benleentje
Golden Member
@Paulinha_B. Dat vind voor nu even te voorbarig ik zie iemand die niet zo ervaren is met een forum + iemand die een marketingverhaal gelooft van 1 of ander apparaat
In de handel is dergelijk apparaat verkijaar voor ~90€.
Laten we nu dan eens eerst beginnen met een link naar zo een mooi apparaat.
Deze nieuwe deelnemer wist inderdaad niet wat Quoten is.Dom hè. Lees mijn vraag maar eerst eens goed.
Dit moet weldegelijk mogelijk zijn. Alleen twijfel ik ook of de 220v spanning constant kan blijven. Er zijn apparaten in de handel hiervoor, of daar de spanning constant blijft en hoe de sinus er uit ziet, zou gemeten moeten worden. En, dat afzeiken is dat nou echt nodig!?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Laten we nu dan eens eerst beginnen met een link naar zo een mooi apparaat.
Helemaal getweedst. Tot zolang blijft er een krulletje in mijn neus 
Enne, nee, beste topicstarter, "dit moet wel degelijk mogelijk zijn" is naar mijn mening te vervangen door "dit is intrinsiek onmogelijk". Zoals ook reeds van meerdere andere kanten werd aangedragen.
Tenslotte: zeer bewust drukte ik mijn scepsis uit met grote reserve - topicstarter heeft nog ruimte om goede trouw aan te tonen, ook voor mij. Bv. door het vermelden van een voorbeeld van een dergelijk apparaat, dat ook werkelijk en aangetoond doet wat het belooft te doen.
Op 14 augustus 2023 22:37:30 schreef benleentje:
@Paulinha_B. Dat vind voor nu even te voorbarig ik zie iemand die niet zo ervaren is met een forum + iemand die een marketingverhaal gelooft van 1 of ander apparaat[...]Laten we nu dan eens eerst beginnen met een link naar zo een mooi apparaat.
Mijn delicate neus meent een geurtje van trollerij waar te nemen.
Misschien je neus een snuiten.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (12%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het is zelf best te bouwen, Een arduino erbij om wat ledjes te laten branden en de max duty cycle of max fase aansnijding in te stellen, het moet gewoon een dimmer zijn mogelijk dmv PWM of fase afsnijding. Het bestaat volgens mij al jaren. Misschien zetten ze er ook nog een diode bij, dat halveert het vermogen ook.
Alle voorbeelden die ze noemen zijn ohmse lasten. Dingen met electronica zoals een TV werken niet of niet goed. Daarom moet je een senseo model wat hier mee zou kunnen werken (de meeste werken zo te lezen niet, of niet goed) bv met de hand uitzetten. Daarom mag het ook ding niet achter een gemodificeerde sinus inverter. Dan krijg je een echt smerig signaal.
Op 14 augustus 2023 22:39:34 schreef piettvs:
Dit moet wel degelijk mogelijk zijn.
Nogal een stellige bewering zo zonder aantoonbaar bewijs.
Nulpuntsenergie, perpetuum mobile, koude kernfusie, is volgens sommige ook allemaal mogelijk. Helaas hebben die sommige nog nooit iets praktisch werkends kunnen laten zien. Er zijn om die reden ook geen schema's. Die hebben die sommige namelijk ook niet.
Sorry voor de TS, maar de TS is nu niet echt de eerste met een gouden idee dat door anderen gerealiseerd moet worden omdat de TS het zelf blijkbaar niet kan.
Voor TS: Het is nu eenmaal gewoon niet mogelijk om van een 700 watt aan vermogen 2000 watt te maken. Er zijn machines waarbij het wel lijkt te gebeuren. Maar als je heel goed kijkt komt de energie dan in werkelijkheid uit een andere energiebron die dat stuk extra levert.
Een warmtepomp lijkt zo'n apparaat. Vijf kilowatt aan elektrische energie er in en er komt twintig uit. In werkelijk komt die 20 kilowatt aan warmte gewoon van buiten. De warmtepomp verzamelt of oogst alleen warmte energie van buiten en verplaatst (of verompt) die energie naar binnen.
En als je alle commerciële verhaaltjes gelooft dan kan alles.
Je kunt wel een apparaat maken dat het energiegebruik zoveel beperkt dat je een 2000 watt frituur maar 700 wat laat gebruiken. En dat gaat heus wel goed als je tevreden bent met in olie verzopen stukjes aardappel in plaats van een knapperig gebakken patatje.
