@Hubie
Die pre-selector ziet er mooi uit.
Ik ben ooit met zo'n project begonnen toen ik een net HP141T spectrum-analyzer op de kop tikte. Eerste filter als proef gemaakt en met de SA getest afgeregeld. Geen hard-copy mogelijkheid, geen Excel (dat had Microsoft toen nog niet gestolen), dus scherm-data met de hand op logarithmisch grafiekpapier geplot. Het tweede filter is nooit afgekomen. Immers: het experiment was gelukt en het gepriegel met af- of bijwikkelen op Toko spoelblikjes van Baco of vlooienmarkten maakten plaats voor andere projectjes.
In ieder geval lees ik je vorderingen met interesse!
Hoi soldeersmurf,leuk dat je mijn b(r)ouwsel volgt! 
Potlood en papier of excel is misschien helemaal niet nodig om de filters af te regelen want ik heb inmiddels het boek waar deze preselector in staat.Alleen dat boek is de Russische copy van het (Duitse) boek.Even knippen en plakken en vertalen gaat niet met mijn (android) e-reader.Ik begrijp in iig uit de plaatjes dat elk filter afgeregeld moet worden op de frequenties die bij het filter staan.Bijvoorbeeld bij het 1,6--2,3 MHz filter zie ik staan: f c1... f c2 1,59...2,32 MHz.
Met de de spectrumanalyzer en/of de NanoVNA is dat goed te doen.
Maar als iemand een copie van de originele Duitse tekst kan maken,dan graag.
Voor het frontplaatje en achterkant (en toekomstige bouwsels) heb ik er maar weer 5 tientjes tegenaan gegooid en Frontdesigner 3.0 gekocht.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Hubie,
Ziet er mechanisch goed uit, nu de elektrische eigenschappen.
Voor het afregelen van de filters heb je geen potlood of papier nodig, maar dat was toch om de afzonderlijke,
curves in een presentatie te verwerken 
De filters Chebyshev kunnen op twee manieren uitgerekend worden voor wat het kantelpunt betreft.
De eerste manier het kantelpunt ligt op -3 dB halve vermogens bandbreedte of twee de rimpel in de doorlaatband is,
tevens de demping op het kantelpunt.
Het is belangrijk je te realiseren dat als je een ( band ) filter berekend je te maken krijgt met reële componenten eindige Q.
Op -3 dB is het vermogen ( demping ) op die frequentie gehalveerd!
Dat wil je niet je zult een guardband willen gebruiken dit is het gebied waar de demping nog niet significant is maar,
niet meer van belang voor de doorlaat zeg maar een stukje frequentieband wat nergens bij hoort qua eigenschappen...
Dit betekend dat je echte filter altijd een iets grotere bandbreedte heeft om de eindige Q te compenseren.....
Bij het testen / afregelen wordt het kantelpunt je gewenste bandbreedte + de guardband in jou voorbeeld,
10 kHz naar beneden en 20 kHz naar boven !
Let wel dit is zelden haalbaar i.v.m. de standaard componenten, toleranties, temperatuur schommeling.....
Groet,
Henk.
Hoi Henk,afregelen van de filters is de laatste stap voordat het kastje dicht gaat.Dat kan nog wel even duren,zeker met dit weer en temperaturen.
Ik had wat bekabelde connectors gekocht maar nu blijkt dat dit een andere steek/raster is dan mijn gaatjesprint,dus eerst maar een verloopje gemaakt.
Proefprintje met de 4017 en de 8 x BC547 voor de relaissturing op een stukje print geseuterd en 8 lelijke gele leds* uit de junkbox gevist.Alles getest en werkend.Alles weer losgekoppeld en nu ga ik de "nette"versie maken die achter de frontplaat geschroefd kan worden.
*Het zijn net levertraan capsules,jakkes 
Gisteren de antenneschakelaar gemaakt.Ik wou eerst voor alle in en uitgangen 50 Ω BNC gebruiken maar ik heb te weinig ruimte tussen de bodem van het kastje en de montageplaat waar de filters op gemonteerd zijn.Met SMA heb ik meer ruimte en daar kan ik ook een stukje printplaat aan solderen voor het relais.
Over de weerstand van 18 Ω valt 0,5 Volt zodat het relais keurig 4,5 Volt krijgt.In rust is het relais met antenne 1 verbonden en actief met antenne 2.
