Zo, bedankt voor alle berichten en informatie.
Ik heb vandaag de metingen opnieuw gedaan, en schaam mij een beetje omdat ik eerste keer foutief met de stationair draaiende stroom heb gerekend.
Fluke 177 met i200 amperetang
Onbelast (stationair): 2,67A
Met een groot stuk hout: 3,81A
Met hetzelfde stuk hout, maar dan flink duwen en een beetje schuin: 5,08A
Toen het blok vast kwam te zitten: 7,12A (Het aandrijfwiel draaide wel door, maar het zaaglint slipte).
Met een andere tang heb ik de opstartstroom proberen te meten. Ik dacht dat ik dat ook met de Fluke had gedaan, maar ik heb geen foto. Of de Fluke-combinatie was niet snel genoeg.
Opstartstroom: 9A
Klopt het dat als ik met de 5A reken, we uitkomen op een vermogen van 2,6kW?
Het is inmiddels 30 jaar geleden dat ik dit soort berekeningen moest doen. In mijn werk heb ik ze niet nodig.
Nog ter informatie:
Voor wat ik er tot nu toe mee gezaagd heb, voldoet de zaagmachine prima.
Metaal zagen was een uitzondering, aluminium doe ik af en toe.
De zaagmachine staat op mijn werk, maar ik wil hem graag in mijn schuur zetten. Daar heb ik alleen 230V.
Ik kan wel 3 fase aanvragen bij Stedin. Er komt al 3 fase binnen, maar wij nemen maar 1 fase af.
Als een frequentie omvormer veel duurder is dan omzetten naar 3 fase dan kan ik beter voor 3 fase gaan, en een nieuwe veiligheidsschakelaar op de zaagmachine monteren.
Hoewel er dan meer kosten bij komen vanwege een nieuwe kabel naar de schuur, waarschijnlijk meer vastrecht voor 3 fase ipv 1 fase.