Dit krijg je met schuur band niet meer goed, zeker niet met nieuwe borstels, die zijn vlak. Beste is afdraaien op een draaibank.

Dan word het zoeken naar iemand met een draaibank
Heb hem al met schuurband en de kolomboormachine gedaan en het voelt nu wel mooi glad
Heb het eerst met korrel 80 gedaan en daarna nog even met korrel 600 waterproof, paar keer dubbel gevouwen zodat het wat sterker werd

maar goed eerst maar even zien of er ergens koolborstels zijn want dat lijkt nog niet zo makkelijk.

Heeft iemand deze fiets al sneller weten te maken?

Ik ben van plan om er een 36v accu aan te hangen om te kijken of hij sneller gaat of dat de boel doorbrandt. Tenzij iemand een andere manier weet hoor ik dat graag.

ik heb zelf de fiets alleen zover gekregen dat hij rijd zonder te trappen door middel van de magneet te verwijderen uit de veer dit werkt wel ook hoef je niet zo heel hard te trappen om vooruit te komen en de 25 km aan te tikken maar dan houd de fiets plots in en lijkt het alsof er iemand aan de rem zit te trekken ik kan bij de fiets (sparta finesse ) er maar niet achter komen of deze begrenzing eraf kan door middel van een speed box of iets dergelijks omdat dit al zon oude fiets is ondersteund deze niet de speedbox . zelf heb ik ook zitten denken aan een zwaardere accu maar ik geloof dat je dan een omvormer nodig hebt anders gaat je motortje eraan

Op 3 oktober 2023 21:01:54 schreef VonDutchX:

Ik ben van plan om er een 36v accu aan te hangen om te kijken of hij sneller gaat of dat de boel doorbrandt. Tenzij iemand een andere manier weet hoor ik dat graag.

gaat doorbranden denk ik of je moet een omvormer gebruiken

Ik heb zelf eerst een oude 24v lion accu opgeladen naar 32 volt. Boven de 32volt werkt de fiets niet. Onder de 32 volt denkt de fiets dat het een 28volt accu is en gaat dan lage accu aangeven als je rond de 28 volt komt. Kortom een 28 volt accu werkt ook.

Schakel je de accu daarna een tijdje uit en weer aan dan denkt ie dat het een 24 volt is en denk hij dat de accu vol is.

Een 36v accu aansluiten is zinloos. De lampjes gaan gewoon niet aan. Maar brand gelukkig ook niet door.

Ik heb ook een li-ion accu gebouwd in de accu case. 7s6p van oude 18650 cellen van rond de 2000mah per cel. Dan kom je op 12ah. Dat is zo'n 50-60km. Doe je er nieuwe cellen in van 3400mah. Dan zit je op een 20ah accu.

Gebruik je een slimme lader van AliExpress dan heb je ook geen bms nodig.

Is toch ff zo'n 90km per lading.

Iemand die trouwens nog een goede motor zoekt? €40

Op 12 oktober 2023 01:27:35 schreef VonDutchX:

Gebruik je een slimme lader van AliExpress dan heb je ook geen bms nodig.

GEVAARLIJKSTE advies ooit.
1) BMS is een VEILIGHEID tegen overbelasting, overladen, te diep ontladen en balacing, die moet erin! als jij de accu zonder bms leegtrekt tot 21V, wat is dan de status van de accu's?
kunnen er 6 inzitten op 3.2V en eentje op 1.8V.
gaat er iets in de fiets in kortsluiting, dan sloopt die accu alles wat kan branden en smelten.
een deftige bms zal trouwens de accu ook afkoppelen als de temperatuur te heet wordt. heb je ook niet zonder bms

2) je mag niet vertrouwen dat de lader altijd correct werkt, als de lader ooit een probleem heeft, is er NIKS dat voorkomt dat de accu ontploft.
weet niet wat voor 'slimme' lader je bedoelt, maar ik hoop dat het er eentje is die oplaadt met een balance stekker.

ik heb liever een veiligheid dat nooit hoeft te werken, dan geen veiligheid inbouwen

Dan weet je inderdaad niet over welke lader ik het heb.

