Op 12 oktober 2023 08:06:26 schreef VonDutchX:
Dan weet je inderdaad niet over welke lader ik het heb.

Deze is geschikt voor li-ion. Lifepo4, nimh, loodaccu en zelfs li-ion parallel laden/balancing door ze als een 3,8v li-ion op te laden wat een bms echt niet kan.

Oh? Er zijn zat laders die 'slim' (of zelfs heel dom) genoeg zijn om een lithium-accu op te laden. Mijn video-accu's, wat gezien de prijs echt belachelijk is, worden gewoon met een stomme stroombron/spanningsbron geladen: is de accu leeg, dan loopt er stomweg 3 Ampère, maar boven de 3,3 Volt/cel begint die stroom langzaam af te nemen, tot deze tot 60 mA afgenomen is en de lader het sein 'vol' geeft: dat is veel te laat (het zou iets van 320 mA moeten zijn als ik het me goed herinner) én ik laad m'n accu's zelden volledig op, dus het gaat in mijn geval prima.
Het BMS kan trouwens drie verschillende chemie-samenstellingen aan als ik het me goed herinner, maar (vooral) een duizelingwekkende hoeveelheid cel-types ingeprent krijgen om 'm zo nauwkeurig mogelijk te maken.

Het BMS in de accu balanceert de boel (volgens jou kan een BMS dat niet?). Daarnaast is het BMS in die dingen een enorm knap staaltje techniek: werkelijk extreem nauwkeurig wordt de laadstatus bijgehouden, waaruit een rest-lading berekend wordt, die op 6 uur zo tot op 40 seconden precies uitkomt (ik gok dat ik, bij gebrek aan gekalibreerde en nauwkeuriger meet-apparatuur om zo'n BMS in te stellen, een kleine meetfout introduceer in dat BMS en dat de afwijking veroorzaakt).

150 watt max 5a instelbaar van 0,5 tot 48 volt, kortsluitings beveiliging, overlaadbeveiliging,

Prachtig. Maar wat heb je aan gebrek aan een kortsluitbeveiliging als dat ding NIET op een lader aangesloten is? En wat betreft de overlaadbeveiliging: hoe weet die lader dat? Zit er een 'domme' timer in die na 3 uur standaard uitschakelt of iets?
In mijn accu's zorgt het BMS voor temperatuurbeveiliging, overlaad-beveiliging, onderspannings-beveiliging, overspanningsbeveiliging, kortsluitbeveiliging én voor cel-imbalans-beveiliging.

Dat die lader instelbaar is, vind ik des te griezeliger wat betreft het gebrek aan beveiliging in de accu: áls je 'm ooit verkeerd instelt (te hoge celspanning, te hoge laadstroom) dan hoop ik alleen maar dat die lader weigert te laden vanwege het verschil in ingestelde waardes en gemeten spanningen op z'n klemmen.

En Geeft voltage en laadampere weer dus altijd te zien wat de lader doet. Geen enkele lader die je bij je fiets krijgt doet dit.

Ja, en wederom: leuk, maar dat vertelt je weinig. Je ziet wat de LADER doet, niet wat er IN de accu gebeurt.

En je ziet voor het laden zelfs de spanning van de accu zelf, die weet je anders ook nooit.

Wederom: leuk, maar alleen de spanning zegt niet zoveel.

Ik heb een lcd op mijn accu gebouwd zodat ik altijd zie hoeveel volt er nog is en hoeveel % lading er nog over is. Dus ik zorg dat de accu nooit onder de 3,4 volt zit. Zelfs een bms kan hier niet aan tippen want die schakelt vaak pas bij 2,8 volt uit en dan kan je vaak niks meer. Weg accu.

Misschien moet je je eerst wat meer verdiepen in de BMS'en van de grote namen in die markt: menig gas gauge is volledig instelbaar naar de wensen van de gebruiker.
Een BMS krijg je nooit nauwkeuriger dan de meetfout, hardwarefout (meetweerstanden met hoge onnauwkeurigheid) of software-fout die je zelf introduceert en van de grote jongens kun je echt waanzinnig nauwkeurige resultaten krijgen per I2C of SMbus of eender welke bus de gas gauge ook spreekt.

Een procent-waarde puur op basis van spanning zegt niets. Bij geen enkele accu eigenlijk, maar bij zoveel cellen in serie al helemaal niet.

Kortom met een slimme lader ben je veel beter uit dan een bms die vaak niks anders doet dan je accu uitschakelen zonder dat je weet wat er precies mis is.

Een lcd die precies en altijd de spanning van de accu weergeeft en een lader die perfect instelbaar is in mijn ogen beter dan een onzichtbare bms.

Tot het mis gaat. Want zo'n BMS houdt ook de temperatuur van de cellen bij. Weet jouw lader die ook of is dat gissen?
Je speelt met je eigen veiligheid. Mogelijk niet alleen op de fiets, maar ook in huis/schuur/waar je 'm dan ook oplaadt.

Je moet natuurlijk ook wel een BMS nemen waar je zelf wat mee kan. Je vergelijkt (naar mijn mening) hier vooral BMS'en van de grote boze fietsfabrikanten, die over het algemeen zo geheimzinnig mogelijk doen en het liefst eigen software in hun BMS stoppen, zodat uitlezen praktisch onmogelijk wordt.

Als je wél met je BMS kan communiceren, kun je er echt alles mee doen wat jij wil. Een (vooralsnog summier) voorbeeld van m'n eigen accu-geklooi: http://m-voorloop.nl/techn-revisie-bebob-accu-bq20z65.html

Op 12 oktober 2023 16:49:38 schreef VonDutchX:
De grap is dat 1 cel in serie eigenlijk nooit uit balans is omdat je meerdere cellen parallel staan waarvan 1 altijd in balans staat.

En hiermee geef je naar mijn mening aan dat je niet erg veel verstand hebt waar je mee bezig bent óf dat je het slecht hebt verwoord. Nee, 1 cel in een celGROEP zal niet als enige slecht worden, de rest in die groep gaat gewoon meedoen en zich ook ontladen. Maar als die groep in serie staat met 9 anderen, wordt wel die hele groep slecht. Bij opladen wordt die mogelijk fors overladen (door hoge interne weerstand) óf wordt stinkend heet (interne sluiting) of explodeert zelfs.

