Delta Elektronika met kapotte D13, 2N6027

Dag beste mede forumleden.

Heb gisteren een Delta Elelektronika E030-3 gekregen met de mededeling ‘hij is stuk, kun je er wat mee?’
Het is een exemplaar met zwarte plastic schakelaars, hetb typeplaatje is zwaar beschadigd, waarschijnlijk door een stoot of zoiets.
Het eerste onderzoek leverde een volledig doorgeslagen D13, een Philips 2N6027, op, heeft tussen alle aansluitingen gemeten 0 ohm.
Die is dus inderdaad echt stuk.
Maar nu…. Als ik een Google zoek in het Nederlands doe, kom ik meer dan één be- of omschrijving tegen.
Nou zullen er vast wel forumdeelnemers zijn die ook al met een E030-3 met doorgeslagen 2N6027 te maken hebben gehad. Wat heeft u als vervanger gebruikt of heeft u een bron met originelen weten vinden?

Alvast mijn dank.

Met groet,

MaccerZuid

Ha MaccerZuid,

Die UJT is er nog wel € 0,65 bij elektra Breda

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

En anders even naar

MVG Gerard ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Voor het geval iemand anders ook nieuwsgierig wordt:

Als het component nog een beetje vindbaar is zou ik de fase-aansnijding voor-regeling liever repareren dan hem opnieuw te ontwikkelen.
Elektuur heeft overigens wel soortgelijke dissipatiebegrenzers beschreven, maar of dat aansluit op de rest..

Hier staat ook een oude E030-3, goede voedingen :)

fred101

Golden Member

Op 22 mei 2023 17:49:07 schreef MaccerZuid:
Als ik een Google zoek in het Nederlands doe, kom ik meer dan één be- of omschrijving tegen.

Altijd in het Engels zoeken.
Het is een UJT, dat is ook een soort transistor, daardoor lijkt de omschrijving soms anders of is gewoon fout. Mouser noemt het bv foutief een BJT maar de gelinkte datasheet is wel correct.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 22 mei 2023 19:25:29 schreef fred101:
[...]
Het is een UJT, ...

Geen UJT maar een Programmable Unijunction Transistor (PUT).

flash2b

Special Member

Henry S.

Moderator

Is D13 niet gewoon het volgnummer in het schema?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha Bobosje,

Dat heb je goed maar de 2N6027 is een PUT die jij opnoemd ( originele ) is van GE en wordt zeker 40 jaar niet meer gemaakt :S
De 2N6027 is een goede vervanger en kost € 0,65 de D13T1 kost €19,- excl inklaren en BTW....
Kijk kan je er een van @flash2b overnemen ok.

@Henry S. ,

Dat is zeker met een knipoog genummerd ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

Op 22 mei 2023 20:15:46 schreef Henry S.:
Is D13 niet gewoon het volgnummer in het schema?

Ja ook !

In de parts list staat:

edit
Dit is niet de onderdelen lijst voor de versie van de TS, maar van een eerdere versie !!

fred101

Golden Member

Op 22 mei 2023 19:44:05 schreef Bobosje:
[...]

Geen UJT maar een Programmable Unijunction Transistor (PUT).

Ja je hebt gelijk, ik ben helemaal voor juiste benamingen en afkortingen maar dit vind ik een beetje flauw, ook omdat je alleen mij quote/verbetert terwijl ik niet eens de eerste en enige was.

Maar als je toch echt correct wilt zijn: Het is wel degelijk een UJT maar dan de programmeerbare versie, aangezien er maar een 2n6027 is en het een UJT is, specifieker een programmeerbare UJT zie ik geen probleem voor verwarring.

Dat is net zoiets als klagen wanneer iemand een IRF840 een MOSFET noemt ipv een N channel metal–oxide–semiconductor field-effect transistor.

Of klagen dat iemand een BC547 een transistor noemt want het is een bipolaire junction transistor, er zijn tenslotte ook Unijunction-, programmeerbare unijunction-, n type field effect-, photo-, insulated-gate bipolar--transistors etc etc

Volgens de TS zit er een 2n6027 in, niet de D13T1

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dag beste medeforumleden.

Dank voor de rappe en spontane reacties.

