Hallo allemaal,
Ik heb zojuist een Altec Lansing 9442A versterker ontvangen uit de VS.
Bekend was dat de protection led aan blijft maar de versterker wel werkt.
Gemeten; de bias en DC offset zijn in orde.
Speakerrelais schakelt in.
Op de transistor Q22 (voor inschakelen led) staat een spanning van 0,67Vdc. Weerstand R84 is in orde.
Wat zou er nog verdacht kunnen zijn in deze schakeling behalve het IC TA7317?
Ter info, de versterker is volledig opgebouwd en onder de print meten is een hele uitdaging omdat dan echt alles eruit moet, inclusief koelblokken en trafo.
Relais trekt aan dus knooppunt R82 R83 is OV
Q22 heeft 3 aansluitingen maar ik fantaseer er maar bij dat je 0,6V op de basis staat.
Q22 is een spanningsvolger dus als de led toch oplicht is de enige mogelijke fout een sluiting tussen C en E door een soldeerfout.
Anders is Q22 defect
Op de basis inderdaad, excuus.
Een vriend van me zei dat de transistor zou gaan geleiden bij die 0,6v, dus dat die goed is.
Ik kan uit de datasheet niet meteen halen bij welke spanning de transistor gaat geleiden, als dat uberhaubt zo te vertellen is, misschien zit ik er helemaal naast.
Op 13 november 2023 20:58:44 schreef maus0611:
Op de basis inderdaad, excuus.
Een vriend van me zei dat de transistor zou gaan geleiden bij die 0,6v, dus dat die goed is.
Ik kan uit de datasheet niet meteen halen bij welke spanning de transistor gaat geleiden, als dat uberhaubt zo te vertellen is, misschien zit ik er helemaal naast.
Bij 0,6 UBE volt geleid een (bjt)transistor helemaal. Bij 0 volt UBE geleid de (bjt)transistor helemaal niet. Zit de spanning ergens tussen in dan geleid de transistor ook maar gedeeltelijk. Die vriend heeft gelijk in die zin dat die 0,6 volt een waarde is die bij een goede transistor hoort. De UBE pn overgang is dan goed. De UBC pn overgang hoeft dan niet goed te zijn en zou het probleem kunnen veroorzaken. Als de transistor helemaal goed is zou misschien condensator C44 problemen kunnen maken.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (22%)]
Q22 is als spanningsvolger geschakeld.
Dat wil zeggen dat bij 0,6V op de basis er 0V op de emitter zou staan.
Maar dat is niet het geval want de led licht op.
Dus.....
Ik heb de basis van de transistor losgesoldeerd, de led bleef nu uit. De transistor lijkt dus in orde. Verder de weerstanden R84, R83, R82 en R81 losgesoldeerd en gemeten, in orde. Op de plaats van R83 zat een 82k versie ipv 100k zoals in het schema, vervangen voor een 100k hielp niet.
Er blijkt wel vanalles aan de versterker vervangen te zijn in het verleden. Niet zo netjes gesoldeerd...
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (30%)]
Pen 6 van dat ic is open collector. Als het ic stuk was of iets daaromheen blijft deze of laag ingeval b.v. sluiting in de open collector transistor. Het beveiligingsrealais trekt dan direct aan en blijft aan. De spanning op pen 6 is dan rond de nul volt. De led blijft dan uit.
Als de verbinding met de open collector transistor in het ic weg zou zijn, blijft deze ongeveer gelijk aan Vcc en trekt het relais niet aan, de spanning op de basis van Q22 is dan ongeveer 12 volt. Ik ben even uitgegaan van een Vcc van 40 volt omdat voor de open collector maximaal 50 volt wordt gegeven in de datasheet.
Metingen t.a.v. ground/massa/chassis, de Freq kan je negeren, is een simulator onhebbelijkheidje in dit geval.
Protectie Aan/actief - relais uit en contact open, LS ontkoppelt:
Protectie Uit/inactief - relais aan en contact gesloten, LS gekoppelt:
Ow ja
Datasheet TA7331P
Op 13 november 2023 22:38:48 schreef OXO:
Wacht... die 0,6V op de basis... is die gemeten tov de emitter of tov gnd?
Tegenover gnd, onder weerstand R84.
@ex-fietser, C44 vervangen voor een 2.2 die ik op voorraad heb, maakte niets uit. Kan best dat die 2.2 niet gaat werken. Heb helaas geen 0.47 in de kast liggen. Ik ga hem bestellen.
Op 13 november 2023 22:50:10 schreef harry64:
Pen 6 van dat ic is open collector. Als het ic stuk was of iets daaromheen blijft deze of laag ingeval b.v. sluiting in de open collector transistor. Het beveiligingsrealais trekt dan direct aan en blijft aan. De spanning op pen 6 is dan rond de nul volt. De led blijft dan uit.Als de verbinding met de open collector transistor in het ic weg zou zijn, blijft deze ongeveer gelijk aan Vcc en trekt het relais niet aan, de spanning op de basis van Q22 is dan ongeveer 12 volt. Ik ben even uitgegaan van een Vcc van 40 volt omdat voor de open collector maximaal 50 volt wordt gegeven in de datasheet.
Metingen t.a.v. ground/massa/chassis, de Freq kan je negeren, is een simulator onhebbelijkheidje in dit geval.