Vóórdat dat zelfs maar zover gekomen zou zijn, zou een BMS al lang ingegrepen hebben: die zou de spanning op de ene celgroep als een speer de lucht in zien schieten en afschakelen of (in het andere geval) afschakelen omdat 1 celgroep te ver te lang achterblijft bij de rest.

Echter bij een kortsluiting van een cel kan er een serie uit balans raken.

Wederom: let op dat je hier over een celGROEP praat: een 'serie' impliceert meerdere cellen in serie.
Daarnaast hoeft een cel echt geen kortsluiting te vormen om roet in het eten te gooien voor de rest: gewoon een cel uit een andere batch of een met een iets hogere interne weerstand is al voldoende om de boel uiteindelijk scheef te trekken.

Maar als je zelf technisch bent is dat niet zo moeilijk te achterhalen.

Nee, precies. Ik sluit gewoon 3 draadjes op m'n accu aan, hang de USB<>SMbus interface daar weer aan en lees op m'n computer uit wat exact het probleem is...

Daarnaast voelt de slimme lader aan wanneer cellen vol zitten en trekken deze minder stroom. De ongebalanceerde cellen trekken wel meer stroom. Het mooie van deze slimme lader is dat hij de cellen 0,10 volt hoger oplaad zodat de ongebalanceerde cellen weer op balans komen.

Wauw, zelfs míjn lader doet dat! Das gewoon een elementair stukje van de Wet van Ohm: je kunt ergens niet meer stroom induwen dan je er stroom in kan duwen door de interne weerstand van de cellen. In het begin is het een stroombron, daarna wordt het (uiteindelijk) een spanningsbron.

Een bms schakelt de accu uit omdat de spanning te hoog is. Daar is niks handigs aan.

Nee, niet persé. Natuurlijk zijn er fabrikanten die hun elektronica erg krap afstellen in de software, maar over het algemeen grijpt een BMS met een reden in: er wordt afgeschakeld omdat er een beveiligings-grens overschreden wordt die erger moet voorkomen. In werkelijkheid is er dan al eerder een grens overschreden.

Je moet niet vergeten dat de meeste beveiligings-systemen twee lagen kennen: de eerste laag is een alarm-laag. Het BMS grijpt in omdat er een grens overschreden wordt (onderspanning, overspanning, temperatuur te hoog of te laag, overstroom, te lang laden, te grote onbalans van de cellen).

Die alarmgrens is over het algemeen een 'zachte' grens: er wordt ingegrepen en als de waardes binnen gestelde tijden weer binnen normale waardes vallen, wordt het laden (of ontladen) hervat.

Blijft de fout-toestand echter bestaan, dán wordt er overgegaan tot een failure: dan wordt er voorgoed afgeschakeld. Afhankelijk van het BMS is dat op te heffen door de boel te resetten of met een lader te verbinden, met de grote kans dat het dan meteen weer mis gaat.

Bij de 'betere' is het onmiddelijk afgelopen en afhankelijk van de ernst van de situatie, wordt er zelfs een speciale zekering opgeblazen. Dit wanneer de laad- of ontlaadFET door kortsluiting blijft geleiden, het BMS oproept tot volledig uitschakelen van beide FETS, maar dan nog stroom ziet lopen. Daar kan het BMS verder niets meer tegen doen, behalve een speciale zekering opblazen die ontladen of opladen voorgoed voorkomt (Tenzij je de zekering vervangt uiteraard)

Ook in mijn video-accu's is dit zo te volgen: bij overspanning (4,210 Volt/cel als ik het me goed herinner) zie je een alert-bit geset worden, wordt de balanceer-functie van die celgroep geactiveerd en zie je de spanning meteen wat dalen. Duurt die situatie te lang (omdat het balanceren zoveel tijd kost dat het geen zin meer heeft), wordt het CIMB-bit geset (Cell-IMBalance) en zul je de cellen eerst moeten vervangen en het BMS software-matig moeten resetten voor je weer verder kunt.

In de praktijk komt dat hooguit tijdens inleren voor: daarna wordt er tijdens het laden al gebalanceerd en komen alle cellen tot op milliVolts precies uit op dezelfde eindspanning.

Verder is een simpele zekering ertussen van 10-30 a voldoende om alles te beschermen.

Brr... Dittum dus:

Op 12 oktober 2023 07:49:05 schreef fcapri:
GEVAARLIJKSTE advies ooit.

Sorry, dit off-topic geneuzel moest er even uit.

Weardguy: +1,
Hij moet wel, fietsen zonder BMS is een verplicht onderdeel van de Darwin cup.

Op 13 oktober 2023 17:37:18 schreef weardguy:
[...]
Oh? Er zijn zat laders die 'slim' (of zelfs heel dom) genoeg zijn om een lithium-accu op te laden. Mijn video-accu's, wat gezien de prijs echt belachelijk is, worden gewoon met een stomme stroombron/spanningsbron geladen: is de accu leeg, dan loopt er stomweg 3 Ampère, maar boven de 3,3 Volt/cel begint die stroom langzaam af te nemen, tot deze tot 60 mA afgenomen is en de lader het sein 'vol' geeft: dat is veel te laat (het zou iets van 320 mA moeten zijn als ik het me goed herinner) én ik laad m'n accu's zelden volledig op, dus het gaat in mijn geval prima.
Het BMS kan trouwens drie verschillende chemie-samenstellingen aan als ik het me goed herinner, maar (vooral) een duizelingwekkende hoeveelheid cel-types ingeprent krijgen om 'm zo nauwkeurig mogelijk te maken.

Het BMS in de accu balanceert de boel (volgens jou kan een BMS dat niet?). Daarnaast is het BMS in die dingen een enorm knap staaltje techniek: werkelijk extreem nauwkeurig wordt de laadstatus bijgehouden, waaruit een rest-lading berekend wordt, die op 6 uur zo tot op 40 seconden precies uitkomt (ik gok dat ik, bij gebrek aan gekalibreerde en nauwkeuriger meet-apparatuur om zo'n BMS in te stellen, een kleine meetfout introduceer in dat BMS en dat de afwijking veroorzaakt).
[...]
Prachtig. Maar wat heb je aan gebrek aan een kortsluitbeveiliging als dat ding NIET op een lader aangesloten is? En wat betreft de overlaadbeveiliging: hoe weet die lader dat? Zit er een 'domme' timer in die na 3 uur standaard uitschakelt of iets?
In mijn accu's zorgt het BMS voor temperatuurbeveiliging, overlaad-beveiliging, onderspannings-beveiliging, overspanningsbeveiliging, kortsluitbeveiliging én voor cel-imbalans-beveiliging.

