Hoi. Ik heb vandaag een klein mini crt teeveetje gekregen. Met mijn kleine tv zendertje ( 100 meter bereik) kan ik oude tv's nog laten spelen. Deze echter heeft een vreemd probleem. Hij geeft een mooi zwart wit beeld maar geen geluid terwijl hij wel over heel de band (uhf) ruis geeft. Wat kan het euvel zijn? Groet Adrie
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE
Golden Member
Op 6 januari 2024 17:30:00 schreef koekepan:
Hij geeft een mooi zwart wit beeld maar geen geluid terwijl hij wel over heel de band (uhf) ruis geeft. Wat kan het euvel zijn? Groet Adrie
Misschien voor een ander land/TV systeem bedoeld?
Hoi hierbij alsnog een foto. Er zat een adapter bij met drie poten, een engelse dus. Was er indertijd voor de engelse markt een aparte andere frequentie voor beeld en geluid?
Op 6 januari 2024 18:33:50 schreef koekepan:
Was er indertijd voor de engelse markt een aparte andere frequentie voor beeld en geluid?
Kies maar uit!
De keuze is reuze! https://nl.wikipedia.org/wiki/Televisiesysteem
rob040
Special Member
Op 6 januari 2024 18:33:50 schreef koekepan:
Hoi hierbij alsnog een foto. Er zat een adapter bij met drie poten, een engelse dus. Was er indertijd voor de engelse markt een aparte andere frequentie voor beeld en geluid?
Ja, VK zat op 6MHz afstand en NL (west-EU) 5,5MHz.
Dus klopt dat je geen geluid hebt, TV zal wel goed zijn.
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
TV's die hier technisch sterk op lijken, werden ook in Nederland verkocht. Met een beetje geluk is het een kwestie van de geluid MF afstemmen op de nederlandse norm.
Een trucje is om de TV net naast de zender afstemmen. Met een beetje mazzel heb je dan wel geluid en geen beeld. Als dat lukt, dan kan je het trucje van Ledlover toepassen. Je hoeft dan 'alleen maar' de MF van het geluid 500kHz verstemmen.
Dan heb je nog de keuze tussen FM en AM. Wij gebruiken AM. Ik weet niet of de Engelsen FM gebruiken, maar het kan zijn dat je TV'tje ook de geluidsmodulatie van je zendertje niet snapt.
Op 6 januari 2024 20:05:23 schreef ohm pi:
Wij gebruiken AM
Het geluid zat op een FM gemoduleerde draaggolf, toegevoegd aan de AM beelddraaggolf, ook in de UK.
Het is misschien gemakkelijker gewoon de geluidsoscillator in het zendertje op 6 MHz te zetten. Dat zou zelfs omschakelbaar nog vrij eenvoudig zijn.
e: Als je verschillende tv's tegelijk wilt gebruiken, zou je zelfs twee geluidsoscillatoren tegelijk kunnen laten draaien. Het beeld zou daar geen last van moeten hebben (tenzij het zendertje erg beroerd is; dan zou je verticale streepjes in beeld krijgen - 32 stuks als het goed is
).
Ja die Engelsen met hun net afwijkend systeem.
Het is makkelijk te verstemmen, tenzij het keramische filters zijn.
Ik had een K7 TV waar ik een 2e MF geluid op 6 MHz afgeregeld, parallel had gezet met de ingebouwde, de voedingen vd 2 omschakelbaar. Werkte perfect!!
Op de Universiteit Utrecht kwam ik een U-matic recorder tegen waar over geklaagd werd dat ze maar geen geluid kregen bij gebruik RF uitgang.
Toen ging ik goed kijken en bleek het type nummer te eindigen op UK!! En ja hoor de modulator stond op 6 MHz. Was een inbouw unit die door SONY vervangen werd.
Op 6 januari 2024 19:22:32 schreef Ledlover:
TV's die hier technisch sterk op lijken, werden ook in Nederland verkocht. Met een beetje geluk is het een kwestie van de geluid MF afstemmen op de nederlandse norm.
Dat kwam nooit goed. Die 5.5MHz frequentie verdraaien ging, of nog makkelijker de keramische filter verwisselen, maar er zaten nog filters in die de 4.43Mhz onderdrukten en die kreeg je niet goed. Er bleef ratel in het geluid.