En een elektrotechneut weet onmiddellijk en hoeft dat dus ook niet te meten dat de uitgangsspanning absoluut geen sinus kan zijn.
De frituur, of tostie apparaat moet ook een eenvoudig ouderwets ohms apparaat zijn wil het ook maar iets gaan doen. Andere ingewikkeldere apparaten met een stukje digitale besturings- electronica er in of wat capacitieve of inductieve componenten zal gewoon niet werken of misschien zelfs wat vreugde wolkjes laten ontsnappen.
Op 15 augustus 2023 00:13:21 schreef Ex-fietser:
[...]Je kunt wel een apparaat maken het energiegebruik zoveel beperkt dat je een 2000 watt frituur maar 700 wat laat gebruiken. En dat gaat heus wel goed als je tevreden bent met in olie verzopen stukjes aardappel in plaats van een knapperig gebakken patatje.
Ligt er aan , van een gemodificeerde Senseo word het water net zo heet als van een originele, het duurt alleen langer.
De hoeveelheid energie nodig om water 1 graad op te warmen is constant, zo ook met olie
electronica er in of wat capacitieve of inductieve componenten zal gewoon niet werken of misschien zelfs wat vreugde wolkjes laten ontsnappen.
Ook dat ligt aan de manier van modificeren, wederom bij de Senseo blijft de elektronica en pomp op 230V, je modificeert de boiler. Wel moeilijker natuurlijk als je een "stekkerapparaat" wil maken zoals op het plaatje.
Inderdaad, je plaatst gewoon een vermogensdiode in serie met de 220v naar de boiler,De rest in het app. blijft ongemoeid. Getest, het werkt kopje zetten duurt toch wel iets meer als 2 keer zolang.
temperatuur kop koffie 75-80°, zelfde temperatuur als origineel.
Geen ingewikkelde schakeling nodig.
Nu nog de vraag is een 220v voedingsapparaat met constant spanning die de stroom begrenst op bv 6A niet leverbaar of te bouwen?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Deze zin uit de openingspost is cruciaal:
Spanning moet 220v blijven
Zelfs zonder te gaan mierenneuken dat we alweer enkele decennia op 230V~ leven, maakt deze stelling het idee onmogelijk. Het enige dat wel kan - en wat we ook keer op keer vernemen - is het verlagen van de spanning, bv. met een triacregeling voor fase-aansnijding, zodat de stroom in een ohmse belasting evenredig lager wordt.
Maar inderdaad, als men een 2000W friteuse of een 500W wafelijzer plots nog maar een kwart of een derde van hun nominale vermogen aanbiedt, dan gaan die frieten en die wafels niet meer krokant worden. Wat is dan nog het nut? Koffie die er drie keer langer over doet, dat zou nog aanvaardbaar kunnen zijn, misschien, voor sommigen.
Terug naar de openingsvraag: ALS men een verlaging van de spanning aanvaardt, en ALS die verlaagde spanning nog van voldoende kwaliteit is voor de afnemers, dan kan zo'n apparaat werken, jawel. Maar nee, ik heb er geen ervaring mee, en ook geen schema beschikbaar.
is een 220v voedingsapparaat met constant spanning die de stroom begrenst op bv 6A niet leverbaar of te bouwen?
Nee nee en nog eens nee. Er is maar een manier om de stroom te verlagen, en dan nog enkel bij een ohmse belasting, en dat is het verlagen van de spanning.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (12%)]
Op 13 augustus 2023 15:15:05 schreef Frederick E. Terman:
'Watt controller' is een gekke naam, maar zo noemt de verkoper het zelf.
Deze kwam bovenaan in mijn zoekvenster:
[bijlage]Het is ongetwijfeld een eenvoudige triac-regeling, die bij een ingestelde stroom gaat terugregelen. Bij het model hierboven kun je uit drie stroomwaarden kiezen.
Daardoor daalt natuurlijk de spanning en is dan dus geen 230 V meer. Het is dan ook geen sinus meer. Alleen de 50 Hz blijft hetzelfde.Als bescherming tegen het laten doorslaan van een campingzekering (en de daaropvolgende vernederende gang naar de campingbazen
) is zo'n ding best handig. Maar koffiezetten duurt gewoon langer, en wafels bakken zal ook even wennen zijn, voor zover dat al lukt: de platen worden veel minder heet.