Protectie Aan/actief - relais uit en contact open, LS ontkoppelt:
[bijlage]Protectie Uit/inactief - relais aan en contact gesloten, LS gekoppelt:
[bijlage]
Mooi tekenwerk, dank! Het gekke is dat hier de led iets anders doet dan het relais.
Nu breekt mijn klomp... best het circuitje van die led controleren of dat (nog) wel klopt met wat op het schema staat
... en spanning meten op uitgang ic....
[Bericht gewijzigd door OXO op (15%)]
Er is al eerder gerommeld in die amp. Effe checken of het de juiste transistor is. Kan zijn dat er een type in zit waarvan de E B C volgorde van de pootjes anders is. Dan is de transistor verkeerd aangesloten. Of het is een PNP in plaats van NPN die er in gefrommeld is, kan ook nog. 
Op 13 november 2023 23:14:29 schreef harry64:
Hij (relais) komt wel op met vertraging bij inschakelen?
Ja, na de gebruikelijke tijd van zo'n 5 seconden.
Op 13 november 2023 23:17:42 schreef OXO:
Nu breekt mijn klomp... best het circuitje van die led controleren of dat (nog) wel klopt met wat op het schema staat
... en spanning meten op uitgang ic....
Nul, voor zover ik goed meet. Begrijp ik goed dat dit ic pin 7 juist als ingang gebruikt naar massa? En zo de spanning bij de transistor wegneemt en de led dooft?
Op 13 november 2023 23:20:30 schreef harry64:
Er is al eerder gerommeld in die amp. Effe checken of het de juiste transistor is. Kan zijn dat er een type in zit waarvan de E B C volgorde van de pootjes anders is. Dan is de transistor verkeerd aangesloten. Of het is een PNP in plaats van NPN die er in gefrommeld is, kan ook nog.
Juiste tor aanwezig en zit goedom.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
twijfelachtige solderingen op die print ook. als er torren inzitten met ali express afkomst kan het zomaar zijn dat er iets heel anders onder die stempel zit. zitten er nog originele torren uit 1992 in dat toestel? dan probeer eerst of je daar 1 werkend kanaal mee kunt krijgen.
nog zoiets, aan de clixson zit een erg dun snoertje waar een faston voor 6mm2 aanzit, kan ook slechte verbinding maken.
[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]
nee, pen 7 lijkt me de ingang van de inschakelvertraging.
De uitgang pen 6 wordt quasi OV...hierdoor schakelt het relais in en wordt de spanning voor het ledcircuit ook 0V
[Bericht gewijzigd door OXO op (31%)]
Op 13 november 2023 23:48:06 schreef testman:
twijfelachtige solderingen op die print ook. als er torren inzitten met ali express afkomst kan het zomaar zijn dat er iets heel anders onder die stempel zit. zitten er nog originele torren uit 1992 in dat toestel? dan probeer eerst of je daar 1 werkend kanaal mee kunt krijgen.nog zoiets, aan de clixson zit een erg dun snoertje waar een faston voor 6mm2 aanzit, kan ook slechte verbinding maken.
De verkoper heeft de versterker getest op 2 kanalen (is bekend met audio), de bias en DC offset reageren netjes, ik denk wel dat ie het doet.
Clixonkabels uitgemeten, in orde.
Ik ga een bestelling doen van oa. het IC, en mede de paar condensatortjes die nog niet vervangen zijn. Ik kan nu niet veel verder gok ik zonder de juiste vervangende condensatoren.
Op 13 november 2023 23:41:43 schreef maus0611:
[...]Ja, na de gebruikelijke tijd van zo'n 5 seconden.
Dan is het ic en de onderdelen daaromheen goed.
Juiste tor aanwezig en zit goedom.
De tor heeft geen last 'whiskers' op de pootjes?
Anders kan je alsnog iets met een bc547 o.i.d. proberen. Ik heb ook wel eens gehad dat een tor op de multimeter 'goed' was, maar dat toch niet was.
Met die bc547 o.i.d. wel effe goed checken of EBC klopt.
Meet even of de spanningen op de basis die ik in de sim geef een beetje kloppen met uitgesoldeerde tor. Met relais aan moet die max rond de 1 volt of lager zijn. Er kan weinig mis met die led schakeling.
En even meten of de 15 volt op de collector wel 15 volt is voor de zekerheid. Ik verwacht van wel anders had de amp nog wel andere problemen gehad. Maar beter zeker weten meten. 
Pinning is onderaanzicht. Check die volgorde ook maar met meter voor de zekerheid. In geval het i.d.d. een ali-neppert zou zijn.
Er moet mijn inziens echt wat mis zijn met het circuitje R83, 84, 85 CR17, Q22....
Klopt niet met schema door sporen onderbroken en/of kortgesloten...
Ik heb ook wel eens een transistor gehad die in de tester volledig inorde meet en in circuit volledig in de fout ging.
Verder volledig eens met de simulatie van Harry
Perfect, dan is de spanning op de basis normaal 0,4V
Q22 is emittervolger dus emitterspanning 0,6V lager
Led moet uit zijn
Q22 waarschijnlijk spooktransitor... vervangen door equivalent
Op 14 november 2023 00:13:31 schreef maus0611:
Ik heb de tor los gehad aan de basis kant, de led dooft dan. Wat zijn whiskers?
Whiskers zijn heel dunne tin/lood draadjes die na verloop van tijd kunnen ontstaan. Was/is een dingetje met oude germanium torren vaak. Maar kan ook op silicium torren of gewoon solderingen voorkomen.