Gister was ik bezig met mijn linkjes op lasergebied een beetje te ordenen en toen kwam ik de link naar www.linux-laser.org tegen. Ik vroeg me af hoe het met de ontwikkelingen staat van deze DAC?

http://www.linux-laser.org/images/bilda/bilda1.jpg

Word er nog een IA georganiseerd (ik wil wel meehelpen) voor deze DAC? Het lijkt me een goed idee omdat er dan meer mensen zijn en dus meer hulp en motivatie is. Ik kan bij farnell bestellen dus das geen probleem.
Ik geloof dat er nog een prob was met het chipje voor USB. Maar hier loopt op het moment ook een IA van d8 ik. Hoe het hiermee loopt weet ik niet percies.
Ik wil namelijk een beetje gaan beginnen met deze DAC. Als hij niet onder windows werkt zit ik te denken om een simpel appart pctje te pakken voor dit doeleinde.

Ik vraag me dus af of iemand hier aan aan begonnen is? Zo niet ga ik misschien de onderdelen bestellen en eens lekker wat gaan solderen :D

Hoe denken jullie over IA voor de onderdelen?
Ik heb net even gekeken voor de kosten maar als er van een onderdeel (bij farnell) meer dan 10x besteld word is dit al vaak de helft goedkoper !!! Ik denk dat ik alvast een begin maar met deze IA ;)
Zijn er al vrijwilligers als mede organisatie?

p.s. ik begin dit niet om de eer op mij te laten komen of iets dergelijks. ik wil gewoon graag dat dit project binnekort van de grond gaat komen :D en IA staat op niet zichtbaar ;)

ja ik ook, het punt is alleen dat dat ic alleen onder linux te programeren is (tenminste dat is het laatste van wat ik ervan gehoord heb)

verder ben ik ook wel geintereseerd in dit ontwerp...

Op 25 mei 2005 08:12:53 schreef hilbren:
ik heb net van norm gehoort dat hij een tweede galvano gaat bouwen. hij heeft in de tussentijd al aardig wat vordering gemaakt.

http://pages.videotron.com/legato/LaserShow/LaserShow.htm

maar nog steeds geen fatsoenljike resultaten van de zelfbouw galvo's dus

Op 25 mei 2005 13:59:18 schreef hilbren:
ja ik ook, het punt is alleen dat dat ic alleen onder linux te programeren is (tenminste dat is het laatste van wat ik ervan gehoord heb)

verder ben ik ook wel geintereseerd in dit ontwerp...

De IA heb ik ondertussen al opengezet. Dus komt alle ff kijken.

ja lekker handig, je weet nog geen eens of die printplaten doorgaan??

en hoe wil je het spul gaan programeren?

idd, printplaten zou wel handig zijn en wat the hell ga je er voor software op draaien :s

Op 25 mei 2005 18:24:07 schreef Jelmer:
idd, printplaten zou wel handig zijn en wat the hell ga je er voor software op draaien :s

Gewoon een programmeer programmatje onder linux, dat gaat eenmaalig.

ja okay dat zou idd met knoppix oid kunnen.

maar welke software gaan we gebruiken? is dat opensource?

Sorry dat ik even onderbreek,

ik heb het originele laser en dergelijke topic opgestart,maar ben een hele poos inactief geweest.
ik had eigenlijk gehoopt dat er ook geexperimenteerd zou worden met het zelf bouwen van allerhande type lasers.

ik heb niet de hele 7 verwante delen nagelezen,
maar ik vroeg me dus toch af of er zelfbouw aanwezig is ivm het lasergedeelte zelf ?

vriendelijke lasergroetjes aan iedereen in dit topic,forum,
david.

bedoel je zelf een complete argonlaser of henetube inelkaar knutselen?

k'ben wel bezig met de voeding voor mn argon...

hoi hilbren,

meer richting co² of idd hene buisjes.
een vastestof laser is ook een heel leuk project.
nd:yag of ruby,
dye lasers, enz.
argon laser lijkt me al echt serieus, zeker op hogere vermogens,lijkt me niet echt mogelijk voor zelfbouw

ik heb mijn experimentjes met de argonbuis erop zitten(H.G.M. pc edo was het)
aangestuurd met grote condensatorbank om hem met pulsen van zo'n 2 seconden te laten laseren.
hij staat trouwens bij vraag en aanbod.

zopas heb ik een synthetish robijnstaaf kunnen kopen, dus kan ik daar mee aan de slag.

groetjes.

