@old brumax:
Begrijp ik het nu goed dat de dubbelgevouwen draad, het uiteinde van de weerstandsdraad en de draad van de spanningspoel met z'n drieën in het busje zitten en daar aan massa liggen? Vanwege de "kousjes" dacht ik dat er geen contact met het busje zou zijn.
Als het inderdaad zo zit dan dient de dubbelgevouwen draad dus slechts als steun voor de gewikkelde weerstandsdraad. En heeft men afgezien van de aftakking op de regelweerstand. De spanningsspoel komt nu niet meer uit op de aftakking maar op massa, net als het uiteinde van de regelweerstand.
Ik vond het lastig om op foto 5 te herkennen dat het achterste kousje inderdaad een kousje was en geen verkleuring of vuil. Maar nu zie ik het en ook dat daar een draad in lijkt te gaan.

Dat dubbelgevouwen draadje gaat dus idd vanaf het gezamelijke punt in dat busje naar massa, heb niet gekeken od het een weerstanddraad is maar op ongeveer 4cm? maar ook die regelweerstand ligt daar aan de massa samen met de spoel.
Heb die haarspeld aan een kant losgeknipt en ongeveer recht getrokken dan is hij +/- 5 cm en heeft een weerstand van 0,9 Ohm dus toch niet alleen voor steun denk ik.

[Bericht gewijzigd door old brumax op (27%)]

OK, dan lijkt het mij in elk geval duidelijk. Ik heb bij nader inzien wel erg suf naar de foto's zitten kijken!

Edit, omdat ik zag dat je onderwijl je vorige bericht hebt aangevuld.
Het zou dus toch weer anders kunnen zitten! Ik denk nu dat je de dubbelgevouwen draad als onderdeel van de weerstand moet zien, het gedeelte van de aftakking naar het rechter eindunt (op het schema). Dan klopt het mits het busje geïsoleerd is van massa, of indien de 3 draden gaarin geen contact met het busje maken.

[Bericht gewijzigd door aobp11 op (64%)]

Zou het mogelijk zijn om de spoel opnieuw te wikkelen, ik vraag dit omdat de bestaande regelaars bijna niet meer te vinden zijn en blijkbaar is het steeds de grote spoel die er de brui aan geeft, heeft simpel niet genoeg kracht om te schakelen, er is iemand die ze gereviseerd aanbied voor de leuke som van bijna 200 ruto's, voer ik het Bosch nr in google in dan zijn er div aanbieders die hem wel op hun site hebben staan maar niet voorradig hebben en die durven het leuke bedrag te vragen vanaf 1200-2100 euro en nee dat is geen type fout. :S

Op 21 september 2023 15:53:59 schreef aobp11:
OK, dan lijkt het mij in elk geval duidelijk. Ik heb bij nader inzien wel erg suf naar de foto's zitten kijken!

Edit, omdat ik zag dat je onderwijl je vorige bericht hebt aangevuld.
Het zou dus toch weer anders kunnen zitten! Ik denk nu dat je de dubbelgevouwen draad als onderdeel van de weerstand moet zien, het gedeelte van de aftakking naar het rechter eindunt (op het schema). Dan klopt het mits het busje geïsoleerd is van massa, of indien de 3 draden gaarin geen contact met het busje maken.

Als je met dat busje dat kleine koperen busje bedoeld waar die 3 draden samenkomen dan zat die id geisoleerd in die kitprut vastgeplakt

Wat betreft opnieuw wikkelen van de regelaarspoelen (twee op één kern). Het wikkelen zal geen probleem zijn, maar de mechanische constructie misschien wel. Misschien zit de kern geperst in het armatuur. Misschien zitten draadeinden (niet alleen van de regelaarspoelen) onder busrandjes geperst, busjes die tevens ter montage van de aansluitingen naar buiten dienen.
Misschien is dit wat
https://www.vfv-automobil-forum.de/t6946f84-Bosch-Regler.html
90 euro, maar of je dat zomaar kunt kopen weet ik niet, waarschijlijk eerst lid worden van dat forum.

