Hallo,

Ik vraag nu om informatie die eigenlijk hoor te weten maar het is al lang geleden dat ik op school zat hiervoor. Ik kan wel wat ruggespraak gebruiken.

Ik woon op het platteland van Zweden, ik heb een eigen waterpomp, geboorde bron van 76 meter diep met daarin een 3 fasen pomp. Ik heb er 2 weken geleden een nieuwe in gehangen omdat de oude defect was. Vorige week brandde het nieuwe relais(motorbeveiliging) van de nieuwe pomp vast en schakelde deze niet meer in, ook waren er 2 groepen van de 3 fasen uit in de meterkast (geen krachtgroep automaat maar 3 losse 10A automaten (only in Sweden)). De wikkelingen van de pomp gemeten en deze waren gelijk en leken goed te zijn. Ik heb toen een oude motorbeveiligingsschakelaar er weer tussen geschroefd omdat de defecte niet werkte en deze terug moest naar de leverancier.
Vanmorgen had ik weinig waterdruk en bleek dat de oude motorbeveiligingsschakelaar was uitgeslagen. Ik heb deze weer ingeschakeld en toen ging de pomp weer draaien. Op de 3 omvormers (zonnepanelen) die ik heb hangen (1 per fase) Zag ik dat fase 1 en 3 rond de 775 Watt trokken en fase 2 maar 705 Watt en dit zakte ook nog eens terug naar 685 Watt.
Ik had ontzettende haast en moest naar m'n werk dus heb het daarbij gelaten.

De installatie is simpel: 3 x 10 A 1-polige installatieautomaten in MK / motorbeveiligingschakelaar / drukschakelaar / 40 meter kabel naar pompbuis / lasdoos in deksel van buis / pomp met 80 meter kabel.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn met de nieuwe pomp, slechte wikkeling, slechte contacten in drukschakelaar? Wanneer het wattage per fase teveel verschilt zal motorbeveiliging niet uit slaan, wel als de stroom te hoog word. Wat zijn m'n mogelijkheden? Ik wil graag met een goed onderbouwd verhaal terug naar de leverancier.

Een nieuwe pomp.Dan zullen de wikkelingen wel goed zijn.Het is echter wel mogelijk dat er 1 wikkeling "achterstevoren"is aangesloten, dus dat de uitlopers van 1 wikkeling verwisseld zijn. Dan meet je je gewoon gelijke weerstand, maar het magnetisch veld werkt a.h.w tegengesteld.
Ook kan het mogelijk zijn dat de nieuwe motor zwaarder is dan de oude, waardoor er mee stroom kan gaan lopen.

De lijst van fouten/problemen kan lang zijn.
Ik zou eerst meten of je wel echt 3 fasen hebt, dus echt alle 3 meten.
Daarna is de drukschakelaar de eerste verdachte.
Kabel, snoer? verbinding onder water? Draairichting? Motorbeveiligingsschakelaar ( is het er een van het juiste type, staat deze goed afgesteld?)
Lek in de waterleiding? ( onderwater....)

Op 20 juli 2023 08:39:39 schreef Toeternietoe:
De lijst van fouten/problemen kan lang zijn.
Ik zou eerst meten of je wel echt 3 fasen hebt, dus echt alle 3 meten.
Daarna is de drukschakelaar de eerste verdachte.
Kabel, snoer? verbinding onder water? Draairichting? Motorbeveiligingsschakelaar ( is het er een van het juiste type, staat deze goed afgesteld?)
Lek in de waterleiding? ( onderwater....)

