Op 19 augustus 2023 21:58:39 schreef EricN:
….Het ontkracht mijn punt niet dat mensen geen vragende partij zijn…..
En toch heeft Van Moof, ik meen 190.000, hele dure fietsen verkocht en zijn er voldoende mensen die een dure iPhone kopen. Kwestie van marketing.
Weet het niet. Denk dat de gehele markt een beetje simpeler is geworden qua degelijkheid.
Tegelijk willen de klanten steeds meer opties en wifi en touchbediening en lampjes..
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op 19 augustus 2023 22:34:21 schreef Kilian:
[...]En toch heeft Van Moof, ik meen 180.000, hele dure fietsen verkocht en zijn er voldoende mensen die een dure iPhone kopen. Kwestie van marketing.
Idd. Juist dat. Weer geen ontkrachting. Ze willen dure vernuftige luxe producten. Of het herstelbaar is of slechts kort meegaat komt pas op de 2de plaats. De olympia is daarin een vb.
Spog2
Honourable Member
Op 19 augustus 2023 18:35:09 schreef EricN:
Ik stel dat wanneer je mensen de waarheid voorschoteld dat ze dan nog steeds er voor kiezen om een oor aangenaaid te worden. Ze willen het niet weten.
Op 19 augustus 2023 19:43:34 schreef EricN:
Wat zou er gebeuren idien wij CO techneuten verenigen en een wasmachine bouwen dewelke perfect 25j of meer diest doet? Zou het verkocht geraken?
Als jij zo'n machine maakt moeten de mensen jou maar geloven (als jij ze "de waarheid" voorschotelt). Pas over 25 jaar weten zij, inclusief jijzelf, of je gelijk had. Je moet er begrip voor hebben dat ze jouw onbewezen waarheid niet zó maar overnemen. De te verwachten levensduur is aan de buitenkant absoluut niet te zien.
Je moet er dan 25 jaar bikkelharde garantie bij doen, eentje die uitgaat boven de persoon EricN.
Een verkoper geloven op zijn blauwe ogen is vandaagdedag niet normaal, ook al ben jij nog zo integer. Die verkoper moet verkopen (en heeft alleen praatjes tot zijn beschikking), die laat een klant die "kwaliteit" wil liefst niet met lege handen de deur uit gaan.
Hij verkoopt geen "nee" en dat is niet de schuld van de klant.
Allereerst, @smd: Mooi gedaan.
Maar waarom ik eigenlijk reageer...
"De klant", "de fabrikant", "de verkoper"... ze zijn allemaal even
schuldig. Er is nu eenmaal een cultuur ontstaan van consumentisme, van
oppervlakkigheid, ik zou zelfs zeggen: luiheid. Dat zien we in vrijwel
alle hoeken van de maatschappij. Men houdt elkaar in een wurggreep, de
welbekende "race to the bottom": uiteindelijk moet alles gaan om
zoethoudende foefjes, en alles wat op echtheid lijkt moet eruit, want
dat is toch hopeloos ouderwets man^Wtwo-spirit?
Ik kan mezelf op de borst kloppen dat ik daaraan niet mee doe, maar
geloof me maar dat ik daar een erg hoge prijs voor betaal (mijn geweten
is mij alles waard, daarom houd ik het vol), dus daar heb ik geen reden
voor.
Toch zou ik graag zien dat die (m.i. verwoestende) tendens omgekeerd
wordt. En daarvoor zijn discussies zoals de bovenstaande heel nuttig;
ik ben blij om te zien dat er toch wel een beetje kritisch over de
situatie wordt nagedacht.
Mien 2 stuuvers =)
O ja, wat betreft de 25-jarige wasmachine... in het huidige "klimaat" is
het kopen daarvaan een sprong in het diepe. Toch zou ik het zelf sterk
overwegen. Misschien zijn er ook wel anderen die het aandurven --
daarvoor moet je marktonderzoek doen.
