Ik denk dat je het beste koperen ijp kan nemen en die zwart verven. In een afgesloten (met (dubbel)glas) en zwartgeverfde aan de andere wanden bak.

Neem een lekkere lengte (30m?) om een behoorlijke temp/snelheidsverhouding te krijgen.

Ik wou gewoon even zeggen, dat zelfs dingen die wit zijn, veel straling kunnen opnemen.
vb sneeuw is wit, maar is een zwart lichaam.
Dus misschien moet je gewoon op zoek gaan naar het juiste materiaal ipv van het gewoon direct zwart te verven.

tussen de slang waar het water doorgaat, een zigzaggende koperen buis die je op de barbeque legt?
kan je barbequen en het water verwarmen tegelijk :)

Op 28 mei 2005 16:02:07 schreef reactokrato:
Ik wou gewoon even zeggen, dat zelfs dingen die wit zijn, veel straling kunnen opnemen.
vb sneeuw is wit, maar is een zwart lichaam.
Dus misschien moet je gewoon op zoek gaan naar het juiste materiaal ipv van het gewoon direct zwart te verven.

Ik henk dat zwart verven wel genoeg is hoor.

Op 28 mei 2005 16:30:30 schreef cociedecooc:
[...]
Ik henk dat zwart verven wel genoeg is hoor.

mat zwart, lijtk me nog beter. trouwens ik zou voor meerdere ciruits van dunnere buizen kiezen, een kleinere buis heeft een groter oppervlate ten opzichte van de inhoud.

en zwarte bak lijkt mij niet zlim een open bak met reflecterende zijkanten en achter kant lijkt mij beter werken, meer straling op de buis

Kijk uit met verwarmd stilstaand water, legionella ligt op de loer.

Op 28 mei 2005 17:46:31 schreef Henry S.:

Paar eetlepels bleekwater is dan ook wel aan te raden.

MvgEat

Die zwarte tuinslang werkt. Heb ik zelf gezien in Frankrijk. Wel minimaal een meter of 20 van het spul op een schuurdakje netjes uitrollen en een klein pompje ertussen.
Ook vullen via een zwarte slang moet lukken. Dan is het erge kouwe er wel vanaf.

Op 28 mei 2005 17:46:31 schreef Henry S.:

Als je zulk een zwembad hebt, dan heb je er wss chloor ed inzitten. En nog wat van die producten voor de PH goed te maken enz enz...

Idd. Wordt anders snel groen en stinky ;)

Op 28 mei 2005 18:05:45 schreef Henry S.:
Idd. Wordt anders snel groen en stinky ;)

Groen zullen wss algen zijn ;)
Die zitten in de vijver ook, maar daar kan je geen chloor ingooien, anders zijn de vissen er ook aan |:(

Op 28 mei 2005 18:08:57 schreef High-Voltage:
[...]

Groen zullen wss algen zijn ;)
Die zitten in de vijver ook, maar daar kan je geen chloor ingooien, anders zijn de vissen er ook aan |:(

Lezen HV :) 't gaat over een zwembadje, niet over een (vissen)vijver :D

MvgEat

Op 28 mei 2005 11:56:18 schreef High-Voltage:
[...]
Nu heb ik dit jaar een goede manier gevonden om het te verwarmen. Alleen weer te laat, want het zal wel weer na de zomer zijn eer dat het klaar is |:(

Welke manier heb jij gevonden ?

Vorig jaar heb ik ook een verwarming gerealiseerd voor eenzelfde zwembad.

benodigdheden:
300 meter thyleenslang (zwart)
een stevige waterpomp
3 betongaas matten
een paar zakken tyrips (of hoe je het schrijft)
een NTC met comparator en dat soort geintjes..welke je een triac laat schakelen welke de pomp in en uitschakeld.
en een warm zonnetje;)

de 300 meter slang knoop je mooi vast op de matten in circels en deze plaats je in de zon.

De pomp slaat elke keer aan als de watertemperatuur in de slang een ingestelde waarde heeft bereikt. en gaat weer uit als het koele water uit het bad de sensor weer heeft bereikt..

foto's zijn op aanvraag beschikbaar ;)

mvg Michel

Op 28 mei 2005 18:27:33 schreef Rd12tf:
[...]

Lezen HV :) 't gaat over een zwembadje, niet over een (vissen)vijver :D

MvgEat

Juist, maar ik haalde gewoon even de vijver erbij ;)
Tzal de hitte wel zijn die mij parte speelt |:(
De hele middag (en avond) in de vol zon aan een antenne mast liggen klossen...

ff ontopic nu ;)

Op 28 mei 2005 18:28:34 schreef MMSoft:
[...]
Welke manier heb jij gevonden ?