Deze is geschikt voor li-ion. Lifepo4, nimh, loodaccu en zelfs li-ion parallel laden/balancing door ze als een 3,8v li-ion op te laden wat een bms echt niet kan.

150 watt max 5a instelbaar van 0,5 tot 48 volt, kortsluitings beveiliging, overlaadbeveiliging, En Geeft voltage en laadampere weer dus altijd te zien wat de lader doet. Geen enkele lader die je bij je fiets krijgt doet dit.

En je ziet voor het laden zelfs de spanning van de accu zelf, die weet je anders ook nooit.

Ik heb een lcd op mijn accu gebouwd zodat ik altijd zie hoeveel volt er nog is en hoeveel % lading er nog over is. Dus ik zorg dat de accu nooit onder de 3,4 volt zit. Zelfs een bms kan hier niet aan tippen want die schakelt vaak pas bij 2,8 volt uit en dan kan je vaak niks meer. Weg accu.

Kortom met een slimme lader ben je veel beter uit dan een bms die vaak niks anders doet dan je accu uitschakelen zonder dat je weet wat er precies mis is.

Een lcd die precies en altijd de spanning van de accu weergeeft en een lader die perfect instelbaar is in mijn ogen beter dan een onzichtbare bms.

ikzelf heb een 24 volt silferfish accu 13 ah met rail en plug gekocht, en de fiets doet het weer als nieuw.de nieuwe aansluiting is 2 pins, en was 3 pins, maar plus op de plus en min op de min, en haal nu zonder te trappen tussen de 30 en 40 km ik denk dat als je de controller vervangt naar 36 of 48 volt je er wel een zwaardere accu op kan zetten maar de controller van de sparta finesse zit echt muurvast en lijkt onmogelijk los te krijgen zonder de fiets uit elkaar te draaien

Op 3 oktober 2023 21:01:54 schreef VonDutchX:

De motor is een BLDC motor. Die wordt door een motorcontroller met software d'r in bestuurd.

Van nature wil de motor 1.5x sneller als je de spanning 1.5x ophoogt.

Echter er zijn twee dingen in het spel.

Wettelijk mag dat ding niet ondersteunen als de snelheid boven de 25km/h uitkomt (als ie door fiets en niet als brommer door het leven wil). (daar mag 10% "meetfout" in zitten, dus veel fietsen ondersteunen tot 27 of 27.5). Dus de software limiteert dat als ie te snel gaat hij minder tot geen gas geeft.

Daarnaast, die motorcontroller die voor 24V ontworpen is, daar zitten onderdelen in die "max 30V" in de handleiding hebben staan. Die gaan de 42V van een pas opgeladen 36V accu niet leuk vinden.

@billyboybennie: Als het een DC motor zou zijn met borstels dan kan je een een of ander snelheidsensor ding veranderen dat de fiets denkt dat ie 18 gaat als ie in werkelijkheid 36 gaat. Zoiets. Maar een BLDC motor, dan heeft de motorcontroller PRECIES in de gaten hoe hard je gaat. Iedere 1/96e van een omwenteling (o.i.d.) moet de motor op een andere manier aangestuurd worden omdat ie anders niet vooruit wil. Dus al zou je de sensor signalen afvangen en "modificeren", dan werkt de motor gewoon niet meer.

[Bericht gewijzigd door rew op (23%)]

Op 12 oktober 2023 16:02:44 schreef rew:
[...]
De motor is een BLDC motor. Die wordt door een motorcontroller met software d'r in bestuurd.

Van nature wil de motor 1.5x sneller als je de spanning 1.5x ophoogt.

Echter er zijn twee dingen in het spel.

Wettelijk mag dat ding niet ondersteunen als de snelheid boven de 25km/h uitkomt (als ie door fiets en niet als brommer door het leven wil). (daar mag 10% "meetfout" in zitten, dus veel fietsen ondersteunen tot 27 of 27.5). Dus de software limiteert dat als ie te snel gaat hij minder tot geen gas geeft.

Daarnaast, die motorcontroller die voor 24V ontworpen is, daar zitten onderdelen in die "max 30V" in de handleiding hebben staan. Die gaan de 42V van een pas opgeladen 36V accu niet leuk vinden.

