Hallo Martin,
dankjewel voor het antwoorden!
M4 inplaats M3: Het gaat precies!
Ik heb met Tapjes M4 in een keer (met 2 tapjes)doorgetapt, dus door de FET en het koelprofiel.
Waar je dan wel op moet letten dat de fet in de goeie stand zit, en dat is bij mij zo.
Daarbij heb je toch altijd wat speling als je tot de laatste tap door gaat!
( In het koelblok zelf heb ik maar tot de tweede tap gedaan! )
.
Nog wat anders?
Zou het nog nut hebben om die nanoVNA even op het filter te zetten/solderen?
Moet ik wel weer even kijken hoe het ookweer ging met dat ding! 
VrGr Rob.
paulp
I thought, I thought of everything
Hoi Rob, heb je ook draad getapt in de fet? Zo ja geen goed plan mits je verschraalde M4 boutjes gebruikt.
Paul
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Hoi Rob, naar mijn mening kun je de draad die je in de Fet hebt getapt met een 4mm boortje opruimen en alleen draad tappen in het koelprofiel, maar goed zo zou ik het doen.
Je kunt die Nano VNA er op aan sluiten, maar hou er rekening mee dat de ingang geen 50 maar 6 ohm is ongeveer en de uitgang is dan wel 50 ohm.
Echt zinvol lijkt mij deze meting niet, je kunt het beter testen met de Mosfet op zijn plek en dan gewoon met een SWR FWD Power meter op de uitgang.
Ik zie dat je printplaat bijna af is, alleen het kristal nog erin alle transistoren en de PLL chip. Maak je je geen zorgen over die MMIC's?
Hoe die te plaatsen, ze zijn zo klein dat je ze bijna niet kunt oppakken, laat staan solderen.
Hallo Paulp en Martin,
Nogmaals bedankt voor antwoord!
Tis jammer moet nu tussendoor allerlei dingen doen anders zou ik het printje af hebben gemaakt,
moet opletten en het niet afraffelen dus moet ikzelf ook ff geduld hebben!
.
Paulp ik vat jou uitleg niet helemaal goed.
Maar ik denk dat het wel goed zit, beter dan met die knutstof ringetjes naar M3.
.
Martin dus niet meten begrepen, en ja die SMD dingetjes zijn niet helemaal mijn ding maar goed…
zal het later toch moeten doen we kijken wel!
Wat ik trouwens wel moet zeggen is dat die/deze print niet mijn ding is! Owee als je iets verkeerd gaat!
Ik begrijp maar niet waarvoor we dat niet afschaffen, gewoon de onderdelen van eiland naar eiland solderen klaar! Niks geen gaatjes, dus gewonde onderdelen als SMD. ( zo makkelijk als je moet vervangen! )
VrGr Rob
(ben een beetje moe, hoop dat de tekst goed is!)
paulp
Hé Rob op jou manier zit het niet goed dus moet je zoals Martin zei de fet uitboren met 4 mm liefst nog iets groter 4.2 mm ofzo.
Paul
Hallo paulp ik denk dat je het verkeerd inschat, dus laat het zo.
.
Even update ik doe het eventjes rustig aan nu eerlijk gezegd ook omdat ik even een moment afwacht/zoek –
wanneer ik er goed gefocust op kan zijn!
ik heb mijn momenten, ik kan soms minder geconcentreerd zijn / of slaperig / duffig…

En dan heb ik het over het SMD gepruts wat ik nog moet doen, de MSA0886 en de SGA6489Z
Ik moet daar even voor gaan zitten dus zeg maar.
VrGr Rob
eventjes voor paulp hier onder nog, jij natuuurlijk ook al het goede paulp! 
.
En wat betreft als ie boem zegt, heb er nog 2 rezerve! 
Maar nogmaals,
hij(die FET) zit direct tegen dat grote koelprofiel dus ik geloof dat het daar niet aan mag leggen hoor.
( die andere zit ook zo, die geeft meer, PWR 10Watt )
paulp
Nee hoor Rob schat het heel goed in. Maar het is jouw fet die mogelijk stuk gaat. Fijne kerstdagen trouwens.
