Hallo allen.
Ik heb sinds een paar maanden een kruiser(schip) van zo'n 8,5 meter. Nu zijn daar wat vreemde perikelen mee.
Achtergrondinfo:
Werfgebouwd schip van vermoedelijk 1975. De enige datum staat op de motor, maar mogelijk was die niet nieuw toen hij erin ging.
De elektrische installatie is in ca. 2008 gereviseerd. Zo goed als alle bekabeling is vervangen, maar ik ben er nog niet. Door lange stilstand en vocht kwam ik toch een hoop ellende tegen zoals groen uitgeslagen contacten, vergeten zekeringkastjes waar dus de originele nog zaten, kabels van 0.75mm2 die blijkbaar ongezekerd door de motorruimte liepen naar een sensor etc. Inmiddels ben ik aardig op weg om alle overbodige en versleten zooi eruit te halen.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. De dynamo heeft nog een ouderwets gloeilampje voor D+ om de veldwikkelingen te voorzien van spanning. Het lampje werkt en de dynamo laad bij. Nu wil het geval dat het lampje uit gaat of héél zwak blijft branden bij een lopende motor. De dynamo blijft wel laden.
Als ik de D+ op de dynamo loshaal en tegen de massa houd gaat het lampje fel branden, wat erop lijkt te duiden dat de bekabeling wel in orde is.
Kan het zijn dat de accu gewoonweg te vol is, of is de dynamo intern defect?
Note: er is een laadstroomverdeler met diodes geplaatst. Blijkbaar was het geen probleem dat je dan een spanningsval hebt. De accu's hangen aan een moderne lader zodra ik in de haven lig. Misschien speelt dit een rol?
Nieuwe verliesvrije laadstroomverdeler is besteld..
Deel 2:
Ik heb walstroom en wil daarnaast gebruik gaan maken van een omvormer.
Ik vind het geen probleem om dit handmatig om te schakelen door middel van normale 230v stekkers, bijvoorbeeld 2 stopcontacten naast elkaar, 1 vanaf de wal en 1 vanaf de omvormer. De verbruikerskant (zoals koffiezettertje, bluetooth speaker) kan ik in het te gebruiken stopcontact steken.
Maarrrrr
Hoe zit dit met de aarde? Momenteel is er geen verbinding met de stalen boot en de aarddraad uit de walstroom aansluiting. Dit ga ik doen dmv een scheidingsdiode om galvanische corrosie uit te sluiten.
Er is een aardlekschakelaar geplaatst tussen walstroom ingang en verbruikers.
Hoe ga ik het bovenstaande met de omvormer doen? Ik me ingelezen in wat documenten maar ik ben nog niet wijs uit wat het moet worden.
Omvormer met de aarde aansluiting van de behuizing, verbinden met de boot? Zoja, kan dit kwaad als de walstroom eraan gaat?
Randaarde vanuit de omvormer koppelen aan de boot?
Of het geheel zwevend houden? Al vraag ik me dan weer af of er via de massa van de accu kant geen verbinding ontstaat.
Bijgevoegd schema van de motor. De accu van de omvormer is er nog niet, die moet ik nog aanschaffen. Ik wil starten, licht en omvormer gescheiden voeden.