De E030-3 in kwestie was door de aardige schenker gered uit de kliko op het industrieterrein waar hij werkt. Is van zichzelf een administratief persoon, maar herkende dat ding wat uit de kliko stak als een electronische kast en dacht mij er wellicht een lol mee te kunnen doen. Over wat die E030-3 in z’n leven zoal heeft meegemaakt, dat blijft een raadsel.

Ik had al eens eerder een E030-10 onder handen gehad en daarvoor ook al het één en ander uitgezocht en daarbij was mij toen ook al de kwestie met D13 opgevallen, maar die bleek in dat toestel nog in orde. Bij dat ding bleken de twee 741-en gesneuveld. Hoe je dat voor elkaar kunt krijgen weet ik niet, maar op de LTS waar dat ding vandaan kwam, was het gelukt. Alleen de 741-en gesneuveld…..
Was dus een goedkope reparatie .

Nu, met de E030-3 dacht ik eerst nog even aan een ‘op herhaling’ excercitie, maar dat pakte even anders uit. Om te beginnen zaten er voor de stroom en spanningsregeling een 741 en een TL 084 in, overigens beide kapot.
Maar weer eens een nederlandse en engelstalige Google-search gedaan op 2N6027, dat maakte de , eh, mijn verwarring alleen maar groter.

Het E030-3 schema had ik al ooit eerder gedownload van https://delta-elektronika.nl/sites/default/files/upload/MANUAL_E030-3.…, daar staan ALLE versies van die E030-3 beschreven, met schemas en parts-lists.
Dan blijkt in de versie met louter transistoren en metaalkleurige schakelaars het bewuste component D11 benoemd te zijn met als type aanduiding D13T1 en IR als maker, in de latere versies met plastic schakelaars werd dat component D13, in de eerste van de latere versies, die versie 741 opamps, als een D13S1 van IR, in de tweede van de latere versies, die met TL081 en TL082 opamps, als een 2N6027 van Philips.

Kunt u zich mijn verwarring enigszins voorstellen?

Zijn zo’n D13S1 en een Philips 2N6027 in een E030-3 onderling verwisselbaar, dus (quasi?) elkaars equivalent?

Dan is er ook nog de verwarring over UJT en PUT en de toekenning van het typenummer 2N6027 door de verschillende fabrikanten.

Dit is wat ik in de gauwigheid heb gevonden:
Het typenummer 2N6027 komt bij meer dan één fabrikant c.q. bron n, voor, maar, ondanks hetzelfde typenummer, gaat het om typen met zeer verschillende parameters. De typen van RCA en GE laten volgens de specsheets over de D13Tseries 2N6027,8 een anode/katode spanning toe van ±100V, maar er zijn ook GE specsheets in omloop die als maximale anode/kathode spanning ±40V vermelden. De andere fabrikanten houden het op 40V forward, -5V reverse.
Als vervanger worden nogaleens opgegeven:
- NTE6402, die heeft een max. anode/katode spanning van ±40V.
- 2N6116, ook ±40V,
- 2N6119,
- MPU131, ook ±40V,
- MPU231
- SK3628, is een NTE6402 vervanger

Al bij al lijkt het erop dat ik ofwel een RCA D13T-series of een originele Philips 2N6027 moet zien te pakken te krijgen.
Een Philips exemplaar zal wel lastig worden, Philips is al lang geleden uit die tak van sport gestapt, je bent aangewezen op slinkende restvoorraden en het zou mij ook niet verbazen als RCA die D13T-series ook al lang als obsolete beschouwt.

Heb ook de link van flash2b gevolgd en zijn verhaal over een PUT/UJT-tester en het spoortje Enraf Nonius van de Lichtmis. Leuk verhaal.

Mocht het zo zijn dat een D13T1 en een Philips 2N6027 zonder meer onderlinhg verwisselbaar zijn, dan houdt ik mij aanbevolen voor één van de D13T1 uit de voorraad gebruikte exemplaren.

Tot zover voor vandaag.

Met groet,

MaccerZuid

[Bericht gewijzigd door MaccerZuid op maandag 22 mei 2023 21:08:28 (56%)

flash2b

Special Member

Het schema (date 4-78 ,en updates 2-82 en 3-82) waar ik de onderdelen nummer vandaan had, had een IC1=741 en IC2=747. Daar was D13=D13T1.

In de versie met 2N6027 is IC1=TL081 en IC2=TL082.

Heb jij nu weer een andere versie met een TL084 is is het een typ fout ?