Je neemt een sattelietschotel van pakweg 2-4m diameter. Die bekleed je met een weerspiegelende folie. Alufolie of iets wat goed weerkaatst. Dan sloop je de LNB eraf (als die er nog opstaat). En daar zet je een soort van radiator. Maar die gaat omgekeerd werke. Normaal gaat er door een radiator warm water en die geeft warmte af. Maar nu warm je de radiator op en stuur je er (koud) water door. Dat water komt er (voor een 2m schotel) uit bij 60°C. Wel moet je je radiator niet te groot maken, want je brandpunt is ook niet extreem groot. De temperatuur op dat punt is zo hoog dat een houten stok gewoon ontbrand. Dus dat is gewoon het perfecte :9~

@Miezjel:
Foto's graag ;)

[Bericht gewijzigd door High-Voltage op ]

Dat idee met die radiator heb ik destijds ook overwogen...echter omdat er chloor in het bad wordt gebruikt is dit ten zeerste af te raden omdat je water anders in no time mooi roestbruin is ;)

ik zal zo even een link zetten naar wat fotomeuk....let op ze blijven er niet eeuwig op staan..denk een weekje ofzow..

Hou deze post in de gaten ik load ze ff up :)

EDIT
sommige foto's zijn wat wazig maar ik heb ze er allemaal maar ff opgeknalt. kom maar met de vragen/reacties :)

Michel

[Bericht gewijzigd door Miezjel op ]

Op 28 mei 2005 22:59:07 schreef Miezjel:
Dat idee met die radiator heb ik destijds ook overwogen...echter omdat er chloor in het bad wordt gebruikt is dit ten zeerste af te raden omdat je water anders in no time mooi roestbruin is ;)

ik zal zo even een link zetten naar wat fotomeuk....let op ze blijven er niet eeuwig op staan..denk een weekje ofzow..

Hou deze post in de gaten ik load ze ff up :)

Dan moet je mij toch eens zeggen hoe het roestbruin wordt?

Ik heb ooit gehoord van een zwembad instalateur dat chloor in combinatie met (slecht) grondwater roestige kleuren gaf.
En als je dat wil maken met die schotel zul je je radiator toch zelf moeten maken, tenzij je toevallig iets goeds vindt ;)
En als je radiator roestie is, dan maak je gewoon een warmtewisselaar en houd je een gesloten circuit voor die radiator.

Edit:
Ik zie nog steeds nx :)

Edit2:
Duurd precies lang...

Edit3:
Ziet er wel goed uit. Alleen heb ik serieus mijn twijfels bij het debiet van dat tuig. En welke temperatuur komt eruit bij dit weer?

Op 28 mei 2005 23:02:17 schreef High-Voltage:
[...]

Dan moet je mij toch eens zeggen hoe het roestbruin wordt?

Misschien praten we over ietsie anders.

Ik heb het over een verwarmingsradiator (CV)

als je daar je badwater door laat pompen (en de radiator zwart verft) wordt het water wel snel warm.. maar omdat een radiator van kippehokkeijzer is gemaakt roest het als de nete in combinatie met chloor. niet echt aan te raden dus wil je er ook nog es lekker in willen zwemmen ;)

Op 28 mei 2005 23:14:26 schreef Miezjel:
[...]

Misschien praten we over ietsie anders.

Ik heb het over een verwarmingsradiator (CV)

als je daar je badwater door laat pompen (en de radiator zwart verft) wordt het water wel snel warm.. maar omdat een radiator van kippehokkeijzer is gemaakt roest het als de nete in combinatie met chloor. niet echt aan te raden dus wil je er ook nog es lekker in willen zwemmen ;)

Njah, dan moet je al een héééél grote radiator op de gazon of op het dak gaan leggen ;)
Ik bedoelde een klein radiatortje, meer een collectortje van 20cm op 20cm ofzo. Die dan in het brandpunt (dus op de plaats van de LNB) komt.
Dat werkt wel goed ;)

dat zou kunnen ja...maar ga daar maar eens 10 kuub mee warm krijgen ;) de radiatoren waar ik het over heb plaats je gewoon in de zon op je gazon of opt dak :)
(maar zoals ik al zei niet aan te raden voor zwembadgebruik als je er ook nog daadwerkelijk in wil gaan zwemmen:9)

is het niet mogelijk om een radiator uit een wasmachine te gebruiken.
Gewoon een tijdklok op da ie ofzo om 6 's nachts aanslaat (het water verwarmt) en dan om 9 uur ofzo afslaat?

groetjes

En je wilde het bij voorkeur niet electrisch met 230V doen, nou breekt m'n klomp!

MvgEat

Op 29 mei 2005 00:09:02 schreef Stijntje:
is het niet mogelijk om een radiator uit een wasmachine te gebruiken.
Gewoon een tijdklok op da ie ofzo om 6 's nachts aanslaat (het water verwarmt) en dan om 9 uur ofzo afslaat?

groetjes

Tuurlijk is dat mogelijk... er zijn zoveel manieren om dat bad warm te krijgen..het is maar niet hoeveel tijd geld en ruimte je er voor over hebt. en hoe creatief je bent om het zelf allemaal in mekaar te vogelen:)

ja klopt, maar kwam er net achet dat het verwarmings apparaat natuurlijk niet continue hoeft te draaien. Als het water warm is zet ik hem gwn uit.

mocht je gebruik willen maken van een verwarmingselement als in een wasmaschine.. verwarm het bad dan alleen snachts als er niemand in zit en haal het element er uit als je in het bad gaat.

Het lijkt mij geen veilig gevoel om met een element waar 230 op staat te badderen;)

oja en nachtstroom is goedkoper;)