@billyboybennie: Als het een DC motor zou zijn met borstels dan kan je een een of ander snelheidsensor ding veranderen dat de fiets denkt dat ie 18 gaat als ie in werkelijkheid 36 gaat. Zoiets. Maar een BLDC motor, dan heeft de motorcontroller PRECIES in de gaten hoe hard je gaat. Iedere 1/96e van een omwenteling (o.i.d.) moet de motor op een andere manier aangestuurd worden omdat ie anders niet vooruit wil. Dus al zou je de sensor signalen afvangen en "modificeren", dan werkt de motor gewoon niet meer.

wel gek dat als je dan de magneet uit de krachtveer haalt de fiets wel vanzelf gaat en de motor de maximale ondersteuning geeft constant ? dan zou je er op 1 of andere manier ook om de begrenzer heen kunnen ik vind het voor een fiets uit 1999 een knao staaltje werk als ik eerlijk ben

ik zat te denken om een andere controller erop te zetten 24 v 250 w met gashendel en display dus eigenlijk alleen de motor te gebruiken zou dit werken of denk ik dan te simpel ?

Op 12 oktober 2023 08:06:26 schreef VonDutchX:

Kortom met een slimme lader ben je veel beter uit dan een bms die vaak niks anders doet dan je accu uitschakelen zonder dat je weet wat er precies mis is.

Een lcd die precies en altijd de spanning van de accu weergeeft en een lader die perfect instelbaar is in mijn ogen beter dan een onzichtbare bms.

voor de laden doet die het misschien beter, MAAR, als 1 cel uit balance komt, kan jij dat met je LCD niet zien.
als je motor ineens een kortgesloten wikkeling heeft en telkens 40-50A uit de accu trekt, kan jij dat ook niet zien. een BMS zou dan trippen

een BMS doet zoveel meer dan enkel opladen hoor

Op 12 oktober 2023 16:36:49 schreef fcapri:
[...]

voor de laden doet die het misschien beter, MAAR, als 1 cel uit balance komt, kan jij dat met je LCD niet zien.
als je motor ineens een kortgesloten wikkeling heeft en telkens 40-50A uit de accu trekt, kan jij dat ook niet zien. een BMS zou dan trippen

een BMS doet zoveel meer dan enkel opladen hoor

De grap is dat 1 cel in serie eigenlijk nooit uit balans is omdat je meerdere cellen parallel staan waarvan 1 altijd in balans staat. Echter bij een kortsluiting van een cel kan er een serie uit balans raken. Maar als je zelf technisch bent is dat niet zo moeilijk te achterhalen. Daarnaast voelt de slimme lader aan wanneer cellen vol zitten en trekken deze minder stroom. De ongebalanceerde cellen trekken wel meer stroom. Het mooie van deze slimme lader is dat hij de cellen 0,10 volt hoger oplaad zodat de ongebalanceerde cellen weer op balans komen. Een bms schakelt de accu uit omdat de spanning te hoog is. Daar is niks handigs aan. Daarnaast als je een zelfbouw accu maakt met 18650 houders kan je elke cel vervangen die je wilt. Echt superhandig.

Verder is een simpele zekering ertussen van 10-30 a voldoende om alles te beschermen.

Op 12 oktober 2023 15:45:41 schreef billyboybennie:
ikzelf heb een 24 volt silferfish accu 13 ah met rail en plug gekocht, en de fiets doet het weer als nieuw.de nieuwe aansluiting is 2 pins, en was 3 pins, maar plus op de plus en min op de min, en haal nu zonder te trappen tussen de 30 en 40 km ik denk dat als je de controller vervangt naar 36 of 48 volt je er wel een zwaardere accu op kan zetten maar de controller van de sparta finesse zit echt muurvast en lijkt onmogelijk los te krijgen zonder de fiets uit elkaar te draaien

Je zegt zonder te trappen. Dus zodra je de schakelaar verplaatst gaat ie vol rijden? Ik dacht dat de limiet op 25 zat. En als je remt, Gooi je dan de schakelaar uit? Of negeer je gewoon dat de motor door wilt draaien terwijl je zelf op de rem trapt?

Die van mij rijd meestal 20 km/u. 25 is fijner.

