Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

High met Henk

Special Member

Domme fout van fabrikant;

Ik kocht bij automaterialen zaak volgende schakelaar;

4 aansluitingen in een 4 kant.
Aan de ene kant:
+ En een lampje
De andere kant - en blanco

Het meten leverde een maak contact tussen de + en het lampje
En
Een maak contact tussen het blanco contact en de -

Ik wilde controle over lampje apart hebben.
Schakelaar open leerde 2 maak contacten op en het lampje tussen het lamp contact en de blanco (was led en door de weerstand mat ik hem niet met diode tester)

Uiteindelijke aansluiting:
+ Op de lamp aansluiting (en dus de Anode)
Schakelend afgaand op de +
En mijn schakelende - op de blanco..

Al met al heel onlogisch, omdat de fabrikant verzuimt om een schema te geven en slim denkt te zijn door de functionaliteit te bepalen...
Die dus voor mij niet werkte...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Tja, ik heb dit soort type schakelaars nog nooit gezien met aparte aansluitingen voor de led. Deze dingen zijn een gevalletje 'tussen prik en verbruiker aansluiten' en werken.

Dat jij er weer speciale dingen mee wilt doen is een ander verhaal ;)

normaal staat de neon lamp of de led over de middelste 2 contacten heen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik begrijp je aansluitingen niet helemaal (of beter helemaal niet)
Maak eens een tekeningetje

Als.....
De schakelaar dubbelpolig is dan kun je er toch kun van alles mee doen.
Lampje altijd aan
Lampje aan als schakelaar AAN, Lampje uit als schakelaar UIT
en Lampje aan als schakelaar UIT, en lampje uit als schakelaar AAN is,
Lampje altijd uit.

Maar niet in alle gevallen dubbelpolig te gebruiken......

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 4 maart 2023 22:46:31 (13%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
High met Henk

Special Member

Toeter snapt het, maar de opdruk bij de aansluiting maakt het verwarrend.

Had er gewoon een schakelschema op gezet, of bijgevoegd.

Maar dat was er niet!!
@testman: zo zat het dus ook. En die middelste contacten schakelen dubbelpolig naar de andere 2 contacten..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 5 maart 2023 00:04:49 (26%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Soms wil je een laatste geval: Ledje besturen vanuit de elektronica.

Mijn wasmachine heeft er zo een. Als ie vind dat je voldoende hebt ingesteld om op start te drukken dan laat ie dat knopje knipperen als: Je hoeft alleen nog maar hier te drukken, dan ga ik aan de slag.

Maar... Tip: Sluit de 5V en GND goedom aan als je een PICO-W wilt gebruiken. Als ze verkeerdom zitten doet hij het niet!

Ohwell. Ik ga nieuwe printjes maken (De GND lospeuteren van waar ie fout zit is niet te doen...)

P.S. Braaf printje die pico: doet het nog.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 5 april 2023 12:29:50 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Schema fout, fotoprint fout, of te eigenwijs geweest om de DRC te draaien?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Schema fout. Het is niet de 5V op de pico die verkeerdom zat, maar op de P1 poort. kennelijk heb ik toen ik de GND/5V die op 1/6 horen te zitten niet opgezocht toen ik het aansloot en ik heb "verkeerd gegokt". Ik weet niet waarom ik niet even het document er bij heb gepakt, of dat ik ergens een "foute bron" voor m'n neus had. Maar toen de Pico niet wilde hebben we de 5V op een andere connector gecontroleerd.... 5.02 Perfect!... Totdat je je realiseert dat er -5.02V staat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 5 april 2023 15:01:29 schreef rew:
Ik weet niet waarom ik niet even het document er bij heb gepakt,......

Altijd doen hé rew, of teken het even op hoe het zit. En niet even snel, snel. :)

Ik weet het, tijd is geld. Maar dit kost veel meer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het KOST een vriendje die gratis een P1-logger van me krijgt een maand wachten. Jammerdan, toch? 't is niet een commercieel project wat onder tijdsdruk staat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Update: 20 dagen wachten. De nieuwe versie zit in m'n tas.

Tip: Als je een chip verkeerdom monteert, doet ie het niet.

Goed opgelet op de stip op de print en de pin1 markering op de chip. Yup zit goed!

Het gaat om een DCDC converter met de TPS563201.