En je hebt het over een D13S1, en niet een D13T1 is dat een typ fout ?

Ik zou als je de versie met de TL opamps hebt proberen om een 2N6027 in Breda te scoren zoals electron920 schreef.

Op 22 mei 2023 20:45:46 schreef fred101:
[...]
Ja je hebt gelijk, ik ben helemaal voor juiste benamingen en afkortingen maar dit vind ik een beetje flauw, ook omdat je alleen mij quote/verbetert terwijl ik niet eens de eerste en enige was.

Maar als je toch echt correct wilt zijn: Het is wel degelijk een UJT maar dan de programmeerbare versie, aangezien er maar een 2n6027 is en het een UJT is, specifieker een programmeerbare UJT zie ik geen probleem voor verwarring.

Dat is net zoiets als klagen wanneer iemand een IRF840 een MOSFET noemt ipv een N channel metal–oxide–semiconductor field-effect transistor.

Of klagen dat iemand een BC547 een transistor noemt want het is een bipolaire junction transistor, er zijn tenslotte ook Unijunction-, programmeerbare unijunction-, n type field effect-, photo-, insulated-gate bipolar--transistors etc etc

Volgens de TS zit er een 2n6027 in, niet de D13T1

Het is en was geen intentie van me om flauw naar jou toe te zijn of om alleen jou te verbeteren, excuses hiervoor. Ik had de quote achterwege moeten laten om zo een algemeen antwoord te geven.

Ik benoem componenten graag in de type-categorie waarin ze thuishoren zodat het duidelijk is over welk type component dat het gaat om zo onnodige verwarring te voorkomen (een PUT is niet te vervangen door een UJT, de aantallen halfgeleider PN overgangen en hun opbouw is helemaal verschillend tussen beide en daardoor verschillen ook hun functies onderling).

Henry S.

Moderator

Op 22 mei 2023 20:32:17 schreef flash2b:
[...]

Ja ook !

In de parts list staat:

[bijlage]

edit
Dit is niet de onderdelen lijst voor de versie van de TS, maar van een eerdere versie !!

Ontwerpers met humor _/-\o_

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Oh jee, even het boetekleed aantrekken….

Mijn posting van maandag 22 mei, die had ik even snel geschreven na een vermoeiende dag, ik was niet meer echt helder. Ik heb wat zaken door elkaar gehaald.
Dat zit zo, een poging tot rechtzetten: ik heb al enkele E030-1-en onderhande gehad, gerepareerd en één gerepareerde voor mijzelf gehouden, en over een jaar of 20 geleden, een defecte E030-10, dat grote zware 10 ampere ding, gerepareerd. Sedert enige dagen is daar een E030-3 bijgekomen.

Die E030-10 was van een LTS en liet niets meer instellen, stond ‘vast’ op 30V/10A, draaien aan de knoppen deed niks. De docent electro wist er geen raad mee, kwam via via bij mij uit, of ik er wellicht wat aan kon doen. Hmm, een docent elektro die een kapotte voeding niet weet repareren, valt me tegen.
Maar goed, schema opgespoord, gedownload en kunnen vaststellen dat er een familieverwantschap met de E030-1-en die ik tot dan toe onderhanden had gehad. Zo was de ‘fout’ rap gevonden, iets in de regelprint en de opamps. In de 030-10 zaten 3 stuks 709. Zo’n 709 is één opamp in een 14pins DIL.
Die 709 was wat problematisch, die had de onaangename gewoonte nog wel eens in een ‘latch-up’ toestand te kunnen geraken. Enige oplossing: volledige power-down en een paar minuten wachten tot weer power-up. Wat onpractisch voor een experimenteer voeding.
Een 741 is de opvolger (direct replacement), heeft geen last van latch-up en is pin compatibel in de DIL14 behuizing en, mits juist geplaatst, kan ook een 741 in DIL8 behuizing worden gebruikt. Zo was die 030-10 simpel en goedkoop gerepareerd, de kapotte 709’s vervangen door verse 741-en, klaar. Als tegenprestatie een krat Hertog Jan Grand Prestige.

Van de E030-1 heb ik geloof ik alle versies voorbij zien komen, uitgezonderd de eerste met louter transistoren als verschilversterker(s), dus nog niet met opamps, en dan heb ik het over de regelprint.

