Die 68000 processor is misschien nog wel te doen. Die Actel chips kun je vergeten, die krijg je alleen vanuit een bestaand donor bord.
Hier zitten wel wat mensen die je eventueel kunnen helpen :
https://www.facebook.com/groups/378692262334891
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De 68000 kan je nog gewoon kopen lijkt het. Oh shit. Obsoleten, not available.
https://eu.mouser.com/ProductDetail/NXP-Semiconductors/MC68EC000FN8?qs…
Maar op aliexpress is ie er volop. Dan hebben ze hem voor je uit een stuk oude elektronica gehaald.
Ohhhh. Ook die actel is te vinden lijkt me:
https://eu.mouser.com/c/?q=A40MX02F
Kan je in ieder geval het datasheet bekijken.
[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]
Zoals hier al eerder werd geadviseerd om de 2 sockets 68pins te verwijderen als deze twee veel schade hadden opgelopen door die lekkende batterij, wat ook het geval was. En zijn deze 2 68pins sockets ondertussen ook zorgvuldig verwijdert.
Gezien hoe de micro processor of eprom eruit zien, zoals gecorrodeerde pootjes en die duidelijk aangetast zijn.
Dat wordt eens een test opstelling maken en kijken of ze nog leven, denk ik zelf dan als eventuele mogelijkheid en echt uit te sluiten of ze helemaal Niks meer doen.
Op 4 mei 2023 19:11:14 schreef marceltje:
Zoals hier al eerder werd geadviseerd om de 2 sockets 68pins te verwijderen als deze twee veel schade hadden opgelopen door die lekkende batterij, wat ook het geval was. En zijn deze 2 68pins sockets ondertussen ook zorgvuldig verwijdert.
Gezien hoe de micro processor of eprom eruit zien, zoals gecorrodeerde pootjes en die duidelijk aangetast zijn.Dat wordt eens een test opstelling maken en kijken of ze nog leven, denk ik zelf dan als eventuele mogelijkheid en echt uit te sluiten of ze helemaal Niks meer doen.
Die pootjes moet je na een "azijnbadje' met een glaspen wel aardig schoonkrijgen
Op 5 mei 2023 19:58:35 schreef marceltje:
Een glasvezelpen zou ook goed werken om dit klusje te klaren?
Ligt er aan hoe diep hij "aangevreten" is, maar het is ook zaak om eerst te neutraliseren, azijn, en naspoelen met IPA of schoon (kalkvrij) water.
Ik hoop ook dat de print ook eerst gespoeld is voor de voeten vervangen werden.
Ja voor ik de sockets eraf heb gehaald heb ik deze en de print al grondig gespoeld.Met azijn en daarna met ipa schoongemaakt
Ik zal eens wat fotootje van de microntroller erop opzetten waar je de pootje goed kunt zien hoe deze eraan toe zijn.
Hierbij een foto hoe de 68pins socket er aan toe was, duidelijk aangetast en veel corrosie, met een schoonmaakpoging met tandenborste en een naaldje breedte er al een pinnetje af. Vandaar het plan zoals hier ook al eerder werdt geopperd deze verwijdert.
Hier de toestand van de microcontroller en dan met namen de pootjes, deze foto is gemaakt na ik dit in een azijnbadje heb schoongemaakt en heb afgespoeld met ipa
middels met glasvezelpen de pootjes netjes schoon gekregen, het ziet weer goed uit. De 68pins houders heb ik er met een een desoldeerbout eruit gehaald en toen de gaatjes netjes schoongemaakt met zuiglint, waar Jochem al voor waarschuwde gebeurde ook bij een paar via's dat het kraagje ervan los kwam.
Dit heb ik gerepareerd door van een donor board in dit geval een board bedoeld voor het maken van een zelfbouw print, dit nu gebruikt om kraagjes af te halen en zo weer te plaatsen op mijn eigen pcb board, en een goed contact tot stand te brengen tussen kraagje en de baan.
Ook heb ik nog gecontroleerd na het plaatsen van de 68 pins houders of deze van bovenzijde board en beneden goed contact maakt en eveneens naar de diverse banen, toch bij een paar bannen was er spraken van een slecht contact ook duidelijk dit elke keer op plaatsen is wat dichtbij de locatie is waar de lekkende batterij heeft gezeten, dit schoongemaakt en een verbinding met dun laagje tin tussen baan en kraagje van de via gemaakt.