Dat die lader instelbaar is, vind ik des te griezeliger wat betreft het gebrek aan beveiliging in de accu: áls je 'm ooit verkeerd instelt (te hoge celspanning, te hoge laadstroom) dan hoop ik alleen maar dat die lader weigert te laden vanwege het verschil in ingestelde waardes en gemeten spanningen op z'n klemmen.
[...]
Ja, en wederom: leuk, maar dat vertelt je weinig. Je ziet wat de LADER doet, niet wat er IN de accu gebeurt.
[...]
Wederom: leuk, maar alleen de spanning zegt niet zoveel.
[...]
Misschien moet je je eerst wat meer verdiepen in de BMS'en van de grote namen in die markt: menig gas gauge is volledig instelbaar naar de wensen van de gebruiker.
Een BMS krijg je nooit nauwkeuriger dan de meetfout, hardwarefout (meetweerstanden met hoge onnauwkeurigheid) of software-fout die je zelf introduceert en van de grote jongens kun je echt waanzinnig nauwkeurige resultaten krijgen per I2C of SMbus of eender welke bus de gas gauge ook spreekt.

Een procent-waarde puur op basis van spanning zegt niets. Bij geen enkele accu eigenlijk, maar bij zoveel cellen in serie al helemaal niet.
[...]
Tot het mis gaat. Want zo'n BMS houdt ook de temperatuur van de cellen bij. Weet jouw lader die ook of is dat gissen?
Je speelt met je eigen veiligheid. Mogelijk niet alleen op de fiets, maar ook in huis/schuur/waar je 'm dan ook oplaadt.

Je moet natuurlijk ook wel een BMS nemen waar je zelf wat mee kan. Je vergelijkt (naar mijn mening) hier vooral BMS'en van de grote boze fietsfabrikanten, die over het algemeen zo geheimzinnig mogelijk doen en het liefst eigen software in hun BMS stoppen, zodat uitlezen praktisch onmogelijk wordt.

Als je wél met je BMS kan communiceren, kun je er echt alles mee doen wat jij wil. Een (vooralsnog summier) voorbeeld van m'n eigen accu-geklooi: http://m-voorloop.nl/techn-revisie-bebob-accu-bq20z65.html
[...]
En hiermee geef je naar mijn mening aan dat je niet erg veel verstand hebt waar je mee bezig bent óf dat je het slecht hebt verwoord. Nee, 1 cel in een celGROEP zal niet als enige slecht worden, de rest in die groep gaat gewoon meedoen en zich ook ontladen. Maar als die groep in serie staat met 9 anderen, wordt wel die hele groep slecht. Bij opladen wordt die mogelijk fors overladen (door hoge interne weerstand) óf wordt stinkend heet (interne sluiting) of explodeert zelfs.

Vóórdat dat zelfs maar zover gekomen zou zijn, zou een BMS al lang ingegrepen hebben: die zou de spanning op de ene celgroep als een speer de lucht in zien schieten en afschakelen of (in het andere geval) afschakelen omdat 1 celgroep te ver te lang achterblijft bij de rest.
[...]
Wederom: let op dat je hier over een celGROEP praat: een 'serie' impliceert meerdere cellen in serie.
Daarnaast hoeft een cel echt geen kortsluiting te vormen om roet in het eten te gooien voor de rest: gewoon een cel uit een andere batch of een met een iets hogere interne weerstand is al voldoende om de boel uiteindelijk scheef te trekken.
[...]
Nee, precies. Ik sluit gewoon 3 draadjes op m'n accu aan, hang de USB<>SMbus interface daar weer aan en lees op m'n computer uit wat exact het probleem is...
[...]
Wauw, zelfs míjn lader doet dat! Das gewoon een elementair stukje van de Wet van Ohm: je kunt ergens niet meer stroom induwen dan je er stroom in kan duwen door de interne weerstand van de cellen. In het begin is het een stroombron, daarna wordt het (uiteindelijk) een spanningsbron.
[...]
Nee, niet persé. Natuurlijk zijn er fabrikanten die hun elektronica erg krap afstellen in de software, maar over het algemeen grijpt een BMS met een reden in: er wordt afgeschakeld omdat er een beveiligings-grens overschreden wordt die erger moet voorkomen. In werkelijkheid is er dan al eerder een grens overschreden.

Je moet niet vergeten dat de meeste beveiligings-systemen twee lagen kennen: de eerste laag is een alarm-laag. Het BMS grijpt in omdat er een grens overschreden wordt (onderspanning, overspanning, temperatuur te hoog of te laag, overstroom, te lang laden, te grote onbalans van de cellen).

Die alarmgrens is over het algemeen een 'zachte' grens: er wordt ingegrepen en als de waardes binnen gestelde tijden weer binnen normale waardes vallen, wordt het laden (of ontladen) hervat.

Blijft de fout-toestand echter bestaan, dán wordt er overgegaan tot een failure: dan wordt er voorgoed afgeschakeld. Afhankelijk van het BMS is dat op te heffen door de boel te resetten of met een lader te verbinden, met de grote kans dat het dan meteen weer mis gaat.

Bij de 'betere' is het onmiddelijk afgelopen en afhankelijk van de ernst van de situatie, wordt er zelfs een speciale zekering opgeblazen. Dit wanneer de laad- of ontlaadFET door kortsluiting blijft geleiden, het BMS oproept tot volledig uitschakelen van beide FETS, maar dan nog stroom ziet lopen. Daar kan het BMS verder niets meer tegen doen, behalve een speciale zekering opblazen die ontladen of opladen voorgoed voorkomt (Tenzij je de zekering vervangt uiteraard)

Ook in mijn video-accu's is dit zo te volgen: bij overspanning (4,210 Volt/cel als ik het me goed herinner) zie je een alert-bit geset worden, wordt de balanceer-functie van die celgroep geactiveerd en zie je de spanning meteen wat dalen. Duurt die situatie te lang (omdat het balanceren zoveel tijd kost dat het geen zin meer heeft), wordt het CIMB-bit geset (Cell-IMBalance) en zul je de cellen eerst moeten vervangen en het BMS software-matig moeten resetten voor je weer verder kunt.