Op 21 september 2023 11:12:44 schreef aobp11:
@ohm pi: alleen een diode werkt niet, dan is de L/R-tijd van het veldcircuit te lang. ....

Had ik een goed idee, is het idee toch niet goed.

Dat is een nette prijs maar ben idd bang dat het niet de juiste is, zal het nrr eens vergelijken dan weet ik meer en je moet idd eerst aangemeld zijn anders lukt dat niet.
Bedankt zover zoals ik al eerder opmerkte, het is een goede steun in de rug dat er mensen zijn die mij verder geholpen hebben allen bedankt.
Met vr. gr. Louis

Op 21 september 2023 17:09:34 schreef aobp11:

Misschien is dit wat
https://www.vfv-automobil-forum.de/t6946f84-Bosch-Regler.html
90 euro, maar of je dat zomaar kunt kopen weet ik niet, waarschijlijk eerst lid worden van dat forum.

Lijkt er op maar heeft een heel ander nr dus zal niet hetzelfde zijn helaas.

@old brumax: Het type regelaar wordt genoemd in het document van Homburg en in sommige andere Dynastart toepassingen.
Ik weet niet of er versies A4, A3? zijn of wat die betekenen.
Maar ik zag net dat de advertentie uit januari 2022 is... Zal wel verkocht zijn zonder de advertentie te verwijderen.

@ohm pi: Ik ben er zelf tegenaan gelopen bij probeersels met een Lucas MCR2.

Edit: op die websites met idiote prijzen voor jouw 0-190-219-003 zag ik dat ze equivalent zijn met o.a. RSZDA60130124. Op een document van BOSCH zelf over BMW:

Dit lijkt erop dat RS/ZDA 60-130/12/4 gewoon een nieuwere vervanger is van voorafgaande typen.

[Bericht gewijzigd door aobp11 op (27%)]

Vind het dan toch vreemd dat geen enkele handelaar in NSU spullen dat door heeft of zouden ze aan een gereviseerde meer verdienen dat is natuurlijk ook mogelijk

@old brumax: Je gaf eerder als mogelijke reden voor een te zwakke magneet kortsluiting tussen windingen. Dat moet dan lijkt me ook merkbaar zijn in een geringere weerstand dan normaal. Je zou eens kunnen vergelijken. Bij de losse regelaar weerstand tussen D+ en massa (of de uitloper van de spanningspoel die naar het busje gaat, als de boel daar los ligt). Bij de goede ingebouwde regelaar eerst D+ naar dynamo losnemen en dan ook tussen D+ en massa meten.
Ook hoger dan normaal kan verdacht zijn.
Dit gaat er stiekem wel vanuit dat de spoelen identiek zijn.

Wat wordt er te heet als de regelaar hoger dan 13.8 V wordt afgesteld? Is dat nou net die spanningsspoel? Of de veldwikkeling? Of misschien de koolborstels? Het paradoxale is dat het anker niet warm wordt van een hoge spannimg maar van een grote stroom en die kan juist alleen optreden bij lage afgegeven spanning (zie jerdijk), met name als de accu bijna ontladen is. Bij hoger afgestelde (maximale) spanning kan ook die maximale stroom bij lage afgegeven spanning groter worden. In de regelaar zelf wordt niets te warm door grote stroom lijkt mij. De stroomspoelen zoals ik ze ken bestaan uit slechts een paar windingen van erg dik draad en dat ook nog als buitenste laag.