Uiteraard heb ik 3 fasen, dat is het eerste wat ik nog even snel gemeten heb. De nieuwe Motorbeveiligingsschakelaar werd meegeleverd met de pomp, de oude heb ik van de oude pomp, beide staan ingesteld op 2,5 A. Draairichting is juist, gecontroleerd voordat de pomp de diepte in ging. Kabel doorgemeten voordat ik de nieuwe pomp aangesloten heb en die was prima.Er is geen verbinding onder water, alleen de meegeleverde motorkabel die in de pomp is aangesloten.
Ik denk zelf ook aan de drukschakelaar, ik zal vanmiddag eerst een nieuwe halen en deze ertussen monteren. Hij is nog maar 2 jaar oud maar wellicht heeft hij teveel op de kloten gehad met de oude pomp.

Op 20 juli 2023 08:22:22 schreef mel:
Een nieuwe pomp.Dan zullen de wikkelingen wel goed zijn.Het is echter wel mogelijk dat er 1 wikkeling "achterstevoren"is aangesloten, dus dat de uitlopers van 1 wikkeling verwisseld zijn. Dan meet je je gewoon gelijke weerstand, maar het magnetisch veld werkt a.h.w tegengesteld.
Ook kan het mogelijk zijn dat de nieuwe motor zwaarder is dan de oude, waardoor er mee stroom kan gaan lopen.

De nieuwe pomp is inderdaad iets zwaarder maar ik had in eerste instantie ook de meegeleverde Motorbeveiligingsschakelaar gebruikt. Nu de oude er weer tussen staat heb ik deze omhoog geschroefd naar 2,5 A.
Dat van die verkeerd aangesloten wikkeling is een interessante insteek maar dan zou ik vermoedelijk vaker problemen hebben en niet 1 x per week als het waterfilter gespoeld word.

Verkeerde wikkeling kun je uitsluiten.
De pomp heeft toch in elk geval even (een week) goed gefunctioneerd.

Heb je de beschikking over een amperetang, meet de 3 afzonderlijke motorstromen.

Je wikkelingen zijn correct aangesloten, anders zou je pomp gewoon niet draaien.
Heb je ook een vaste net aansluiting of werk je enkel in eiland bedrijf?
In het laatste geval, kan het zijn dat je net niet mooi symmetrisch is?

Indien je drie eenfasige omvormers met hun nul aan het sterpunt hangen, en één omvormer is minder zwaar belast, krijg je dan geen nulpunt verschuiving? Een ongelijk net geeft ongelijke motorstromen en beveiligers die trippen.

Als je je filter spoelt, vraagt dat een lager of hoger motor vermogen?

Op 20 juli 2023 08:09:25 schreef Swedishmartijn: Wanneer het wattage per fase teveel verschilt zal motorbeveiliging niet uit slaan, wel als de stroom te hoog word.

Een goede motorbeveiligingsschakelaar slaat zeker uit als de stroom per fase verschillend is. Wat is het merk/type?

Op 20 juli 2023 09:32:48 schreef Toeternietoe:
Heb je de beschikking over een amperetang, meet de 3 afzonderlijke motorstromen.

Dat zou ook mijn eerste werk zijn.

Je schrijft dat het alleen voorkomt tijdens het spoelen van het filter?
Heeft deze misschien minder weerstand dan wanneer het gewoon door de leiding gaat?
Afhankelijk van het type pomp, bij een centrifugaalpomp wordt de stroom hoger wanneer deze meer water verplaatst(bijvoorbeeld door minder tegendruk)

Op 20 juli 2023 09:32:48 schreef Toeternietoe:
Verkeerde wikkeling kun je uitsluiten.
De pomp heeft toch in elk geval even (een week) goed gefunctioneerd.

Ja die heb ik, vorige week gemeten en prima in orde, vanmorgen geen tijd voor gehad. Ik zal vanmiddag gaan meten

Op 20 juli 2023 09:35:00 schreef pamwikkeling:
Je wikkelingen zijn correct aangesloten, anders zou je pomp gewoon niet draaien.
Heb je ook een vaste net aansluiting of werk je enkel in eiland bedrijf?
In het laatste geval, kan het zijn dat je net niet mooi symmetrisch is?