In de praktijk komt dat hooguit tijdens inleren voor: daarna wordt er tijdens het laden al gebalanceerd en komen alle cellen tot op milliVolts precies uit op dezelfde eindspanning.

[...]
Brr... Dittum dus:
[...]

Sorry, dit off-topic geneuzel moest er even uit.

Ik zou een half jaar geleden precies als jou praten. De bms is handig voor de fabrikant en dealer omdat die met een paar metingen alles kan checken. Ik geloofde eerst ook niet dat zonder bms werken erg slim was.

Totdat ik deze lader tegenkwam en die me samen met de lcd op de accu genoeg info geeft om te beslissen of de accu moet worden nagekeken.

Bij mijn zelfgebouwde accu kan ik zelf elke cell in serie of Parallel eruit trekken en er weer in doen.

Iets waar ik een tijd over nagedacht heb omdat ik geen zin had om bij problemen de accu uit elkaar te trekken omdat je weinig over de cellen in parallel te weten kunt komen.

Geen enkele bms die ik ken kan dit trouwens dus moet je zelf met oplossingen komen toch? Bms kan dus het grootste probleem niet oplossen dan kijken welke serie problemen vertoont en dan een revisie of nieuwe accu voorstellen.

Daarnaast zelfs als de dealer dit wel zou kunnen kost revisie klauwen met geld. En als de bms kapot is inclusief een cell dan heb je een groot probleem.

Ik heb een eigen 10s8p accu gebouwd waarbij ik alle info die een bms zou geven helemaal niet nodig hebt.

Kon ik niet de cellen individueel eruit trekken dan wil je niets liever dan een bms inbouwen.

Op 13 oktober 2023 17:47:09 schreef fred101:
Weardguy: +1,
Hij moet wel, fietsen zonder BMS is een verplicht onderdeel van de Darwin cup.

Als je xtrack lithium polymeer accu's hebt dan kunnen ze in de fik vliegen. 18650 cellen volledig kortsluiten gaat roken maar vliegen niet in de fik. Dus daar gaat je Darwin award.

Op 13 oktober 2023 18:28:31 schreef VonDutchX:
Ik zou een half jaar geleden precies als jou praten. De bms is handig voor de fabrikant en dealer omdat die met een paar metingen alles kan checken.

Ja en denk nu eens na: ben je zelf niet fabrikant geworden dan? Ik zou gewoon een stel registers op een presenteerblaadje willen krijgen die me echt EXACT vertellen wat er aan de hand is, in plaats van 'oh, de laatste keer dat ik oplaadde deed celgroep 3 moeilijk, maar uh, wat was dat ook weer... te lage spanning? Eerst maar even meten, dan weet ik het wel weer...'

Ik geloofde eerst ook niet dat zonder bms werken erg slim was.

Dat is het ook gewoon niet.

Iets waar ik een tijd over nagedacht heb omdat ik geen zin had om bij problemen de accu uit elkaar te trekken omdat je weinig over de cellen in parallel te weten kunt komen.

Dat is ook totaal onnodig, want al zet je 100 cellen parallel, die mag je beschouwen als 1 cel. Elementair stukje accu-kennis. Dat 1 slechte cel bij 100 stuks parallel veel minder snel de totale capaciteit beïnvloed als bij 4 of 5 stuks, is natuurlijk evident. Maar feit blijft dat je helemaal niet op de hoogte hoeft te zijn van elke fysieke cel. Elke celgroep is belangrijk, meer niet.

Geen enkele bms die ik ken kan dit trouwens dus moet je zelf met oplossingen komen toch?

Ik heb je er eentje op een presenteerblaadje gegeven...

Bms kan dus het grootste probleem niet oplossen dan kijken welke serie problemen vertoont en dan een revisie of nieuwe accu voorstellen.

Nee klopt. Een BMS is, net zoals een zekering, niet voorzien van Jomanda-kwaliteiten: een goed BMS kan weliswaar een uiterst accurate restlading voorspellen, maar weten welke cel wanneer slecht wordt niet. Maar hij helpt wel ze heel te houden door laden bij te hoge of lage temperaturen te beperken of zelfs te voorkomen, tijdiger af te schakelen als een celgroep sneller instort onder belasting en uit te schakelen als de ontlaadstroom te lang te hoog blijft (of, en daar beveiligt jouw gewone zekering niet tegen) 1 celgroep ineens de pijp aan maarten geeft en kortgesloten raakt. Zeldzaam, maar vergeet niet dat dat ook door iets anders kan komen dan de cel zelf.

En dit naast nog heel veel andere fouten.

Daarnaast zelfs als de dealer dit wel zou kunnen kost revisie klauwen met geld.

Revisies zijn altijd een kostbaar geintje, zo simpel is het nou eenmaal. In een fiets zou ik in ieder geval geen klemverbindingen willen, maar stevige, mechanische verbindingen (puntlassen dus).

En als de bms kapot is inclusief een cell dan heb je een groot probleem.

Want? Een BMS vervang je op de print, je test de print, of je vervangt de hele print. Kapotte cellen zijn altijd een probleem, maar tegen de tijd dat er 1 cel echt gaar is, is je pack in totaal al zo ver heen dat er nog maar weinig bruikbare capaciteit over is.

Ik denk dat jij hier praat over het hergebruik van allerhande cellen, terwijl ik het over fabrieksnieuwe cellen heb. Daar is celverschil zo minimaal dat tegen de tijd dat het BMS ingrijpt ik of niet goed opgelet heb omdat ze kritieke onderspanning bereikt hebben (minder dan 12 Volt, bij 11 Volt of zo heb ik een permanent-falen status ingeteld) óf 1 celgroep echt gaar geworden is en de rest al niet veel beter meer is.