Paul
Even een vraagje? ( Het stukje onzekerheid komt weer boven )
Klop het dat de pootjes van de oscillator FET niet overeen komen?
De J310 is vervangen voor een J109 en ik ontdek ( eigenlijk per ongeluk!
)
dat de midelste poot niet overeen komt en dus ook een van de zijpooten niet.
De Drain en de Sorce zijn hier ( als ik het goed heb!? ) verwisselt.
.
nu heb ik omdat ze in plaats een J310 een J109 hebben gegeven de oscillator spoel –
daarvoor ook moeten aanpassen met de J310 was het 4wdg – Diam. 6,5MM
En met een J109 word het 4wdg – Diam. 5MM
ik zat nog te twijfelen, ik denk dat ik nog een J310 heb liggen maar goed zullen zo maar eventjes kijken.
.
het SMD spul nu eindelijk gesoldeerd, Het zal nooit mijn hobby worden dat SMD!
Net zoals gewone onderdeeltjes op print door die gaatjes, soldeer die nu net als SMD –
dat is nog veel makkelijker ook. ( heb klagertjes gegeten vandaag!
)
VrGr Rob
J310 / J109
Niemand heeft gereageerd, geeft niet niks moet, maar toch was ik naar schijnt in de war!
Ik was echt in de veronderstelling dat de pootjes verschillend waren?
Natuurlijk ik word een oude . . . ik was echt even van het padje af en heb https://dutchrfshop.nl/nl/ Gemaild -
en ik kreeg snel en netjes een E-mail terug van de Dutch RF Shop met antwoord: hij kan er gewoon in zelfde pinout enz…
Ik ga de FET er later in zetten maar moet wel zeggen, jammer dat niemand mij even uit de droom haalt?
Maar goed… we kunnen ook niet alles hebben he 
VrGr Rob
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rob007,
Je vraag..... nee die zijn niet verschillend welke gebruik je of beide ?
De gate en source zijn op het data blad van ON (Motorola) in een andere volgorde genummerd.....
Groet,
Henk.
.
Hallo Henk,
ik weet niet wat mij gemankeerd heeft maar wist het echt ff niet meer,
ik kijken op het internet en... maar hoe ik het gedaan heb…? 
Ik moet strakjes ook nog eens even kijken naar dat Chinese ding waar je onderdeeltjes in kunt -
klemmen en kunt kijken… Het staat me bij dat ook die zij dat het verkeerd om was 
( er zat toen ook geen drank in? ) Des al niet te min bedankt Henk!
VrGr Rob
[Bericht gewijzigd door rob007 op (47%)]
Off toppic:
( ik heb trouwens net bij de action net ook nog een microfoon gekocht )
zo’n tafelmodel gloof 13€ denk zal us kijken wat het doet en of het wat zou kunnen zijn voor…
het leuke is de voeding is USB en ook gelijk natuurlijk het geluid via die USB –
en ik had al ook zitten klooien met allerlei microfoontjes maar… tis het dan NET weer niet!
Minpuntje huis van plastic maar het geluid is prima en in een erg geval open maken en –
aluminium folie er in om het af te schermen ( ALS dat nodig mocht zijn! )
mooi is dat je voed hem via USB maar je kunt het geluid ook aftappen om vervolgens direct –
in de koptelefoon te proppen. ( maar kan deze uitgang natuurlijk ook voor andere dingetjes gebruiken!!!
)
De voeding via zo'n accu ding( naam kwijt! )
https://www.action.com/nl-nl/p/3007855/nor-tec-microfoon/
Wil ik nu alleen ook nog ff kijken voor als je zo’n plug via voeding 5V kunt voeden!
Het is een apart plugje, USB type B of type b 2.0
Anoniem
Beste Rob,
Je kan er zelfs een bf245c in laten zakken alleen moet hij 180 graden gedraaid op de print worden gemonteerd.
Wat betreft het low-pass filter van de bewuste zender kan je simpelweg inkoppelen NA de 1N condensator (dus C los aan de kant van het filter) en uiteraard de uitgang van het filter weer naar je VNA.
