Als de DC range niet hoog genoeg is gekozen komt er ook niets op de meter. Werkt de meter wel op dc? Meet een een batterijtje waarvan de spanning bekend is. Laat ook eens een foto van meettoestel.

Op 20 mei 2023 14:15:00 schreef Doityourself:
Punt 2 naast de punt 1 die wel 235v heeft is 0v

Nog een keer gemeten met alle stekker van vaatwasser erop en in stopcontact.

Punt 1 heeft 235V en 2 niks (ook met drukken kortstondig aan/uit knop) maar wel geluid, zachte pulsen bij drukken van aan en uit-knop.
Punt 3 niks

Meter ingesteld op V met wave symbool erboven (AC) 250

Foto van meter zoals gevraagd.

Ik zou met een meter die max 250V mag hebben en een TS zonder enige kennis en ervaring niet aan dit soort reparaties beginnen. De kans op reparatie is heel klein en het gevaar groot.

Dat is advies wat je gezien eerdere reacties duidelijk niet wil horen maar het zijn gewoon feiten. Je hebt moeite met de meest simpele instructies, 230Vac is gevaarlijk, 350Vdc nog veel gevaarlijker, zeker als er een grote capaciteit zit. Dit is een forum over electronica voor en door electronica liefhebbers, geen gratis helpdesk. Je moet gewoon aanvaarden dat je niet alles zelf kunt.

Op 21 mei 2023 11:26:34 schreef fred101:
Ik zou met een meter die max 250V mag hebben en een TS zonder enige kennis en ervaring niet aan dit soort reparaties beginnen. De kans op reparatie is heel klein en het gevaar groot.

Dat is advies wat je gezien eerdere reacties duidelijk niet wil horen maar het zijn gewoon feiten. Je hebt moeite met de meest simpele instructies, 230Vac is gevaarlijk, 350Vdc nog veel gevaarlijker, zeker als er een grote capaciteit zit. Dit is een forum over electronica voor en door electronica liefhebbers, geen gratis helpdesk. Je moet gewoon aanvaarden dat je niet alles zelf kunt.

Heb ik nu iets niet gedaan wat was aangeven door EricN? Heb dacht ik tot zover de suggestie gevolgd. Ga morgen naar de monteur terug want heb wel aanvaard dat ik niet alles zelf kan, ondanks het proberen instructie uit te voeren zover het lukt.

Je probeert het wel, daar zeg ik niks van. Maar zelfs met de voorgekauwde instructies van EricN heb je moeite:

1 heb ik 235v op 3 niks en 2 is me niet duidelijk waar ik de rode pen moet om te meten.

Als beginner in een of ander batterij gevoed apparaat werken is niet gevaarlijk. Aan de primaire kant van een vaatwasser (ook nog eens water en stroom) zonder kennis en geschikte apparatuur is levens gevaarlijk

Op 21 mei 2023 13:21:38 schreef fred101:
Je probeert het wel, daar zeg ik niks van. Maar zelfs met de voorgekauwde instructies van EricN heb je moeite: [...]

Als beginner in een of ander batterij gevoed apparaat werken is niet gevaarlijk. Aan de primaire kant van een vaatwassed (ook nog eens water en stroom) zonder kennis en geschikte apparatuur is levens gevaarlijk

Ik had de pin naast pin 1 al gemeten maar was niet zeker of EricN dat bedoelde met zijn tekening op de foto, wat hij zelf aangeeft een uitschieter was.

Meerdere mogelijkheden:
Het schema klopt niet
Mijn positie 1-2 klopt niet
De schakelaar of de bekabeling is stuk

Mss ter duidelijkheid. Aan de schakelaar achter de deur zijn volgens het schema 2 gele draden verbonden

Deze gaan naar een tussestekkertje en de draden zijn vanaf daar blauw.

Komt op de door mijn gegeven 1-2 blauwe draden(2tal) toe op de print?

Op 21 mei 2023 14:08:46 schreef EricN:
Meerdere mogelijkheden:
Het schema klopt niet
Mijn positie 1-2 klopt niet
De schakelaar of de bekabeling is stuk

Mss ter duidelijkheid. Aan de schakelaar achter de deur zijn volgens het schema 2 gele draden verbonden

Deze gaan naar een tussestekkertje en de draden zijn vanaf daar blauw.

Komt op de door mijn gegeven 1-2 blauwe draden(2tal) toe op de print?

Klopt, geel bij de knop, 2 draden naar een koppelstuk die naar 2 blauw gaan. Die komen op de contacten wat je had beschreven.

Op 21 mei 2023 15:44:25 schreef Doityourself:
[...]

Klopt, geel bij de knop, 2 draden naar een koppelstuk die naar 2 blauw gaan. Die komen op de contacten wat je had beschreven.

Zoals ik vorige bericht aangaf, als ik de aan/uit-knop druk dan hoor ik pulsen op de printplaat dus denk dat de knop dan niet kapot is?

Zet meter op DCV 20v range en meet secundair op 1 en massa. Komt er een spanning tijdens het aanzetten?

Meter op DCV 250v range en meet op 2 en massa van deze punten. Zie foto. Andere dan daarnet

Opgelet. Hoge gevaarlijke spanningen.

Op 21 mei 2023 17:07:05 schreef EricN:
Meter op DCV 250v range en meet op 2 en massa van deze punten. Zie foto. Andere dan daarnet

Opgelet. Hoge gevaarlijke spanningen.

Krijg geen waarde op 2 en massa met meter op DCV 250

Op 21 mei 2023 17:05:19 schreef EricN:
Zet meter op DCV 20v range en meet secundair op 1 en massa. Komt er een spanning tijdens het aanzetten?

Meter op dcv 20 krijg ik op 1 voor heel kort 0.02/0.03 en dan 0.00

Op 21 mei 2023 17:05:19 schreef EricN:

Zijn meter zal dat alleen registreren als hij snel genoeg is.
Je kunt ook een min/max/avg mode hebben maar ik denk niet dat hij een +200 euro meter heeft. Ik zou dat zelf met een scoop meten met single shot trigger

Hoi ,

Is deze column nog actief ?

Heb je dan het probleem gevonden ? Ik zit met hetzelfde probleem.

Grote Elco meet 338V, bij activatie van de drukknop gebeurt er niks.
De spanning op de 7805 regelaar is 0V .. ingang ook 0V.
Dus de ingangspaning van de 7805 komt nooit op.

Ik zie dat de TnY264 enable pin ook laag blijft.
Wat is er minimum nodig zodat de 7805 opstart ? enkel de drukknop ?

De veiligheidsweerstand en spanning op de drukknop lijken mij ok.
Heeft er toevallig iemand een schema van de voeding ?

Het schema staat op p1 van dit topic. Als Q1 ingedrukt wordt krijgt de voeding spanning.

Staat er ook 338v over de drain/source op de tny? Als je de schakelaar in drukt.

Volg ook op pin 4 de EN/UV baan tot aan de weerstandjes. Zijn die nog ok?

Kabels in scharnier ok? Meet je de schakelaar ook bij de print? Onderweg onderbroken?

De tny kan ook ziek zijn. Welke ohmse waarde meet je op de drain/source? Eerst meten dat de 338v er af is.

Vaak niet gezien dat een voeding zich hardnekkig laat herstellen, ik verdenk als je het IC op een Chinese webshop heb gekocht dat het een leeg zwart doosje is en niets doet... Wissel IC nogmaals