Het board middels terug ingebouwd helaas nog altijd het zelfde resultaat
. Of mijn eigen rijkprijzen dat er niks meer kapot is gegaan 
Zoals hier ook al eerder is aangegeven cpu te controleren, en functies clock enz. te meten testen. Hiero loop ik vast, waar kan ik deze clock, start,reset enz meten, ik heb helaas geen schema.
Wel heb ik een data sheet van U22 en U26 de micro processors/e-proms en divers micro chips kunnen vinden, miss ook verstandig is de check eens te doen bij U22 en U26 om te kunnen zien of er nog spraken is van leven?
als ik de diverse micro chips op het board met een multimeter check zie ik dat er overal spanning aanwezig is. Gemeten tussen de pootje Gnd & Vcc van de betreffende micro chip.
Bij de Cpu (op het board U17)meet ik ook dat er een spanning van 5v gelijkstroom aanwezig is.
Wel vind ik het opmerkelijk de micro chip grote rechthoekige U16 (bij resetknop) geen spanning heeft ook niet wanneer de knop bediend wordt.
als jullie goeie ideeën hebben ze zijn welkom, ik heb helaas geen facebook
als jullie goeie ideeën hebben ze zijn welkom, ik heb helaas geen facebook
Dat is jammer want in de door mij genoemde groep zitten ervaren monteurs en ook mensen die voor anderen moederborden repareren.
waar Jochem al voor waarschuwde gebeurde ook bij een paar via's dat het kraagje ervan los kwam.
Dit heb ik gerepareerd door van een donor board in dit geval een board bedoeld voor het maken van een zelfbouw print, dit nu gebruikt om kraagjes af te halen en zo weer te plaatsen op mijn eigen pcb board, en een goed contact tot stand te brengen tussen kraagje en de baan.
Vraag is of iemand er hierna nog aan wil beginnen, mosterd na de maaltijd maar IC sockets of IC's die als verloren worden beschouwd gewoon kapotknippen en dan pinnetje voor pinnetje er uit solderen.
Heb je beide zijden van het bord/spoor gemeten of de desbetreffende IC pen goed contact maakt met de sporen boven en onder de print ? Voor zover er sporen aan beide zijden zitten ?
Hier misschien nog een kans :
https://www.fruitemu.co.uk/
//Edit : Ik heb het even nagevraagd. Voor de Impact 1 en 3 zijn geen schema's beschikbaar. Alleen een service manual met blokschema. Dus voor reset, clock , voedingsspanningen ben je afhankelijk van de datasheets.
de IC sockets heb ik de pinnetje voor pinnetje gemeten bovenzijde onderzijde print, en ook van af bovenzijde sockethouder tot de trace (baan) eindigt bij een via. Ook kwamen uit deze meting nog een paar aangevreten traces te boven, brugje gemaakt zodat het weer goed contact maakt.
Nog dank voor het navragen en de genomen moeiten Bprosman. Dan wordt het gewoon aan de hand van datasheets verder gaan. Mocht ik nog nieuwe bevindingen hebben die erop wijzen een verband te hebben met deze storing hoe dan ook het verloop van dit project post ik het op Circuitonline.
De mooie aanwinst voor de "mancave" dan miss toch als meubelstuk;)
Op 24 oktober 2023 23:43:45 schreef marceltje:
de IC sockets heb ik de pinnetje voor pinnetje gemeten bovenzijde onderzijde print, en ook van af bovenzijde sockethouder tot de trace (baan) eindigt bij een via. Ook kwamen uit deze meting nog een paar aangevreten traces te boven, brugje gemaakt zodat het weer goed contact maakt.Nog dank voor het navragen en de genomen moeiten Bprosman. Dan wordt het gewoon aan de hand van datasheets verder gaan. Mocht ik nog nieuwe bevindingen hebben die erop wijzen een verband te hebben met deze storing hoe dan ook het verloop van dit project post ik het op Circuitonline.
De mooie aanwinst voor de "mancave" dan miss toch als meubelstuk;)
Ander moederbord ?
Ja ik was al aan het rondkijken voor een gebruikt moederbord, kwam daarbij op de ebay:
https://www.ebay.co.uk/itm/125262686063?hash=item1d2a3ce76f:g:4TYAAOSw…
daar staan er twee te koop. Helaas ook deze moederborden een storing hebben naar aanleiding van een batterij lekkage, zit daar dan bij mijn wel de twijfel.
Op de marktplaats heb ik eens navraag gedaan bij een reparateur van gokkasten en kwam ik ook niet echt verder, ik heb het vermoeden dat ik alsnog eens met facebook bezig moet om in contact te komen met de juist personen die hier mij in verder kunnen helpen. Denk denk.....
