Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
wat gebeurt er als je teveel van een trafo vraagt?
zakt de spanning dan?
levert ie wat ie kan en niet meer?
gaat ie roken en stuk?
word ie warm, en slikt ie t een tijdje?
brand de secundaire door?
brand de primaire door?
brand er eigenlijk wel wat door?
en wat doe je als er wat is doorgebrand?
Op 30 mei 2005 15:35:44 schreef Lucky luke:
wat gebeurt er als je teveel van een trafo vraagt?
zakt de spanning dan? Ja
levert ie wat ie kan en niet meer? Nee
gaat ie roken en stuk? Ja
word ie warm, en slikt ie t een tijdje? Ja
brand de secundaire door? meestal wel als je te laat bent
brand de primaire door? kan gebeuren
brand er eigenlijk wel wat door? op de lange duur wel
en wat doe je als er wat is doorgebrand? weggooien, eventueel wikkeldraad terug winnen als ie uit elkaar kan
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
thnx.
dat word ff 2 800 mA zekeringetjes kopen...
(mijn dichtbije elektroboer z'n prijs zal ik ff posten, mn verwegge zn prijs ook, om ff te zien hoe goedkoop/duur ze zijn. maar dat is mischien wat voor een ander topic)
maaruh, wat ebeurt er als je er op tijd bij bent, en hoeveel tijd heb je?
en waar zie je aan dat ie t niet lang meer trekt?
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
beertje_01
My Tube is bigger then yours
Lucky Luke
Op 30 mei 2005 16:11:06 schreef beertje_01:
als ie enorm warm wordt aanvoelen dan is het tijd om te stoppen
ik zit niet met mn hand op die trafo. (omdat ik ook liever niet met mn hand op 230 zit)
hmmm... thermisch beveiligen.... hoe zou ik dat kunnen doen... (?)
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Op 30 mei 2005 16:13:17 schreef Lucky luke:hmmm... thermisch beveiligen.... hoe zou ik dat kunnen doen... (?)
Net zoals Philips vroeger bij hun buizenradio's deed? Een veer die met een legering met een laag smeltpunt aan de trafo 'gesoldeerd' is. Dit geheel is als een zekering in serie geschakeld met de trafo (de primaire toch?) Als de trafo te warm wordt, smelt de legering en springt de veer open. De stroomkring wordt hierdoor onderbroken.
Clixon er op ? 
Er zit een knik in de overbelasting vs. redement grafiek, als ik het goed heb begrepen gaat de kern op een gegeven moment in magnetische verzadiging en dan `houd het op'.
Een beetje overbelasten kan dan op zich geen kwaad, maar ga net iets te ver en je hebt een meltdown..
klein is fijn
Moderator
Temperatuurzekering in of op de trafo maken. Ding brand door bij een bepaalde temperatuur. (jammergenoeg zijn het eenmalige dingen...
)
Lucky Luke
gaat een gewone zekering ook?
waar zal ik die zetten? primair of secundair?
hoe zwaar moet die zekering zijn? de trafo is 800ma, met 2 secundaire aansluitingen (dus 4 aansluitingen secundair, maar ik weet niet of de middelste 2 dezelfde zijn?)
moet er dan 2x 800ma secundair?
1600 ma primair?
of 800 primair?
Een thermiche zekering is geen gewone zekering. 
Waar staat die 800mA voor? Primair of Secundair?
Welke secundaire spanningen, hoeveel VA?
Primair zeker je af met een zekering die wordt opgegeven door de fabrikant. Lukt dat niet gebruik dan een trage zekering met de nominale stroomwaarde (bij grote ringkernen ligt dat wat anders: speciale zekeringen en NTC's). Piept de zekering eruit bij het inschakelen verhoog de waarde dan 1 stap.
Secundair elke wikkeling afzekeren met de nominale waarde van je secundaire stroom, er van uitgaande dat je wat overdimensioneerd.
