Oude lintzaag 3x380V via FO?

Beste Forum,

Ik heb twee jaar geleden een oude lintzaag gekregen. De vorige gebruiker kon er niet mee zagen.

De motor was met een condensator, Steinmetz schakeling, op 230V aangesloten.
En de zaaglinten waren aan 1 zijde bot.

Als eerste een nieuw zaaglint besteld en de motor op 380V aangesloten, en het werkt perfect!
Daarna de gehele zaag schoon gemaakt, de wielen van een kunststof band voorzien en extra zaaglinten gekocht.

Tijdens het schoonmaken ontdekte ik dat de isolatie van de aansluitkabels van de motor afbrokkelde.

Maar de isolatie van de wikkelingen is nog in goede staat.
Ik heb de aansluitdraden vervangen voor nieuwe draden.

Inmiddels heb ik de zaagmachine al een tijdje hobbymatig in gebruik. Zelfs een stuk metaal (4mm dik) mee gezaagd.
Maar bij de tweede zaagsnede is het metaal-zaaglint bot geraakt. Te heet geworden.
Als ik er metaal mee wil zagen moet de snelheid omlaag.

Met een amperetang (Fluke) heb ik de fasestroom gemeten en met mijn MTS-energieomzetting (1994) opleiding heb ik berekend dat de motor 1,5kW is.
Maar verdere gegevens ontbreken. Geen typeplaatje oid. Ook van de zaag zelf zijn geen gegevens.

Ik heb geen ervaring met frequentie omvormers, maar denken jullie dat het mogelijk is om de motor met een frequentieregelaar op 230V te laten draaien en de snelheid te regelen?

Of is er te weinig informatie beschikbaar?
Dat is geen probleem, dan laat ik het gewoon zo, en dan ga ik voor metaal opzoek naar een andere zaagmachine. Of ik gebruik gewoon een slijptol.

Groeten, Raymond

High met Henk

Special Member

Zaagsnelheid omlaaget een FO zeker niet doen.

Zaag met fijnere tandjes nemen is het devies of andere overbrenging maken naar de band

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nog wat sfeer foto's
De zaagmachine staat op een kastje met een bak voor het zaagsel.

Het aan en uit schakelen gaat nog met de schakelaar die er bij geleverd werd.

Op 12 september 2023 17:07:48 schreef High met Henk:

Zaag met fijnere tandjes nemen is het devies of andere overbrenging maken naar de band

Ok, duidelijk.
De as van de motor zit direct aan het onderste wiel. Dus een andere overbrenging wordt lastig.
Een lint met fijnere tandjes kan ik nog proberen. Ik zat ook al te denken om het lint dat te koelen met perslucht.
En anders gewoon geen metaal zagen met deze zaag.

Bedankt.

Arco

Special Member

La Perla...
Die heeft AH zeker gebruikt om gleufjes in hun koffiebonen te zagen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom niet, ben je bang dat het vermogen te ver inzakt ?

benleentje

Golden Member

Waarom niet +1?

Wij hebben op het werk een proffesionele metaal lintzaag waar een FO inzit.
Om RVS te zagen heb je nu eenmaal een andere snelheid nodig dan voor staal en voor aluminium ook nog weer een andere snelheid. In principe kan je wel alles zagen od lage snelheid waar je RVS mee zaagt dus beter een te lage snelheid dan te hoog.

Fijnere tandjes heeft niet met zaagsnelheid of met het te zagen materiaal te maken maar vrijwel enkel en allen met de dikte van het materialiaal. Bij een bedrijf aan de overkant zagen ze blokken massief staal tot dia 250mm met een zaagblad zo grof als een boomzaag. JE kan ruim je vinger tussen de tandjes steken, niet doen als die zaagt natuurlijk ;).

en de motor op 380V aangesloten, en het werkt perfect!

Had je de motor dan ster of driehoek staan?
Als die in ster stond en kan je een FO nemen met 230V ingang en de motor dan in driehoek zetten.
Als de motor in driehoek stond moet je een GO hebben met 3x 380V ingang

Met een amperetang (Fluke) heb ik de fasestroom gemeten en met mijn MTS-energieomzetting (1994) opleiding heb ik berekend dat de motor 1,5kW is.