Op 12 oktober 2023 16:32:31 schreef billyboybennie:
ik zat te denken om een andere controller erop te zetten 24 v 250 w met gashendel en display dus eigenlijk alleen de motor te gebruiken zou dit werken of denk ik dan te simpel ?

Als je harder wil, dan zou ik een 36V controller nemen. Vraag de verkoper of dat ook op 24V werkt. Ik vermoed dat de goedkope dingen de spanning vantevoren willen weten om een "low battery shutoff" in te kunnen stellen. Dus een bedoeld-voor-36V controller zal dan bij 30V afschakelen en dan heb je er niets aan bij 24V en moet je ook meteen een 36V accu regelen.

Mijn fiets rijdt op 28(leeg) tot 31.2V (vol) heel prima. Ik rijd dan rond de 30km/u. Dit is met een "24V motor". Ik vind dit eigenlijk snel zat, en zou ik op een 10S accu overschakelen, dan moet ik zeker een keer de limiet instellen. Die zal dan waarschijnlijk op 30 komen, mogelijk met een override om "even" het stoplicht te kunnen halen. Ik doe wel eens 35 om het licht te halen (Maar wegens accu te lage spanning is dat dan beetje van de accu, boel van mij).

Ik weet niet waarom fietsX zich kwa "je trapt" laat foppen door een losgehaalde veer.

Op 12 oktober 2023 17:15:25 schreef rew:
[...]Als je harder wil, dan zou ik een 36V controller nemen. Vraag de verkoper of dat ook op 24V werkt. Ik vermoed dat de goedkope dingen de spanning vantevoren willen weten om een "low battery shutoff" in te kunnen stellen. Dus een bedoeld-voor-36V controller zal dan bij 30V afschakelen en dan heb je er niets aan bij 24V en moet je ook meteen een 36V accu regelen.

Mijn fiets rijdt op 28(leeg) tot 31.2V (vol) heel prima. Ik rijd dan rond de 30km/u. Dit is met een "24V motor". Ik vind dit eigenlijk snel zat, en zou ik op een 10S accu overschakelen, dan moet ik zeker een keer de limiet instellen. Die zal dan waarschijnlijk op 30 komen, mogelijk met een override om "even" het stoplicht te kunnen halen. Ik doe wel eens 35 om het licht te halen (Maar wegens accu te lage spanning is dat dan beetje van de accu, boel van mij).

Ik weet niet waarom fietsX zich kwa "je trapt" laat foppen door een losgehaalde veer.

Jij hebt een 36v controller op je Pharos aangesloten?

Op 12 oktober 2023 16:55:05 schreef VonDutchX:
[...]

Je zegt zonder te trappen. Dus zodra je de schakelaar verplaatst gaat ie vol rijden? Ik dacht dat de limiet op 25 zat. En als je remt, Gooi je dan de schakelaar uit? Of negeer je gewoon dat de motor door wilt draaien terwijl je zelf op de rem trapt?

Die van mij rijd meestal 20 km/u. 25 is fijner.

sorry ik had het daar over accuradius mijn fiets gaat 25 en dan gaat de rem erop -_-

[...]Als je harder wil, dan zou ik een 36V controller nemen. Vraag de verkoper of dat ook op 24V werkt. Ik vermoed dat de goedkope dingen de spanning vantevoren willen weten om een "low battery shutoff" in te kunnen stellen. Dus een bedoeld-voor-36V controller zal dan bij 30V afschakelen en dan heb je er niets aan bij 24V en moet je ook meteen een 36V accu regelen.

ik snap dus niet dat de controller erin trapt dat als je de veer weghaalt je volledig automatisch gaat met 1 keer rondtrappen dan zou de begrenzing ook met een foefje te omzeilen zijn misschien toch een andere controller erop zetten als ik de oude los weet te krijgen

Op 12 oktober 2023 17:24:29 schreef billyboybennie:
[...]sorry ik had het daar over accuradius mijn fiets gaat 25 en dan gaat de rem erop -_-

Die van mij gaat 20. Zou mooi zijn als ik dat 25 kan krijgen zonder die veer te verwijderen. Kan je de veer uitrekken?

Op 12 oktober 2023 17:28:12 schreef VonDutchX:
[...]