Lucky Luke
ik weet amper wat van die trafo, die heb ik in de uitverkoop gekocht bij mn electroboer, het enige dat ik weet is dat er 800mA op het doosje stond, en een stikkertje met de prijs (6 (gulden?/euro?)?, 4,50?) verder zei ie dat ie niet wist wat ie secundair gaf, dat heb ik gemeten, dacht dat het iets rond 9 volt zat, of 8 ofzo...
neem een bimetaal
dan gaat ie weer aan bij een bepaalde temperatuur
als je niet weet wat bimetaal is google er is op 
Geef me de lengte/breedte en de dikte van het blikpakket en ik geef je een geschat aantal VA's 
Ik denk zelf 800mA sec. per wikkeling.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Lucky Luke
Op 1 juni 2005 20:34:26 schreef Electrogek:
neem een bimetaaldan gaat ie weer aan bij een bepaalde temperatuur
ik weet wat een bimetaal is, maar ik zet wel een gewone zekering erbij, lijkt me simpeler.
Op 1 juni 2005 20:39:59 schreef Henry S.:
Geef me de lengte/breedte en de dikte van het blikpakket en ik geef je een geschat aantal VA'sIk denk zelf 800mA sec. per wikkeling.
hmmm. dus met 1A primair zit ik... goed als ik bijde secundairen evenveel gebruik(zelfs ruim goed!)... dus de zekering primair valt af... secundair 2x 800mA... gegarandeerd goed? of moet t 400mA zijn?
(wil geen rook, hitte, vuur of narigheid)
Joep Zonnebloem
(...) een en ander valt aan te tonen m.b.v. elektriciteit - [J. Zonnebloem et al., 2005]
Op 1 juni 2005 20:34:26 schreef Electrogek:
neem een bimetaaldan gaat ie weer aan bij een bepaalde temperatuur
Of misschien een schakeling met een thermistor en een relais? Kan je voeden op dezelfde manier als de inschakelvertraging (hier op CO bij schakelingen)
JZ
Lucky Luke
ik neem gewoon een simple smeltzekering, nu nog: hoe zwaar, en waar.
waar: primair
hoe zwaar: 800 mA
gaat dat goed? onder alle omstandigheden? (kortsluiting)
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 30 mei 2005 16:13:17 schreef Lucky luke:
[...]
ik zit niet met mn hand op die trafo. (omdat ik ook liever niet met mn hand op 230 zit)hmmm... thermisch beveiligen.... hoe zou ik dat kunnen doen... (?)
Voel gewoon aan de kern, daar staat (normaal) geen spanning op...
Lucky Luke
Op 1 juni 2005 21:11:24 schreef High-Voltage:
[...]Voel gewoon aan de kern, daar staat (normaal) geen spanning op...
dat ding is ingebouwd voor de veiligheid...
en nogal klein (je zit zo op de aansluitingen)
tevens zit ik niet echt stil als ik dat ding gebruik, en wil ik ook wel eens wat anders doen dan een trafo beethouden als ie in gebruik is.
Op 1 juni 2005 20:44:34 schreef Lucky luke:
[...]
ik weet wat een bimetaal is, maar ik zet wel een gewone zekering erbij, lijkt me simpeler.[...]
hmmm. dus met 1A primair zit ik... goed als ik bijde secundairen evenveel gebruik(zelfs ruim goed!)... dus de zekering primair valt af... secundair 2x 800mA... gegarandeerd goed? of moet t 400mA zijn?
(wil geen rook, hitte, vuur of narigheid)
2 wikkelingen secundair: 18V @800mA (serie), of 9V @1600mA (parallel bij gelijke wikkelingen)
Berekening primaire zekering:
2x9V @800mA: 18x0.8=14.4VA
Primaire stroom: 14.4/230=0,06A --> zekering 100mA of 250 mA, mag vervallen omdat het opgenomen vermogen laag is.