Welke stroom heb je dan precies gemeten?
Bij twijfel mag en kan je beter een FO nemen die 1 maat groter is. En neem je dan een 2,2kW FO.
Normaal voer je in de FO dan de motor gegevens van je type plaatje en en daarmee kan FO de motor optimaal aansturen maar ook optimaal beschermen.
Een FO die 1 maat te groot is beschermd de motor nog steeds tegen als die bv vast loopt maar dan iets minder goed tegen langdurig overbelasten.
OP onze machine zat een analoge ampere meter en je moest die onder de 1,5A houden. De motor was 2,2kW en dan is 1,5A geen probleem, maar het was wel nodig om het zaagblad zo lang mogelijk mee te laten gaan. Als je bv een stalen koker (vierkant) doorzaagt dan is het in het begin dat de zaag daar heel veel materiaal heen moet en veel weerstand heeft en bij de wanden ineen veel minder.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 12 september 2023 17:57:01 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Een FO mag op een lintzaag flink overbemeten worden. Een lintzaag is een drama om op gang te krijgen. Een "passende" FO gaat 'm niet worden.

Metaal zagen doen wij op het werk ook met een lintzaag, en net als Benleentje zegt te hoge snelheid is snel einde lint.

Daarom zit er op een metaal lintzaag ook koeling met boorwater. Of je moet misschien heel erg langzaam zagen.

benleentje

Golden Member

Op 12 september 2023 17:53:20 schreef GJ_:
Een "passende" FO gaat 'm niet worden.

En daarmee Bedoel je dan in ieder geval geen 1,5kW FO omdat dat passend is bij de motor, maar iets wat niet 1 maat maar meer groter is?
Maar er zijn toch ook FO's die juist een heel grote zware aanloop aankunnen? JA die zijn dan wel een stuk duurder.

GJ_

Moderator

Er zijn FO's die hogere startstromen aankunnen. Een heavy duty regelaar kan zo 175% van Inom leveren. De regelaars die ik gebruik zijn tot de kleintjes standaard heavy duty. Pas vanaf 11kW word er echt onderscheid gemaakt. Normal duty is leuk voor pompen en HAVC.
De heftigste die ik ik "mijn" pakket heb gaan zelfs tot 300%, maar dat zijn uitzonderingen voor hoogdynamische toepassingen. (en voor servo's).

Ik ben benieuwd hoe TS zonder gegevens het motorvermogen berekend heeft trouwens.

Op 12 september 2023 18:01:48 schreef benleentje:
[...]En daarmee Bedoel je dan in ieder geval geen 1,5kW FO omdat dat passend is bij de motor, maar iets wat niet 1 maat maar meer groter is?
Maar er zijn toch ook FO's die juist een heel grote zware aanloop aankunnen? JA die zijn dan wel een stuk duurder.

Ik denk dat 1,5kW al overbemeten zou kunnen zijn. Jouw 2,2kW moet dan zeker gaan werken.

benleentje

Golden Member

Ik ben benieuwd hoe TS zonder gegevens het motorvermogen berekend heeft trouwens.

TS heeft met een ampere tang gemeten. ;)
Daarmee kan je prima het vermogen uitreken van wat op dat moment de motor aan het doen is. Maar dan weet je nog niet of dat zijn maximum is.

Gezien het formaat van wikkeling die op de werkbank ligt zou ik eerder aan een zwaardere motor denken.

Zou je of formaat ook kunnen inschatten wat het vermogen is?

GJ_

Moderator

Op 12 september 2023 18:35:15 schreef benleentje:
[...]TS heeft met een ampere tang gemeten. ;)
Daarmee kan je prima het vermogen uitreken van wat op dat moment de motor aan het doen is.

Het opgenomen vermogen is goed te bepalen ja. Het nominale motorvermogen is nog even wat anders.
Aan het hand van de ashoogte en asdiameter kun je bij een standaardmotor ook een eind komen. Nieuwe motoren zijn vaak wel weer een maatje groter.

Op 12 september 2023 18:15:49 schreef GJ_:
Er zijn FO's die hogere startstromen aankunnen. Een heavy duty regelaar kan zo 175% van Inom leveren. De regelaars die ik gebruik zijn tot de kleintjes standaard heavy duty. Pas vanaf 11kW word er echt onderscheid gemaakt. Normal duty is leuk voor pompen en HAVC.
De heftigste die ik ik "mijn" pakket heb gaan zelfs tot 300%, maar dat zijn uitzonderingen voor hoogdynamische toepassingen. (en voor servo's).

