Citroen Dyane bedrading

GJ_

Moderator

Op 22 mei 2023 08:08:48 schreef revado:
Hier heb ik nog wat gevonden, ook een wat beter leesbaar schema naast die "exploded views"
Er zijn inderdaad wat lampen en de claxon niet gezekerd zo te zien...
Even met greenshot een snaphot maken en printen :)

http://www.frezzotti.eu/af_sec_2/tech_art/citroen_dyane.htm

Ook een fout schema denk ik. Als het goed is heeft de Acadyane in kwestie twee zekeringkastjes naast elkaar met in ieder kastje 4 zekeringen. De claxon zit achter een soort hoofdzekering van 30A. En bv de koplampen hebben ieder een 10A zekering.

Op 22 mei 2023 08:33:05 schreef Jinny:
Zo heel moeilijk zijn die oude beesten niet.
Klosje draad en wat gezond verstand en je hebt een nieuwe draadboom.
Heb dit weekeinde een nieuwe gemaakt van de stuurhut (dashbord) naar de homo inclusief bedrading op de homo zelf.

Wat betekent "homo"? Het lijkt niet overeen de komen met enig gedocumenteerd gebruik. https://nl.wikipedia.org/wiki/Homo

Shock6805

Golden Member

Volgens mij slaat HoMo hier op hoofdmotor. Aangezien er een stuurhut aan te pas komt gaat het vermoedleijk over de scheepvaart. En daar ben ik die afkorting al wel eens tegen gekomen.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
alexandre

Golden Member

Er zijn meerdere uitvoeringen van de bedrading in een Dyane. Is het een vroeg type, 6 Volt. Een 12 Volt uitvoering, export model, Belgische productie. Allemaal kleine verschillen. Er zijn uitvoeringen met een zekeringkastje, 3 zekeringen. De meeste latere uitvoeringen en ook sommige ACA Dyane hadden een tweede zekeringkastje. Maar in principe allemaal gelijk en heel eenvoudig.

GJ_

Moderator

Op 22 mei 2023 10:16:33 schreef alexandre:
Er zijn meerdere uitvoeringen van de bedrading in een Dyane. Is het een vroeg type, 6 Volt.

Een 6V Acadyane bestaat niet. Als het goed is hebben ze allemaal 8 zekeringen. Deze is van bj. 82 of 83 en sowieso 8 zekeringen.

Jinny

Golden Member

Op 22 mei 2023 09:03:50 schreef Paulinha_B:
[...]

Wat betekent "homo"? Het lijkt niet overeen de komen met enig gedocumenteerd gebruik. https://nl.wikipedia.org/wiki/Homo

Op 22 mei 2023 10:11:54 schreef Shock6805:
Volgens mij slaat HoMo hier op hoofdmotor. Aangezien er een stuurhut aan te pas komt gaat het vermoedelijk over de scheepvaart. En daar ben ik die afkorting al wel eens tegen gekomen.

Inderdaad, HoofdMotor, in mijn geval een 8 cilinder van een liter of 13 a 14...
En op een schip inderdaad.
Ik heb ook een HuMo aan boord, die kan je zelf wel raden denk...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

En die HuMo ben je zelf, met een paar peddels... :+

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Jinny

Golden Member

Op 22 mei 2023 22:02:37 schreef Roches:
En die HuMo ben je zelf, met een paar peddels... :+

Nope, dat is de HulpMotor, ofwel de generator die de 400V maakt.
Zonder 400Vac (en de daarvan afgeleide 230) en de 24Vdc werkt er verrekte weinig aan boord.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 22 mei 2023 22:02:37 schreef Roches:
En die HuMo ben je zelf, met een paar peddels... :+

LOL, Jinny kon er blijkbaar niet om lachen of had em niet direct door?

Maar alle gekheid op een stokje. Die paar draadjes kunnen toch niet zo moeilijk zijn zou ik zeggen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Jinny

Golden Member

moe, dat is het punt geweest... :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 mei 2023 17:29:09 schreef GJ_:
[...]Een 6V Acadyane bestaat niet. Als het goed is hebben ze allemaal 8 zekeringen. Deze is van bj. 82 of 83 en sowieso 8 zekeringen.

Iets hogere laadruimte, dat 10 cm bovn d cabin uitstekt.

Trouwens nog een veiligheidstiptip:
Plaats meer zekeringn, met name voor de achterverlichting!
Ik ben met mijn eerste Dyane (geen AKA) ooit van achteren aangereden, met een uitgebrande HKB tot gevolg.... Dure schade, maar verzekring tegen partij heeft toch alles vergoed. Als ze wisten dat ik er maar Hfl 1300,- voor had betaald, was het, denk ik, anders afgeelopen.

Nog een leuke anekdote:
We zijn met die Dyane ooit naar Oostenrijk gereden en moesten tussen Bad Gastein en Malnitz met auto op de trein (Taurentunnel). Bleek dat die 435cc van de Dyane voor half tarief mee mocht om dat die zo 'zuinig' was! ;)

Ja, die 2CV's zijn echt leuke nostalgische wagentjes, helaas bijna niet meer te krijgen en veel te duur ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Ik ging vroeger met een besteleend mn klanten langs..Ze moesten wel geduld hebben, want dat ding ging niet zo hard.. :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Acadyane (600cc) reed toch netjes 120+ :)

@Hubie:
Stilletjes ben ik toch een beetje jaloers....

Er schijen overigens sets te bestaan om hem elektrisch te laten rijden. Nadeel is dat 'het geluid' er dan niet is.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Hij is niet van mij hoor ;-) Thanks god ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 23 mei 2023 12:07:28 (21%)

Tidak Ada

Golden Member

Als hij in goede conditie is, is het een leuk speeltje, hoor :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Een eend met V8 kan ook hoor.
Bij mijn eerste werkgever had ik een collega die bij de solexclub zat. Daar had hij een kameraad die ook aan eendjes sleutelde en er één had omgebouwd naar V8.
Veel later stond ik eens bij de supermarkt file-geparkeerd achter een eend. Het viel mij wel op dat deze eend erg brede sloffen had achter, een differentieel en hoger op de poten stond. Dus ik ben er vrij zeker van dat die collega toen geen dikke duim had.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Op 24 mei 2023 15:25:40 schreef Hubie:
Mwa,dan heb ik liever een rugzak met wieltjes ;-)

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_500

Dan heb je gee pain air, zoals in een 2CV
Bovendin kom je met een 2CV gemakkelijker uit een nat weiland dan met zo'n ukkepukkie ;)

Een 2CV Sahara rijd je nog in de woestijn een helling van 45° op, terwijl zo'n Fiatje *) tot het dak in het zand verdwijnt.

*) Ik rijd ovrigens toch Fiat de laatste 20 jaar Scudo, Panda en Punto, maar dat komt omdat de Scudo lekkerder schakelt dan de Citroën en Peugeot Expert.


Afijn, we dwalen af....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Ja idd,we dwalen af.Wat mij betreft mag dit draadje dicht,ik heb de nodige info al uitgeprint.

maartenbakker

Golden Member

We horen natuurlijk altijd graag hoe het afloopt/of het gelukt is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Dat kan even duren want de eigenaar heeft besloten om de Dyane verder te strippen i.v.m. "een paar roestplekjes" ;-) die bijgewerkt moeten worden.