Of heeft U Bprosman of andere leden op dit form nog een goede tip waar ik mogelijk zoiets zou kunnen kopen? bvd Dank
Op 25 oktober 2023 19:37:24 schreef marceltje:
Ja ik was al aan het rondkijken voor een gebruikt moederbord, kwam daarbij op de ebay:https://www.ebay.co.uk/itm/125262686063?hash=item1d2a3ce76f:g:4TYAAOSw…
daar staan er twee te koop. Helaas ook deze moederborden een storing hebben naar aanleiding van een batterij lekkage, zit daar dan bij mijn wel de twijfel.
Op de marktplaats heb ik eens navraag gedaan bij een reparateur van gokkasten en kwam ik ook niet echt verder, ik heb het vermoeden dat ik alsnog eens met facebook bezig moet om in contact te komen met de juist personen die hier mij in verder kunnen helpen. Denk denk.....
Of heeft U Bprosman of andere leden op dit form nog een goede tip waar ik mogelijk zoiets zou kunnen kopen? bvd Dank
Ik heb een email adres voor je van iemand die er misschien niet meteen een heeft liggen maar ze wel kent en ook andere contacten heeft in het "gokkast wereldje". Neem even contact met me op, dan stuur ik het je. Jouw email adres staat niet openbaar.
Ondertussen ben ik nog eens aan meten gegaan en kom ik tot de bevinding dat Y1 op het board niks doet, het gaat hierom een crystal oscillator
(CSB 640 P) deze staat in verbinding met twee smd condensators C21 en C22, de laatste genoemde lijkt niet helemaal lekker te zijn. Als ik de met de multimeter doorpiep, meetpen op aarde-board naar C22 piepte die wel door maar de wanneer ik de meetpen aan de andere soldeerpad van de condensator leg totaal geen weestandwaarde noppes. Ook met de meetpennen reggelrecht op de condensator het zelfde resultaat, dat lijkt niet helemaal lekker. Echter is nou de hamvraag wat moet de oorspronkelijke waarde zijn van die C22?
Zou ik als voorbeeld de naast liggende C21 kunnen nemen, eruit solderen nameten hoeveel farad dat is?
Misschien begrijp ik je niet goed maar een condensator hoort niet "door te piepen" , overigens lijkt me dit een resonator, en geen kristal.
Veiliger is om te meten waar die in gaat op die chip en of er ook een "klok" uit is, of andere activiteit. Een universeelmeter laat al snel een oscillator afslaan.
https://www.ebay.com/itm/152200783577
Die C21 en C22 aan de sporen te zien zouden identiek moeten zijn. Ik zou het meer in de 15..22pF range houden (gokken)
[Bericht gewijzigd door bprosman op (15%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dat is inderdaad een resonator, waaarschijnlijk 640 kHz. (-edit- ik kijk nu pas naar de link en inderdaad is 640k)
Inderdaad zoals bprosman zegt de condensator kun je niet doormeten. Je meet waarschijnlijk ergens door de chip heen die ernaast zit, die NEC.
Zelfs met een capaciteitsmeter gaat het niet lukken als die C-tjes in het board blijven zitten.
Wat je kunt doen is het datasheet opzoeken van die NEC chip (type voor mij onleesbaar) en kijken hoe de oscillator pinnen werken in die chip. Dus wat is de uitgang van de driver en wat is de ingang. Op de uitgang dan met een scoop meten of er iets van een blokgolf staat (of sinus).
De ingang is kansloos want dan slaat de oscillator geheid af.
Zelfs op de uitgang is het al spannend of die niet afslaat.
Op 29 oktober 2023 16:41:37 schreef henri62:
Dat is inderdaad een resonator, waaarschijnlijk 640 kHz. (-edit- ik kijk nu pas naar de link en inderdaad is 640k)Inderdaad zoals bprosman zegt de condensator kun je niet doormeten. Je meet waarschijnlijk ergens door de chip heen die ernaast zit, die NEC.
Zelfs met een capaciteitsmeter gaat het niet lukken als die C-tjes in het board blijven zitten.Wat je kunt doen is het datasheet opzoeken van die NEC chip (type voor mij onleesbaar) en kijken hoe de oscillator pinnen werken in die chip. Dus wat is de uitgang van de driver en wat is de ingang. Op de uitgang dan met een scoop meten of er iets van een blokgolf staat (of sinus).
Ik gok de geluids-chip.
