Beste Forum,
Ik heb twee jaar geleden een oude lintzaag gekregen. De vorige gebruiker kon er niet mee zagen.
De motor was met een condensator, Steinmetz schakeling, op 230V aangesloten.
En de zaaglinten waren aan 1 zijde bot.
Als eerste een nieuw zaaglint besteld en de motor op 380V aangesloten, en het werkt perfect!
Daarna de gehele zaag schoon gemaakt, de wielen van een kunststof band voorzien en extra zaaglinten gekocht.
Tijdens het schoonmaken ontdekte ik dat de isolatie van de aansluitkabels van de motor afbrokkelde.
Maar de isolatie van de wikkelingen is nog in goede staat.
Ik heb de aansluitdraden vervangen voor nieuwe draden.
Inmiddels heb ik de zaagmachine al een tijdje hobbymatig in gebruik. Zelfs een stuk metaal (4mm dik) mee gezaagd.
Maar bij de tweede zaagsnede is het metaal-zaaglint bot geraakt. Te heet geworden.
Als ik er metaal mee wil zagen moet de snelheid omlaag.
Met een amperetang (Fluke) heb ik de fasestroom gemeten en met mijn MTS-energieomzetting (1994) opleiding heb ik berekend dat de motor 1,5kW is.
Maar verdere gegevens ontbreken. Geen typeplaatje oid. Ook van de zaag zelf zijn geen gegevens.
Ik heb geen ervaring met frequentie omvormers, maar denken jullie dat het mogelijk is om de motor met een frequentieregelaar op 230V te laten draaien en de snelheid te regelen?
Of is er te weinig informatie beschikbaar?
Dat is geen probleem, dan laat ik het gewoon zo, en dan ga ik voor metaal opzoek naar een andere zaagmachine. Of ik gebruik gewoon een slijptol.
Groeten, Raymond