Maar koffiezetten duurt gewoon langer
Niet geschikt voor Senseo App.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De theorie lijkt simpel. P=UxI
Je wilt P verlagen. Dat kan alleen door I te verlagen of door U te verlagen. In dit geval wil je I verlagen dus mag U gelijk blijven. Alleen werkt het electronisch zo niet. Dat gaat alleen op voor apparaten die zelf de mogelijkheid hebben om terug te schakelen. bv het kacheltje met een 500 en 1000W stand waarbij ze bv twee spiralen in serie of parallel zetten of halverwege aftakken.
Als je actief de stroom wil begrenzen voor een apparaat wat dat zelf niet kan heb je twee opties. Je verlaagd de spanning, of je verkort de tijd dat de spanning hoog is (PWM, de serie diode) Fase afsnijding is een mix. Je zet de spanning gewoon een tijdje uit. Zolang je onder de 50% blijft zal de piekspanning gewoon 315V blijven. Maar ga je verder dan wordt ook de piek lager.
Dat de piekspanning gelijk blijft is prettig voor apparaten die anders niet werken en voor de marketing jongens (daarvan mag hij zelfs naar 230Vp zakken). Maar over tijd gezien is de spanning lager. Met 230V hebben we het over de effectieve spanning. Dat is de AC die net zo groot is als de DC spanning die nodig is om in de zelfde tijd een bepaald vermogen in een weerstand te verstoken.
230Vac is helemaal geen 230V als je naar de piekspanning gaat kijken. Die loopt grofweg van 0 naar 325V en weer naar 0 en dan naar -325V en weer naar 0 (V x wortel 2). Dat is ook wat de load ziet. Voor de stroom geldt het zelfde. Bij 0 loopt er geen stroom, bij 325 loopt de maximale stroom. Maar stroom is verbonden aan tijd. 10Aac is niet een 10A piek maar de stroom die de hele periode, bij 50 Hz in 1/50ste seconden wordt getrokken. Dat begint bij 0A, loopt op tot 14A, zakt weer naar 0, gaat dan weer naar 14A en weer naar 0. De integraal daarvan over 1/50ste seconden is 10A. (Of zoiets, wiskunde is niet mijn sterkste punt dus ik geef geen garantie
)
Een schakelende voeding berust op het zelfde principe. Veel vermogen door een 230V voor 50Hz bedoelde trafo wil zeggen veel stroom wil zeggen een groot lomp ding. Nu kun je ipv 50x per seconde een grote stroom ook 100000x per seconde een heel klein stroompje laten lopen. Uiteindelijk is het vermogen over 1 seconden gelijk.
De serie diode werkt ook heel simpel. Wat daar uit komt is van 0 naar 325V naar 0 de diode blokkeert dan de stroom gedurende de tweede helft van de cyclus. Je zet gewoon de helft van de tijd de spanning af. Voor een verwarmingselement wat niet gePWM'd wordt werkt dat prima en voor schakelende voedingen vaak ook geen probleem. Wat niet wil zeggen dat ze er blij van worden. De toch al overbelaste buffer elcos krijgen het nu veel zwaarder. Trafos zijn een ander verhaal. Als je daar hard de spanning afschakelt dan willen ze de stroom laten continueren en gaan dan de spanning verhogen, net als in een boost converter of bobine. Dat vindt de rest van de electronica niet zo prettig.
Je kunt de diode ook electronisch imiteren door gewoon de voeding steeds heel even uit te zetten. Dat begrenst de stroom want de load krijgt gewoon niets in die tijd. Het voordeel is dat je dat zo lang of kort kan doen als je zelf wilt. De Vtop blijft 325V (Of je maakt hem 230Vp) en de load kan op zijn kop gaan staan maar als de spanning 0 is loopt er geen stroom. Of de elco's in een apparaat wat geen ohmse load is dat leuk gaat vinden is iets anders. De arme elcos (de dingen die in consumenten shit meestal gewoon al als eerste veel te snel overlijden) krijgen het zwaar, ook snubbers krijgen het zwaar. Dat principe noem je PWM.
Een dimmer werkt vaak met fase afsnijding, een mooi woord wat gewoon niks anders betekent als de sinusvormige spanning en dus stroom gewoon iedere periode een tijdje uit te zetten. Maar in tegenstelling tot PWM wordt hier de piekspanning lager zodra je verder dimt dan het 325V punt.
