het goedkoopste : een lange tuinslang openrollen in een spiraalvorm
daarop glas of plastiek.

al de andere zelfbouw idee'en kosten duurder dan dat je je gasboiler gebruikt of je elec.waterboiler.

konstrukties maken in koper is moelijk want hoe dikker de buis , hoe langer het duurt eer de zon het water opwarmt
hoe dunner de buis , hoe minder warm water .
+ koper kost per meter ongeveer 2euro.

Op 29 mei 2005 01:21:28 schreef Extragroot:
het goedkoopste : een lange tuinslang openrollen in een spiraalvorm
daarop glas of plastiek.

al de andere zelfbouw idee'en kosten duurder dan dat je je gasboiler gebruikt of je elec.waterboiler.

konstrukties maken in koper is moelijk want hoe dikker de buis , hoe langer het duurt eer de zon het water opwarmt
hoe dunner de buis , hoe minder warm water .
+ koper kost per meter ongeveer 2euro.

Nu moet je wel ff het volgende ook in rekening brengen:
Boilers verbruiken überveel stroom. Die moet je maar eens tellen voor een 5tal jaar elke zomer. Als je dan een iets duurdere investering doet voor een GOED systeem op zonne-energie te maken, kom je veel beterkoop uit. De zon is nu nog gratis, de elek nog altijd niet. Als jij nu bij je thuis zonnepanelen hebt liggen en die leveren genoeg dan kan je idd een elektrische boiller zetten. Maar ik ga ervanuit dat niemand dat heeft, dus zou ik toch gaan voor zonne-energie.

Op 28 mei 2005 23:19:07 schreef Miezjel:
dat zou kunnen ja...maar ga daar maar eens 10 kuub mee warm krijgen ;) de radiatoren waar ik het over heb plaats je gewoon in de zon op je gazon of opt dak :)
(maar zoals ik al zei niet aan te raden voor zwembadgebruik als je er ook nog daadwerkelijk in wil gaan zwemmen:9)

Zekers krijg je daar 10kuub mee warm ;)
Je stuurt er koud water in en dat komt er 60°C uit. Ik zeg nu wel niet dat het na 2h bollen al warm is. Maar als je dat eens een weekje hebt opstaan, dan is dat water volgens mij zelfs te warm...
Ik kan nu ergens een 3 enzoveel meters schotel kopen. Maar ik vrees dat die veel te veel energie gaat weerkaasten dus dat die gewoon mn collector laat smelten... Toch zeker als ik gewoon alu gebruik.
2m schoteltje is voldoende groot.

Miezjel ik heb je foto's bekeken.
Hierbij wou ik 3 opmerkingen plaatsen.
-Voor je besturings kastje kan je beter wartels gebruiken als kabel invoer, zodat je een betere trekontlasting hebt. Ik denk hierbij aan Sprint wartels van het merk Wisa.
-Voor de beton gaas is er ook verzonken beton gaas in de handel, zodat dit roestvrij blijft.
-Met een beetje krimpkous over de aansluitingen van je temperatuur voeler, kan je die aansluitingen ook mooi waterdicht maken.

Verder ziet het er prima uit !

@HV EDIT 3
De schakeling is zo gemaakt dat de temperatuur in te stellen is.

bij een zeer warme en zonnige dag kan het water in 5 minuten rustig al tegen de 50 graden zitten.

Is het iets minder warm stel je m gewoon in op 30 graden en gaat ie nogsteeds om de 5 minuten aan.

@MMSoft
ik heb gezocht naar van die thulen maar waren niet in deze maat beschikbaar. het kastje zelf ligt op een zolder waar je nou niet echt makkelijk bij komt. er komt dus eigenlijk 0,0 beweging in het geheel dus echt een trek ontlastig is niet perC nodig. maar idd het zou wel beter zijn.

Het betongaas was zo al duur genoeg en we hebben genoegen genomen met een beetje roest. overigens ligt het spul alleen tijdens de warme zomermaanden op het dak.