Morgen eens kijken wat de RF-amp SL560C doet met 5 Volt i.p.v. 6 Volt.
electron920
Ha Hubie,
Doe je nog iets met de open ingang i.v.m statische ontlading ?
Sluit je kort of een laag Ohmige afsluiting.....
Ik heb aan de ingang een multiplexer die zorgt voor een constante afsluiting laag Ohmig.
En twee impeanties voor de lage band ( up converter ) kan je toch geen 50 Ω maken deze antenne ingang 1s hoog Ohmig.
Een derde stand is voor de kalibrator ik weet nog niet hoe of wat een kam generator of een ruis generator ??
Groet,
Henk.
Ha Henk,ja idd,de antennebus die niet ingeschakeld is "zweeft".Heb even 2 neonpitjes uit de junkbox getest en over de 2 antenneconnectors gesoldeerd.
Baat het niet,dan schaadt het niet.
electron920
Ha Hubie,
Ja dat is 1 facet van de beveiliging, maar zo'n neon pitje werkt bij ≈ 75 V en vormt een kortsluiting.
Dat wil zeggen de stroom is niet begrenst beter een aantal stappen !
Ik kom binnen op een antiparallel schakeling naar massa van twee keer een 1N4454 je kunt hier voor de BAS28 gebruiken,
twee diodes in een behuizing los van elkaar dus goed te schakkelen....
De antenne gaat via een klein signaal lampje die dient als stroom begrenzer naar jou neon pitje naar nassa.
Dat neon pitje is redelijk inductief dus een kleine condensator er over 8,2 pF is prima op deze wijze heb je,
controle over het laagdoorlaat wat ongewenst ontstaat !
Je begrenst door de twee diodes de ingang rond de 11 dBm voor reguliere signalen beschermd je elektronica,
tegen zeer sterke HF signalen....
Daarna de combinatie stroombegrenzer koevoet die de energie afvoert naar nassa let op dit massapunt !
Groet,
Henk.
Vandaag de splitter\combiner gemaakt voor de mogelijkheid om 2 ontvangers op de preselector aan te kunnen sluiten.
Ik had hier nog een Chinese Ali splitter met 3 weerstandjes in " Y ".
Die heb ik als referentie gebruikt bij de metingen aan mijn HB(Home brew) splitter.
Plaatje 2 en 3 is de return loss meting en plaatje 4 en 5 is de door (trough) meting.De trough meting is 2 x per splitter gedaan.S11 in en S21 uit op de rechterpoot.Daarna S11 in en S21 op de linkerpoot.Beide plaatjes moeten dan identiek zijn.Bij mijn HB splitter was er een miniem verschil.
electron920
Ha Henk,ja dat zou moeten kloppen,dat is bij de Ali splitter en mijn eigen splitter ongeveer - 6 dB
In mijn splitter zit ook een(fysieke) weerstand van 27 Ω op een tap naar ground.Zie 3e plaatje.
Ben ook wat met FrontDesigner aan het stoeien geweest en de gatenmal uitgeprint en geboord in de achterkant.De sticker die nu op de achterkant zit is maar een probeersel.De definitieve achterkant word donkergrijs op mat vinyl.En dan wel passend... 
electron920
Ha Hubie,
Het frontje is goed gelukt maar de splitter heeft veel te weinig wikkelingen .
Dit is ook te zien aan de reflectie demping.....
Welk kern materiaal heb je gebruikt ?
Groet,
Henk.
Ha Henk,ik ga even het artikel van die splitter opzoeken,daar staat ook een tabel in.Ik kom er straks even op terug.
electron920
Ha Hubie,
Dat geeft denk ik duidelijkheid ik zou het niet zo zeker weten maar in de CO ontvvanger heb ik ook,
een aanpassing voor de antenne.
Dit is weliswaar geen splitter maar een aanpas trofo zelfde idee demping is 0,6 dB van 100 kHz... 100 MHz.
Groet,
Henk.
Ha Henk,ik heb het artikel en de tabel gevonden.Het varkensneusje moet van ferriet #77 zijn.Ik gebruikte #43 dus dat is niet goed.Het aantal windingen is wel goed.(Althans volgens de beschrijving)Maar ook met #77 ferriet zijn de verliezen erg groot.
Zie onder DH-P-2 in de tabel.Bij 13 MHz zit deze splitter al bijna op 6 dB verlies.Das nie goed. 