Goed bekijken van de 030-1 en 030-3 schemas laat zien dat in beide typen het regeldeel hetzelfde in elkaar steekt respectievelijk zijn uitgerust met dezelfde regelprinten. Zijn onderling uitwisselbaar.

Die met opamps, op voetjes, blijkt, voor zover ik heb kunnen nagaan, te zijn uitgerust met òf 1 x 741 in 8 pins DIL en 1x 747 in 14 pins DIL, òf, 1 x TL081 en 1x TL082, beide 8 pins DIL.
Een 747 is in feite een dubbele 741, net zo is een TL082 een dubbele TL081.
De 741 respectievelijk TL081 diende voor de voedingsspanningsvoorziening van de regelprint, de 747 respectievelijk TL082, de ene helft voor de spanningsinstelling/regeling, de andere voor de stroominstelling/regeling.
Van die regelprint ben ik twee versies tegengekomen: p211b, bestukt met 741 en 747, en p211c, bestukt met TL081 en TL082.

Dan, waar dit onderwerp mee is gestart, de kwestie van 2N6027 in de uit een kliko geredde 030-3.
Die 030-3, na inschakelen lichtte het lampje op…… en dat was het. Meter op voorpaneel bleef links in de hoek in zowel V als A stand, draaien aan de V en A knoppen deed niks, uitgangsspanning bleef nul.
Ik dacht tja, vanwege die uitgangsspanning nul, de thyristoren ontsteken niet. Beide kapot of ze krijgen geen ontsteekpuls aangeboden. In dat laatste geval is D13 stuk, een 2N6027 of een D13T1. Even goed kijken met veel licht, oh, een 2N6027, ga maar eens even meten, bij stuk is het of alles ‘open’ of alles nul ohm. Ik meette nul ohm, ingebouwde toestand. Oei, een kapotte 2N6027. Nou ja, daarover is in meerdere bijdragen in dit onderwerp al geschreven.

Ik had dat dus gedaan na een lange vermoeiende werkdag.
Inmiddels heb ik de moeite genomen de 030-3 eens goed te reinigen, inwendig zat alles dik onder het stof. Met wat kwasten, repen poetslap, wattenstaafjes en flink blazen zag de 030-3 er een uurtje later weer spic en span uit. Zo werkt het een stuk prettiger. Vervolgens heel goed bij veel licht en een tandarts spiegeltje het inwendige bekijken. OOOOhhhh, daar zag ik een draadbreukje bij S0303, de smoorspoel in een van de dikke 48V leidingen tussen trafo en gelijkrichtdioden en thyristoren.
Soldeerbout opgestookt en draad vastgesoldeerd.
De 030-3 ingeschakeld, HIJ DOET HET…… Alles werkt zoals het hoort.

Hoe kon het dan zo zijn dat ik nul ohm meette aan de 2N6027?
Geloof het of niet, maar dat bleek in de universeelmeter te zitten, daar is iets mis in het weerstandsmeetbereik, en wellicht met nog meer. Om vooralsnog onduidelijke redenen ziet die alles <1Mohm als nul ohm en >1Mohm als OL.
Een kreupele universeelmeter, het laatste waar je aan denkt…. Ja, achteraf wel natuurlijk.

Verder blijkt mijn 030-3 er ééntje te zijn met een p211b regelprint, dus met een 741 en een 747. En die heeft R1 nog kort op de print die daaronder dus wat bruinsig verkleurd is. Ga ik nog wel aanpassen, de afstand tussen R1 en de print vergroten en C1 op conditie controleren en eventueel vervangen.

Nog even een ander rechtzettertje, wat ik eerder meldde van een 741 en een TL084 op de regelprint, betrof een 030-1 die ik eens ter reparatie kreeg, en NIET de 030-3 uit de kliko.
Citeren uit je hoofd na een zware dag… moet je niet doen.

Met groet,

MaccerZuid

RAAF12

Golden Member

Interessant :-) Maar dat een 741 een direct replacement is voor een 709 is ietswat bezijden de waarheid. In de sixties werd die µA709 door Fairchild op de markt gegooid en moest die extern gecompenseerd worden. Niet lang daarna volgde de 'verbeterde' 741 en die was intern gecompenseerd. Ik kocht die dingen nog in een metalen jasje, de goedkopere, plastieken DIL uitvoering kwam pas vééél later.
Het kan zijn dat in die schakeling een 741 even goed werkt als een 709 maar in geval van twijfel zou ik toch het fabriekschema als leidend nemen. Ze hebben er voor doorgeleerd <grin>

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 25 mei 2023 18:13:31 (19%)

Beste RAAF12, dank voor uw reactie.

