Op 27 juni 2023 15:24:18 schreef old brumax:
En dat laatste was ik dus mee doende , in de jaren 30 moet er volgens de verhalen al iemand geweest zijn die dat ontwikkeld had maar die zou dus in een gesticht beland zijn,....
Wie weet beland jij ergens anders. Niet aan beginnen.
En geloof dit soort filmpjes niet.
https://www.youtube.com/watch?v=JuxQLEDccsU&pp=ygUebW90b3Igb3Agd2F…
En let op, op 17:58 9:31 is erg belangrijk.

Op 27 juni 2023 16:01:45 schreef Lambiek:
[...]
Wie weet beland jij ergens anders. Niet aan beginnen.En geloof dit soort filmpjes niet.
https://www.youtube.com/watch?v=JuxQLEDccsU&pp=ygUebW90b3Igb3Agd2F…
En let op, op 17:58 is erg belangrijk.
![]()
dat hele filmpje duurt nog niet zo lang dus waar kijk je naar??
En geloof dit soort filmpjes niet.
Och, je hoeft het niet te geloven; zolang het maar werkt. 
Ik heb die uit het filmpje nagebouwd. Draait al vier maanden op dezelfde eerste watervulling. De accu laad ik op met een acculader die hierop aangesloten is, en de vrijkomende waterdamp gaat via een compressor weer terug als vulling. Op de overblijvende energie draait de airco/verwarming en de oven van de bakkerij, en de rest gaat naar de buurman. Die doet iets met heel tere plantjes, geloof ik. 
--
Maar meer on topic:
Als 12 V aan de hoge kant is, zou je dan niet twee of drie van die elektrolyse-units in serie kunnen voeden, zodat ze elk 6 of 4 V krijgen?
Het zou best kunnen dat de spanning zich dan redelijk netjes verdeelt: een unit die even wat langzamer loopt toont een hogere weerstand, waardoor de spanning erop wat hoger wordt, waardoor zijn reactie weer wat sneller gaat etc.
Dank je wel Frederik, dat was dus ook wat ik zocht en niet alle angstege verhalen er omheen sorry jongens, maar Rew gaf mij eigenlijk al het goede antwoord maar jij dus de bevestiging daarvan, vind het altijd mooi om te lezen hoe bezorgd iedereen is, ik heb al meer dan 40 jaar lpg ervaring dus daat weet ik het nodige wel van dus de nieuwe uitdaging word de waterstof en daar geloof ik wel in!!
Iedereen bedankt voor de input zijn er best wel wat bij waar ik wat aan heb.
Gr. Louis
Robvansuilen
Met vriendelijke groet, Rob
@ Ts ik hoop dat je met je bedankje wel refereert aan het tweede deel van het verhaal van Frederik. Het eerste deel is duidelijk cynisch bedoeld.
Succes met de waterstof, ik hoop dat je niet mijn buurman bent.
Op 27 juni 2023 12:57:37 schreef old brumax:
een verre kennis heeft met een mercedes diesel 300K gereden met dit gas als toevoeging waarbij een brandstofbesparing bereikt werd van meer dan 50%, zonder problemen met de motor, hij loopt zelfs veel schoner!!
Hoe ver was die kennis?
Een diesel is een zelfontbrander en heeft geen ontsteking.
De motor zal na het sluiten van de inlaatklep een dusdanige hoge compressie opbouwen dat het waterstof meteen ontsteekt, nog ver voor het bdp van de zuiger.
Die kracht zal juist tegenwerken.
Wel eens een diesel gestart met een snuifje ether ( start piloot) ?
Dat geluid, een enorme pingel, is dus de enorme voorontsteking.
Kortom, dat mercedes verhaal geloof ik niet.
Maar dat heb ik met heel veel Youtube dikke-duim-verhalen 
uit de 2 de hand, die diesel loopt alleen als er ook diesel aanwezig is die zorgt nl voor de ontsteking, alleen dat gas doet het kennelijk niet, in tegenstelling met een benzine motor die dus de bougie vonk heeft.
benleentje
Golden Member
maar trekt veel te veel stroom dus mijn enigste hoop was het reduceren van de spanning maar dat is dus niet simpel met gelijkspanning,
Om zelf te maken niet zo heel simpel maar in mijn eerdere post gaf ik een link naar een converter die de spanning regelt.
