JPM Lucky Chip

Hallo circuits online leden,
Ik ben onlangs samen met een kennis van mij aan het avontuur kapotte gokkast begonnen. De gokkast is een JPM-game works lucky chip van het bouwjaar 2002/2003. We zijn wel in het bezit van een manual machine specific information, echter dit ons niet verder helpt.
Allereerst ben ik hier op de site gaan kijken of er een soort vergelijkbaar probleem al besproken is.
Ons was wel al meteen duidelijk dat deze gokkast het wel bekende probleem vertoonde zoals de batterij die ook tevens voor de bekende schaden had gezorgd, enkele sporen waren aangetast en opgevreten. Dit hebben we laten repareren en het board is voorzien van een nieuwe batterij.
Helaas zit er nu nog weinig leven in, de ledjes die in verbinding staan met de 6 optocoupler vorksensors reageren als je de vlaggetjes op de rollen er langs beweegt. Alle voeding spanningen hebben we gecheckt deze komen allemaal binnen op de connector die op het board wordt aangesloten "power".
In de manual die we hebben stond betreffende info welke voltages bij welke kleurkabel behoort. Nu hebben we wel 2 IC-tjes kunnen vinden die geen spanning krijgen (zie foto). Alle overige IC-tjes (zwarte rechthoekige blokjes)en E-proms gemeten met de multimeter en deze hebben spanning.
Zou het een idee kunnen zijn om een brugje te maken naar de twee ic-jes?
Ook zou ik graag tekeningen zoals elektrische schema's in mijn bezit krijgen, als iemand mij daarmee verder kan helpen zou fijn zijn.
Bvd
Mvrgr Marcel,

bprosman

Golden Member

Is het een MPS 1 of een MPS 2 board ? Kun je een foto plaatsen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

hallo Bprosman,

Allereerst bedankt voor je reactie.
Ik heb enkele foto's toegevoegd waar op de stickers met betreffende nummers van het board te zien zijn. Op het board zelf zie ik wel impact2 staan.
Ik zie verder geen enkele vermelding MPS1 of MPS2 staan, ik hoop de foto's uitsluitsel kunnen geven. Als er nog meer foto's nodig zijn zal ik deze plaatsen.

bprosman

Golden Member

Lijkt me zelfs al een MPU4 bord. Ik zal eens kijken of ik ergens een manual kan vinden.
Je zou zelf hier kunnen vragen :
http://www.gokkastenarchief.nl/community/mpu4-handleiding/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik had al eerder een poging gedaan en bij gokkasten archief geprobeerd, ik heb er zowel een reactie achter gelaten en vorige week een mailtje gestuurd helaas daar nog geen reactie op ontvangen.

[Bericht gewijzigd door marceltje op 6 juli 2020 11:45:55 (11%)]

bprosman

Golden Member

Dat was mijn probleem ook in het verleden :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Waarschijnlijk zomervakantie :)
Ik heb nog even een laatste foto erbij gezet, dit is de huidige status van het board met een nieuwe batterij. Als ik naar de socket van de PLCC's kijk U22 en U26 zie ik nog wel wat vervuiling van de oude batterij. Is het een idee deze met een daarvoor bestemd gereedschap eruit te halen eens schoon te maken. En dit tevens te doen bij het rode board dat er haaks opgestoken is en hier de Eproms IC-tjes eens eruit te halen en de pootje netjes schoon te maken?

pa3gws

Golden Member

Als de chips vuil zijn kan schoonmaken zeker geen kwaad een borsteltje met een beetje IPA kan geen kwaad.
En dan natuurlijk de sockets ook.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
bprosman

Golden Member

Die PLCC chips kun je er zo uitwippen (desnoods met 2 kleine schroevendraaiertjes op de hoeken). Persoonlijk zou ik er voor kiezen ze kapot te knippen (de sockets), pootje voor pootje er uit solderen en vervangen.
84 Pens PLCC sockets zijn nog voldoende te krijgen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt voor de tips en reactie op mijn vraag.
Al voor ik hier aan begin maar eerst eens te gaan meten wat daar nu allemaal gebeurd, ik heb ondertussen wel de data sheets van de PLCC's U22 en U26 en aan de hand daarvan eens te checken.