Indien je drie eenfasige omvormers met hun nul aan het sterpunt hangen, en één omvormer is minder zwaar belast, krijg je dan geen nulpunt verschuiving? Een ongelijk net geeft ongelijke motorstromen en beveiligers die trippen.

Als je je filter spoelt, vraagt dat een lager of hoger motor vermogen?

Ik hang ook aan het net, dus omvormers synchroniseren met het net.

Ik heb nog geen nulpunt verschuiving kunnen vaststellen, volgens mij gebeurd dat ook niet.

In principe maakt het niet uit of het filter gespoeld word of dat je water pakt in normale situatie voor de pomp. In beiden gevallen schakelt de drukschakelaar in en zal de pomp de druk weer opvoeren. Ik heb na de installatie van de pomp geen verschil in motorstromen gezien. Bij het spoelen zal de druk constanter zijn omdat via ventielen de doorstroomrichting in het filter veranderd word en het water van onderen af door het filter stroomt ipv van boven af. Er is dan geen kraan die open en dicht word gezet.

Op 20 juli 2023 09:36:43 schreef GJ_:
[...]Een goede motorbeveiligingsschakelaar slaat zeker uit als de stroom per fase verschillend is. Wat is het merk/type?[...]Dat zou ook mijn eerste werk zijn.

Betreft een oude telemecanique met bi-metaaltjes die uitschakelt op warmte door te hoge stroom.
Ik heb inmiddels de nieuwe al liggen maar ik wil eerst dit op orde hebben voordat ik deze er weer tussen zet. Ik krijg vast niet nog een keer een nieuwe :S

geboorde bron van 76 meter diep

Nu de oude er weer tussen staat heb ik deze omhoog geschroefd naar 2,5 A.

Nou nog effe de specs van de pomp, (kW, fasestroom en nog wat)
We zijn hier dol op dat soort info.
Een boorgatpomp voor 76meter, waar je toch ook nog een beetje druk en hoeveelheid uit wilt krijgen, doet gauw 2,5kW.

Op 20 juli 2023 10:57:51 schreef mvdk:
[...]
[...]
Nou nog effe de specs van de pomp, (kW, fasestroom en nog wat)
We zijn hier dol op dat soort info.
Een boorgatpomp voor 76meter, waar je toch ook nog een beetje druk en hoeveelheid uit wilt krijgen, doet gauw 2,5kW.

Ik zal het er vanmiddag even ingooien. Uit m'n hoofd gezegd was het 1,2 kW. Ik heb de specs niet bij me

Op 20 juli 2023 10:57:51 schreef mvdk:...doet gauw 2,5kW.

Op 20 juli 2023 11:14:24 schreef Swedishmartijn: Uit m'n hoofd gezegd was het 1,2 kW. Ik heb de specs niet bij me

Die 2,5A zou bij 400V inderdaad wijzen op een 1,1kW motor. Motoren van 1,2 en 2,5kW ga je niet snel vinden.

Op 20 juli 2023 10:28:17 schreef Swedishmartijn:
Betreft een oude telemecanique met bi-metaaltjes die uitschakelt op warmte door te hoge stroom.

Ze werken allemaal met bimetaaltjes. Vrijwel alle oude Telemecaniques schakelen gewoon uit bij ongelijke stromen. Er zijn wel uitzonderingen.

Heb je de oude pomp ook nagemeten?
Zit er ook een keerklep in de zuigleiding die goed werkt? Zonder of met een vastzittende klep, dan kan het water terug stromen door het gewicht en volume van het water in de diepe zuigleiding + de druk in het systeem drijft dit de pomp aan in de verkeerde richting! Als dan ook gelijktijdig de pomp overgaat naar normaal bedrijf kan je dit zien als een kortsluiting of een veel hogere aanloopstroom.

hele stomme, maar loopt de pomp niet gewoon droog???