Betreft de krimpkousjes...helemaal mee eens. toen de foto's genomen zijn was het nog in de testfase (en tegen het einde van de zomer) ;) het hele spul is gelokaliseerd bij mijn inmiddels ex vriendin. ben bang dat het er dus ook zo zal blijven liggen :((
Het besturingskastje heeft in een later stadium ook een degelijke behuizing gekregen.

Daarop kan je de inschakeltemperatuur instellen en de pomp handmatig aan en uit zetten.
De hysteresis van de comparator is in het kastje zelf in te stellen met de potmeter, maar moet in princiepe met de vingertjes van afgebleven worden :)

De schakelende triac is een snubberless type welke ook nog eens een geisoleerde tab heeft en zelfs met gemak de pomp van toch nog 1700W kan schakelen.

Michel:)

Ik denk dat ik ga proberen om met een verwarmings-element uit een wasmachine die tussen de filter en het zwembad te zetten met een tijdklok. Zodat ie bijv. 5 uur 's nachts aangaat en om 9 uur uit ofzo.

Tips en ideeën zijn natuurlijk altijd nog welkom.....

groetjes

Je zou het inderdaad zo kunnen doen, al lijkt het mij nog niet echt een veilig idee... als je het bad in duikt zou ik wel de stekker eruit trekken ;)

en het geheel gaat zo behoorlijk wat stroom trekken he, maar als dat geen bezwaar kent. tja dan heb je zojuist de meest eenvoudige oplossing gevonden :D

ik zou gaan voor een kleine uitvoering van Miezjel zonder regeling alleen een regelkraan en een pompje ´s nachts de stekker eruit en binnen 2 dagen is alles relatief goedkoop op tempratuur(mits zon)

Op 29 mei 2005 14:03:43 schreef Stijntje:
Ik denk dat ik ga proberen om met een verwarmings-element uit een wasmachine die tussen de filter en het zwembad te zetten met een tijdklok. Zodat ie bijv. 5 uur 's nachts aangaat en om 9 uur uit ofzo.

Tips en ideeën zijn natuurlijk altijd nog welkom.....

groetjes

Dan moet je wel zorgen dat je water door je verwarmingselement stroomt en dat je niet gewoon het element in je bad hangt. Want anders gaat op de ene plaats je water bij wijze van spreken koken terwijl het op de rest gewoon koud blijft. Dat moet zich kunnen mengen hé ;)

ja klopt, daar had ik al over nagedacht :p

Op 29 mei 2005 14:56:57 schreef Stijntje:
ja klopt, daar had ik al over nagedacht :p

En wat is er uit de bus gekomen?

Heeft er toevallig niemand een schoteltje in de aanbieding van 2-4m ?

Op 29 mei 2005 15:24:35 schreef High-Voltage:
[...]

En wat is er uit de bus gekomen?

Heeft er toevallig niemand een schoteltje in de aanbieding van 2-4m ?

Heb je zelf ook bad-ambities dan? :9

die schotel is leuk .. maar dat gaat veeeel te lang duren, volle zon was iets van 1kW / m2 als ik me niet vergis, tel maar uit hoelang het gaat duren om 10 kuub water 10 graden op te warmen.

Plus dat je een schotel de zon moet laten volgen, anders loopt het brandpunt van je radiator af

Dan is Miezjel z'n oplossing een stuk effectiever, je hebt een veel groter oppervlak en nadeel is dat het mss wat duurder is.

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

klopt duurder is het wel. vooral de slang is duur. ik geloof dat we destijds 300 of 400 meter hebben gebruikt en das best wel duur!

voor de rest moet je dan nog een pomp op zien te scharrelen en tja de betongaas matten zijn ook niet bepaald een koopje ofzo, en dan de electronica nog. maar dat is wel te doen. je hebt het dan iig volautomatisch en instelbaar ;) (plus je leert er een hoop van)

Leuk om te maken maar ik heb er de ruimte en het geld er niet voor.

Ik denk dat ik voor de wasmachineverwarming ga, of iemand moet nog andere slimme ideeen hebben?