Hoe kan ie dan verkeerdom zitten? Ik heb hem 180 graden gedraaid op z'n pootjes aangesloten in de libarary. SOT23-6: pin 1 en 4 verwisseld, 2 en 5 en 3 en 6. WTF??? Hoe kan ik dat voor mekaar gekregen hebben? Ik pak altijd het datasheet er bij en ken dan de pins 1-6 toe aan de juiste functie. Lijkt me foolproof. Ik ben daar zorgvuldig in want ik weet dat het anders niet werkt. Zou d'r een datasheet bestaan waarin het andersom is??? ....

Yup. AP63200 (ik heb een paar chips op m'n bureau liggen) zit omgekeerd in de behuizing!. (ik heb ondertussen besloten voortaan maar de TPS te gebruiken: 3A ipv 2A en daar heb ik er nu "voorlopig genoeg" van gekocht (direct bij TI).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

@rew,

Nou dat is lekker dan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ben je inderdaad mooi klaar mee. De chip verkeerdom in de behuizing is wel het laatste waaraan je denkt.

bprosman

Golden Member

Vanochtend mezelf he schompes zitten poetsen op EPROM's om de "lijmresten" er af te poetsen, blijken er dus ook EPROM's gemaakt te zijn met "matglas" :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Waar gebruik je die dingen nog voor Bram?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Deze even van me af schrijven:

Afgelopen week moest ik naar een zandwinningbedrijf.

Daar hebben ze een meertje waarop een ponton met zandpomp drijft.

Ponton is verbonden met de oever mbv een flexibele buis op drijvers waar het zand door gaat. Bij die buis ligt ook de stroomkabel, ongeveer 200m.

Stroomkabel was onlangs vernieuwd omdat de vorige op verschillende plaatsen stuk was gegaan door de beweging van het ponton over het meertje.

Wat leggen ze in de plaats: een 4x185mm² aluminium kabel (380A).

Hoe lang zal die het uithouden denken jullie?

Jinny

Golden Member

Niet een soepeltje neergelegd?
Een boekhouder zonder technisch inzicht mogen beslissen?
Of bang dat de soepele koperkabel snel gejat zou worden?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

Op 4 juni 2023 09:47:38 schreef Lambiek:
Waar gebruik je die dingen nog voor Bram?

Elektuur Junior computer (kloon).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
evelo

Golden Member

Op 4 juni 2023 10:56:55 schreef Jinny:
Niet een soepeltje neergelegd?
Een boekhouder zonder technisch inzicht mogen beslissen?
Of bang dat de soepele koperkabel snel gejat zou worden?

En dan heb je nog de andere fratsen niet gezien..

Evelo: vast niet heel lang, maar het is natuurlijk wel afhankelijk van de mate van golfslag, manier van ondersteuning, etc. Het feit dat de vorige (koperen, neem ik aan) stuk is gegaan door beweging beloofd niet zoveel goeds.

Zo'n kabel is hoe dan ook niet goedkoop, maar ik zou overwegen om de kabel onder het wateroppervlak te hangen, dan kun je, door de veel betere warmteafvoer, waarschijnlijk wel met een dunnere kabel wegkomen. De vraag is of de aansluitingen dan ook onder water moeten zitten, of dat de warmteafvoer door de kabel goed genoeg is om een klein stukje boven water ook koel genoeg te houden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Als ik het zou moeten doen dan zou ik eerder denken aan rubber kabels:

https://www.elektramat.be/neopreen-kabel-h07rnf-1x185-per-meter/

Niet in bundel leggen maar op enkele cm van elkaar voor voldoende koeling.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@evelo: ik had nog niet eens aan de UV bestendigheid gedacht; weet je of dat in ieder geval klopt bij de nieuwe kabel? Ach, waarschijnlijk is hij toch gebroken voordat het UV licht een kans krijgt echt schade toe te brengen...

Moet de aardedraad echt even dik zijn als de rest? Dat kost in dit geval toch wel serieus geld, zou je dat kunnen ondervangen met andere beveiligingen? Daarbij, als de aardedraad als eerste breekt, zou je dat niet eens in de gaten hebben, dus het lijkt me sowieso wenselijk om daar een aardlek bewaking bij te zetten, en een fase bewaking lijkt me ook geen slecht plan om groot vuurwerk en oververhitte motoren te voorkomen als één fase onderbroken raakt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evelo

Golden Member

Dit is de kast die ik gevonden heb op het ponton. Er was geen schema dus ik geraakte er niet echt aan uit, kabelberekening was er ook niet.

Voeding is in tn-c tot aan die kast. Als je door de kast naar beneden kijkt zie je het water van het meertje klotsen.

Kabel is wel type EXVB dus kan tegen UV en tegen water.