Wat ook zou helpen is als er een paar grote klanten komen, die desnoods
zelf de levering van onderdelen kunnen garanderen. In ieder geval moet
het ontwerp van de onderdelen bij faillissement e.d. meteen
vrijkomen...
EDIT: aanv.
[Bericht gewijzigd door schaafuit op (19%)]
Op 19 augustus 2023 21:44:27 schreef maus0611:
Motor is na 15 jaar versleten. Zelf produceren is lastig, dus inkoop. Bij zelf produceren moet je een wikkelmachine hebben, monteurs die weten wat ze doen.
Kun je in het uiterste geval niet met de hand wikkelen 
Hoe dan ook hoeft zo'n motor natuurlijk niet identiek te zijn. De
ontwikkelingen van die dingen staan ook niet helemaal stil, neem ik aan?
(Ik weet niks van motoren, dus ik als ik stomme dingen blaat: zo zij
het.)
EricN
@spog. Mijn punt met dat vb is niet dat we dat daadwerkelijk gaan doen met de logische problematiek maar dat wanneer je zoiets bezit dat dat niet verkocht geraakt al heb je de reputatie van een producent te zijn dat duurzaam is. Kijk naar Linde of Olympia. Men wil dat niet. Dat was simpel duurzaam en bijgevolg ook duur.
Als bij de klant duurzaam niet eerst staat is het dan aan de fabrikant om dat eerst te zetten?
EricN
Op 19 augustus 2023 23:11:39 schreef schaafuit:
dat is toch hopeloos ouderwets man^Wtwo-spiritEDIT: aanv.
Hier kan ik me volledig in vinden. De ingerente eigenschappen vd mens (die niet allen even fraai zijn) wreken zich.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Mooi dat je je daar in kunt vinden, want daar kan ik me dan weer in vinden. Ik dacht eerst dat je de rol van de fabrikant en leverancier probeerde te bagatelliseren.
Op 19 augustus 2023 21:52:04 schreef EricN:
[...]Maar wie gaat het kopen? Dat is mijn punt. Ze zitten er niet op te wachten.
Ik heb aan maartenbakker gevraagd hoe het met de fairphone zit. Een product dat een hele opsomming claimt te bezitten. Wachtrijen voor de deur? Wij co leden snel failliet bij dit project vrees ik.
Ik vind het 25 jarige CO wasmachineproject onzinnig, maar over de fairphone heb ik niet direct een mening omdat ik te weinig details ken. Hooguit dat ik van een afstandje gezien meen te hebben dat het om een wat verouderd ontwerp lijkt te gaan en dat het probleem al voor een klein stukje door aankomende Europese wetgeving gaat worden ingehaald: de batterij gaat voor elke telefoon door de gebruiker vervangbaar moeten zijn.
Overigens sta ik wel in de rij voor een Framework 16 laptop. Beter repareerbaar maar vooral ook zelf goed op maat te maken door modulaire opbouw en een open ontwerp. Dus veel consumentenvoordelen en ook niet duurder dan een andere high-end laptop.
Op 19 augustus 2023 23:20:43 schreef schaafuit:
[...]Kun je in het uiterste geval niet met de hand wikkelen
Hoe dan ook hoeft zo'n motor natuurlijk niet identiek te zijn. De
ontwikkelingen van die dingen staan ook niet helemaal stil, neem ik aan?(Ik weet niks van motoren, dus ik als ik stomme dingen blaat: zo zij
het.)
Ik doel erop dat als je nu zo'n machine gaat bouwen, je een aardige dure fabriek moet bouwen voordat je kunt beginnen. Daarna moet je minstens 15 jaar support leveren op zo'n apparaat. Misschien gebruik je na 15 jaar nog dezelfde motor, misschien ene hele andere. Past die nog in de oude machine? Of ga je er 20 reserve op de plank leggen?
Dat soort reserves werken alleen bij hele grote bedrijven denk ik, waar geld genoeg binnenkomt.