Lucky Luke
Op 1 juni 2005 21:19:47 schreef Henry S.:
[...]
2 wikkelingen secundair: 18V @800mA (serie), of 9V @1600mA (parallel bij gelijke wikkelingen)
tot zover snap ik het (denk ik...)
dus als ik ze bijden los gebruik zijn ze 800mA.
Berekening primaire zekering:
2x9V @800mA: 18x0.8=14.4VA
wach ff dat vat ik nie meer.
wat is VA?
welke zekering word t dan?
waar komt die?
Primaire stroom: 14.4/230=0,06A --> zekering 100mA of 250 mA, mag vervallen omdat het opgenomen vermogen laag is.
komt dat neer op geen zekering primair?
of op helemaal geen?
zit ik goed als ik bij het los gebruiken van bijde secundaires gewoon bij elk 800mA zet?
Op 2 juni 2005 14:39:43 schreef Lucky luke:
[...]
tot zover snap ik het (denk ik...)
dus als ik ze bijden los gebruik zijn ze 800mA.
[...]
wach ff dat vat ik nie meer.
wat is VA?
welke zekering word t dan?
waar komt die?
[...]
komt dat neer op geen zekering primair?
of op helemaal geen?zit ik goed als ik bij het los gebruiken van bijde secundaires gewoon bij elk 800mA zet?
VA is Volt maal Ampére, bij trafo's spreekt men niet van Watts. (ivm de cosphi)
Primair is geen zekering nodig en secundair kan je 2x 800mA Traag gebruiken.
Maar... als je schakeling veel minder stroom neemt kan de zekering ook stukken lager. 800mA per wikkeling is dus maximaal.
Lucky Luke
Op 2 juni 2005 14:53:13 schreef Henry S.:
[...]
VA is Volt maal Ampére, bij trafo's spreekt men niet van Watts. (ivm de cosphi)
ok, VA is dus vermogen.
wat is cosphi?
Primair is geen zekering nodig en secundair kan je 2x 800mA Traag gebruiken.
Maar... als je schakeling veel minder stroom neemt kan de zekering ook stukken lager. 800mA per wikkeling is dus maximaal.
het is bedoelt om ervoor te zorgen dat die trafo niet stukgaat bij kortsluiting, dus gewoon 800mA luik me dan goed, wat de schakeling trekt wisselt (knipperende led's).
bovendien hangt ie soms aan een ander iets (testvoeding (kandere in aanbouw, status= onderdelen grotenseels binnen, tijd zoeken voor solderen)
waarom 800mA traag?
wat is "traag"? behalve niet "snel"
geeft jet de tijd aan die kan verstrijken bij kortsluiting zonder dat ie smelt?
zoja:
hoe lang is die tijd?
mvg Lucky Luke
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als de trafo kortsluitvast is heb je in theorie geen zekering nodig...
(Er moet dan een 'kortsluitvast' teken op de trafo staan)
Op 2 juni 2005 15:16:40 schreef Lucky luke:
[...]
ok, VA is dus vermogen.wat is cosphi?
Het faseverschil tussen spanning en stroom, mag je vergeten 
[...]
het is bedoelt om ervoor te zorgen dat die trafo niet stukgaat bij kortsluiting, dus gewoon 800mA luik me dan goed, wat de schakeling trekt wisselt (knipperende led's).
bovendien hangt ie soms aan een ander iets (testvoeding (kandere in aanbouw, status= onderdelen grotenseels binnen, tijd zoeken voor solderen)waarom 800mA traag?
wat is "traag"? behalve niet "snel"geeft jet de tijd aan die kan verstrijken bij kortsluiting zonder dat ie smelt?
zoja:
hoe lang is die tijd?mvg Lucky Luke
Geen idee hoelang, zijn tabellen voor. Soms is een snelle zekering te snel voor het opladen van de buffer elko('s), een trage zekering kan daar beter tegen.