Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hoe doe je dat als je dichtbij de tank bent? Met een peilglas of met een meter die de vlotter volgt?
Zet er een webcam op en bekijk die via je PC of smartphone.
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Hier heeft de gasleverancier een cameraatje op het leesglas geplakt en die stuurt de info via een sim naar naar de centrale, ik hoef er nooit naar om te kijken.
Bij een watervat ( expansievat) zit er een voetje met drukopnemer onder een van de poten, misschien kan dat hier ook?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik zou inderdaad het hele ding wegen, voor de meeste andere oplossingen zou je iets in te tank moeten maken, en dat kan natuurlijk niet tenzij deze helemaal leeg is.
Misschien kun je iets met ultrasoon doen, waarbij je vanaf de onderkant de reflectie van het oppervlak van het vloeibare deel meet, maar dat lijkt me moeilijk om goed werkend te krijgen.
Dit zal een grote tank zijn maar aan de titel dacht ik aan mijn 'briljante' idee om de kofferweger te gebruiken iedere keer als we in Australië een 'volle' gastank meekregen. Je werd bijna standaard genaaid, de ergste was twee flessen waarvan er één helemaal leeg en de ander half leeg was. Ja, ze waren echt gevuld hoor... Gezegd dat ze dan maar beter het pand konden verlaten met alle deuren open.
[offto[ic]Sowieso varieert onze ervaring met verschillende (flink dure) camperbedrijven in Aus en NZ van matig tot ronduit slecht. (4x vakantie onderbreken om een defecte koelkast fan te vinden die de accu steeds leegtrok.)[/offtopic]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er zal nu toch al wel een voorziening inzitten om de inhoud (locaal) te zien?
(kan me niet voorstellen dat het gewoon 'als 'ie leeg is merk je het vanzelf' is...)
Ik ga er ook vanuit dat er nu al een voorziening in zit. Als we weten wat dat is, kunnen we daarop voortborduren.
Gaat het hier om een grote stationaire tank van honderden liters, of gaat het om wisselbare gasflessen?
Dat maakt nogal een verschil of je 'effe' kan wegen, of dat er een andere oplossing nodig is.
Een optie voor een stationaire tank is een slimme gasmeter nemen en het verbruik bijhouden
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik meen tussen de regels te begrijpen dat het om een "vaste" tank gaat van 500 liter of meer.
Wie met losse flessen werkt van pakweg dikke tien kilo, die heeft er twee en laat er inderdaad rustig eentje leeg lopen, schakelt over op de andere, en ruilt de lege voor een volle. Zo doe ik het hier en zo doen het god en klein pierken in Portugal. "als 'ie leeg is merk je het vanzelf" dus, inderdaad.
Meten van het verbruik en daarmee permanent de resterende voorraad herberekenen is inderdaad een mogelijkheid, alleen zie ik niet zo direct debietmeters voor propaan te koop, al zullen ze allicht wel aangeboden worden hier of daar. Probleem is dat men af en toe de echte inhoud moet bijwerken, anders gaan de meetfouten van de debietmeting zich opstapelen tot het resultaat compleet onbetrouwbaar wordt.
Het gaat om een 1000L tank. Ik vergat dit te melden.
De foto van het peilglas is ook niet doorgekomen. Nu wel.
Misschien is de oplossing met camera van KlaasZ. Er bestaan camera's met zonnepaneel en accu.
Ik wacht nog even waf at er geschreven wordt.
Wat ik zeker niet doe is de tank open schroeven of iets aan de leidingen doen.
In het openingsbericht zie ik nu ineens een foto van een wijzerinstrument.
Zet er een webcam op.
<edit>: had je zelf inmiddels ook gemeld.
[Bericht gewijzigd door KlaasZ op (19%)]
Op 2 januari 2024 13:21:36 schreef Paulinha_B:
Probleem is dat men af en toe de echte inhoud moet bijwerken, anders gaan de meetfouten van de debietmeting zich opstapelen tot het resultaat compleet onbetrouwbaar wordt.
Dat komt volgens mij wel goed bij het vullen. Nooit deels vullen, altijd tot zijn maximaal toegelaten inhoud vullen. Niveauindicator resetten en op 100% zetten.
Om zeker te weten hoeveel je kan verbruiken met die meter zul je 'm eens helemaal leeg moeten gebruiken als ijking.
Edit: ah, er zit een indicator op. Camera er op zetten is dan verreweg het best, gewoon eens per uur een frame versturen. Geen continue videostream.