Neem een Beko of iets dergelijks. 399 euro en 5 jaar garantie wat ik begreep.. Ze maken hem vast wel zo dat hij het ongeveer 5 jaar volhoud, en gaat er eens een stuk binnen de 5 jaar, dan nemen ze dat verlies want de winst is toch groter.
399 euro en winst maken. Allemaal goedkope massaproductie.
Daar ga je als club liefhebbers echt niet meer van winnen.
Ookal zou je na 10 jaar je oerdegelijke machine weer kunnen repareren, voor 399 euro heb je voor 5 jaar zeker een werkende.
Wie gaat er na 10 jaar nog honderden euro's stoppen in een machine? Dat zijn er zeer weinig.
Dat wasmachineproject prikkelt de fantasie wel, maar ik moet ook herkennen dat we in een echte wereld wonen en dat het hele idee van kapitalisme een ding geworden is juist omdat het handelen dat nodig is om de wereld beter te maken niet vrijwillig en vrijblijvend opkomt. Wel vraag ik me nog wel af of er geen manieren zijn om de scherpe kantjes er een beetje af te vijlen, zoals door bijvoorbeeld een 'open source' wasmachinecontroller te bouwen die het makkelijker maakt om defecte printplaten betaalbaar te kunnen vervangen of repareren. Dat is IMHO iets relatief overzichtelijks om te doen (maar kost wel veel tijd en vraagt nog steeds om een team overtuigde mensen).
Recent werd ik ook geattendeerd op zo een project voor de ECU van een auto. Dat is natuurlijk niet bepaald een 'drop in' vervanging en zal niet uitgroeien tot het produceren van de hele auto, maar dit soort dingen gebeuren wel.
Op 19 augustus 2023 23:33:37 schreef EricN:
Op 19 augustus 2023 23:11:39 schreef schaafuit:
dat is toch hopeloos ouderwets man^Wtwo-spirit?Hier kan ik me volledig in vinden. De ingerente eigenschappen vd mens (die niet allen even fraai zijn) wreken zich.
Hier spreek wel erg veel pessimisme uit en het verklaart niet waarom wasmachines überhaupt bestaan en werken. De redenering is een hyperbool die je in stelling kan brengen bij elke verandering die niet onmiddelijk positief uitpakt, maar negeert dat er vooruitgang was tussen de tijd dat we in berenhuiden liepen en we met een druk op de knop schone kleren hebben.
Dat neemt niet weg dat er onder het mom van kapitalisme contraproductieve praktijken zijn ontstaan die niet voorzien waren en waar de controle voor achter is gebleven en misschien wel structureel te traag is.
EricN
@maartenbakker. Het co25j vb was ter denkoefening bedoeld om aan te tonen dat duurzaamheid bij de klant niet doorslaggevend is. Dat mijn vb van slechte kwaliteit is kan. Of het argument vd klant v slechte kwaliteit is moet nog blijken maar blijkbaar kunnen we overeenkomen dat het symbiotische werking is van slechte menselijke eigenschappen van alle betrokken partijen.
Ik vond net het omgekeerde v jullie. Dat de klant gebagatelliseerd werd. Alsof de fabrikant de markt bepaald. Een speler als Linde ertussen en dan had de boel moeten draaien.
Maus, helaas. De 5j zit enkel op premium modellen.
Kruimel, wat dat pessimisme betreft. Nog een schepje: iedere samenleving uit de geschiedenis is al eens ten onder gegaan....
Een zelfbouw wasmachinecontroller heb ik ook al eens aan gedacht. Je hebt dan niet meer het probleem dat als "de printplaat" niet meer te krijgen is maar het toestel mechanisch nog in orde is, dat je er niets meer mee kan.
Ik vraag me af of niemand dat al eens heeft geprobeerd.
Geen idee eigenlijk, het was meer een gedachte-experiment dan kennis, maar het kan niet missen toch?