Als je de stroomspoelen van de regelaar bedoeld, er is er een met maar een paar dikke windingen maar die andere is bijna een ontstekingsspoel, beetje overdreven maar zal zo de micrometer er eens op zetten.
De temp is erg kritiek bij de prinzjes, ze hebben een bedrijfstemp. van rond de 130 gr. dat zit erg dicht tegen de temp van soldeertin waardoor het tin telkens zacht word maar nog net niet smelt, bovendien loopt de temp nog op als de motor uitgezet word, het gevolg is dat de draden uit het anker geslingerd woord als je de motor weer start en een beetje gas geeft, dus is het zaak met zorg te laden , hoe hoger hoe meer de temp oploopt, maar wat de relatie is met de regelaar temp weet ik ook niet.

Het is hoofdzakelijk om het anker koel te houden om dat die de nijging heeft om te heet te worden.

Mijn anker gaf de geest terwijl ik 0ngeveer een half uur zo rond de 100 gereden had en dat was ook gelijk het einde van de regelaar die voorheen normaal werkte!

Ja de spanningsspoel heeft tamelijk dun draad en een hoge weerstand.
Het warmteprobleem zit dus kennelijk vooral in de soldeerverbindingen van het anker. Waarom zou de spanningspoel dan zo vaak problemen geven (zei je in een veel eerder bericht)?
Om die te testen zou je eigenlijk even een regelbare gestabiliseerde voeding moeten hebben. Aangesloten tussen D+ en massa. En dan de spanning opdraaien en kijken of en bij welke spanning de contacten reageren. De cut-out contacten (tussen B+ en D+) moeten eerst sluiten, het bewegende regelaarcontact (tussen DF en massa, D+ of open) daarna pas openen en bij nog hogere spanning weer sluiten tegen het andere vaste contact.
Er zit wel wat hysterese in. Als je de spanning weer laat zakken dan gebeurt het ongekeerde bij net wat lagere spanningen.
Op deze manier kunnen de regelaar en cut-out ook grof worden afgesteld, maar voor het fijnere werk zal dat toch in de auto moeten of op een complete testbank.
Ik weet niet of in deze regelaar ook nog een temperatuurregeling zit met bimetalen bladveren die levensmoe kunnen worden.

Ik zou verwachten dat als de ankerdraden losraken uit de collector dat dan de dynamospanning direct weg zou vallen. Daarom zie ik niet direct waarom dat schade aan de regelaar zou toebrengen. Kan de volgorde andersom geweest zijn, regelaar stuk en als gevolg dymamo stuk?

[Bericht gewijzigd door aobp11 op (11%)]

Als die ankerdraden besluiten om te vertrekken dan vliegen ze door de cetrifugaalkracht naar buiten waar je in het gunstigse geval alleen de veldwikkelingen een flinke rosbeurt geven en in maan geval waren dus ook de 2 velddraden , de draad naar de contactpunten compleet weggevaagt en zelfs de aansluiting naar de startspoel schoongeborsteld en flink uit zijn fatsoen gebogen.
Volgens mij kan dat niet allemaal gebeurt zijn zonder ergens een dikke sluiten te veroorzaken.
Toen ik de auto kocht zo'n 10 jaar geleden was de regelaar ook defect en er was aan de dynamo gerommeld maar wat er aan gedaan is heb ik geen idee van omdat de vorige eigenaar dan niet meer kon vertellen.
Net toch even de regelaar gemeten, de draaddikte is met lak 0,34mm
Weerstand oude gemeten met de haarspeld is 32 Ohm
Weerstand goede die er nu op zit is dus ook met haarspeld 31,5 Ohm

zet ik stroom op die oude dan doet dat niets zelfs niet al ik de klep tegen de spoel aan druk wil hij hen niet vasthouden

[Bericht gewijzigd door old brumax op (11%)]

Dat laatste is toch wel vreemd. Zou haast een mechanische oorzaak moeten hebben. Het enige elektrische dat ik kan bedenken is dat er om wat voor reden dan ook toch een onderbreking optreedt bij hogere spanning. Of dat er dan alsnog een kortsluiting tussen windingen of naar massa optreedt. Je zou nog eens een DMM in stroommeetstand kunnen gebuiken is serie met de spoel. Kijken of die inderdaad zo'n 0,38 A stroom aangeeft (12 V / 32 Ω gerekend).