In serie mag ook maar ik denk zelf dat je veel meer controle over het proces hebt als je de spanning kan regelen.
Er is zelfs een versie die als huisverwarming gebruikt kan worden, en waarbij 300W stroom voldoende is om 20 vierkante meter van -5 tot +20 te verwarmen.
Als je uit water waterstof wilt halen en je kan dat met een rendement van 100% dan heb je nog steeds 300W maar dan in de vorm wan waterstof.
Een ruimte van 20m2 is zeg 50m3 aan lucht
1 kWh = 3600.000 joule >> Dus 300W is zeg 0,3kWh als we 1 aan het verwarmen zijn.
Er is 918J energie nodig om 1m3 lucht 1 graad op te warmen.
We moeten van -5 naar + 20 = 25 graad opwarmen en we moeten 50m3 lucht opwarmen
918 x 50 x 25 = 1147,5kJ
1147,5 / 1080 = 1,06 uur. = 64 minuten.
Om met een vermogen van 300W een ruimte van 50m3 met 25 graden te verwarmen is er dus 64 minuten nodig. Maar dat is dan enkel lucht in de ruimte zonder dat er verliezen zijn dus zou je een ruimte met 50cm dikke isolatie maken dan zou je best aan 300W genoeg hebben.
Maar wat we ook niet weten waar die ruimte zich in de eerste plaats bevond. Als ik in dubai in de woestijn een ruimte afkoel naar -5 graden dan zal ik met 300W de ruimte kunnen heel makkelijk en snel kunne verwarmen.
Op 27 juni 2023 21:45:33 schreef old brumax:
uit de 2 de hand, die diesel loopt alleen als er ook diesel aanwezig is die zorgt nl voor de ontsteking, alleen dat gas doet het kennelijk niet, in tegenstelling met een benzine motor die dus de bougie vonk heeft.
De hoge compressie zorgt voor de ontsteking.
Het moment van inspuiten is van belang, dat is het moment waarop de onsteking dus plaats gaat vinden, daarom moet dat moment( bij de oudere diesels de injectiepomp) nauwkeurig afgesteld staan, heb ik vaak genoeg gedaan.
Een dieselmotor loopt op veel meer dan diesel, zeker als het ontvlampunt lager ligt.
Wordt die brandstof via de inlaat toegevoegd is er dus geen enkele controle op de timing van het ontsteekmoment.
Denk aan een diesel die op hol slaat, die gaat zijn carterolie aanzuigen en daar op lopen,tot het maximun toerental en dan loopt hij in elkaar.
@ TS , het in serie zetten van de electyrode-platen, dat zijn neutral plates tussen de + en - electrode .
Om corrosie aan de platen te vermijden, gebruik koolstofplaten .
Het is nu nog een testopstelling waarvoor ik gewoon RVS van de sloop gebruik dat kost zeer weinig , zodra het werkt zoals het zou moeten werken dan komt er ander en ook duurder materiaal aan te pas maar dat is voor later zorg, mijn eerste probleem was een te hoge spanning en daar zijn nu 2 oplossingen voor, of het allemaal werkt? We gaan het zien en beleven!!
Zonder iets nieuws te proberen was columbus niet in America gekomen en Armstrong niet op de maan dus.....
Dat is nu juist de clou, tegenwoordig maakt men waterstofgas en laat de zuurstof gaan, vervolgens moet dat gas onder zeer hoge drukken gebracht en vervoerd worden, met dis systeem is dat allemaal niet nodig, er word gas gemaakt dat gelijk met de zuurstof (knalgas) aan de motor toegevoerd woord waardoor er een zeeeeeer hoge efficientie ontstaat, een verre kennis heeft met een mercedes diesel 300K gereden met dit gas als toevoeging waarbij een brandstofbesparing bereikt werd van meer dan 50%, zonder problemen met de motor, hij loopt zelfs veel schoner!!Er is zelfs een versie die als huisverwarming gebruikt kan worden, en waarbij 300W stroom voldoende is om 20 vierkante meter van -5 tot +20 te verwarmen.
Dat gaat alleen met een moderne diesel die met een motorcontroller wordt ingespoten met de nodige precisie.
