fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik denk niet dat het om EM velden gaat. Ik denk dat ze hoge frequenties gebruiken net als waarom je dat bij DC/DC converters doet. Transport door transmissielijnen en een resonant element maken een hoog vermogen met weinig transmissie verlies mogelijk. Gok ik 
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Op 11 oktober 2023 02:46:31 schreef Kruimel:
Maar ik krijg mijn kop er alsnog niet omheen waar de warmte nu vandaan komt. Worden de elektroden met RF energie opgewarmd of ontstaat de warmte in het te lassen materiaal door het grote elektrische veld? Het heeft een beetje de schijn van het laatste, maar ik vind ook nergens iets dat dit echt bevestigt of ontkent. Het zal wel te laat zijn, tijd voor een slaapje...
Heel kort: diëlektrische verliezen in het materiaal.
De elektrode en de basisplaat worden soms gekoeld om te voorkomen dat ze aan het plastic gaan plakken.
Ik heb lang geleden stage gedaan bij de firma Colpitt in Zandvoort die deze lasmachines maakte. Volgens mij bestaat dat bedrijf niet meer.
Ze bestaan toch nog, zitten tegenwoordig in Velsen-Noord
't Is wel een beetje OT geworden inderdaad.
Maar nog heel even simpel: het te verhitten materiaal - plastic, kunsthars, etc. - is als het ware het 'slechte' diëlektricum van een condensator; de elektroden zijn de 'platen' en aansluitingen van die zo gevormde condensator.
Het materiaal wordt heet op dezelfde manier als iédere slechte condensator heet wordt als je er genoeg HF-spanning op zet: door de diëlektrische verliezen in het materiaal bij het steeds om-polariseren in het sterke HF-veld.
Géén radiogolven dus (afgezien van: als ongewenst bijproduct).
(Geleidende materialen kun je ook HF verhitten, maar dan juist door de HF-stroom die er dan doorheen loopt. Dan maak je juist gebruik van een magnetisch HF-veld, door een stevige HF-spoel om het materiaal te leggen. Ook dan is het niet de bedoeling te gaan zenden.)
Op 11 oktober 2023 01:41:22 schreef Ex-fietser:
Niet dus. Gewoon radio golven op 27Mhz.
Nog heel kort OT dan, dat was ik vergeten. En vorig jaar een Thyraton oscillator daar voor op het werk gezien, de buis moest vervangen worden. Het was voodoo voor de TD
Een heel klein deeltje van een grote Kiefel installatie op leeftijd.
Brandson lasapparaten werken met ultrasoon wat op VLF en lage LF werkt.