@iedereen,wie heeft er een schema voor een splitter 100 KHz--30 MHz met niet meer dan 3 dB verlies?
electron920
Ha Hubie,
Duidelijk alleen al die termen SP, BB die ken ik niet wel de verdelers van Minicircuit en die doen ook 0,6 dB...
Omdat je naar hoog toe meer verlies heb betekend dit te veel draad en waarschijnlijk een te kleine Al waarde,
voor laag in de band.
Je kunt twee ferriet kernen gebruiken of een groote Al waarde en dan minder draad.
Beter laag meer demping dan hoog, laag ligt het ruis niveau afkomstig van je antenne hoger dan hoog in frequentie....
Aan de andere kant is het niet slecht het zijn de bekende puntjes op de i 
Groet,
Henk.
Ik zie hier al een splitter die een pak minder verlies heeft.
https://www.pa1m.nl/f6aoj-rx-splitter/
Met 2 x #77 varkensneusjes en een paar R's en een C.Ziet er goed uit.
Vandaag met een frisse blik nog eens naar de splitter gekeken en gemeten.Ik denk dat ik gisteren de open poort niet met 50 Ω afgesloten had want ik krijg nu een ander (beter) resultaat.Iets meer dan 3 dB verlies over 0,1---30 MHz.Poort-2 en poort-3 zijn (praktisch) gelijk.
electron920
Ha Hubie,
Kan gebeuren ik heb dat niet benoemd, jij kan vlot met de VNA overweg vandaar waar ik nog wel aan zat te denken,
misschien de bifilaire wikkeling verwisseld.....
Maar dit ziet er goed uit laag zal je altijd meer demping hebben in je te gebruiken band 0....30 MHz.
Het ferriet materiaal is eindig qua AL .
In het laaste schema..... de transformator uitvoering van de Wilkinson splitter zorgt de balans weerstand voor,
het absorberen van het gereflecteerde vermogen.
Bij grote vermogens is dit zeer nadelig de balans weerstand moet een fors formaat zijn !
Groet,
Henk.
[Bericht gewijzigd door electron920 op (27%)]
Er gingen gisteren wel meer dingen fout...
(iets met een coil calculator geloof ik ...
)
Nu nog een VLF-Up Converter maken en in de achterkant schroeven.
De NE602 op 5 Volt? moet kunnen zegt de datasheet.
electron920
Ha Hubie,
Dat heb ik niet mee gekregen
meestal kloppen die reken machientjes redelijk het probleem is dat,
we op dit moment nog geen zuivere reken methode hebben.....
Maar dat is techniek en wetenschap constant leren en bijsturen ?
In ieder geval een mooie testcase waar je op moet letten in het ontwerp zorg er voor dat de uitgangen afgesloten zijn.
Tijdje terug vroeg ik er naar wat je doet met de niet gebruikte aansluitingen.....
Ik gebruik richting afhankelijke filters die zijn niet reciproke dus de demping van in naar uit is 0,4 dB maar van uit naar in 23 dB......
Maar dat is een ander verhaal nu niet van toepassing.
Je ontwerp gaat gestaagd mooi om te zien 
Ik zie op je post nog een aanvulling, de upconverter daar ben ik ook mee bezig.
Een onderzoek gestart om te kijken of het haalbaar is om van DCFM tot 500 kHz in een keer te moduleren naar een hogere frequentie.
Laag in de band is heel veel QRM dit is AM..... stoor pieken enz enz...
Dit basisband signaal enkel zijband FM moduleren hier door kan ik gebruik maken van een begrenzer ik heb immers geen amplitude informatie.
Groet,
Henk.
Dat was niet zo snugger van mij om de open poort niet af te sluiten met 50 Ω maar met 3 poorten zijn er ook meer meetmogelijkheden dan met een filter met alleen in en uit.Mijn meting van gisteren is het 2e plaatje en de (juiste) meting van vandaag is als plaatje 3.
Maar aldoende leert men is het gezegde 
Op 16 oktober 2023 00:09:14 schreef Hubie:
Ik zie hier al een splitter die een pak minder verlies heeft.
https://www.pa1m.nl/f6aoj-rx-splitter/Met 2 x #77 varkensneusjes en een paar R's en een C.Ziet er goed uit.
[bijlage]
[bijlage]
Bij deze splitter was je het niet met 50Ω afsluiten waarschijnlijk niet eens opgevallen.