Ik weet dat nog lang niet alles is bekent van deze DAC.
Maar toch heb ik de IA geopend omdat er hopenlijk nu
wat meer spoed in de zaak komt. Dus laten we met zijn
allen de problemen die er nog zijn oplossen en er een
mooie DAC van te maken.
Wat ik hoop/denk is dat de usb 1x onder linux geprogrameerd
moet worden. Daarna werkt hij onder windows. En software
zou goed kunnen dat deze werkt met mamba ;)

Winelib-Dlls:
With these Winelib-DLLs you can use Windows Laser Show Software
under Linux with bILDA-Output using Wine.
io.dll-0.01.tar.gz - Emulates a Parallel Port DAC (useful for Popelscan)
mambadrv.dll-0.01.tar.gz - A bILDA Output Plugin for Medialas Mamba

[Bericht gewijzigd door uncleworm op ]

Ik weet bijna zeker dat hij inderdaad maar 1 keer geprogrammeerd hoeft te worden onder linux, daarna kan je hem ook onder windows gebruiken met andere bILDA software!

ik heb ook de set besteld via IA maar nu is mijn vraag hoe maak ik dit draaiende via steppers ?

Op 26 mei 2005 19:00:44 schreef SMOG:
ik heb ook het de set besteld via IA maar nu is mijn vraag hoe maak ik dit draaiende via steppers ?

dat zou kunnen met de eindtrap die elm chan gebruikt, dus zonder de hele terugkoppeling.
verder heb je een regelbare remspanning nodig voor steppers, gewoon met een lm317.

Hier is nog een mooie video te vinden van laser beam show.
http://www.he-privat.de/Laser/Laser2005/RockKlassikMix_Net6.wmv
(doel opslaan als)

Na mijn examens zal ik beginnen met het bouwen van Mr. Chan's zelfbouw galvo's.

Ik heb alleen een vraag over de elektronica:
- Welke stroomversterker kan ik het beste gebruiken:
de OPA549T of de OPA541AP?

- Is de diode MMBD914LT1 geschikt(snel genoeg)om in de positiedetector te gebruiken, of zijn er in nederland snellere diodes te verkijgen?

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/opa549.pdf
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/opa541.pdf

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/M/M/B/D/MMBD914LT1-D.sh…

alvast bedankt

diode lijkt snel genoeg.

verder zit er vrij weinig verschil tussen de twee opa's
ze hebben allebei wel leuke "extra" opties, tis alleen de vraag of je er gebruik van wilt maken.

stroombegrenzing heb je toch niet nodig (galvano's horen te roken ;) ) dus... ik zou de 541 nemen (to3 behuizing)
omdat dat er wel gaaf uitziet :P

ben vandaag even naar Eindhoven gegaan en daar de plaatselijke elektroboer opgezocht.

ik wou die OPA541Ap ook bestellen maar ja die kostte dan ook
meteen € 35. :r ,of iets in die richting. Ik heb hem maar niet gekocht misschien is die OPA549T iets goedkoper maar ik denk het niet.

Op 26 mei 2005 02:51:19 schreef Laserist:
Ik weet bijna zeker dat hij inderdaad maar 1 keer geprogrammeerd hoeft te worden onder linux, daarna kan je hem ook onder windows gebruiken met andere bILDA software!

Ik wil jullie jullie niet teleurstellen maar bovenaan de site van deze dac staat duidelijk vermeld dat hij alleen te gebruiken is onder Linux! Wel staat verderop dat je met een of ander foefje diverse software te draaien is onder Linux o.a. Mamba en popelscan... (als ik alles goed heb begrepen dan). Erg jammer... Ziet er net zo netjes uit allemaal...

Succes!

De opa541/opa549 kosten bij USA Caps 14.99 dollar per twee stuks. Verzendkosten zijn 3,25 dollar

http://stores.ebay.com/USA-Caps-Inc_Op-Amps_W0QQcolZ2QQdirZ1QQftidZ2QQ…

Op 28 mei 2005 17:00:16 schreef F-rank:
[...]

Ik wil jullie jullie niet teleurstellen maar bovenaan de site van deze dac staat duidelijk vermeld dat hij alleen te gebruiken is onder Linux! Wel staat verderop dat je met een of ander foefje diverse software te draaien is onder Linux o.a. Mamba en popelscan... (als ik alles goed heb begrepen dan). Erg jammer... Ziet er net zo netjes uit allemaal...

Succes!

Als je nou eens kijkt bij links, en dan de link naar he-scan, die werkt met bILDA onder Windows! Moet je toch maar eens beter rond kijken.

Hier de link: http://www.linux-laser.org/links.php4?lang=en En dan: HE's Laser Scan - works with bILDA !

Inderdaad! Ik moet je helemaal gelijk geven! Voortaan beter lezen dan maar.... :-)

wat beterft die opa's:
een simpele tda2030 kan de zooi ook wel aansturen hoor.

je kan beter investeren in het verfijnen van je galvanotechniek, dan in bruut vermogen, om zo meer snelheid uit een veel te grove galvo te krijgen.

tenminste zo kijk ik er tegenaan, de 60k scanner zijn niet voor niets zo klein...