PWM is iets wat je helemaal maakt. Dus je maakt bv een 230VDC spanning en die ga je bv 100000x per seconden aan/uit zetten. Als je hem 100% van de tijd aanzet heb je gewoon weer 230Vdc. Zet je hem 50% van de tijd aan dan zou je het met wat fantasie als een soort van 230VAC alternatief kunnen zien als je de frequentie naar 50 Hz brengt. Zo maken ze bv de blokvormige 12 naar 230V inverters.
Gezien de ruimte heeft die Watt controller niet veel opties. Fase afsnijden of 50Hz PWM. En net als bij gewone dimmers werkt dat niet voor ieder type load. Sommige werken niet , andere wel maar overlijden sneller en andere (verwarmingselement) hebben er geen probleem mee.
Wat ze met senseos doen is een diode tussen de heater te zetten waardoor de heater minder stroom trekt en er genoeg over blijft voor de electronica die gewoon dan zijn volle 230V ziet. Dat is voor de senseo waarschijnlijk een stuk gezonder dan een Watt controller.
Er zijn wat vreemde dingen bij de watt controller die richting dimmer/PWM lijken te wijzen. Zo mag er maar 1 ding tegelijk op, werken niet alle senseo's, blijkbaar van levensbelang voor de moderne "kampeerder", en worden verder alleen ohmse loads genoemd. Waarom de TV niet mag lijkt me duidelijk maar grappig genoeg is hun reden een hele kromme, hij trekt minder dan 400W dus het is niet nodig. Dan zou het toch gewoon moeten kunnen zou je zeggen en niet op de "mag niet" lijst hoeven. Maar waarschijnlijk veroorzaakt het ding zoveel EMI dat je dan toch niks aan de TV hebt, of het is niet zo vriendelijk voor de smps in de TV. Waarschijnlijk beide
Waarschijnlijk sleept men ook niet vaak meer een TV mee en kijkt men gewoon op telefoon, tablet of laptop.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 14 augustus 2023 22:39:34 schreef piettvs:
Dit moet weldegelijk mogelijk zijn.
U leeft in het sprookjesbos?
fred101
Golden Member
REW, het is begrijpelijk dat een leek dit niet ziet. Het werkt echt, alleen niet zoals de leek denkt. Zelfs als de spanning 230Vpiek wordt ziet de leek het verschil niet.
Je hebt tegenwoordig 2 type electronica hobbyist. De gene met kennis en de gene met you tube
Kijk maar naar TV reparaties. Ze kijken wat videos en vervangen dan domweg alles wat in die videos wordt genoemd. In de audio hoek de recappers die geen idee heeft wat hij doet. En zo met een Ali multimeter en Ali soldeerbout het ding vakkundig om zeep helpt
Op 15 augustus 2023 00:51:59 schreef piettvs:
Nu nog de vraag is een 220v voedingsapparaat met constant spanning die de stroom begrenst op bv 6A niet leverbaar of te bouwen?
Je leest blijkbaar niet goed.
Ik heb een paar bladzijde terug al een voorbeeld geven, dat is precies wat fret101 zegt een fase aansnijding.
Nog maar een keer.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53/8
Maar zoals eerder gezegd blijft de spanning geen 230VAC.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 15 augustus 2023 09:57:04 schreef fred101:
REW, het is begrijpelijk dat een leek dit niet ziet. Het werkt echt, alleen niet zoals de leek denkt.
Oh, dat er redenen te vinden zijn waarom sommige mensen misleid worden, dat ben ik met je eens, maar de statement van de TS dat het gewoon kan, die verwijs ik samen met "perpetuum mobile" en "gratis energie" naar één en hetzelfde sprookjesbos.
Zolang de TS volhoudt: "het moet weldegelijke kunnen" valt er m.i. niet te discussieren over hoe iets te fabriceren waardoor het LIJKT dat het werkt.
Een combinatie van konstante spanningsbron (lage Ri) en konstante stroombron (hoge Ri)
processor gestuurd ?
De netspanning zal dan wel hoger moeten zijn, zeg 330v eff., ruimte voor regelbereik.
Doel ~230v voeding met max stroomafname van 6A.
Onzin?
Paulinha_B
Honourable Member
Hoezo regelbereik? Terwijl er een constante spanning wordt verlangd of vereist? Wat valt er dan te regelen?