Eerder was er wat verwarring omtrent het type board, het gaat hier om een Impact3 board. Mocht er iemand zijn die van dit board een schema heeft dan is dat erg welkom.

Ondertussen op het mainboard U22 en U26 beide sockets en PLCC's schoongemaakt, dat was zeker niet overbodig te noemen, zoals ook op de foto's is te zien.

Misschien de foto's voor de kenners hier uitsluitsel geven, en op voorhand al zeggen hier is met schoonmaken geen resultaat meer te halen, zelfs mogelijk dat U22 en U26 zijn overleden?
Zoals eerde hier in het forum al werd aangegeven de 68 pins sockets eraf te halen en te vervangen voor 2 nieuwe de enige oplossing bied in dit geval.

Ik heb U22 en U26 gemeten met de multimeter of er spanning aanwezig is op de aangegeven pin nummer zoals de datasheet omschrijft, dit is wel het geval.

bprosman

Golden Member

Overleden lijkt me overdreven maar ik zou de sockets wel vervangen maar zeker ook de chips reinigen met een glasvezelpen en IPA, anders krijg je weer "kruisbesmetting".

Op de CPU zou je ook nog de clock, reset en activiteit op de adres/databus moeten kunnen meten.

Anders kan dit nog altijd :+
https://www.youtube.com/watch?v=PonNYnuXKMw

[Bericht gewijzigd door bprosman op 10 juli 2020 12:22:26 (13%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jochem

Golden Member

Vrijwel altijd gewoon nog meer sporen met batterijschade alsmede halfgeleiders die in (halve) sluiting gaan liggen.

Heb hier een Brix staan, dat is volgens mij ook een impact3. Je zoekt je een ongeluk... Echt alle sporen nameten. Zonder schema kun je iig de adres en databus nog wel redelijk doorpiepen omdat je die gewoon ergens moet vinden op zowel CPU als RAM als de connector naar de spelkaart. Uiteindelijk komt het een keer goed, mijn Brix loopt weer als een trein.

Die ICs hoeven zeker niet kapot te zijn, wat bprosman al zegt: glasvezenpennetje. Maar wat ik daarna doe is neutraliseren met een licht zuur (schoonmaakazijn), vervolgens afspoelen met demi water, gevolgd door IPA om het verdampen te versnellen. Goed drogen voor er weer spanning op gaat, dat kost tijd.

[Bericht gewijzigd door Jochem op 10 juli 2020 12:28:38 (24%)]

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

dank voor jullie reactie en het doorsturen van het leuke youtube linkje ;)
zondemeer duidelijk die 68 pins sockets bestellen en te gaan vervangen geen overbodige investering is.
We gaan het gewoon verder doormeten en eens kijken wat dat allemaal brengt. Wanneer er nieuwe bevinding zijn zal ik ze hier weer posten.

Jochem

Golden Member

Kijk alsjeblieft uit dat je je bord niet molt als je zelf die sockets gaat vervangen.
De verontreiniging op die sockets lijkt plaatselijk. Ik zou beginnen met schoonmaken (wederom in volgorde mechanisch, zuur, demi water, IPA) en kijken hoe ze worden.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Dit is het tot op heden behaalde schoonmaakresultaat, en dat is met alleen ipa en een tandenborstel schoongemaakt. Deze zou ik nog eens kunnen doen, zoals Jochem ook vertelde met wat zuur en demi water vervolgens nog eens met ipa erover.
De restante droog te maken met een föhn? of wat adviseren jullie als het op goed drogen aankomt?

EricP

mét CE

Ik zie nog zat 'zwarte' zooi in je sockets...
Doorgmaken: met perslucht (maak het niet zo gek dat je componenten van de PCB af blaast...) blaas je het meeste wel weg. Daarna gewoon warmte en geduld. De oven op 50 graden of zo kan wel voor een tijdje.

