Op 16 juli 2023 11:39:13 schreef K7Jz:
...Iemand die én 8 uur rijdt en maar 6 uurtjes tussen werkdagen heeft is niet gezond en zelfs (verkeers)gevaarlijk bezig...

Niet alleen verkeersgevaarlijk. Die zou je op het randje van krankzinnig kunnen noemen. Sorry hoor.
Het had zo mooi gekund: 6..8 uur rijden. Dan zit je werkdag er nagenoeg op, dag 1. Dag 2 doe je je werk op locatie. Ondertussen is de auto weer geladen. Dag 3 rij je weer terug, ook weer 6..8 uur. Lukt prima elektrisch.

Op 16 juli 2023 12:39:47 schreef SparkyGSX:
[...]Wel een probleem, er zijn ook mensen die geen elektrische auto kunnen betalen, en/of die geen eigen oprit hebben en in een wijk wonen waar simpelweg helemaal geen laadpalen zijn. Als je die mensen extra laat betalen, wordt de ongelijkheid alleen maar groter.

We KUNNEN niet allemaal NU om. Een van de redenen daarvoor is dat er nog wijken zijn waar simpelweg helemaal geen laadpalen zijn.

Ik vind het suf dat het opatje wat in het centrum van XYZ woont en 1x per maand naar ABC gaat zeg 10km verderop en 1x per week boodschappen doet (2km), ineens geen (oude) auto of brommer mag hebben, terwijl ie dus maar 350km per jaar rijdt. Ding moet weg en hij moet maar een auto/brommer kopen die na 20xx gemaakt is kopen. /dat/ gebeurt nu al.

Waar /ik/ voorstander van ben is om de CO2 belasting door te berekenen. Iets van: In 2020 heeft nederland 145 M ton CO2 uitgestoten. Globaal was dat 50000 M ton. Dat is 0.3% van de globale uitstoot.

Als de aarde 2 graden opwarmt hebben we XXX miljard aan kosten om de dijken te verhogen (plus andere kosten door de klimaat verandering).

Nederland is verantwoordelijk voor 1/344e daarvan en we moeten als land die kosten van de dijken betalen. Zo kan je de kosten per ton CO2 uitrekenen en het eerlijkst zou zijn om gewoon die kosten aan de huidige vervuilers in rekening te brengen. En als we de afgelopen 50 jaar al 2000 miljard ton de lucht in gestuurd hebben moeten we missschien zeggen: We weten nu pas goed wat een ton CO2 doet, dus je mag ook voor een ton-van-voor-2020 betalen als je nu nog steeds niet over bent op hernieuwbare energie.

Ik denk dat we ons nog niet goed realiseren hoeveel kosten ons te wachten staan. En dat zal verrekte lastig te betalen worden voor ons kleine landje. Zeker als we als land niet nu al beginnen met sparen. Maar dat is een "gut feeling", ik kan er naast zitten en dat we als land makkelijk: "och de dijken moeten allemaal 2m opgehoogd worden" kunnen betalen. No sweat.

Op 16 juli 2023 16:24:05 schreef blurp:

... OV... Gewoon omdat dat dan weer winstgevend wordt.

Weet je in welk land het OV het duurst is van de hele wereld? Zwitserland. Weet je welk land er op nummer 2 staat. 1x raden.

@rew: Goed OV kan alleen met veel reizigers. In NL moet het OV concurreren met de fiets, en die is altijd goedkoper.

@Ohmpi hieronder: Trein in NL is nog wel redelijk. Maar bussen ontbreken, dus als je niet van station naar station wil is het kansloos.

dit grafiekje laat goed zien dat NL bijna het slechtste OV heeft van Europa.

[Bericht gewijzigd door blurp op (63%)]

@blurp, reizigers genoeg. Je moet in de spits zelfs staan in de trein, dus daar ligt het niet aan.
In India moet dan het openbaar vervoer vrijwel perfect zijn. Daar zitten en staan de mensen in, op, naast, onder, voor en achter de trein. (Meer voorzetsels ken ik niet). https://www.ibtimes.co.in/indian-railways-increase-rac-berths-january-…

Op 16 juli 2023 16:29:43 schreef flipflop:
[...]
Niet alleen verkeersgevaarlijk. Die zou je op het randje van krankzinnig kunnen noemen. Sorry hoor.
Het had zo mooi gekund: 6..8 uur rijden. Dan zit je werkdag er nagenoeg op, dag 1. Dag 2 doe je je werk op locatie. Ondertussen is de auto weer geladen. Dag 3 rij je weer terug, ook weer 6..8 uur. Lukt prima elektrisch.

Ik vrees dat er nog een hoop van dat soort gevallen voorkomen. Druk kleinbedrijf, geen gezin dat zeurt, collega's tekort en maar bulderen. Overwerk wordt opgedrongen maar verdient ook lekker voor een gast van 22 etcetera.