Wat betreft lithium-polymeer accu's en 18650's: ja, ze komen nogal verschillend aan hun einde bij sluitingen. Máár... bij 18650's vermeld de fabrikant alleen een sluiting-situatie in vrijligging van één cel, die daarbij geen vlammen mag spuwen, hooguit wat mag roken en niet veel warmer mag worden dan 65 graden.
Maar wat er gebeurt als dat met 1 cel(groep) gebeurt stevig ingebouwd met nog 80 anderen, lees je eigenlijk nergens. Er zal vast onderzoek naar gedaan worden (en dat de fabrikant zulke testen niet uitvoert is ook wel logisch, zij hebben geen idee van de toepassingen die hun afnemers bedenken), maar ik denk dat je echt (letterlijk) met vuur speelt.

Ik heb een eigen 10s8p accu gebouwd waarbij ik alle info die een bms zou geven helemaal niet nodig hebt.

Gij zijt een dapper man.

Zo dat weten we dan ook weer, volgens VDX alle BMS overal eruit slopen, das nu overbodige luxe geworden! Gewoon zo een AI oplader en alles komt wel goed... 8)7

Elektrische auto, geen BMS meer nodig, die VDX wordt steenrijk! :P

Gelukkig zorgen zo een mensen dat er nog wat te lezen valt in de krant...

Op 13 oktober 2023 19:06:33 schreef weardguy:
[...]
Ja en denk nu eens na: ben je zelf niet fabrikant geworden dan? Ik zou gewoon een stel registers op een presenteerblaadje willen krijgen die me echt EXACT vertellen wat er aan de hand is, in plaats van 'oh, de laatste keer dat ik oplaadde deed celgroep 3 moeilijk, maar uh, wat was dat ook weer... te lage spanning? Eerst maar even meten, dan weet ik het wel weer...'
[...]
Dat is het ook gewoon niet.
[...]
Dat is ook totaal onnodig, want al zet je 100 cellen parallel, die mag je beschouwen als 1 cel. Elementair stukje accu-kennis. Dat 1 slechte cel bij 100 stuks parallel veel minder snel de totale capaciteit beïnvloed als bij 4 of 5 stuks, is natuurlijk evident. Maar feit blijft dat je helemaal niet op de hoogte hoeft te zijn van elke fysieke cel. Elke celgroep is belangrijk, meer niet.
[...]
Ik heb je er eentje op een presenteerblaadje gegeven...
[...]
Nee klopt. Een BMS is, net zoals een zekering, niet voorzien van Jomanda-kwaliteiten: een goed BMS kan weliswaar een uiterst accurate restlading voorspellen, maar weten welke cel wanneer slecht wordt niet. Maar hij helpt wel ze heel te houden door laden bij te hoge of lage temperaturen te beperken of zelfs te voorkomen, tijdiger af te schakelen als een celgroep sneller instort onder belasting en uit te schakelen als de ontlaadstroom te lang te hoog blijft (of, en daar beveiligt jouw gewone zekering niet tegen) 1 celgroep ineens de pijp aan maarten geeft en kortgesloten raakt. Zeldzaam, maar vergeet niet dat dat ook door iets anders kan komen dan de cel zelf.

En dit naast nog heel veel andere fouten.
[...]
Revisies zijn altijd een kostbaar geintje, zo simpel is het nou eenmaal. In een fiets zou ik in ieder geval geen klemverbindingen willen, maar stevige, mechanische verbindingen (puntlassen dus).
[...]
Want? Een BMS vervang je op de print, je test de print, of je vervangt de hele print. Kapotte cellen zijn altijd een probleem, maar tegen de tijd dat er 1 cel echt gaar is, is je pack in totaal al zo ver heen dat er nog maar weinig bruikbare capaciteit over is.

Ik denk dat jij hier praat over het hergebruik van allerhande cellen, terwijl ik het over fabrieksnieuwe cellen heb. Daar is celverschil zo minimaal dat tegen de tijd dat het BMS ingrijpt ik of niet goed opgelet heb omdat ze kritieke onderspanning bereikt hebben (minder dan 12 Volt, bij 11 Volt of zo heb ik een permanent-falen status ingeteld) óf 1 celgroep echt gaar geworden is en de rest al niet veel beter meer is.

Wat betreft lithium-polymeer accu's en 18650's: ja, ze komen nogal verschillend aan hun einde bij sluitingen. Máár... bij 18650's vermeld de fabrikant alleen een sluiting-situatie in vrijligging van één cel, die daarbij geen vlammen mag spuwen, hooguit wat mag roken en niet veel warmer mag worden dan 65 graden.
Maar wat er gebeurt als dat met 1 cel(groep) gebeurt stevig ingebouwd met nog 80 anderen, lees je eigenlijk nergens. Er zal vast onderzoek naar gedaan worden (en dat de fabrikant zulke testen niet uitvoert is ook wel logisch, zij hebben geen idee van de toepassingen die hun afnemers bedenken), maar ik denk dat je echt (letterlijk) met vuur speelt.

[...]
Gij zijt een dapper man.

Als ze nou de 18650 cellen vervangbaar zouden maken. Een klik sluiting kan je afdekken met een plaatje. Onmogelijk om dan nog los te raken. Naast dat ze superstrak zitten en dus niet los raken.

Puntlassen is leuk totdat je ze allemaal moet openbreken en dremelen om ze fatsoenlijk weer te puntlassen terwijl er maar 1 cel kapot was.

Zolang dat niet kan kost het gewoon veel te veel voor mensen die niets anders dan willen fietsen, ipv er is 1 cell kapot en je bms is kapot. Nieuwe accu? 500 euro!

1 cel kapot en de bms kan je niet vertellen welke cel dat is????
Honderden euro's !?!?!???!!

Maar max 2 jaar garantie!?!?!?

Leuk dat de bms exact kan vertellen waarom het niet weet welke cel er defect is???
Je kan niet meer normaal fietsen zonder honderden euro's te besteden door 1 kapotte cel!

Wat heb je dan aan die bms? Ik heb liever een lcd die direct alles toont en dat je kapotte cellen voor een paar euro!!! Kan vervangen in plaats van paar HONDERD euro. Ipv hele dure bmssen die dat allemaal niet kunnen!!!! En bij een dealer langs moet gaan om dat uit te lezen?