Alternatief hiervoor is om een halve cirkel achterop die wijzer te plakken, en die lichtsluisjes te laten onderbreken voor vol - 75% - 50% - 25% - onder 25%. De hoeveelheid data kan dan nog kleiner gehouden worden, en wellicht is dat makkelijker voor je.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (27%)]
Arco
Special Member
Cameraatje op de meter of een loadcell onder de tank lijken mij de enige mogelijkheden zonder in de installatie zels te gaan sleutelen...
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ja, inderdaad. Waarbij ik de loadcell betrouwbaarder acht, de camera gaat beslaan en/of aanvriezen... Het werd niet hardop gezegd maar alweer tussen de regels lezend meen ik te begrijpen dat de tank in kwestie ergens in de Belgische Ardennen staat, daar durft het al eens erg guur weer zijn. En het is precies in tijden van winter en ontij dat men vooral niet zonder wil komen te zitten/vallen.
LPG meters haal je dat glaasje eruit, en steek je een digitale versie in. die 2 kruisvijsjes kan je losmaken, en het meter kan er zo uit. kan je vervangen door onderstaande:
dat glaasje wordt aangestuurd door een magneet aan de binnenkant van die vlotter voet
ik paste de mijne aan zodat die met benzinemeters kon werken in mijn auto, ipv 4 zulke ledjes

dat kan je dan digitaal uitlezen en op één of andere manier doorsturen
Op 2 januari 2024 13:12:56 schreef Ledlover:
Gaat het hier om een grote stationaire tank van honderden liters, of gaat het om wisselbare gasflessen?Dat maakt nogal een verschil of je 'effe' kan wegen, of dat er een andere oplossing nodig is.
Een optie voor een stationaire tank is een slimme gasmeter nemen en het verbruik bijhouden
Ik lees ook dat het een grote stationaire tank betreft. Normaal gesproken zit daar gewoon een vlotter in. Vaak is zo'n vlotter uitgevoerd met een wijzertje in de vorm van een soort klokje. Gewoon op de tank afleesbaar. Het wijzertje kan er van af en vervangen worden door een potmetertje. Het elektrische signaal van dat potmetertje is dan verder te verwerken en te versturen. Zoals Fcapri dus al aangeeft in zijn posting hierboven. Hij was sneller dan ik.
Het is jammer dat de TS helemaal geen details geeft over de tank. Is er bijvoorbeeld elektriciteit beschikbaar bij de tank? Is het echt alleen propaan wat er in die tank zit. Of is het misschien een omgekeerde LPG tank gebruikt als vergasser? Iets wat erg fout is en vraagt om ongelukken trouwens.
Ik kan me eigenlijk niet echt voorstellen dat er tanks geleverd zijn zonder een of andere vorm van lokale niveau indicatie. Iets in een tank erbij bouwen gaat natuurlijk niet omdat bij elke verandering het veiligheid certificaat verloopt, en de tank dus verandert in een hoop schroot. Het op de tank maken van een niveau meting moet dus gedaan worden met de bestaande op de tank al aanwezige middelen.
Het enige dat ik bedenken kan dat de tank verder niet aanpast zijn het plaatsen van loadcellen onder de pootjes van de tank. En dan de tank gewoon wegen. Je weet het gewicht van gas dat je koopt. Dan weet je dus door metingen hoeveel het gewicht afneemt en kun je dus exact voorspellen wanneer de tank leeg is.
Ik zou er dan gewoon een cameraatje opzetten. Mooi doosje met ledjes voor de belichting erbij en dan elke 24u een foto maken.
Je kan misschien iets maken met een mobieltje en een powerpack erbij. In Android heb je de app 'Tasker' die dan elke 24 of 48u iets kan versturen en hopelijk verder niet te veel batterij verbruikt.
Echt zuinig met batterij (en zonnepaneeltje) kan je met zoiets doen:
https://www.tinytronics.nl/shop/en/development-boards/microcontroller-…
Een ESP32 kan met 10µA slapen. Je moet dan wel de wifi afstand kunnen overbruggen of een 3G module eraan knopen.
