Goedendag,

Ik heb een renault twingo automaat uit 2005
Een paar dagen geleden is de schakelpook waarmee je de auto in zijn automaat kan zetten kapot gegaan. De eerste fix heb ik zelf kunnen doen 1 van de puls schakelaars was losgekomen en had de printplaat kapot getrokken dit heb ik kunnen verhelpen door simpel een draadje tussen de twee schakelaars te zetten. De pook zelf is ook afgebroken en daar kan ik geen nieuwe voor vinden voor een 2005 model (fase II)

Nu is deze printplaat als volgt opgesteld,

Er komen 5 draden binnen waarvan 1 een vaste voeding
En 4 andere om signaal te sturen
De print plaat beschikt over 4 knopjes
En met verschillende combinaties van die knoppen kan je schakelen naar de versnelling die je wilt

Bijvoorbeeld: knop a + knop d = automaat & knop c + knop a = reverse

Aangezien ik best wel enorm een rookie ben op dit gebied dacht ik gooi de volgende vraag is op een forum:

Is het mogelijk een grotere pulsschakelaar in te bouwen in de auto die deze combinatie voor mij uit voert

Bijvoorbeeld ik druk Knop 1 in en hij voert het comando van knop a + knop d in en schakelt dus door te drukken op 1 knop die groter en minder fragiel is naar zijn automaat, reverse, neutraal, etc

Het idee is er al alleen de uitwerking heeft wat aandacht nodig. Iemand een idee of dit mogelijk is.

Ik zou namelijk graag 5 knoppen in willen bouwen: A/M, +, -, N, R

Alvast bedankt voor het mee denken

Dit is gewoon mogelijk met pulsschakelaars.

Volvo doet dit ook met zijn trucks de meeste hebben een gearselector naast de stoel maar er zijn ook trucks die hebben deze functies met drukknoppen in het dash zitten.

De rest van de elektronische besturing (Ishift) is gewoon hetzelfde.

Laat dit nou ook gewoon ook zo bij jouw auto zo werken.

[Bericht gewijzigd door daandc op (12%)]

Wij hebben ook zo'n Twingo. En de pook kapot gehad. Duurde 6 weken to de garage een andere had.

Hen je foto's van wat je gedaan hebt? Interessant!

Op 19 december 2023 19:57:37 schreef daandc:
Dit is gewoon mogelijk met pulsschakelaars.

Volvo doet dit ook met zijn trucks de meeste hebben een gearselector naast de stoel maar er zijn ook trucks die hebben deze functies met drukknoppen in het dash zitten.

De rest van de elektronische besturing (Ishift) is gewoon hetzelfde.

Laat dit nou ook gewoon ook zo bij jouw auto zo werken.

De enige vraag is hoe zou dit kunnen? Aangezien de combinaties door elkaar heen lopen en hoe kan van 2 knoppen 1 knop maken aangezien er door 1 puls schakelaar op de plaat 4 verbindingen heeft 2 in 2 uit

Op 19 december 2023 20:05:59 schreef Hoeben:
Wij hebben ook zo'n Twingo. En de pook kapot gehad. Duurde 6 weken to de garage een andere had.

Hen je foto's van wat je gedaan hebt? Interessant!

Ik heb ook een garage aan de telefoon gehad de enige die dit kon bestellen zat in apeldoorn

4 maanden lever tijd

En 250 euro

Ik heb de pook uit elkaar gehaald en een van de puls schakelaars opnieuw vast gesoldeerd. Was een enorm gepriegel maar ik kan nu wel schakelen al is het op de beun manier ik zal morgen een foto bij voegen

Op onderdelenlijn.nl hebben ze gebruikte, daar zit mogelijk iets voor je tussen. Ook niet goedkoop, maar wel sneller als vier maanden.

Op 19 december 2023 22:00:29 schreef Kilian:
Op onderdelenlijn.nl hebben ze gebruikte, daar zit mogelijk iets voor je tussen. Ook niet goedkoop, maar wel sneller als vier maanden.

Onderdelen lijn kan ik ze zelf niet vinden voor de fase II heb je toevallig een linkje?

Dioden gebruiken?
Als een soort van omgekeerde matrix.
Van knop A gaat het met een diode naar x en met een diode naar y

Op 19 december 2023 22:02:51 schreef Dyanthorookie:
[...]

Onderdelen lijn kan ik ze zelf niet vinden voor de fase II heb je toevallig een linkje?

Deze vond ik https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/merk/r…

Een paar zijn van rond het jaar 2000. Geen idee welke fase dat is. Maar ik zou zeker naar sloperijen kijken voor een auto uit 2005.

Op 19 december 2023 22:11:43 schreef Tomske:
kijk deze twee filmpjes van robert even
https://www.youtube.com/watch?v=M7fD5MdMZ5c
https://www.youtube.com/watch?v=I8w0l3IE-kE

Al gekeken op die manier heb ik de printplaat gefixen ik kan op dit moment ook schakelen alleen de pook is afgebroken dus schakel ik met de printplaat en niet met de pook

Op 19 december 2023 22:21:45 schreef Kilian:
[...]

Deze vond ik https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/merk/r…

Een paar zijn van rond het jaar 2000. Geen idee welke fase dat is. Maar ik zou zeker naar sloperijen kijken voor een auto uit 2005.

Ik ben daar ook al mee bezig

Volgens wikipedia was fase 2 er pas vanaf 2007 overigens.