Ik kan je alvast verklappen dat je niet teveel van het filter kan verwachten er zijn 'typische' waardes gebruikt voor toepassing op band 2 (3 meter) en de spoelen staan VEEL te dicht op elkaar zonder enige afscherming hierdoor waaien je harmonische zo over.
Dacht dat die bouwkitjes slechts 65 euro kosten inclusief blikje en daar kan je het zelf niet meer voor samenstellen eigenlijk is het geen geld voor wat je ervoor krijgt(op LPF na).
Hallo MGFM,
Leuk dat je even reageert, merk gelijk dat je er meer van weet!
Want inderdaad dat filter kan denk ik ook op allerlei gebied verbeterd worden.
(
ships heb dat Ctje 1nF er net in zitten solderen! Kan kijken of ik hem er nog uit krijg )
Die FET ik heb hem nog even los gelaten, maar het zijn de laatste onderdeeltjes nog –
die FET en kristal en dan geloof ik dat het gedaan is met de pret.
Dan denk ik dat ik hem zou moeten kunnen testen…
VrGr Rob
Dat filter is niks mis mee,zender werkt gewoon schoon.
Als het troep zou zijn zou Mauri van de webwinkel het niet verkopen.
Bouw dat ding eerst maar in elkaar zonder overal aan te twijfelen.
Hallo saturnus,
Ja ja ja we gaan het wel zien, nogmaals ik maak me er niet te druk om.
Ik heb even de tijd nog niet maar als het zo ver is zet ik hem aan zonder aan het filter iets gedaan te hebben.
Maar een goeie kans dat ik die 1nF later toch los ga halen om eens te meten aan dat filter,
het zal best goed zijn maar ook dat zien we dan wel.
( Eerst ff kijken of ie ut doet )
VrGr Rob
Hmmmm kan gloof ik geen foto meer plaatsen?
Nee nou dan zo maar ffetjus hij doet Lokken op 85MHz dus das mooi!
Kga nog niet juichen want moet de FET er nog in proppen en dan kijken we wel verder.
( alles op zun gemak! )
VrGr Rob
HOOWWWWwwww de zender doet het nu helemaal!
Zonder geklooi zit ie op 4,75Watt goed geluid ook.
Anoniem
Netjes gebouwd (alle weerstanden met eerste ring precies dezelfde kant uit)
Fijn dat hij meteen werkt.
Saturnus heb jij een RF network analyzer tot je beschikking en dan heb ik het niet over een nanovna?
Het is jammer dat ik niet meer een dergelijk zendertje heb liggen anders had ik hier een screenshot geplaatst.
Meet het eerst na, dan praten we verder.
Monteer de fet zo kort mogelijk(dus geen lange pootjes)op het koelblokje of onderliggende alu plaat (werkt ook prima) soldeer ook een soldeerlipje op de printplaat en zet deze vast onder de montage schroef van de fet ook weer zo kort mogelijk.
Om kraak geluiden te voorkomen gebruikte ik 4 soldeer lipjes die soldeerde ik op 4 hoeken aan het blikje, zonder bodemdeksel en zorg ervoor dat het blikje ongeveer 1.5mm boven de bodemplaat zweeft (en de fet ligt uiteraard wel op de bodemplaat).
Om microfonie te voorkomen doe ik altijd een beetje lijm op de osil. spoel ook heb ik wel eens nagellak gebruikt.
Mocht je het niet helemaal begrijpen dan kan ik een foto van een ander zendertje plaatsen zodat je ziet wat de bedoeling is.
Veel succes bij het inbouwen.
Hallo MGFM,
Heel eerlijk, ik heb ook geen netwerk analyzer tot mijn beschikking.
MAAR ik ga ook niet in discussie of dat filter of het hele zendertje schoon is!
Ik denk er het mijne van meestal dat doe ik altijd omdat er hier mensen zijn die het altijd beter weten,
EN ja, die zijn er hier die het echt beter weten maar die houden over het algemeen niet van piraatjes.
Wat betreft Saturnus, ik geloof ook in deze dat hij helaas GEEN gelijk heeft!
