet heugen dat ik ooit een paar meetpennen in een WCD heb gestoken*
Mijn meters van links naar rechts:budget Aldi trms meter,analoge spanbandmeter,ouwe Dynatek en een Owon bench meter.Ik weet niet meer wat die Aldi meter gekost heeft maar er mankeert weinig aan.

* Wel met een duspol natuurlijk.

edit\ Wat een gemak is zo'n benchmeter(dit is mijn eerste)die had ik 40 jaar geleden al moeten kopen. 8)7

@TS:https://www.circuitsonline.net/forum/view/136196/1#highlight=al205+dur…

Klein budget hoeft geen probleem te zijn, maar je moet wel een beetje zoeken. Onlangs heb ik een nieuwe Fluke 177 voor €100 kunnen kopen, zat nog in de gesealde verpakking.
De meters die je voor €10-€15 kunt kopen, stellen niet veel voor.
Geen overspannings beveiliging en meetfouten.
Ik zou er niet aan beginnen. Op een multimeter moet je niet bezuinigen, het is je belangrijkste stukje gereedschap.

De Duro AL205 die Aldi verkocht waren zeer robuust. Heb er 2 liggen die heel wat hebben overleefd. (weet niet of ze die nog hebben)
(veel beter bijv. als Aneng; da's echt waardeloze troep...)

Alles is een kwestie van smaak natuurlijk.

Ik heb bijvoorbeeld wel een analoge meter ... maar kan me niet herinneren wanneer ik die voor het laatst nuttig gebruikt heb.
Waarschijnlijk bij iets lomps met hoogspanning waar ik bang was een digitaal model op te blazen.

Voor de snelheid heb je analoog ook niet nodig, zorg voor een meter met genoeg digits en een flinke updatesnelheid (dat laatste schort er nogal eens aan) en je hebt geen analoge meer nodig.
Oh, en als je digitaal doet .. zorg voor een meter met autorange.

@Arco,
Ik heb hier een Aneng AN8009 metertje liggen, en hoewel niet super is dat nou ook weer niet de grootste prul die ik ooit in mijn vingers gehad heb.

Het grootste nadeel van die (en van die Aldi meter) is dat de stroom meting niet compleet gescheiden is. De stekkerbus waarmee je spanning meet doet ook mA's. Dat is vragen om problemen.

Op 10 mei 2023 11:24:50 schreef Martin-65:

Dat doe ik ook, maar dan gaat het toch nog fout. :(

Je hebt het niet altijd in de hand, vooral niet bij reparaties waar plotseling 40kV staat ipv 500V. Dat was een hoog energie apparaat, dat koste me een meter maar het was niet eens eng, dan bl;ijkt dat al die veiligheids dingen idd helpen. Een Voltcraft zag 1200V ipv 600. Hij mocht 1000 hebben, die "explodeerde" dat was eng en gelukkig had ik hem niet vast.

Ik heb zo'n geel Metrix kloontje echt uit elkaar zien klappen toen een monteur de lekstroom van mijn GL1800 aan het meten was omdat de accu steeds plotseling leeg was. Dan zet die sukkel het contact aan met dat flutding er nog tussen. Dat was een gave knal, ding sprong open. (als je het contact aanzet gaat de hele feestverlichting aan, incl twee 50W voorlampen)

Hoe veilig een meter moet zijn hangt ook af van wat je er mee gaat doen. Als je 'm enkel gaat gebruiken voor meten aan schakelingen gevoed met zo'n 9 volts blokje doet de veiligheid van de meter er niet toe. Echter als je 'm wilt gebruiken voor meten aan zeer hoge stromen en/of spanningen dan is het veiligheidsaspect één van de belangrijkste dingen om op te letten en komen alleen de gerenommeerde merken in aanmerking. Waarbij gezegd moet worden dat een veilige meter alleen is niet voldoende om veilig te kunnen meten.

Toen ik een jaar of 10 was kreeg ik deze meter:
https://www.radiomuseum.org/images/radio/hung_chang_co_ltd/hm_102bz_multitester_2299560.jpg
Ik heb er heel veel plezier van gehad. Zelfs de goedkoopste meter die je tegenwoordig kan kopen is op elk vlak beter, zeker ook qua veiligheid.
Deze meter had geen enkele vorm van beveiliging, ook geen zekering. Desondanks leef ik nog steeds en heeft ook deze meter het lang uitgehouden, zeker gezien mijn gebrekkige kennis toendertijd. Uiteindelijk was een val van iets te grote hoogte het einde voor deze meter; daar kunnen analoge meters niet zo goed tegen.

Tegenwoordig is een Fluke mijn go-to meter, niet zozeer vanwege veiligheid, robustheid of nauwkeurigheid o.i.d. maar meer vanwege de "confidence factor"; het vertrouwen dat wat op het display staat waarschijnlijk wel redelijk klopt. Overigens is die Fluke de enigste meter waarbij ik ooit z'n zekering heb opgeblazen omdat ik het meetsnoer had ingeplugd in de 400 mA i.p.v. de 10A bus. Een relatief duur grapje bij een Fluke; die zekering kostte meer dan een goedkope bouwmarkt/supermarkt multimeter.

Voor een beginner die enkel aan schakelingen met lage spanningen en lage stromen gaat meten, zou ik gewoon de goedkoopste multimeter aanraden. Ik heb zelf ook die Uni-T UT210E stroomtang; een relatief veilige keuze omdat daarmee geen kortsluiting gecreëerd kan worden en geen hoge stromen door de meetsnoeren gaan.

Op 16 mei 2023 20:43:25 schreef Sine:
@Arco,
Ik heb hier een Aneng AN8009 metertje liggen, en hoewel niet super is dat nou ook weer niet de grootste prul die ik ooit in mijn vingers gehad heb.

Ik heb een AN8008, de draaischakelaar is een drama.
Hele iele en weinig verende contactjes, Je moet na aanzetten eerst de schakelaar een keer of 10 heen en weer draaien, anders doet 'ie het niet.

Een AN8002 heb ik ook gehad, die heeft het geen maand volgehouden. Kortom: schroot... (mooie buitenkant, binnenkant is rot)

Op 10 mei 2023 11:24:50 schreef Martin-65:

Als je nadenkt ben je net te laat. Je kunt beter voordenken. :)

In m'n oldtimer heb ik een analoge meter liggen, super handig aangezien meters met een batterij altijd leeg zijn als je ze nodig hebt.

Daarnaast heb ik sinds enige jaren een DER-EE DE-5000 LCR meter en een DE-5002 multimeter, beiden bevallen me heel goed.

https://de.deree.com.tw/de-5200-digital-multimeter.html

Tegenwoordig hebben ze ook de DE-5004 een combinatie van LCR & Multimeter.

https://de.deree.com.tw/de-5004-digital-multimeter-lcr.html

Voor 169€ te verkrijgen bij Eleshop

https://www.eleshop.nl/der-ee-de-5004-lcr-multimeter.html

Op 16 mei 2023 22:07:36 schreef Arco:
[...]
Ik heb een AN8008, de draaischakelaar is een drama.
Hele iele en weinig verende contactjes,

Gewoon dicht laten, dan blijft het ook werken ;)