Oude lintzaag 3x380V via FO?

Even uit de droom helpen, deze La Perla lintzaag is sowieso niet bedoeld om hout of metaal te zagen.

Het ding is specifiek bedoeld voor de vleesindustrie om karbonades en dergelijke te zagen...

Het vernieuwen van de uitlopers van de wikkelingen is een goede zaak. Neem gelijk de lagers mee.

Naar mijn herinnering is ie gewoon standaard op ster of driehoek aan te sluiten, maar, in de types die ik ken, zit er een lullige beveiliging over slechts twee fases die verbroken wordt als je de afsluitdeur/klep opent.

Het vermogen van 1,5 kW komt overeen met mijn ervaring, en is voor toepassing in de vleesverwerking ruim genoeg.

Alle kans dat het met hout, en meer bijzonder metaal, behoorlijk fout kan gaan...

Meet de diameter van het wikkeldraad ook eens op. Uitgaande van 3a 4 amp per mm² kun je ook een inschatting maken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op 12 september 2023 23:29:10 schreef Zaagmans:...maar, in de types die ik ken, zit er een lullige beveiliging over slechts twee fases die verbroken wordt als je de afsluitdeur/klep opent.

Twee van de drie fases schakelen is niet abnormaal. Gebeurd ook heel veel bij b.v. takels. Is in principe niet veel mis mee.

High met Henk

Special Member

sterker nog: het heeft in geval van takels een voordeel dat er meteen een "rem" is: 1 veld blijft bekrachtigd, waardoor er een veld blijft staan.

verwacht niet teveel van deze rem, maar vertragen zal het wel doen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Hoe blijft er een veld staan? Er kan nergens stroom lopen.

High met Henk

Special Member

och, das waar, je hebt geen nul. mijn vergissing.

heb ooit een oplossing gezien waarbij er ergens wel een veld bleef staan. Was toen ook DC dacht ik toen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

Alle kans dat het met hout, en meer bijzonder metaal, behoorlijk fout kan gaan...

Dat geld veel meer voor het zaagblad zelf, in deze keten is het zaagblad de zwakste schakel. Doorgaan met een bot zaagblad kan eventueel wel de motor slopen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 12 september 2023 20:56:54 schreef benleentje:
[...]OP 1 van de foto's zijn de wikkelingen te zien en ik zie 6 draden het zal dus echt wel een 3 fase motor zijn.

Sorry, Met "220V" bedoel ik "een 3fase motor uit het 220V tijdperk dus voor 220/380, niet voor 230/400".

Als ik de openingsfoto zie, zou het me verbazen als ie voor 230/400 is. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Ach op die manier. Geen idee eigenlijk in hoever of wanneer een kern van een motor verzadigd. De motoren waarmee ik gewerkt heb mekr daar je daar niets van. Het overgrote deel van de machines bij ons was van 1972 of er voor. Hoe bedoel je investeringsstop ;).
Die waren dus allemaal nog 220V maar werden verder niet overdreven warm. Maar ik heb ook nooit stroom oid gemeten dus kan het ook niet echt vergelijken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 13 september 2023 18:30:36 (63%)

Zo, bedankt voor alle berichten en informatie.
Ik heb vandaag de metingen opnieuw gedaan, en schaam mij een beetje omdat ik eerste keer foutief met de stationair draaiende stroom heb gerekend.
Fluke 177 met i200 amperetang

Onbelast (stationair): 2,67A
Met een groot stuk hout: 3,81A
Met hetzelfde stuk hout, maar dan flink duwen en een beetje schuin: 5,08A
Toen het blok vast kwam te zitten: 7,12A (Het aandrijfwiel draaide wel door, maar het zaaglint slipte).

Met een andere tang heb ik de opstartstroom proberen te meten. Ik dacht dat ik dat ook met de Fluke had gedaan, maar ik heb geen foto. Of de Fluke-combinatie was niet snel genoeg.

Opstartstroom: 9A

Klopt het dat als ik met de 5A reken, we uitkomen op een vermogen van 2,6kW?
Het is inmiddels 30 jaar geleden dat ik dit soort berekeningen moest doen. In mijn werk heb ik ze niet nodig.

Nog ter informatie:
Voor wat ik er tot nu toe mee gezaagd heb, voldoet de zaagmachine prima.
Metaal zagen was een uitzondering, aluminium doe ik af en toe.
De zaagmachine staat op mijn werk, maar ik wil hem graag in mijn schuur zetten. Daar heb ik alleen 230V.
Ik kan wel 3 fase aanvragen bij Stedin. Er komt al 3 fase binnen, maar wij nemen maar 1 fase af.