Die van mij gaat 20. Zou mooi zijn als ik dat 25 kan krijgen zonder die veer te verwijderen. Kan je de veer uitrekken?

het is een hele stugge harde veer met een magneet erin ,logische wijs lijkt het erop dat als je de veer langer kan maken ,er meer weerstand op de krachtarm komt te staan. maar dat is voor de trekkracht , ik denk zelf dat jou fiets NIET harder gaat door de veer langer te maken . de controller is begrenst op 25 .ook kan het dat je fiets inhoud omdat je controller niet meer helemaal lekker is, want je fiets zou 25 moeten kunnen halen voordat ie begrenst gaat worden

jij hebt het nu over de sparta pharos?? want het zijn oude eigenwijze beestjes

Op 12 oktober 2023 17:18:24 schreef VonDutchX:
Jij hebt een 36v controller op je Pharos aangesloten?

Ik heb een 60V (absolute max, 13S max operational) 50A controller. Dus theoretisch tot 2500W. De motor doet maar iets van 20A, dus het zou fout zijn om te denken dat je zomaar dat soort vermogen uit je fiets kan halen.

Ik heb een Koga (sparta-familie), waar ik de originele motorcontroller uit gesloopt heb. Dan blijft er een wiel-met-motor over die je met een externe controller kan aansturen als je de draden naar buiten krijgt.

Enerzijds, als je gewend bent met ondersteuning te fietsen dan voelt "geen ondersteuning" al snel als "rem er op".

Daarnaast: Als de motor zonder begrenzing op jou accuspanning max iets van 28km/u zou gaan, dan kom je bij iets van 29km/u in het gebied dat de motorcontroller niet kan voorkomen dat de motor als dynamo gaat werken. Dat is echt vergelijkbaar met "een rem".

Het zou best kunnen dat Sparta heel in het begin dacht: Als de accu bijna leeg is, dan is het niet erg als je de 25km/u niet meer haalt. Dan komt dus de "hij gaat ongewild de accu opladen" al rond de 25km/u of zelfs nog lager.

Ik heb weinig kennis van specifieke <merk X> <type Y> fietsen. Omdat men het mij vaak vraagt heb ik ondertussen in m'n hoofd gestampt dat ik een KOGA heb. Type? Ik zou het niet weten.

Van motoren en controllers weet ik wel het eea.

Over foppen: Wat de motor controller betreft kan de motor eigenlijk gewoon een max snelheid draaien die opgelegd wordt door de batterijspanning. Maar de wetgever heeft twee eisen opgelegd die in de motorcontroller geimplementeerd moeten worden. 1) Hij mag niet duwen als er niet getrapt wordt 2) Hij mag niet harder dan 25km/u.

Dat zijn twee dingen die "extra" in de motorcontroller gezet zijn. Dus enerzijds is er een input "Wordt er getrapt" ? Als die input "JA!" zegt dan geeft de motor "gas". Die is makkelijk te foppen.

Anderzijds is er de snelheid. De detectie van de snelheid werkt met sensoren die ook essentieel zijn voor het laten draaien van de motor. Die kan je dus NIET makkelijk foppen.

Vergelijk het met een benzine auto. Als daar de beperking in zou zitten: Als het licht niet aan is mag de auto niet rijden. De montor-besturings-computer heeft een "is het licht aan?" input. Als je die gewoon kortsluit, denkt ie dat het licht aan is en laat ie de benzine motor draaien.

Maar als je dan naar de snelheid gaat: "hij ontsteekt nu max 50x per cylinder per omwenteling" (6000 RPM, viertact) Als we die limiet nu weghalen, kan ie dan niet harder? Nou als je de sensor van wanneer die ontsteking moet komen gaat lopen foppen... dan werkt die motor niet meer.

Op 13 oktober 2023 10:50:25 schreef rew:
[...]Ik heb een 60V (absolute max, 13S max operational) 50A controller. Dus theoretisch tot 2500W. De motor doet maar iets van 20A, dus het zou fout zijn om te denken dat je zomaar dat soort vermogen uit je fiets kan halen.