Een filter waar de spoeltjes ZO dicht op elkaar staan kan volgens mij ook niet goed zijn ( DENK IK! )
.
om dit MISSCHIEN te onderbouwen verwijs ik naar de dipmeter,
ik meet veelal spoeltjes met die dipper en ook al staat een spoel dan haaks op de andere kun je toch meten.
( LET OP, dit is MIJN gedachte er over, of het klopt…? )
En ik heb het dan over de oscillator spoel of een buffer of trapje zo je wilt dus dan is er nog niet eens -
het vermogen van een(1) Watt en nu hebben we het over 5Watt dus jah…
.
Maar wie het echt kan vertellen en er echt het mijne van weten…
waar ik van denk dat het wel goed zou moeten zijn is een filter met schotjes,
MAAR, je ziet vaak ook zonder schotjes en haaks op elkaar! Eerlijk is eerlijk.
.
En dan gaan we verder, wie ben ik nu om te gaan vertellen wat wat wel en niet goed is,
Ik heb ook zendertjes ZONDER filter aan gehad!
Maar nu word het wat anders,
wil wel proberen het zo schoon mogelijk te doen omdat er waarschijnlijk een trap achter komt.
Ik heb ook los van dit filter wat er in zit ook een extra filter er bij gekocht,
Tot 600Watt maar nee er zal bij mij geen 600watt gebruikt gaan worden!
( Ik sch . . t vooraf al in mijn broek bij de gedachte dus wees maar niet bang! )
VrGr Rob
( vermogen maken is trouwens een makkie, tis meer een kwestie van hoeveel geld gooi je er tegen aan! )
Zelfde filter zit ook in m'n PKRD15 en die doet het prima. Bij FET eindtrappen is meestal de derde harmonische het hoogst/hardst. Maar zelfs die zie ik nauwelijks terug.
.
Hallo Harry,
Weet je ik kan het nu niet 1 2 3 controleren,
MAAR ik zal blij zijn als Saturnus en jij WEL gelijk hebben!
.
( ik ben bezig om een van de vrienden daarvoor te vragen om het te meten )
.
Nogmaals ik ben zeker niet alwetend en dat zeg ik eerlijk!
( ik DENK, dat schotjes er tussen beter zou zijn. IK DENK ) MAAR wie ben ik... 
.
VrGr Rob
Zo te zien 'voorziet' de print in het aanbrengen van schotjes. (Maar die had je dan beter als eerste kunnen plaatsen.)
.
Hallo Tin.soldier,
ja ook gezien, maar kan ik altijd nog wel doen, lukt wel!
Maar zoals velen al zijden bouw dat kreng nou eerst eens. 
dus dat gedaan en ff stiekem aan gezet en moet eerlijk zeggen,
met deze zender het beste rapport gehad tot nu toe! Eerlijk is eerlijk. 
.
MAAR dat zegt nog niets over het filter natuurlijk!
LOL
Nee maar nogmaals ik ben nog zoekende naar iemand die… ( komt nog wel! )
.
Wel nog even over die opmerking van wvogel57
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2468967#2468967
kijken jullie eens mee mensen? En ik weet wel niet aan prutsen en bla bla bla
maar zeggen jullie er eens wat over? ( C7 een 10 uF elco )
VrGr Rob
Anoniem
De Q daalt een stuk als je schotjes om een te klein opgezet filter zet (schotjes te dicht bij de spoelen en de spoelen te dicht op de print) denk dat je het "probleem" alleen maar erger maakt.
Omdat het volgens een aantal mensen hier het een goed filter betreft zou ik het lekker laten zitten en alleen een beetje aan de spoelen buigen op max. doorlaat (meeste output).
Heb al meerdere van deze zenders gebouwd,de 6 w maar ook de 15 w versie.
Eigenlijk nooit problemen gehad met harmonischen.
Ik heb een Hameg spectrum analyser die tot 1 ghz kan meten.
Ik heb de extra schotjes ook nooit gemonteerd,wel de print rondom aan het blikje solderen.
Microfonie kan je ook tegengaan door in de spoel een sponsje te steken.