En je zegt zelf al max 65 graden voor een 18650 cel. Daar kook je niet eens water mee!

En op youtube hebben ze een hele pack in de fik gezet. Resultaat? Geen vuur! Als er kortsluiting zou optreden smelten de connecties en de zekering en als je pech hebt is ook de bms naar de klote.

Kon je de bms nou makkelijk loskoppelen... Maar bijv gazelle heeft zijn innergy serie helemaal dichtgelijmd en er zijn er meerderen die dat doen.

Kortom ik zeg alleen dat als je zelf een beetje verstand hebt je heel makkelijk zonder bms kan als je een lcd met spanning een zekering en een slimme lader gebruikt.
Je kan direct zien of er wat mis is.

Niet dat je dan maar zoals crossfirex gaat roepen om alle bmssen eruit te slopen. Zonder info over je battery pack ben je gewoon dom bezig. Je moet het weten als er een cel defect is. Dat kan dus met deze combinatie.

Dus een bms is niet altijd beter dan geen. De situatie die ik je vertel kan het gewoon zonder problemen.

Helemaal ideaal is als je er een bluetooth bms in Zou plaatsen. Dan kan je ook zonder lcd op de accu omdat je dan de info op je telefoon kan zien.

als je kapotte cellen 'los' gaat vervangen, ga je helemaal de soep in. zo ga je bij ontladen 100% een onbalans maken met mogelijks zelf een geinverteerde accu.

jij kan nergens weten als je 36V ziet op de accu, dat die 10x 3,6V is of 9x3,9V en eentje op 0.9V.

ik heb destijds ook mijn 'eigen' accu gebouwd hoor met monitoring op cel niveau

en ik gebruik daar ook zo een 'slimme lader'.
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/photo_2020-04-08_08-01-10.jpg
MAAR, mijn accu, had NOG STEEDS een bms zitten hoor
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/photo_2020-04-08_08-07-08.jpg

ik heb daarna ook mijn eigen accu gebouwd (10S6P, 36V 20,4Ah) en zelf de behuizing heb ik met 3D printer gemaakt. maar zonder BMS zou ik een lipo nooit gebruiken.
zelf 18650 vliegt in brand

Op 13 oktober 2023 18:30:48 schreef VonDutchX:
[...]

Als je xtrack lithium polymeer accu's hebt dan kunnen ze in de fik vliegen. 18650 cellen volledig kortsluiten gaat roken maar vliegen niet in de fik. Dus daar gaat je Darwin award.

hmmm, jij moet dringend eens op bezoek gaan bij de personen waar een 18650 in hun hand ontplofte

https://cdn.abcotvs.com/dip/images/551900_031015-e-cig-1280v2.jpg

en er zijn zat ebikes die uigebrand zijn, waar je een hoop uitgebrande 18650's zit liggen op de grond...

beetje ontopic weer: gisteren heb ik mijn 24V giant ebike eens voorzien van een 36V accu. die is zo erg nu dat die met wielspin vertrekt nu. is met torque sensor, dus zolang je de pedaal indrukt, gaat de motor voluit. hoe snel die gaat heb ik niet getest (geluid aanzetten om wielspin te horen. op losse gravier (steentjes) vertrekken is niet te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=P3PrYTFr1xw&ab_channel=AndyDevuyst

Op 13 oktober 2023 21:21:16 schreef fcapri:
als je kapotte cellen 'los' gaat vervangen, ga je helemaal de soep in. zo ga je bij ontladen 100% een onbalans maken met mogelijks zelf een geinverteerde accu.

jij kan nergens weten als je 36V ziet op de accu, dat die 10x 3,6V is of 9x3,9V en eentje op 0.9V.

ik heb destijds ook mijn 'eigen' accu gebouwd hoor met monitoring op cel niveau
[bijlage]

en ik gebruik daar ook zo een 'slimme lader'.
[afbeelding]
MAAR, mijn accu, had NOG STEEDS een bms zitten hoor
[afbeelding]

ik heb daarna ook mijn eigen accu gebouwd (10S6P, 36V 20,4Ah) en zelf de behuizing heb ik met 3D printer gemaakt. maar zonder BMS zou ik een lipo nooit gebruiken.
zelf 18650 vliegt in brand

[...]

hmmm, jij moet dringend eens op bezoek gaan bij de personen waar een 18650 in hun hand ontplofte
[afbeelding]

[afbeelding]

en er zijn zat ebikes die uigebrand zijn, waar je een hoop uitgebrande 18650's zit liggen op de grond...

Als je heel logisch nadenkt zou bij kortsluiting eerst de zekering springen. Daarna zal ergens bij een puntlas de nikkelstrip wegsmelten die vaak maar max 20a aankunnen.

Een vape wordt zelf ook heet. Paar honderd graden. Dat zit bovenop de accu van een vape als je 18650 cellen gebruikt. Die broekzak is ook gewoon smeulend voor elkaar te krijgen.

Die accu's bij een ebike is zo raar niet aangezien de boel wegsmelt?

Wat ik wil zeggen is dat ook bij een bms dat kan gebeuren. De Bms schakelt namelijk geen accu uit. Parallel kan het ook niks voor je betekenen. In serie?

Oftewel er zal precies hetzelfde plaatsvinden als er geen bms was.

Dat is dus ook de reden dat accu's gewoon kapot gaan. Het beschermt je accu niet eens tegen kapot gaan...

Alleen tegen diepe ontlading. Iets wat je zelf via een lcd veel beter kan omdat de bms pas rond de 2.7-2.9 volt uitschakelt.
En dat wil je niet eens! Ik wil zelf kiezen dat ik rond de 3,4 volt stop of van accu wissel puur om de levensduur van de accu te verlengen.

Dus een bms zorgt dat afhankelijk van 1 keer een van de grenzen van je bms overtreden, terwijl je dat normaal niet eens zelf kan aflezen.

En je zou gelijk hebben als een accu alleen uit seriële cellen bestond. Aangezien er meestal ook parallelle cellen zijn zal er bij kortsluiting van 1 cel wat gebeuren?

Dat parallel gedeelte van een accu is het zwakste punt van de bms. Dus je moet gewoon cellen makkelijk kunnen vervangen als er een stuk is en niet honderden euro's betalen voor iets wat een bms niet kan zien.