Nou ook dat gaat mis, stroom erop gezet niks, rechtstreeks stroom erop gaat het kleine relais wel klikken maar de grote doet helemaal niks terwijl de kleine aan massa licht dus ergens maakt de spoel contact met de massa!!

Misschien had je de multimeter wel op de "A" stand gezet maar het (rode) meetsnoer in de "V" aansluitbus laten zitten i.p.v. "A"?

Het grote relais is van B+ neem ik aan, het kleine dat met de twee vaste contactpunten.
Als je een gewone accu gebruikt hebt (geen regelbare voeding) dan zou nog geen van beide moeten reageren, de spanning is nog te laag. Bovendien zou het grote relais eerder moeten reageren en het kleine pas bij duidelijk hogere spanning.
Misschien heeft het grote relais toch wel een knauw gekregen door het mankement in de dynamo. Als het relais niet snel genoeg afvalt bij kortsluiting in de dynamo dan gaat de accu stroom leveren aan de dynamo (dus tegengesteld aan normaal) maar die stroom gaat het ankertje van het relais weer sterk aantrekken, dus de stroom wordt niet onderbroken en kan kortstondig heel groot zijn.
Ik zie nog niet in dat er met de spanningsspoel iets mis zou zijn.
Je kunt misschien voelen of de ankertjes van beide regelaars met ongeveer even veel kracht kunnen worden ingedrukt. (Bij de gemonteerde regelaar wel eerst B+ of D+ losnemen!)

Terzijde, ik heb de term relais maar weer gebruikt, is eigenlijk niet zo fraai. Het geheel is één relais.

@old brumax: Heb je intussen de moed opgegeven om de regelaar weer in orde te krijgen?

Het is niet zozeer deze regelaar weer in orde krijgen, deze had ik al afgeschreven maar was gewoon benieuwd wat er nu eigenlijk kapot was omdat ik dat niet kon vinden en nog steeds niet!!!!
En heb er nog zo een liggen met het zelfde probleem!!!!
Dus meer het wat en waarom en is het mogelijk om dat te verhelpen.
Heb in het verleden al veel apparaten onder handen gehad die "kapot" waren maar voor een paar dubbeltjes of soms dat nog niet eens gerepareerd konden worden en nog weer jaren werkten!!!!!
Heb een paar weken zonder internet gezeten omdat er "iets" met de kabel aan de hand was maar dat is nu weer over en binnenkort maar aan de glasvezel dan is dat hopelijk helemaal verleden tijd.
Had al aangegeven dat ik die regelaar wel op wou sturen naar iemand die het naadje vd kous wil weten dan hoop ik dat er mss toch nog helderheid komt maar zoniet is het ook goed omdat ik dus een goede op de kop getikt heb die doet wat hij moet doen.

Een ander onopgelost iets is het anker, daarvan heb ik alle aansluitingen aan de collector over gesoldeerd om zeker te zijn dat daar geen fouten in zitten, anker geplaatst, het veld erop en aan gesloten , en, starten en lopen maar niet laden, anker verwisseld met een ander die wel goed was, ook starten maar ook laden zoals het hoort, voor de zekerheid het andere anker weer terug geplaatst maar nog steeds niet laden, dit is voor mij bijna nog grote misterie!!!

@old brumax,

Ik wel er wel naar kijken. Met mijn elektronicaspullen kan ik er denk ik wat meer aan meten. Eventueel ook het anker testen op kortsluiting, met name kortsluiting tussen de lamellen ook al denk je het zorgvuldig gesoldeerd te hebben. Ik woon niet ver van Arnhem. Misschien handig om even tijdelijk een tel.nr. in je gegevens te zetten?

Ik denk dat je elkaar beter kunt mailen en dan je telefoon nummer uitwisselen. :)