Op 19 december 2023 22:09:33 schreef Toeternietoe:
Dioden gebruiken?
Als een soort van omgekeerde matrix.
Van knop A gaat het met een diode naar x en met een diode naar y

Zou je mij is een mailtje kunnen sturen
Ik denk dat jij mij wel verder kan helpen
Ik ben namelijk een extreme rookie op dat gebied

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]

Dat is niet hoe een forum werkt...

Op 19 december 2023 22:26:56 schreef Kilian:
Volgens wikipedia was fase 2 er pas vanaf 2007 overigens.

Dat is de Twingo II fase 1. De eerste Twingo was denk ik fase 3 vanaf 2004 maar ik weet niet of Renault dat heel consequent nummerde.

Misschien dat er aan de hand van een foto vast te stellen is hoe de contacten geschakeld kunnen worden.

Op 20 december 2023 00:20:57 schreef maartenbakker:
Dat is niet hoe een forum werkt...

[...]
Dat is de Twingo II fase 1. De eerste Twingo was denk ik fase 3 vanaf 2004 maar ik weet niet of Renault dat heel consequent nummerde.

Misschien dat er aan de hand van een foto vast te stellen is hoe de contacten geschakeld kunnen worden.

Ik zal als ik thuis ben van werk is een foto maken van de plaat

Deze is iets nieuwer, maar is dit de juiste pook??

@Dyantorookie,

Zie je het niet te simpel ?
Meeste aoutomaten hebben P, N, D, R, 1,2,3 standen.
Waarvan 1,2,3 vaak zijn vast te zetten.

Op 20 december 2023 06:48:27 schreef HD13:
@Dyantorookie,

Zie je het niet te simpel ?
Meeste aoutomaten hebben P, N, D, R, 1,2,3 standen.
Waarvan 1,2,3 vaak zijn vast te zetten.

Zou kunnen, maar waar een wil is is misschien ook een weg

In dit geval beschikt de automaat over de volgende standen

Automatic/manual
Reverse
Natural
+
-

In de manual stand kan ik door de + en de - te gebruiken opschakelen en terugschakelen

Dit type quickshift van renault zit ook in de clio quickshift

Allemaal dezelfde mogelijkheden alleen andere uitstraling

Ik zit er over na te denken om idd een fase 1 quickshift van de twingo te kopen en simpel weg de onderdelen over te zetten

Op 20 december 2023 06:46:50 schreef High met Henk:
Deze is iets nieuwer, maar is dit de juiste pook??

Zelfde systeem alleen deze pook past niet anders had ik hem gekocht voor onderdelen thanks voor de tip in iedergeval

IK denk aan zoiets.
Wel aanpassen aan jouw behoeften
Diode kan van alles zijn 1N4004 IN 4007 .....

Onze Twingo is nieuwer.

Quickshift is trouwens nogal overdreven. Die bak schakelt ontzettend traag. Als je optrekt rammelt hij door in de hoge toeren. Bij normaal optrekken gaat hij al snel boven 4000 toeren. En dan komt hij bovenin en raakt koppel kwijt. Daar hangt hij dan een 2 a 3 seconden te janken zonder optrekken, soms zelfs 5 a 10 secondes en dan schakelt hij een keer.

Die software is waardeloos.

En als je in wil halen en je geeft ietsje teveel gas schakelt hij terug maar neemt dan ook een 2 a 3 seconden voordat hij in de 6000 toeren optrekt. Levengevaarlijk, je denkt even snel op te trekken maar hij doet niks ondanks dat je gas geeft, dus zit je daar links naast de tractor die je inhaalt, tuf, tuf, tuf, tuf, hehe hij gaat.

Mijn mercedes vito is ook een automaat maar die doet het vele, vele malen beter.

Op 20 december 2023 15:39:17 schreef Hoeben:
Onze Twingo is nieuwer.

Quickshift is trouwens nogal overdreven. Die bak schakelt ontzettend traag. Als je optrekt rammelt hij door in de hoge toeren. Bij normaal optrekken gaat hij al snel boven 4000 toeren. En dan komt hij bovenin en raakt koppel kwijt. Daar hangt hij dan een 2 a 3 seconden te janken zonder optrekken, soms zelfs 5 a 10 secondes en dan schakelt hij een keer.

Die software is waardeloos.

En als je in wil halen en je geeft ietsje teveel gas schakelt hij terug maar neemt dan ook een 2 a 3 seconden voordat hij in de 6000 toeren optrekt. Levengevaarlijk, je denkt even snel op te trekken maar hij doet niks ondanks dat je gas geeft, dus zit je daar links naast de tractor die je inhaalt, tuf, tuf, tuf, tuf, hehe hij gaat.

Mijn mercedes vito is ook een automaat maar die doet het vele, vele malen beter.

Heb ik zelf geen last van, eens in de zoveel tijd wel dat hij even blijft hangen op de 2500 toeren en dan doorschakelt

Deze auto heeft geen automaat maar een gewone versnellingbak met een hydraulische / elektromotormotor besturing die de koppeling en de versnellingen schakelt, een halfautomaat dus.
Ze staan er om bekend dat ze heel traag schakelen.

Klopt, hij schakelt echt.

Die pookjes staan erom bekend dat ze nogal eens kapot gaan, ik heb interesse in die foto's of meer info.

Ik geef hem meestal bij een 2800 toeren een zetje, "Schakelen B@tch" om dat gejank te voorkomen. Die motor laten ze veel te hoge toeren draaien. Ik zal eens kijken of ik er een filmpje van kan maken.