Ik wel overigens wel eens weten van waar die netspanning van 330V~ zou moeten vandaan komen; enige mogelijkheid is om af te takken tussen twee fases van een 400V~-3fase aansluiting, dan heb je zelfs 400V~ ipv 330. Niet dat ik dat aanbeveel, allesbehalve.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (55%)]
Vooropgesteld: de in de handel verkochte 'Watt controllers' zijn niet bedoeld voor elektronische apparaten, maar alleen voor 'ohmse' belastingen - dat zullen dus vooral verwarmingselementen zijn.
Alles wat ze doen, is de stroom begrenzen op een maximumwaarde. Dat kan alleen doordat dan ook de spanning verlaagd wordt.
Voor wie met de 'wet van Ohm' kan omgaan, is de zaak niet zo moeilijk.
Stel je voor dat ik twee verwarmingselementen heb: eentje van 200 W en een van 2000 W.
Normaal op 'gewoon' 230 V aangesloten, neemt de eerste 0,87 A op, en de tweede 8,7 A. Hun weerstanden zijn dus resp. 265 en 26,5 ohm.
Nu neem ik een 'Watt controller' die ingesteld staat op 4 A.
Sluit ik het kleine element aan, dan krijgt die gewoon 230 V en er gaat dus 0,87 A lopen; het vermogen is de originele 200 W.
Maar sluit ik het grote element aan, dan beperkt de 'Watt controller' de stroom naar het element tot 4 A. Dat is iets minder dan de helft van de normale stroom.
De spanning naar het element is dan dus ca. 106 V. Dat is iets minder dan de helft van de normale spanning. Het vermogen daalt tot ca. 423 W.
De spanning wordt precies zoveel minder als de stroom, omdat de weerstand van de elementen praktisch niets verandert: U= I × R.
@piettvs:Laat eens een schakeling zien die dit volgens jou moet kunnen. En dan graag met een beschrijving erbij hoe het werkt.
Nee ik ken zo een apparaat ook niet
Mijn vraag is of het mogelijk is zo'n apparaat te bouwen.
Iets voor technici OP TH niveau.!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
Ja, helaas wel. Ik heb het hierboven uitgebreid uitgelegd maar blijkbaar nog niet eenvoudig genoeg of je hebt het niet gelezen.
Dan het idee om spanning te regelen. Dat is compleet zinloos. Die voeding bouwen is het probleem niet. Ik heb er hier toevallig 1 liggen (alleen maakt deze 400VAC) Komt uit een industriele laserprinter en kost 3000,= euro. Er was het nodige kapot en alleen in onderdelen was dat bijna 100,= ex. De kast waar hij in zit kost waarschijnlijk al meer dan 99 euro.
Maar stel, je maakt een 230V naar 330Vrms voeding (wat je gegarandeerd niet kunt met je huidige kennis nivo en een ruium uitgeruste electronica werkplaats) dan gaat alles wat je er op aansluit en minder dan bv 6A trekt kapot en terug regelen naar 230 (220V is heeeeel lang geleden) als het meer dan 6A trekt heeft geen zin want dat is er al zonder watt controler en ie spanning moet nu juist verlaagd worden etc etc zie mijn eerdere verhaal.
Dat kun je niet leuk vinden, niet willen etc etc maar dat is dan jammer want het kan gewoon niet.
Als je 100 euro al teveel vind. Gewoon een diode gebruiken voor ohmse lasten zoals heaters en dan gaat het goed en kost een paar euro. Of dat Watt ding kopen en jezelf voor de gek houden dat die wel de spanning op 230V houdt
Op 15 augustus 2023 14:01:59 schreef Arco:
Wat jij vraagt kan niet: je kunt niet de spanning gelijk houden en dan de stroom veranderen...
De stroom hoeft niet te veranderen, de stroom moet begrenst kunnen worden tot bv. 6A
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 15 augustus 2023 14:10:18 schreef piettvs:
[...]De stroom hoeft niet te veranderen, de stroom moet begrenst kunnen worden tot bv. 6A
Als je de stroom begrenst zal de spanning ook wijzigen (als het apparaat meer als 6A 'wil'), dat kan niet anders.
Je kunt wel afschakelen als de stroom te hoog wordt mbv een resettable fuse (slaat uit bij overbelasting)
) is zo'n ding best handig. Maar koffiezetten duurt gewoon langer, en wafels bakken zal ook even wennen zijn, voor zover dat al lukt: de platen worden veel minder heet.