Nou ja, voor wat het allemaal nog kan betekenen want we hebben het over ongeveer 40 jaar oud spul.
National Semiconductor (en anderen) prezen een LM741 aan of zo men wil werd ‘in de markt gezet’ als, ik citeer, een “general purpose opamp with improved performance over industry standards like the LM709. The LM741 is a direct plug-in replacement for the 709C, LM201, MC1439 and 748 in most applications.
Met name het ‘no latch-up’ van de 741 werd benadrukt.

Ik heb aardig wat gevallen mogen aanschouwen waarbij die wat emperamentvolle 709’s en the likes zonder verder dralen werden vervangen door 741-en en dat ging gewoon goed. Kennelijk verdragen de interne compensatie van de 741 en de extern aangebrachte compensatie van de 709 elkaar wel, of althans, meestal.

Met groet,

MaccerZuid

Als de frequentiekarakteristiek niet boeiend is, kan je de 709 vervangen door een 741. Een 741 krijg je bijna niet aan het oscilleren vanwege de interne compensatie die nogal vroeg ingrijpt.

RAAF12

Golden Member

Op 25 mei 2023 19:09:53 schreef MaccerZuid:
Beste RAAF12, dank voor uw reactie.
Ik heb aardig wat gevallen mogen aanschouwen waarbij die wat emperamentvolle 709’s en the likes zonder verder dralen werden vervangen door 741-en en dat ging gewoon goed.

Er zitten toch wat aansluitingen op een andere plek zo te zien op de 14 pins DIL. De pin 3 en 9 van de 741 bijv. Gaf dat geen problemen met het uitwisselen?

Ha RAAF12,

Ja dat geeft wel een probleem ik heb mijn voeding een paar jaar geleden ook hersteld en,
een Chip uit ??? ergens tegen Rusland aan laten komen....
Hier op CO werd toen gezecht nee nee dat is niet zooooo heb ik maar gelaten want ik wist het ook niet goed meer !!!
Ik dacht de 723 maar het was die Chip die je laat zien :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

.

[Bericht gewijzigd door electron920 op vrijdag 26 mei 2023 07:02:06 (99%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Met pootje 1 van de 741 in DIL8 in gaatje 3 van het voetje bedoeld voor een 741 DIL14.

Met groet,

MaccerZuid

Op 25 mei 2023 17:21:29 schreef MaccerZuid:
De docent electro wist er geen raad mee, kwam via via bij mij uit, of ik er wellicht wat aan kon doen. Hmm, een docent elektro die een kapotte voeding niet weet repareren, valt me tegen.

Die mensen hebben het dan ook behoorlijk druk over het algemeen. Ik heb een korte tijd op m'n opleiding rondgelopen en meet-apparatuur uit het meetlokaal gerepareerd. De docent had er, met al het papierwerk en dergelijke, gewoon amper tijd voor. Dus misschien wou hij wel...

Op 25 mei 2023 17:21:29 schreef MaccerZuid:
Vervolgens heel goed bij veel licht en een tandarts spiegeltje het inwendige bekijken. OOOOhhhh, daar zag ik een draadbreukje bij S0303, de smoorspoel in een van de dikke 48V leidingen tussen trafo en gelijkrichtdioden en thyristoren.
Soldeerbout opgestookt en draad vastgesoldeerd.
De 030-3 ingeschakeld, HIJ DOET HET…… Alles werkt zoals het hoort.

En dat zijn nu net fouten waar je je lens naar kan zoeken. Ooit op die manier een oudje van Weller weer aan de gang gekregen. De draad van de trafo-wikkeling was los gebroken van de soldeerlip aan de trafo.

Eigenaar had zelf ook al gekeken en gemeten, maar niets gevonden. Stekker erin, ding tegen m'n oor gedrukt: geen brom. Zekering was in orde. Bekend met het onverwoestbare karakter van die dingen kon ik me niet voorstellen dat de trafo stuk was, maar ja het kon zomaar.

Loep erbij. Toen zag ik de minieme breuk. Geen idee meer wat ik er aan heb gedaan, maar we konden het repareren. De eigenaar liet iets van 15 euro achter uit waardering.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.