Eerst maar eens afwachten wat er op het motorplaatje of in de manual staat.
Was weer eens een zeer onvolledige startpost.
Dit topic had heel kort kunnen blijven.

kan raar gaan met zo'n bronpomp. had er vandaag nog 1 die minder druk leverde, was nog maar 1/3 van wat het eerst was. motorstroom was normaal, rond de 20A per fase. echter bleek het draaiveld verkeerd te zitten, toen klopte de druk wel weer. zou je niet verwachten met wel enige waterdruk en motorstroom die klopte..

Leg de pomp eerst eens in een grote bak met water of in een ondiep meertje en kijk dan eens of alles goed werkt.

Verder even in het algemeen:
Water uit een diepte put van 76 meter omhoog pompen is denk ik geen eenvoudige klus,immers ieder liter water weegt 1 kg.
Voor de ‘ínhoud’ van die buis geldt deze formule:V = Pi x r x r x h
(V is dan de inhoud van de buis)
Stel dat de binnendiameter van de buis 6 cm is,dan moet die motor
(als de buis helemaal vol zit) 214776 liter water omhoog duwen,dat is 214776 Kg water !!

Die pomp ziet die kilo's niet, alleen druk.

Natuurkunde. Aiai.

Bij een watertoren met een tank bovenin van pak em beet 100kuub, telt alleen de hoogte van de waterkolom. Of t nou in de pijp staat, of in de tank erboven. t gaat om de meters. 10mtr is 1 bar (ongeveer)

En volgens mij is het 214 kg. Immers, er worden kubieke cm's uitgerekend

[Bericht gewijzigd door mvdk op (15%)]

Op 20 juli 2023 19:52:00 schreef picturemaker:
Leg de pomp eerst eens in een grote bak met water of in een ondiep meertje en kijk dan eens of alles goed werkt.

Verder even in het algemeen:
Water uit een diepte put van 76 meter omhoog pompen is denk ik geen eenvoudige klus,immers ieder liter water weegt 1 kg.
Voor de ‘ínhoud’ van die buis geldt deze formule:V = Pi x r x r x h
(V is dan de inhoud van de buis)
Stel dat de binnendiameter van de buis 6 cm is,dan moet die motor
(als de buis helemaal vol zit) 214776 liter water omhoog duwen,dat is 214776 Kg water !!

Als ik met de auto gaat tanken dan ligt er onder de grond een tank van 100.000 liter, en in de autoe een tank van 40 liter.

Zie je nu waar je beredenering wel klopt! maar niet veel met het probleem te maken heeft.?

Het gaat over het gewicht van de verplaatste vloeistof, of:
de hoeveelheid vloeistof x (tegen)druk, en dan wel per tijdseenheid.

Op 20 juli 2023 19:52:00 schreef picturemaker:
,dat is 214776 Kg water !!

Wat is dit tenenkrommend om dat te moeten lezen.
76 meter water, dan moet die pomp minimaal 8 bar kunnen maken, anders komt er geen liter uit de pers. (er vanuit gaande dat er aan de zuig geen druk op de pomp staat)

De pomp is 1,1 kW, 3 fase in ster. Wanneer ik de amperemeter op elke fase zet na de drukschakelaar dan meet ik 2,1 A per fase. Volgens de manual is de nominale stroom 3,6 A.

Voor allen die het typeplaatje van de motor willen zien, dat kun je vergeten, ik ga de pomp niet omhoog halen tenzij strikt noodzakelijk. Ik moet dat met 3 mensen tegelijk doen en ik moet dan 76 meter waterslang 32 mm uitleggen wat niet in contact mag komen met uitwerpselen en het loopt hier vol met dieren. Daarnaast heb ik een speciale tool nodig om de koppeling eruit te tillen en die moet ik ergens lenen, die heb ik zelf niet.

Er zit een nieuwe keerklep net boven de pomp gemonteerd. De pomp kan niet drooglopen, er staat een waterkolom boven van zo'n 73 a 74 meter.