Als een frequentie omvormer veel duurder is dan omzetten naar 3 fase dan kan ik beter voor 3 fase gaan, en een nieuwe veiligheidsschakelaar op de zaagmachine monteren.
Hoewel er dan meer kosten bij komen vanwege een nieuwe kabel naar de schuur, waarschijnlijk meer vastrecht voor 3 fase ipv 1 fase.

Op 12 september 2023 23:29:10 schreef Zaagmans:
Even uit de droom helpen, deze La Perla lintzaag is sowieso niet bedoeld om hout of metaal te zagen.

Het ding is specifiek bedoeld voor de vleesindustrie om karbonades en dergelijke te zagen...

Het vernieuwen van de uitlopers van de wikkelingen is een goede zaak. Neem gelijk de lagers mee.

Naar mijn herinnering is ie gewoon standaard op ster of driehoek aan te sluiten, maar, in de types die ik ken, zit er een lullige beveiliging over slechts twee fases die verbroken wordt als je de afsluitdeur/klep opent.

Het vermogen van 1,5 kW komt overeen met mijn ervaring, en is voor toepassing in de vleesverwerking ruim genoeg.

Bedankt voor de info.
Er is geen beveiliging op deze machine. Niet op de deur en geen thermische beveiliging bij de motor.
Tot nu toe werkt het zeer goed. Hout en aluminium. En zelfs 10cm staal 4mm dik. Maar daarna was het metaallint niet meer bruikbaar voor metaal. Een stuk hout ging nog wel.

Ik ga de aansluiting van de machine sowieso verbeteren, die oude schakelaar weg en vervangen voor iets met een magneetschakelaar of FO.
Dan wil ik er ook een beveiliging voor de klep bij maken.

benleentje

Golden Member

Klopt het dat als ik met de 5A reken, we uitkomen op een vermogen van 2,6kW?

Nee ik kom op een andere waarde uit

P = U x I x √3 x cosφ
Die laatste weten we niet, maar 0,9 klopt vaak wel. HEt gaat ook maar even om een idee van het vermogen
P = 400 x 5 x 1,7 x 0,9 = 3,11kW.

Dit is dan het opgenomen elektrisch vermogen en het as-vermogen ligt iets lager een 3kW motor ligt dan het dichts in de buurt.

Maar je weet dan ook niet of die 5A al te veel was. Ergens had ik het vermogen al een stuk groter geschat maar dan enkel op basis van de foto waar de wikkeling op de pallet ligt. Ik weet ongeveer maten van zo een pallet en het is geen hele kleine motor. Maar het is op een foto ook wel moeilijk goed te zien.
Realistisch en gezien je heel hard geduwd hebt wat nooit de bedoeling is denk en als ik dan met de stroom van 3,81A reken, denk ik dat de motor 2,2kW is

IK zou even de maten gaan meten en ook de as dikte.

OP basis van deze stroom meting heb je al zeker een 4kW FO nodig

Met een FO kan je een deurbeveiliging op laagspanning maken. Heeft de motor een eigen koelventilator? Zo ja, dan niet te laag gaan in toerental of een extra ventilator monteren die onafhankelijk van de te koelen motor draait. Een temperatuurbeveiliging in de motor kan zeker geen kwaad. Beter wat voorzichtig dan straks een verbrande motor.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
GJ_

Moderator

Een 2,2kW motor is rond de 5A nominaal. Meet voor de zekerheid de asdikte en ashoogte een keer op. Wat is het toerental van de motor?

Heb je de motor in ster of driehoek aangesloten. Als het in driehoek is maakt het een groot verschil of je in een toevoerdraad of in een motordraad de stroom meet

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hallo allemaal,

Om de gewenste maten te meten heb ik de motor gedemonteerd.

De stator is 14

De rotor is 10cm doorsnee.

Het aandrijfwiel zit heel vast op de as, dus de asdikte vanaf de achterkant:

2cm

Aderdoorsnede:

Ik weet niet hoe betrouwbaar deze meting is, maar ik heb het bij drie verschillende aders gemeten en alle drie rond de 0,85 a 0,89mm.
Dat zou dan 0,56mm2 zijn. Waarschijnlijk 0,5mm2?