[Bericht gewijzigd door Stijntje op ]

Op 29 mei 2005 16:16:49 schreef Miezjel:
[...]

Heb je zelf ook bad-ambities dan? :9

Jup, zie een van mijn eerste posts ;)

Ah ja die link was ik inmiddels alweer kwijt :)

ben benieuwd of dat spul goed gaat werken? je bedoeling is dan zeker om het water constant rond te laten pompen?

Op 29 mei 2005 21:11:24 schreef Miezjel:

ben benieuwd of dat spul goed gaat werken? je bedoeling is dan zeker om het water constant rond te laten pompen?

Ja, als je je debiet goed kan regelen dan komt het er lekker warm uit. Dus dan stroomt het continu, dan met je ook niet zo telkens 5min wachten eer er wat warm water uitkomt.

Maar de resultaten zullen niet meer voor deze vakantie zijn dnek ik. Dat duurd nog wel even. Eerst moet ik een goedkope schotel vinden. Dan nog folie voor erop. En dan het moeilijkte van alles een collector die tegen een paar honderd graden kan...
En als pomp eventueel een vijverpomp ofzo.

Op 29 mei 2005 21:11:24 schreef Miezjel:

Ja, voor bijvoorbeeld 3 uur ofzo

Je kan bij de bouwmarkt zogenaamde "bekistingspanelen" kopen. Dat zijn MDF platen met een waterdichte, pekzwarte laklaag erop. Als je nu zo'n plaat in huis haalt, kan je daar met wat plexi een leuke zonnecollector mee bouwen. Bedoeling is dat het water tussen de zwarte MDF plaat en het plexi komt te zitten.

Nadeel is de stevigheid... je moet toch minstens 5mm tussen het MDF en het plexi hebben, wat je kan bereiken door bv. fijne strookjes plexi verspreid over het MDF paneel te kleven, en daar het plexi deksel op te lijmen. Een behoorlijk stevige lijm is aan te raden :)

Je kan het paneel ook bij onderdruk gebruiken, door het bv. op het dak te plaatsen. Hierdoor wordt het plexi tegen het MDF geperst, en zal het geheel hopelijk niet te snel openbarsten :P

Een 244x122 bekistingspaneel van 18mm dikte kost hier iets minder dan 60 EUR. Hiermee heb je een oppervlakte van bijna 3m², en kan je in volle zon theoretisch gezien 10m³ water opwarmen met 0,25°C per uur.

[Bericht gewijzigd door subsonik op ]

Op 28 mei 2005 19:54:04 schreef Miezjel:
Vorig jaar heb ik ook een verwarming gerealiseerd voor eenzelfde zwembad.

benodigdheden:
300 meter thyleenslang (zwart)
een stevige waterpomp
3 betongaas matten
een paar zakken tyrips (of hoe je het schrijft)
een NTC met comparator en dat soort geintjes..welke je een triac laat schakelen welke de pomp in en uitschakeld.
en een warm zonnetje;)

de 300 meter slang knoop je mooi vast op de matten in circels en deze plaats je in de zon.

De pomp slaat elke keer aan als de watertemperatuur in de slang een ingestelde waarde heeft bereikt. en gaat weer uit als het koele water uit het bad de sensor weer heeft bereikt..

foto's zijn op aanvraag beschikbaar ;)

mvg Michel

lol 300 meter.... waar laat ik dat allemaal op mijn balkon....

hahah heb ik het over een balkon gehad dan :9 haha nee dat gaat niet echt werken maar aan de andere kant.... waar plaats jij je zwembad op je balkon ;)

Op 30 mei 2005 00:24:00 schreef Miezjel:
hahah heb ik het over een balkon gehad dan :9 haha nee dat gaat niet echt werken maar aan de andere kant.... waar plaats jij je zwembad op je balkon ;)

Haha, in de huiskamer:P

HAHAH doe maar weer lux ;)

Als je dan de CV ff flink opstookt heb je het water ook zo warm hahaha