Op 20 augustus 2023 00:09:47 schreef EricN:
Kruimel, wat dat pessimisme betreft. Nog een schepje: iedere samenleving uit de geschiedenis is al eens ten onder gegaan....
Behalve de onze, want we zijn er nog... 
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (16%)]
EricN
Het is niet mogelijk wegens motorafregeling. Te uniek per model. Onballans controle en drg. Fabrikanten werken daar jaren aan een model en dat zou dan universeel gegoten worden?
Tenzij je met eenvoudige wasmachines werkt. Het model uit de schooltijd die je met een PLC kon aansturen.
Whirlpool had de domino modules daarom in het leven geroepen. 1 module, voor alles hetzelfde. Even later waren er zoveel varianten van dan dat er toestellen waren.
@kruimel: op dit moment. Nog even?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Waar ik me het nog het meeste aan stoor; Fabrikanten van zowel Wit of Bruingoed gaan allemaal heel langzaam richting Apple uit...
Alles wordt langzaam maar zeker dichtgetimmerd. De fabrikant maakt het onmogelijk om te repareren, en wil dat eigenlijk ook niet.
Dat is de moraal van het verhaal. 
Goed dat er mensen als SMD zijn, maar als dat teveel gebeurt zal de fabrikant daar wel weer een stokje voor zetten.
Voor wij techniekers is de uitleg van SMD fantastisch natuurlijk.
Maar wat voor mevrouw of juffrouw X? Daar heeft de gemiddelde huisvrouw niks aan.
Bal ligt in kamp fabrikanten, misschien dat ik het nog meemaak als ze willen hun houding veranderen. 
Op 20 augustus 2023 00:36:42 schreef EricN:
Het is niet mogelijk wegens motorafregeling. Te uniek per model. Onballans controle en drg. Fabrikanten werken daar jaren aan een model en dat zou dan universeel gegoten worden?
Tenzij je met eenvoudige wasmachines werkt. Het model uit de schooltijd die je met een PLC kon aansturen.
Wat maakt dat zo moeilijk? Hoe werkt die onbalanscorrectie uberhaupt?
Ik heb het altijd gezien als 'als het ding te hard rammelt, stop motor, laat de was zich herverdelen,, en probeer opnieuw' en dat een paar keer tot ie op z'n maximale toerental niet te hard stampt.
Schuimsensoren lijken me ook niet al te geavanceerd.
Maar zélfs een jaren 80 stijl wasmachineaansturing heeft nog waarde, voor als je iets niet wil weggooien.
Spog2
Honourable Member
Op 20 augustus 2023 06:30:52 schreef CrossFireX:
Waar ik me het nog het meeste aan stoor; Fabrikanten van zowel Wit of Bruingoed gaan allemaal heel langzaam richting Apple uit...Alles wordt langzaam maar zeker dichtgetimmerd. De fabrikant maakt het onmogelijk om te repareren, en wil dat eigenlijk ook niet.
Dat is de moraal van het verhaal.
Ik denk dat de consument ze toch vrij snel een lesje gaat leren.
Misschien doelde je er niet in de eerste plaats op, maar apparatuur die aan het internet hangt daar loop je groot risico mee. In een paar jaar tijd trekken ze de stekker er uit, geen updates meer.
-SmartTV
-HPprinter die via internet om inkt roept
-CVketel die via internet om service roept
-Tesla waar je via internet abo moet afsluiten om bv stoelverwarming aan te zetten
-Smart home spullen
-Windows gaat minder dan 10 jaar mee, Android/IOS 7 jaar?
In feite maakt men zo, van allerlei "onschuldige" apparatuur, "managed"
apparaten die eigenlijk actief systeembeheer vereisen.
Ik ruik een verdienmodel voor schimmige bureautjes, "dat nemen wij voor
U uit handen, gaat U maar rustig slapen"...