Ik ben benieuwd hoe TS zonder gegevens het motorvermogen berekend heeft trouwens.[...]Ik denk dat 1,5kW al overbemeten zou kunnen zijn. Jouw 2,2kW moet dan zeker gaan werken.

een lintzaag., niet een vandiktebank? dat zijn geen machines om te snel door te schakelen met een ster/driehoek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Dat bedoelde ik dus net: een FO moet een flinke boost kunnen leveren omdat je WEL het maximale koppel wilt halen.

Maar dat is voor de hobby niet echt te doen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Omdat ik niet weet of de wikkelingen voor 230v of 380v geschikt zijn, heb ik de motor in ster aangesloten.
De meting en berekening heb ik twee jaar geleden gedaan. De waarden weet ik niet meer.
Maar ik kan de meting morgen wel herhalen.
Tijdens de meting heb ik een flink stuk hout tegen de zaag geduwd om het goed te belasten.

Het zou zomaar kunnen dat de wikkelingen voor 380V geschikt zijn. En dat het nominale vermogen hoger is.
Maar in ster aangesloten is de zaag al krachtig genoeg voor mijn zaag klusjes.

GJ_

Moderator

Op 12 september 2023 18:41:58 schreef testman:
[...]

een lintzaag.,

een lintzaag is altijd zwaar starten.

Op 12 september 2023 18:49:46 schreef SunRayes:
Omdat ik niet weet of de wikkelingen voor 230v of 380v geschikt zijn, heb ik de motor in ster aangesloten.
De meting en berekening heb ik twee jaar geleden gedaan. De waarden weet ik niet meer.
Maar ik kan de meting morgen wel herhalen.

Noem dan gewoon de spanning en de opgenomen stroom. Dus níet het "vermogen" want dat is verwarrend. Motorvermogen is namelijk altijd het asvermogen en dat kun je niet meten met een stroomtang.

Op 12 september 2023 18:58:08 schreef GJ_:
Noem dat gewoon de spanning en de opgenomen stroom. Dus níet het "vermogen" want dat is verwarrend. Motorvermogen is namelijk altijd het asvermogen en dat kun je niet meten met een stroomtang.

Ok, duidelijk.
Ik ga morgen meten. Dan weten we wat de opgenomen stroom is.

ik geloof niet dat zo'n kleine motor een 400/690V model zou zijn. 230/400V is waarschijnlijker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Verstandig. Dan zal het wel goed zijn. WAS het een motor geweest die driehoek moet dan had je wel gemerkt dat hij niet zo lekker werkt.

Op 12 september 2023 19:21:59 schreef Hoeben:
En misschien meteen ook een beveiliging aanbrengen?

IK zie een passende FO op een motor ook als beveiliging.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 12 september 2023 19:28:34 (29%)

Op 12 september 2023 17:53:20 schreef GJ_:
Een FO mag op een lintzaag flink overbemeten worden. Een lintzaag is een drama om op gang te krijgen. Een "passende" FO gaat 'm niet worden.

D'r is NOG een reden dat het advies die kant op gaat:

Als TS 1.5kW heeft gemeten, dan is de kans groot dat ie dat gemeten heeft zonder belasting. Maar zonder belasting 1.5kW is dan weer veel. 6.5A (met een lage powerfactor)... denk ik ook wel.

Mogelijk (sterker nog: Waarschijnlijk!) is de motor voor 220V. Zou de kern verzadigen o.i.d.?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

TS heeft gemeten door een blok hout te zagen dat noem ik wel onder belasting.

Mogelijk (sterker nog: Waarschijnlijk!) is de motor voor 220V. Zou de kern verzadigen o.i.d.?

OP 1 van de foto's zijn de wikkelingen te zien en ik zie 6 draden het zal dus echt wel een 3 fase motor zijn.

6.5A (met een lage powerfactor)... denk ik ook wel.

TS heeft nergens een stroomwaarde genoemd

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 12 september 2023 21:00:12 (16%)

GJ_

Moderator

Het zou me verbazen als het niet gewoon 230/400V was

Had de vorige eigenaar er zelf een steinmetz van gemaakt en kon hij er daarom niet mee zagen, omdat ie vermogen te kort kwam?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?