Op 29 oktober 2023 16:41:37 schreef henri62:
Dat is inderdaad een resonator, waaarschijnlijk 640 kHz. (-edit- ik kijk nu pas naar de link en inderdaad is 640k)Inderdaad zoals bprosman zegt de condensator kun je niet doormeten. Je meet waarschijnlijk ergens door de chip heen die ernaast zit, die NEC.
Zelfs met een capaciteitsmeter gaat het niet lukken als die C-tjes in het board blijven zitten.Wat je kunt doen is het datasheet opzoeken van die NEC chip (type voor mij onleesbaar) en kijken hoe de oscillator pinnen werken in die chip. Dus wat is de uitgang van de driver en wat is de ingang. Op de uitgang dan met een scoop meten of er iets van een blokgolf staat (of sinus).
Tja Helaas heb ik geen scoop in mijn bezit nu.
En zoals wordt uitgelegd omdat ik een component meet in het circuit en ook mogelijk andere zaken daarbij meet, is voor mij te volgen zover. Nog als ik de Hz bij de oscillator meet met voedingspanning erop zie ik 50HZ, daar kom ik dan een hoop te kort als dat 640K moet zijn. Zoals aangegeven een scoop zal dan nodig zijn om het goed te kunnen vaststellen met de multimeter is dit denk ik kansloos.
[Bericht gewijzigd door marceltje op (34%)]
Op 29 oktober 2023 19:17:41 schreef marceltje:
[...]Tja Helaas heb ik geen scoop in mijn bezit nu.
En zoals wordt uitgelegd omdat ik een component meet in het circuit en ook mogelijk andere zaken daarbij meet, is voor mij te volgen zover. Nog als ik de Hz bij de oscillator meet met voedingspanning erop zie ik 50HZ, daar kom ik dan een hoop te kort als dat 640K moet zijn. Zoals aangegeven een scoop zal dan nodig zijn om het goed te kunnen vaststellen met de multimeter is dit denk ik kansloos.
Ik heb er even de datasheet bij gepakt:
Ceramic resonator connection for generating a clock signal.
The 640 kHz ceramic resonator can be connected.
In standby mode, the PD7759C(M) outputs a low-level to X1 and
a high-level to X2.
dit komt uit op pin 23 en 24 van nec de chip PD7759C(M) Op het board U13.
Op 25 oktober 2023 19:37:24 schreef marceltje:
mischien eens contact opnemen met een bedrijf die de gokkasten bij de horeca neer zet , een groothandel zeg maar .
gokkasten zijn zelden eigendom van het horeca bedrijf .
die hebben vast ook wel gesloopte kasten staan , gesloopt door een inbreker of slechte verliezer .
met een beeetje geluk ...........
trouwens: vaak worden dezelde moederborden gebruikt in verschillende kasten alleen is de chip ( soms een cardridge ) met de software anders .
dus uitzoeken in welke kaasten dat moederbord meer gebruikt word kan lonen.
[Bericht gewijzigd door klaasy op (17%)]
Op 29 oktober 2023 20:32:01 schreef marceltje:
[...]Ik heb er even de datasheet bij gepakt:
Ceramic resonator connection for generating a clock signal.
The 640 kHz ceramic resonator can be connected.
In standby mode, the PD7759C(M) outputs a low-level to X1 and
a high-level to X2.dit komt uit op pin 23 en 24 van nec de chip PD7759C(M) Op het board U13.
Ik gok de geluids-chip.
uPD7759 - Speech synthesizer zelfs. En resonator op 23-24 klopt wel. Maar dit zal niet de oorzaak zijn dat je bord niet start.
Kan natuurlijk nog kip-ei zijn, dat het bord niet start omdat een zelftest de 7759 niet "ziet". Maar ik zou beginnen bij de processor, voedingsspanningen, reset, is er activiteit op de adres/databussen, eproms etc.
Op 30 oktober 2023 09:47:44 schreef klaasy:
[...]
mischien eens contact opnemen met een bedrijf die de gokkasten bij de horeca neer zet , een groothandel zeg maar .
gokkasten zijn zelden eigendom van het horeca bedrijf .
die hebben vast ook wel gesloopte kasten staan , gesloopt door een inbreker of slechte verliezer .
met een beeetje geluk ...........trouwens: vaak worden dezelde moederborden gebruikt in verschillende kasten alleen is de chip ( soms een cardridge ) met de software anders .
dus uitzoeken in welke kaasten dat moederbord meer gebruikt word kan lonen.
Dank voor de informatie, ik was zo al links en rechts aan het rond horen om de kansen op een vervangende board te vergroten.