Een oude diesel gaat meteen aan de haal of loopt in de soep.
Volledig op waterstof is het niet eens het is 25% op diesel en 75% op waterstof.
Bij ons de plaatselijke Civiele aannemer rijdt met dit soort trekkers rond zodat ie sneller de aanbestedingen krijgt.( iets met op papier kijk eens hoe schoon ik ben) 
Deze trekkers hebben zo.n prachtige paddestoel op de cabine.
Een jaartje of 2 geleden heeft er een artikeltje gestaan in de Auto Motor Techniek over BMW die een benzinemotor op waterstof had gemaakt maar het rendement was nu niet echt om naar huis te schrijven.
Ze zijn er wel vol op mee bezig om bestaande motoren om te bouwen maar dat is nog niet zo eenvoudig iets met ogen en haken en nog zoiets als rendement.
Wij bouwen zelf voertuigen om met een fuelcell icm accupakket dit is veel eenvoudiger om je doel te bereiken.
Toyota bijvoorbeeld leverd industrieel complete units lees fuelcellen voor inbouw .
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 27 juni 2023 22:47:29 schreef old brumax:
Armstrong niet op de maan dus.....
Aan die maanlanding is gigantisch veel rekenwerk en natuurkunde te pas gekomen. Het was wel een soort van proberen, maar het voldeed bewezen en berekend aan alle relevante natuurwetten. Het was niet iets wat een grifter op youtube gegooid had voor wat advertentiegeld en likes.
Waarmee ik niet bedoel dat het nooit iets zal doen, maar het is naar mijn idee niet zo revolutionair als een columbus of een maanlanding en niets dat je langs andere wegen mogelijk ook niet kunt bereiken. Daarentegen wel een interessant experiment, dus je hoort me ook niet zeggen dat je het niet zou moeten proberen.
Overigens valt het gezien de berekening hierboven nog wel mee met die 300W ruimteverwarming, als je goed isoleert kan het. Maar je moet er dan dus zeg maar minstens 350W elektriciteit insteken en waarschijnlijk nog wat meer. Tegen 300W als je elektrisch verwarmt. Dus ergens heeft dat nog steeds geen zin. In tegenstelling tot bij een brandstofmotor zit er nergens een stap tussen die het rendement eventueel nog zou kunnen verhogen, want dat is al 100% voor elektrische verwarming of zelfs meer als je een warmtepomp gebruikt om energie aan de omgeving te onttrekken.
Dat is nu iets wat ik net niet wil, een vermogen uitgeven is geen kunst maar om dit goed rijdend te maken geeft mij veel meer voldoening!
Het gaat mij in hoofdzaak om het principe, als iedereen zegt dat het niet kan maar ik zie wel een mogelijkheid dan ga ik daar voor wat anderen daar ook van zeggen.
[Bericht gewijzigd door old brumax op (38%)]
De aanhouder wint .
Maar op dit forum heb je vaak tegenwind .
[Bericht gewijzigd door Lead Acid op (53%)]
@Lead Acid,
Met een realistisch doel wel, maar dit zijn gewoon sprookjes.
Je hoeft er niet erg lang aan te rekenen om er achter te komen dat met alle conversie verliezen dit niet kan en gaat werken.
Het waterstof voegt niet meer toe dan je elektrisch hebt moeten onttrekken uit het systeem.
Er ontstaat niet ergens magisch energie omdat je water gaat ontleden.
Als de TS zijn energie uit een batterij haalt die werd opgeladen met zonnepanelen en dan omzet in brown's gas, dan heeft de TS minder diesel nodig . In hoeverre de TS met deze opzet daarmee geld zal uitsparen zal hij wel aan den lijve ondervinden .
Op 28 juni 2023 10:01:22 schreef old brumax:
Dat is alleen de theorie, de praktijk is volgens mij net even anders
Het is door de jaren al zo vaak geprobeerd en ontkracht.
En het is echt niet 'big oil' of de overheid die dat de kop in drukt. De grote jongens zijn zelf al jaren met waterstof bezig. En de (r)overheid komt toch wel aan zijn centen. Dat zie je ook met het elektrisch rijden. Nu genoeg mensen dat gaan doen gaan we het toch weer hebben over kilometerheffing.
Ofwel, dat is wappie praat.