En die uitgebrande ebikes? Wat deed de bms? Defecte cellen makkelijk kunnen vervangen zou dus zelfs brand kunnen brandgevaar kunnen verminderen? voorkomen? Wat? Een bms doet veel, maar geen defecte cellen kunnen vervangen omdat de bms de parallelle cellen niet ziet is pas levensgevaarlijk.

een BMS schakelt de accu al uit voor de ontploffing kan gebeuren.
gaat er 1 cel rot, dan zal dat parallel paartje een lagere spanning hebben dan de rest van het pack, BMS ziet dat en schakelt de lader (of verbruiker) uit.
wordt dat probleem niet opgelost, wordt het verschil groter.
en die BMS gaat niet waarschuwen of een foutmelding geven. iets is niet zoals de fabrikant het wou, dus gaat de boel op slot.

een bms hoeft de parallel cellen niet te zien, die zijn van begin gekoppeld en zijn identiek. die mag je beschouwen als 1 cel.
zou er toch zo een cel slechter worden, dan zie je dat in de serie spanning
3,6V - 3,6V - 3,6V - 3,2V - 3,6V.

als dat een 5S5P cel is, dan mag je er zeker van zijn dat het 4de paartje dan 1 slechte cel heeft zitten. en de bms heeft dat reeds lang gezien.

voor de rest kan een bms ook intelligent zijn.
stel dat de bms 10keer ziet dat een accu opgeladen wordt van
3,6V - 3,6V - 3,6V - 3,2V - 3,6V.
naar
4.2V - 4.2V - 4.2V - 4.2V - 4.2V door telkens te balanceren, dan kan die na 10keer zeggen: dat pack is niet goed, want 1 zelfde paartje is altijd te laag.
jij met je universele slimme lader, gaat dat misschien ook zien, maar altijd negeren. TOT het fout loopt ;-).

immers: 4 paartjes gaan telkens van 4,2V naar 3,6V, wat een 50% ontlading is.
1 paartje gaat altijd van 4,2V naar 3,2V wat 90% is. dat paartje zal dus veel sneller slijten, en dat pak gaat meer en meer onbalans krijgen.
na 50 laadbeurten, zal het zijn
3,6V - 3,6V - 3,6V - 2,8V - 3,6V.
jij ziet 17,2V en denkt dat die accu nog goed is (je schakelt uit op 3,4V/cel dat is op 17V totale spanning dus).
je hebt daar nu wel een paartje die 101% ontladen wordt, telkens opnieuw.

voor mij goed dat jij dat telkens wil in de gaten houden. ik steek mijn accu op de lader en heb een BMS die dat voor mij regelt. vind ik prima.
schakelt de bms uit, sluit ik de balance draden op mijn meter en zal ik wel zien waarom die uitschakelde

18650 vliegen niet in brand, die is nieuw... Hier is duidelijk bij-scholing nodig. Het internet staat vol ervan, hoeveel meer bewijs wil je nog. Zelfs eraan solderen wordt ten sterkste afgeraden, of opladen wanneer de spanning slechts 2.0V per cell is.

Je ladertje zal dus zo een batterij die op 2.0V zit gewoon opladen en kijkt niet op. Een BMS zal dat verhinderen en je kan de accu niet opladen.

Dat wordt een leuk showspel. De enige Lithium accu's die hier nog redelijk tegen kunnen zijn LiFePO4. Die slaan wel minder energie op dan gewone 18650.

Op 14 oktober 2023 11:00:05 schreef CrossFireX:
18650 vliegen niet in brand, die is nieuw... Hier is duidelijk bij-scholing nodig. Het internet staat vol ervan, hoeveel meer bewijs wil je nog. Zelfs eraan solderen wordt ten sterkste afgeraden, of opladen wanneer de spanning slechts 2.0V per cell is.

Je ladertje zal dus zo een batterij die op 2.0V zit gewoon opladen en kijkt niet op. Een BMS zal dat verhinderen en je kan de accu niet opladen.

Dat wordt een leuk showspel. De enige Lithium accu's die hier nog redelijk tegen kunnen zijn LiFePO4. Die slaan wel minder energie op dan gewone 18650.

Stuur eens goede filmpjes?

Ik zie geen reden om die te sturen, ik ga niet zoeken in jou plaats. Dat kan je zelf ook wel vinden. :+

Ik heb hier juist talloze filmpjes bekeken van exploderende 18650 cellen. Ook verwerkt in auto en e-bikes. Een 18650 cell die te heet word of in kortsluiting ligt, of opgeladen wordt terwijl ze kapot is, of overladen...

Ik zou zeggen, zorg dat je brandverzekering in orde is. O-)

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (29%)]

Op 14 oktober 2023 11:14:31 schreef VonDutchX:
[...]

Stuur eens goede filmpjes?

https://www.youtube.com/watch?v=UDnG6tRpXlE&ab_channel=PatrikRusn%…

ook een knutselaar met eigen gebouwd pack
https://www.youtube.com/watch?v=6M4YuMYGclM&ab_channel=GeorgeBrilm…

ik heb voor dell gewerkt, en daar hebben we een recall gedaan voor laptop batterijen. en dat waren 18650's die in brand vlogen, bij normaal gebruik !!!

Op 14 oktober 2023 12:13:21 schreef fcapri:
[...]

ik heb voor dell gewerkt, en daar hebben we een recall gedaan voor laptop batterijen. en dat waren 18650's die in brand vlogen, bij normaal gebruik !!!

Prutser hehe. Maar Bms voorkomt dit niet.

Op 14 oktober 2023 12:13:21 schreef fcapri:
[...]

https://www.youtube.com/watch?v=6M4YuMYGclM&ab_channel=GeorgeBrilm…

Zeker merkloze 18650? Maar Ook hier helpt de bms niet...

Op 14 oktober 2023 11:53:25 schreef CrossFireX:
Ik zie geen reden om die te sturen, ik ga niet zoeken in jou plaats. Dat kan je zelf ook wel vinden. :+

Ik heb hier juist talloze filmpjes bekeken van exploderende 18650 cellen. Ook verwerkt in auto en e-bikes. Een 18650 cell die te heet word of in kortsluiting ligt, of opgeladen wordt terwijl ze kapot is, of overladen...