Ik hoop dat de oxidatie die je nu opgeruimd hebt 'uit de lucht' komt. Als-ie onder de socket door naar de pootjes gekropen is, dan kun je je lol op. Wat mij betreft die sockets hoe dan ook vervangen. MAAR... dat is wel een tijdrovend klusje voor iemand die heel goed weet waar-ie mee bezig is. Je hebt 1 kans. Board stuk is board stuk. De grote vraag is ff... zijn die sockets wel THT? Als dat ook SMD is, dan is het wellicht wat makkelijker om ze eraf te krijgen, maar niet om de nieuwe er weer op te krijgen.

Nog beter schoonmaken, ik blijf mijn best doen !
Zoals ik het zie gaat het om 2 sockets 68 pins waarvan de pinnetjes door het bord zitten naar de onderzijde, en niet de smd versie waar de pootjes zijn gebogen en op de bovenkant van de print worden gesoldeerd.
De lekkende batterij heeft al diverse schade verricht aan de printplaat, mij zou het ook niet verwonderen als er onder de sockets nog meer batterijschade zichtbaar wordt wanneer deze los gesoldeerd zijn.

bprosman

Golden Member

Socket met een scherpe kleine tang kapotknippen en pootje voor pootje uitsolderen dan houd je de PCB wel heel, zou daar zelfs liever aan beginnen dan een SMD versie.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Ik ben dus ook bang dat er onder je sockets meer ellende zit. Schoon maken heeft dan niet zoveel zin...

Een THT is prima te desolderen met een passend hulpstuk voor op de Weller. Alle pootjes in 1x verwarmen, ding eraf trekken, gaatjes leeg zuigen, nieuwe erop. 2-persoons klusje.
Als alternatief zou je een stukje koperdraad tussen de pootjes door kunnen leggen. *Alles* aan elkaar solderen (yep, batterij mag er weer even af) en dan met 2 soldeerbouten de boel al bewegend warm krijgen. De 2de persoon moet dan de socket eruit trekken. Daarna opruimen. Heeft wel als nadeel dat je de zooi veel heter maakt dan nodig... Het board moet er maar tegen kunnen.

Als het een redelijk stevig board is, dan kun je evt. ook knippen. Er vanuit gaande dat het nog 'echte' sockets zijn die redelijk bros zijn. Ik zou me dan denk ik beperken tot de hoeken. En dan per rijtje eruit met de eerder genoemde methode van een stukje koperdraad.

Als de sockets van een thermoplast zijn, dan zou je een soldeerboutstift op kunnen offeren. Ding zo uit de socket trekken dat je er een pincet op kunt zetten. En daarna opstoken vanaf de bovenkant met de bout en met een pincet eruit trekken. Er zal wel wat plastic smelten. Dat moet ook, want dat houdt de pootjes vast :).

Let er vooral op dat je er mechanisch niet aan trekt en de boel wel weer warm genoeg maakt. Anders trek je gegarandeerd via's uit het bord. En dan wordt het al heel snel erg naar.

Ohja... pas erg op met 'slijpen' met een dremeltje ofzo. Ik ga niet zeggen dat het niet kan, maar het is DE manier om statische electriciteit op te wekken direct op een board met componenten die waarschijnlijk nog niet zo goed voorzien zijn van ESD dioden als dat heden ten dage het geval is.

dank je wel Bprosman en EricP voor jullie zeer duidelijke uitleg en de zorgvuldigheid waarop ik op dien te letten bij deze operatie.

Eens even kijken wanneer ik tijd heb en de onderdeeltjes binnen zijn om hiermee bezig te gaan. Wanneer ik er mee begin en er de eerste resultaten zijn zal ik weer wat fototjes poste.
Of wanneer ik vastloop omdat ik jullie technische backup dien te raadplegen door mijn eigen onkunde, dan hoor ik graag jullie expertise en bevindingen.
Het is zonder meer fijn te noemen dat ik hier terecht kan met mijn vragen, hoe dan ook een reactie ontvang. Zolang ze bij gokkasten archief zomervakantie hebben voel ik mij toch gestekt in deze strijd ;)