Als je (af en toe) zicht hebt op de tank vanuit auto of huis dan kan je ook een paar felle leds laten flitsen. Een langzame flits (elke 10 seconden) bij 15% en wat sneller als de tank nog leger raakt.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (13%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je de belichting goed constant kan krijgen (afschermen van AL het buitenlicht en zo, en dan een ledje er naast), dan zou je ook een locale Raspberry pi wat beeldverwerking kunnen laten doen en dan direct met heel weinig communicatie-kosten het percentage kunnen rapporteren. Als je je dan realiseert dat het versturen van een pakketje van 4 bytes net zo duur is als een pakketje van 500 bytes, dan laat je de pi ieder uur (of halve dag?) een pakketje versturen met afgelopen 24 uur per kwartier de stand, en afgelopen 400 dagen per dag de stand. Mwah! Dan kan je best een hoop pakketjes missen voordat je echt niet meer weet wat er aan de hand is.
Maar goed, als er gewoon (always on) "internet" op die plek is, hoef je helemaal niet moeilijk te doen.
Op 2 januari 2024 13:46:22 schreef fcapri:
LPG meters haal je dat glaasje eruit, en steek je een digitale versie in.
Ik vermoed zomaar dat deze ook met zo'n magnetische koppeling werkt, EN dat je het metertje zelf er inderdaad zo uit pakt. (met de kruiskopjes, NIET de inbussen)
Als daar niets voor op de markt is kun je ook nog zelf met een rijtje hall sensors proberen kijken hoe de magneet nu staat. Ik heb zoiets ooit gemaakt met een aantal analoge hall sensors en comparators. De sensor met de hoogste (of laagste, weet ik niet meer) spanning is de plek waar de magneet het dichtste bij is.
-edit-
En uiteraard bestaat dat ook al kant en klaar.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als het met een draiende magneet werkt kan je een AS5600 boven de as monteren. Die kan je per I2C uitvragen of een analoog signaal laten genereren wat je "zo je wilt" digitaliseert.
De magneet zal COMPLEET anders zijn dan wat de handleiding van de AS5600 voorstelt, maar dat voorstel zal "minimum waarde" zijn. Ik heb gemerkt dat ie behoorlijk wat "tolerantie" heeft t.o.v. de specs in het datasheet.
(Dit alles natuurlijk als je liever zelf wat klust dan de aangedragen standaard oplossingen zoals het (vast wel duur) opzet ding van Sine hierboven, of gewoon een webcam).
[Bericht gewijzigd door rew op (18%)]
Bedankt voor die uitgebreide info.
Wat meer info: de tank is 1000L, een vaste tank gevuld met enkel en alleen propaan. Ik knoei niet met zo'n dingen.
Er is permanent internet Wifi aanwezig. 4G is zeer zwak maar daar vond ik een oplossing voor voor mijn Wifi. Zie mijn oud topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163005
Op 2 januari 2024 14:00:17 schreef K7Jz:
Als je (af en toe) zicht hebt op de tank vanuit auto of huis dan kan je ook een paar felle leds laten flitsen. Een langzame flits (elke 10 seconden) bij 15% en wat sneller als de tank nog leger raakt.
Het is de bedoeling op afstand te kijken. Ter plaatse is geen probleem. De tank staat nu op 29%. Ik kan nu laten bijvullen maar dan reclameert de leverancier. Het moet beneden de 20% zijn. En het huis mag niet zonder verwarming komen te zitten, nu aan de vooravond van wat een koude winter kan worden.
Ow, iemand vroeg of er stroom in de buurt was: JA.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 2 januari 2024 21:10:48 schreef Evarist:
Bedankt voor die uitgebreide info.Wat meer info: de tank is 1000L, een vaste tank gevuld met enkel en alleen propaan. Ik knoei niet met zo'n dingen.
Er is permanent internet Wifi aanwezig. 4G is zeer zwak maar daar vond ik een oplossing voor voor mijn Wifi. Zie mijn oud topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163005[...]
Het is de bedoeling op afstand te kijken. Ter plaatse is geen probleem. De tank staat nu op 29%. Ik kan nu laten bijvullen maar dan reclameert de leverancier. Het moet beneden de 20% zijn. En het huis mag niet zonder verwarming komen te zitten, nu aan de vooravond van wat een koude winter kan worden.
Ow, iemand vroeg of er stroom in de buurt was: JA.
20% is 200 liter, of er nu 20% of 15% (150) inzit, dat stook je toch niet op in 2 avonden? als je eenmaal rond de 25% zit, toch een kwestie van dagelijks kijken, zeker als het kouder word, zoals komende week. je weet hoe lang duurt voor de tankwagen komt, als dat volgende werkdag al is, geen punt toch?