[Bericht gewijzigd door Sine op (40%)]
hardbass
PE2BAS
Het idee is volgens mij dat de brandstof efficiënter benut wordt.
Dus stel, de motor heeft normaal een efficiëntie van 40%
En met wat waterstof erbij wordt dat bijvoorbeeld 50%
De vraag is dan of de kosten van het opwekken van de waterstof meer of minder is dan die 10% efficiency.
That beeing said, ik geloof er ook niet in. Er zijn meerdere bronnen die vermelden dat het alleen maar meer kost. Maar TS kan het natuurlijk wel gewoon proberen. Dan komt de conclusie vanzelf.
--------
Ongeacht de toepassing vind ik elektrolyses wel interessant.
Ik heb in het verleden ook wel eens waterstof willen opwekken. Niet voor de auto, maar om er mee te lassen / snijbranden. Dat is nooit echt wat geworden omdat de kosten van de cell dusdanig duur werden dat ik ook gewoon een plasma snijder kon kopen. Ik heb wel een kleintje gemaakt als proof of concept. Een aantal punten waar je wellicht iets aan hebt.
Cell ontwerp
Mijn voorkeur gaat uit naar een zogenaamde dry cell. Dat zijn allemaal platen rvs met pakkingen ertussen geklemd. Zie plaatje onderaan. De spanning wordt verdeeld over het aantal platen. Dus bij 2 platen valt alle spanning daarover dus 12V per sectie. Bij 3 platen halveert dat naar 2x 6V. Dit is de beste manier om de cell geschikt te maken voor de spanning die je gebruikt.
Elektrolyt
De elektrolyt bepaald de weerstand van de cell. Dus vind je de stroom te hoog voeg je iets meer water toe naar verhouding. Let op dat je demi water gebruikt, het chloor in kraanwater maakt je cell in enkele minuten kapot! Verder gebruikte ik kalium hydroxide want demiwater geleid niet. Sommige gebruiken soda, maar dat wordt tijdens elektrolyse omgezet naar hydroxide. Dat zou betekenen dat de cell tijdens bedrijf langzaam veranderd i.v.m. de omzetting.
Let wel op, een grotere weerstand van de cell betekent ook een groter verlies en dus meer warmte.
Warmte
Mijn ervaring met electrolysis is dat er behoorlijk wat stroom moet lopen om enigszins wat op te wekken. Het nadeel daarvan is dat de cell warm wordt. Dus je zal ook eea moeten koelen, mijn idee was om het elektrolyt door een radiator te laten stromen met een klein pompje. Zover is het nooit gekomen, ik had de cell nooit langer aanstaan dan enkele minuten voordat hij te warm werd.
Stroom regeling
Je zou de stroom ook kunnen regelen met een buck converter. Bij sommige elektrolyses processen wil je de stroom redelijk nauwkeurig kunnen regelen. Bijvoorbeeld bij elektroplaten. Dit is wat lastiger te doen vanwege de relatief grote stromen door de cell. Buck converters die veel stroom kunnen leveren zijn redelijk duur.
Voor wat elektrolyses thuis gebruik ik zo iets: https://nl.aliexpress.com/item/1005002584133340.html

Bron: https://www.researchgate.net/figure/Schematic-of-the-dry-cell-HHO-gene…
Meer te vinden op Google met de zoekterm: "dry cell hydrogen"
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 28 juni 2023 10:01:22 schreef old brumax:
Dat is alleen de theorie, de praktijk is volgens mij net even anders
Klopt, in de praktijk is het resultaat nog beroerder 
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Meer energie eruit halen als dat je erin doet kan niet, volgens de wet van energie behoud.
Ik zie het nut er niet van in om met een accu waterstof gas te maken en dat weer te gebruiken om er (elektrische) energie uit te halen.
Hou er rekening mee dat experimenteren met waterstof heel gevaarlijk zijn.
@hardbass Mensen vinden waterstof vaak al eng, want onbekend en explosief. In de opstelling van de illustratie maak je knalgas, daar hoeft écht alleen maar één vonk bij en je halve huis neemt vliegles. Dat (knalgasproductie) kan toch niet de bedoeling zijn? De bedoeling was toch om waterstof te produceren, gescheiden van de productie van zuurstof?