De motor is in ster aangesloten.
En als hij draait klinkt het precies zoals een motor moet klinken. Geen rare zoem geluiden.

Toerental weet ik niet. Ik heb geen tachometer. Hoewel ze niet zo duur zijn, heb ik er geen behoefte aan om er eentje te kopen. Maar als het noodzakelijk is om een FO aan te sluiten dan wil ik er wel eentje aanschaffen.

benleentje

Golden Member

De motor is in ster aangesloten.

Het is nog niet duidelijk op welke plaats je nu precies de stroom gemeten hebt. Is dat in in toevoer draad naar de motor of heb je om 1 van de motor/ spoel draden gemeten?

Volgens GJ is 5A wel een 2,2kW motor en zal dan wel kloppen. JE FO moet dan minimaal 3kW zijn, dit ivm met het zwaar aanlopen van een lintzaag.

het veld is maar 15cm diameter, klinkt mij niet als een 2200W motor eigenlijk..

hier een modernere versie, die heeft maar een 1 HP motor..

https://www.b-r-m.com/nl/tweedehands/occasie/lintzaag-la-perla

https://www.b-r-m.com/files/modules/occasies/553/837%20(2).jpg

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 15 september 2023 20:29:29 (56%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 september 2023 19:53:56 schreef benleentje:
[...]
Het is nog niet duidelijk op welke plaats je nu precies de stroom gemeten hebt. Is dat in in toevoer draad naar de motor of heb je om 1 van de motor/ spoel draden gemeten?

Volgens GJ is 5A wel een 2,2kW motor en zal dan wel kloppen. JE FO moet dan minimaal 3kW zijn, dit ivm met het zwaar aanlopen van een lintzaag.

Uit de stator komen zes draden, twee per wikkeling.
Iedere wikkeling is aan 1 pool aangesloten op een fase.
De ander drie wikkelingpolen samen aan de nul.

Ik heb op iedere toevoerdraad naar een wikkeling afzonderlijk gemeten.
Alle drie de metingen gaven hetzelfde resultaat.

benleentje

Golden Member

Bij een ster schakeling maakt het inderdaad niet uit, alleen bij een driehoek zou het uitmaken op welke draad je de stroom meet. IK was even in de war.

Volgens de metingen van de stroom dus een 2,2kW motor. IK denk dat at het belangrijkste is. In principe kan je een 10KW fo op een 1,1kW motor zetten, want als je direct op 400V een motor aansluit is er ook onbeperkte vermogen. Niet helemaal natuurlijk ivm met draad dikte en zekeringen.

Nadeel van een te grote FO is dat die motor niet meer optimaal kan beveiligen en bij veel te groot helemaal niet meer, maar dat is alleen als je de motor te zwaar belast of langduring op een te langzamer snelheid laat draaien waarbij de interne fan te weinig koelt.

Of je nu een 3kW of 4kW FO moet nemen durf ik niet precies te zeggen. IK zou denken dat een 3kW wel moet kunnen.

GJ_

Moderator

Op 16 september 2023 15:19:07 schreef benleentje:

Of je nu een 3kW of 4kW FO moet nemen durf ik niet precies te zeggen. IK zou denken dat een 3kW wel moet kunnen.

Die keuze is heel simpel: 4kW enkelfase 230V bestaat niet, dus het maximum is gewoon 3kW. En dat lijkt mij ook wel voldoende te zijn.

Hey
Ik ga je blij maken
K heb dezelfde machine en de mijne heeft nog n typeplaatje op de motor

Maar ik kan blijkbaar geen foto uploaden ???

Had de jouwe zijn zaag geleider nog ?
Die kast is Idd geen luxe want tis n zwaar ding en de rommel blijft in de voet liggen
K zat zelf ook te denken iets in dien aard te maken , alleen zat ik aan metaal te denken

Edit
Foto’s erbij gezet

GJ_

Moderator

Op 15 oktober 2023 02:35:42 schreef Fractalic:
Maar ik kan blijkbaar geen foto uploaden ???

Er zit als je de post wijzigd onder te tekst Bijlages een knop "upload".

Op 15 oktober 2023 10:53:38 schreef GJ_:
[...]Er zit als je de post wijzigd onder te tekst Bijlages een knop "upload".

Die deed het dezenacht niet ???

als je metaal gaat zagen zonder snij/koelvloeistof is het logisch dat je zaag binnen no-time bot is omdat deze te heet wordt.