RAAF12
Silver Raven by Gene Clark https://www.youtube.com/watch?v=IydKgkrGc6Q
Op 6 januari 2024 23:49:47 schreef Evarist:
[...]Dat kwam nooit goed. Die 5.5MHz frequentie verdraaien ging, of nog makkelijker de keramische filter verwisselen, maar er zaten nog filters in die de 4.43Mhz onderdrukten en die kreeg je niet goed. Er bleef ratel in het geluid.
4.43MHz is de kleurenhulpdraaggolf. Ik dacht dat dit Chinese bolletje een zwart/wit ontvanger was?
For your eyes only
Hij geeft een mooi zwart wit beeld
Op 6 januari 2024 23:54:39 schreef RAAF12:
[...]4.43MHz is de kleurenhulpdraaggolf. Ik dacht dat dit Chinese bolletje een zwart/wit ontvanger was?
[...]
kleur of ZW, de 4,43 "reist" in beide gevallen mee door de tuner en het middenfrequent. Maar dat is niet de oorzaak van een blijvende ratel zoals Evarist beschrijft. Oorzaak zit hem in het MF en de zuigkringen, die de 5,5 Mhz niet met de juiste verzwakking doorlaten. Het omgekeerde treed ook vaak op. de 5,5 Mhz komt te sterk door het MF, en dan krijg je wat geluid in beeld.
Een modulatortje voor de UK lijkt me de simpelste oplossing en meteen een goed resultaat.
RAAF12
Het gaat hier m.i. over een mini zw/w zendertje en een zw/w TV, nergens is er enig verband met een kleurenhulpdraaggolf of locale oscillator op 4.43MHz te zien.
Op 6 januari 2024 23:54:39 schreef RAAF12:
[...]4.43MHz is de kleurenhulpdraaggolf. Ik dacht dat dit Chinese bolletje een zwart/wit ontvanger was?
For your eyes only
[...]
Net omdat hij zwart/wit is moet je de kleurdraaggolf onderdrukken.
RAAF12
Tja maar als er in het hele traject niks aan kleur zit (zowat alles van voor 1968 in NL) zit er nergens iets wat met 4.43MHz te maken heeft. Maar dan vertel ik niets nieuws. O ja, experimentele KTV uitzendingen doen niet mee <grin>
Op 7 januari 2024 10:08:24 schreef Evarist:
[...]Net omdat hij zwart/wit is moet je de kleurdraaggolf onderdrukken.
Ik dacht het niet. er is lang nagedacht over de implementatie van kleur, en een basiseis was dat het Z/W compatible zou zijn, zonder enige ingreep in bestaande ontvangers
Ik ken geen enkele ZW tv die ook maar enige moeite doet om de 4,43Mhz te onderdrukken in het MF, ook niet van de ZW generaties gemaakt als kleur er al was.(dus na 1968 )
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zonder ingreep betekende niet dat je er nooit iets van zou merken.
Ik denk niet dat het heel goedkoop was om de 4,43MHz te onderdrukken, dus dat zal meestal of altijd achterwege zijn gelaten. Ik kan helaas geen schema vinden van het laatste fatsoenlijke ZW chassis dat Philips ontwikkeld heeft; het L7 chassis. Ik zou er ook voor naar B&O en Grundig kijken. Maar ik verwacht inderdaad niet dat ze die paar gulden extra zullen hebben uitgegeven.
Dit is het schema van de L7.
Op 7 januari 2024 14:22:25 schreef maartenbakker:
Zonder ingreep betekende niet dat je er nooit iets van zou merken.
Toen de eerste kleurenuitzendingen begonnen (Paulus de Boskabouter, onder andere) kon ik op mijn zwartwit-tv prachtig het stippeltjespatroon van de kleurendraaggolf zien. Het was niet zo heel hinderlijk, maar wel zichtbaar.
Die hulpdraaggolf was toen nog precies 567½ maal de halve lijnfrequentie.
Om de stippeltjes weg te werken, of liever gezegd: uit te smeren zodat ze onzichtbaar werden, werd toen de kleurenhulpdraaggolf 25 Hz hoger gezet, zodat elk stipje in elk volgend raster geïnverteerd (in helderheid) zou zijn en dus praktisch verdween voor het oog.
Daarmee werd de frequentie dus 567½ × ½×15625 + 25 = 4 433 618,75 Hz.