Plexiglas, perspex, PMMA: Verschillende namen voor hetzelfde spul. Snijdt prima met de CO2 laser.

Polycarbonaat: ik weet het niet. Het wordt minder gedaan, ik verwacht dat er IETS is.

Even gegoogled: tot 1mm gaat redelijk, dikker gaat verkleuren en in brand.

Bron:
https://cpl.org/wp-content/uploads/NEVER-CUT-THESE-MATERIALS.pdf

Ik heb mijn kennis-met-lasersnijder net wat PP foam gegeven om te testen. Ik ga er nu heen en zal proberen niet te vergeten hem te melden wat hier staat.

[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]

Dankje, ik zie trouwens dat mijn bestelling voor gegoten acrylaat was, weet even niet zeker welk type materiaal dat is, denk gewoon plexiglas.

Je hebt gegoten en geëxtrudeerd acrylaat (= plexiglas, perspex, PMMA, polymethylmetacrylaat). Het eerste wordt ongeveer zoals floatglas gemaakt, het tweede wordt gevormd tussen rollen.

Voor frezen gebruik je best gegoten acrylaat omdat dit minder interne spanningen heeft en daardoor minder snel barst.

Geëxtrudeerd snijdt het mooiste met een CO2-laser omdat het smeltpunt hiervan wat lager ligt. Een mooie glanzende snijkant met gegoten acrylaat bekomen is moeilijker. Voor lasergraveren is gegoten dan weer beter. Hou er ook rekening mee dat de dikte van gegoten acrylaat niet altijd even constant is en dat dat een probleem kan zijn als iets mechanisch goed moet passen.

Tot slot geeft lasersnijden aanleiding tot grote spanningen in het acrylaat. Als je je onderdelen nadien wil verlijmen geeft dat barsten. Je kan dat verhelpen door de onderdelen te "ontlaten" in een oven voor meerdere uren bij een temperatuur van zo'n honderd graden. Bij dat proces kunnen de afmetingen van geëxtrudeerd acrylaat wel wat veranderen.

Mijn kennis roept altijd dat ie gegoten wil hebben. Die is kennelijk banger voor de barsten bij lijmen dan de mindere kwaliteit die je noemt.

Het plexiglas moet in een frame komen dus gesneden randen zie je niet, hoeft ook niet verlijmd te worden. Als het maar transparant is en het liefst zo krasvast. Er zit een schermpje achter en rfid lezer dus mensen duwen en schuiven een plastic druppeltje ertegen aan

Plexiglas is voor zo'n toepassing minder geschikt omdat het van nature weinig krasvast is. Op den duur wordt je schermpje dan wazig. Dan ben je beter af met polycarbonaat wat je beter kan frezen dan laseren.

Er bestaat ook nog zoiets als Plexiglas Resist, impactbestendig en met een krasvaste coating. Dat is dan wel gegoten acrylaat. Misschien heb ik daarvan wel een sample liggen in 3 mm maar dan ga ik wel even moeten zoeken...