Computers (incl. dumbPDAs) zijn trouwens allang "managed devices" die de
gemiddelde gebruiker totaal niet kan beheren (vandaar de
snoepjesinterfaces om dat zo goed mogelijk te verbloemen). Eigenlijk
hoort er dus een beheercontract bij, maar afgezien dat daar ook weer
veel misbruik bij mogelijk zal zijn, lijkt het mij nodig om eerst maar
eens in de wet vast te leggen dat "systeembeheerder" een
vertrouwensfunctie met verschoningsrecht is. (Als ik zelf ooit zou
worden ondervraagd over de activiteiten van een van mijn gebruikers,
zou ik ronduit weigeren daarover iets te zeggen, op die grond. Dat zou
dus een interessante zaak worden, met de mogelijkheid om het met
jurisprudentie op te lossen.)
EDIT: aanv. over computers
[Bericht gewijzigd door schaafuit op (60%)]
Kort geleden heb ik van een bovenlader met plastic kuip de lagers vervangen.
Dat ging heel gemakkelijk.
- De twee zijpanelen verwijderen.
- Motorriem verwijderen, aandrijfrad op trommel verwijderen.
- De twee kunststof doppen waarin de kogellagers zitten met de kogellagers verwijderen. (losschroeven)
- Twee verse kunststof doppen met (verse) kogellagers plaatsen. (vastschroeven)
- Aandrijfrad met aandrijfriem terugplaatsen.
- Zijpanelen monteren.
Klaar!
Waarom plaatsen ze bij de voorladers niet een handige schroefdop met kogellager in de kunststof kuip?
Je hoeft dan niet de kuip stuk te zagen en daarna weer vast te lijmen.
Je hoeft ook de kuip niet uit de wasmachine te halen. Die kan je gewoon laten zitten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 20 augustus 2023 00:36:42 schreef EricN:
Whirlpool had de domino modules daarom in het leven geroepen. 1 module, voor alles hetzelfde. Even later waren er zoveel varianten van dan dat er toestellen waren.
Ik verwacht een beetje dat dat meer uit kostenoverwegingen was. Net zoals Vestel de voedingen en mainboards per toestel of zelfs per serie verschillend bestukt. Een stuk goekoper dan alle onderdelen erop zetten en alles in software configureren.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
onlangs had ik een storingkje met een plastic kuip wat je voorheen met de rvs kuipen nooit had. storing van water op de bodemplaat en na leegkiepen, aanzetten en water innemen na 30sec die storing terug. dat bleek een gat in de kuip te zijn, zeer vermoedelijk een behabeugel die met centrifugeren door een gat in de trommel is geschoten..
EricN
@ ohm pi. De bedoeling van dat lijmen is net prijs drukken. Cheap, cheaper, cheapest...
Wat jij voorsteld kost geld. Veel geld.
Op 20 augustus 2023 00:27:52 schreef Ledlover:
Een zelfbouw wasmachinecontroller heb ik ook al eens aan gedacht. Je hebt dan niet meer het probleem dat als "de printplaat" niet meer te krijgen is maar het toestel mechanisch nog in orde is, dat je er niets meer mee kan.Ik vraag me af of niemand dat al eens heeft geprobeerd.
http://www.zabex.de/site/waschmaschine.html
Deze heeft het ooit gedaan 
Overigens goede handleiding, had ik deze 2 jaar geleden gehad dan had ik mijn machine (zag er nog als nieuw uit alleen "straaljager") kunnen repareren en me niet zo hoeven te ergeren om een ding van een paar jaar te moeten vervangen 
Gr.F_S
Op 20 augustus 2023 20:38:41 schreef EricN:
@ ohm pi. De bedoeling van dat lijmen is net prijs drukken. Cheap, cheaper, cheapest...
Wat jij voorsteld kost geld. Veel geld.
Is dat zo? Ik had die twee doppen met twee lagers inclusief tubetjes vet en afdichtrubbers voor minder dan €100,-
Daarentegen wordt het ene lager van een voorlader wel een stuk zwaarder belast dan de twee lagers van een bovenlader.