Ik zou zeggen, zorg dat je brandverzekering in orde is. O-)

Dus meer bmmssen erin stoppen?

VonDutchX, je hoeft niet iedere post compleet te quoten, gebruik gewoon de beantwoorden knop. Naast de quote knop die je nu misbruikt zit een edit knop, dan, ook handig.

Op 14 oktober 2023 12:44:47 schreef fred101:
VonDutchX, je hoeft niet iedere post compleet te quoten, gebruik gewoon de beantwoorden knop. Naast de quote knop die je nu misbruikt zit een edit knop, dan, ook handig.

Forum gebruiken via mobieltje is wat lastiger. Ik zal erop letten.

Hij is nu ook bezig met trollen, slotje komt eraan...

De dieren niet voederen...

Op 14 oktober 2023 12:50:24 schreef CrossFireX:
Hij is nu ook bezig met trollen, slotje komt eraan...

De dieren niet voederen...

Of we gaan het lekker over de Pharos houden ipv of zonder bms werken altijd een slecht idee is.

Ik hoef niet zo nodig gelijk te hebben, anders zou ik niet om filmpjes vragen.

wat een koude drukte om een paar accucellen.. ik blijf liever discussiëren over de motorwerking van de pharos :/

Op 13 oktober 2023 21:50:36 schreef VonDutchX:
Als je heel logisch nadenkt zou bij kortsluiting eerst de zekering springen.

Als ik heel logisch nadenk gaat een zekering niet helpen bij een sluiting in 1 celgroep: voor de rest van de cellen wordt dat gewoon een doorverbinding waar stroom doorheen zal blíjven lopen. Pas bij een sluiting NA de zekering gaat die zekering (hopelijk) wat doen.
Een BMS ziet dat en schakelt de uitgangsFETs af. Dat doet niets af aan de interne sluiting van die cel, maar voorkomt wel dat er stroom door het hele pack geleverd blijft worden óf het pack in loopt door een lader die niet beter weet.

Daarna zal ergens bij een puntlas de nikkelstrip wegsmelten die vaak maar max 20a aankunnen.

Dat is dus bij een externe sluiting van het pack, geen interne sluiting.

Wat ik wil zeggen is dat ook bij een bms dat kan gebeuren. De Bms schakelt namelijk geen accu uit.

Nee, cellen echt energie-technisch uitschakelen kunnen ze niet. Maar ruim voordat het echt goed misgaat slaan ze al alarm als alles goed ingesteld is.

Parallel kan het ook niks voor je betekenen. In serie?

Help me even. Waarom niet?

Oftewel er zal precies hetzelfde plaatsvinden als er geen bms was.

[en nog meer blablabla]

Een bms doet veel, maar geen defecte cellen kunnen vervangen omdat de bms de parallelle cellen niet ziet is pas levensgevaarlijk.

Je leest alleen wat je wil lezen, blíjft volharden in je eigen waarheden, blijft hameren op cellen die met meerdere parallel staan maar je tóch individueel in de gaten wil/moet kunnen houden, gelooft nog steeds niet dat er BMS'en zijn waar JIJ volledig controle over hebt of kunt hebben (echt, al die BMS'en die de grote boze fietsfabrikanten gebruiken kun jij ook gewoon kopen en gebruiken) en je wil niet geloven dat wat jij doet je accu sneller om zeep helpt dan een BMS dat 'm in topconditie houdt én echt wel wat meer doet dan alleen tegen onderspanning beschermen.

Ik geef het op.

Wat betreft exploderende 18650's: het meest beroemde filmpje waarschijnlijk. Tesla-modules ZONDER BMS opladen.
https://youtu.be/WdDi1haA71Q?t=179

Op 14 oktober 2023 14:40:51 schreef weardguy:

Wat betreft exploderende 18650's: het meest beroemde filmpje waarschijnlijk. Tesla-modules ZONDER BMS opladen.
https://youtu.be/WdDi1haA71Q?t=179

die zocht ik dus, daar zie je normaal op het einde een hoop uitgebrande 18650 liggen.

dit is dan nog een accu waar tesla ELKE cel afzonderlijk met een 'fuse' draadje naar de verbindingsbar heef verbonden. bij sluiting van een cel, gaat die draad door en wordt de cel afgekoppeld. EN NOG vliegt alles in de fik. tot zover de 'zekering zit erin' oplossing

https://content.invisioncic.com/r254450/monthly_2019_04/FuseWireTesla1.png.adde0f6c1910680737ee574341770019.png

ook van die leuke mensen die denken dat ze hun eigen battery wall kunnen maken door een hoop verschillende cellen bij elkaar te knopen
https://i.pinimg.com/550x/03/51/87/035187316cdec3ac175e8a53721113a2.jpg

en dat resulteerd dan in
https://www.eqmagpro.com/wp-content/uploads/2021/04/Fire-guts-batteries-at-energy-storage-system-in-solar-power-plant-253x189.jpg

ik ben allang gestopt met recuperatie van gebruikte 18650 en ga al zeker geen 1 cel los verwisselen in een pack.
alles komt bij mij van bij nkon, of de packs die ik op maat bestel in duitsland

Mooie filmpjes.

Maar ook Tesla met bms vliegt in de fik.

Zolang een bms niet elke cel individueel in de gaten kan houden en isoleren ga je dus risico lopen.

Neem 100 cellen parallel. 1 rotte cel wordt niet door de bms herkend en kan ook niet door de bms gebalanceerd worden.
Het allergrootste grootste risico van een 18650 cel kan dus niet door een bms worden herkend.

Neem daarbij nog het puntlassysteem en je hebt een accuhel omdat je hele accu als defect moet worden beschouwd, want je weet niet zo snel welke cel er vervangen zou moeten worden.

Een bms alleen is onvoldoende. Iemand die zelf een bms uit kan lezen is leuk. Maar een accupack repareren is gewoon niet grappig.

Elk product inclusief vapers die 18650 cellen gebruiken bezitten een bms. Waar zitten 18650 cellen zonder bms in dan?

We hebben maar geluk dat we nu het solid state / sodium ion tijdperk starten.