Ik heb een Koga (sparta-familie), waar ik de originele motorcontroller uit gesloopt heb. Dan blijft er een wiel-met-motor over die je met een externe controller kan aansturen als je de draden naar buiten krijgt.

Enerzijds, als je gewend bent met ondersteuning te fietsen dan voelt "geen ondersteuning" al snel als "rem er op".

Daarnaast: Als de motor zonder begrenzing op jou accuspanning max iets van 28km/u zou gaan, dan kom je bij iets van 29km/u in het gebied dat de motorcontroller niet kan voorkomen dat de motor als dynamo gaat werken. Dat is echt vergelijkbaar met "een rem".

Het zou best kunnen dat Sparta heel in het begin dacht: Als de accu bijna leeg is, dan is het niet erg als je de 25km/u niet meer haalt. Dan komt dus de "hij gaat ongewild de accu opladen" al rond de 25km/u of zelfs nog lager.

Ik heb weinig kennis van specifieke <merk X> <type Y> fietsen. Omdat men het mij vaak vraagt heb ik ondertussen in m'n hoofd gestampt dat ik een KOGA heb. Type? Ik zou het niet weten.

Van motoren en controllers weet ik wel het eea.

Over foppen: Wat de motor controller betreft kan de motor eigenlijk gewoon een max snelheid draaien die opgelegd wordt door de batterijspanning. Maar de wetgever heeft twee eisen opgelegd die in de motorcontroller geimplementeerd moeten worden. 1) Hij mag niet duwen als er niet getrapt wordt 2) Hij mag niet harder dan 25km/u.

Dat zijn twee dingen die "extra" in de motorcontroller gezet zijn. Dus enerzijds is er een input "Wordt er getrapt" ? Als die input "JA!" zegt dan geeft de motor "gas". Die is makkelijk te foppen.

Anderzijds is er de snelheid. De detectie van de snelheid werkt met sensoren die ook essentieel zijn voor het laten draaien van de motor. Die kan je dus NIET makkelijk foppen.

Vergelijk het met een benzine auto. Als daar de beperking in zou zitten: Als het licht niet aan is mag de auto niet rijden. De montor-besturings-computer heeft een "is het licht aan?" input. Als je die gewoon kortsluit, denkt ie dat het licht aan is en laat ie de benzine motor draaien.

Maar als je dan naar de snelheid gaat: "hij ontsteekt nu max 50x per cylinder per omwenteling" (6000 RPM, viertact) Als we die limiet nu weghalen, kan ie dan niet harder? Nou als je de sensor van wanneer die ontsteking moet komen gaat lopen foppen... dan werkt die motor niet meer.

ik denk dat de sparta pharos een crank sensor heeft aangezien ik nergens een andere sensor aan de fiets kan vinden ik ben benieuwd of de fiets toch de rotatie snelheid meet van de as of iets dergelijks maar dat gaat wel in tegen het feit dat rotatie meting niet kan aangezien ik vanzelf ga omdat ik de magneet uit de krachtveer heb gehaald misschien worden de 2 potmeters gefopt ,omdat de magneet eruit is ?ik snap niet goed waar de begrenzing op gebasseerd word aangezien ik vanzelf ga als ik de motor aanzet -_-mijn probleem is dus dingen te willen begrijpen die ik niet begrijp XD

Op 13 oktober 2023 16:08:15 schreef billyboybennie:
[...]ik denk dat de sparta pharos een crank sensor heeft aangezien ik nergens een andere sensor aan de fiets kan vinden ik ben benieuwd of de fiets toch de rotatie snelheid meet van de as of iets dergelijks maar dat gaat wel in tegen het feit dat rotatie meting niet kan aangezien ik vanzelf ga omdat ik de magneet uit de krachtveer heb gehaald misschien worden de 2 potmeters gefopt ,omdat de magneet eruit is ?ik snap niet goed waar de begrenzing op gebasseerd word aangezien ik vanzelf ga als ik de motor aanzet -_-mijn probleem is dus dingen te willen begrijpen die ik niet begrijp XD

Eigenlijk vertel je gewoon dat de druksensor als gashendel dient en de veer zorgt dat de gashendel weer loslaat. Een uitgerekte veer kan zorgen dat dat langzamer verloopt.