Op 7 januari 2024 22:49:05 schreef testman:
op de circulatiepomp zit een tachosensor op de as, als die niet juist werkt gaat de verwarming niet aan, machine moet het rpm zien ofwel dat de pomp draait ter veiligheid dat de doorstroom verwarming inschakelt. zoek maar eens hier op de site op aeg en elektrolux icm tacho.

Op 7 januari 2024 22:04:40 schreef testman:
klinkt als het bekende tacho probleem van de pomp, daardoor gaat de verwarming niet aan.

Hallo,
Een vaatwasser van mijn ouders warmt water niet op.
Het is één van Ikea. Aan de hand van de labels lees ik dat het van electrolux is.
Ik vermoedde dat het verwarmingselement defect is. Maar ik heb deze getest door op de fishe 230v te zetten en deze warmt goed op.ook gevoelt :-)
De fishe die voor 230v voeding zorgt komt uit de printplaat. Wanneer ik de machine aanzet en de op de fishe meet die via de printplaat het verwarmingselement voedt, dan´meet ik tussen 60v en 70v. De printplaat vertoont geen zichtbare schade ook geen brandweer. Zover ben ik geraakt. Weet iemand wat ik nog kan testen? Vermoedelijk een component defect? Machine is 7jaar oud.
Alvast bedankt voor meer tips.

Typeplaatje?

[Bericht gewijzigd door fabrice op (35%)]

klinkt als het bekende tacho probleem van de pomp, daardoor gaat de verwarming niet aan.

@testman, kan je iets duidelijker zijn? De vaatwasser werkt wel, pompt water op en af. Wat is de relatie met het verwarmingselement?

op de circulatiepomp zit een tachosensor op de as, als die niet juist werkt gaat de verwarming niet aan, machine moet het rpm zien ofwel dat de pomp draait ter veiligheid dat de doorstroom verwarming inschakelt. zoek maar eens hier op de site op aeg en elektrolux icm tacho.

Kan ik de tachometer uitmeten´? Welke weerstandswaarde moet die hebben?

Lees hier eens grondig door. Aeg is ook een electrolux.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163173/2

Dit is een Electrolux project, het is in meerdere van hun merken gebruikt, AEG, Zannusi (en 10+ anderen)
Dit is ooit mijn project geweest, alleen helaas werd de ontwikkeling bijna volledig bij Elux gedaan.
Als die twee witte relais normaal werken, dan moet het haast wel de software zijn die hun schakelen blokkeert (Zoals de tacho die boven al vermeld werd)

De tachosensor is IDD benodigd om de electronica te laten weten dat pomp draait en verwarming gestart kan worden. Maar tevens om de toerental na verwarming te reduceren. De spoel moet rond de 200 ohm te meten. als spoel koud is, dan kan deze wel doormeten maar als warm niet meer, dus altijd met de fohn opwarmen als er een weerstand meet

Ik zal die tacho uitmeten, welke weerstandswaarde moet ik meten?

Dus die vaatwasser maakt zijn programma helemaal af met koud en voldoede water zonder een foutmelding te geven? Een tachometing op weerstand kan goed meten, maar als het magneetje los is op de as meet die nog goed. Meettoesel op mV~ en als je in de mogelijkheid bent om de pomp met de hand te verdraaien meet je spanning.

Op maandag 8 januari 2024 20:34:12 schreef josé:
Ik zal die tacho uitmeten, welke weerstandswaarde moet ik meten?

Goed lezen. reeds meermaals vermeld hier.

IK had ook eens deze storing aan een AEG, nog ouder en daar was het stekkertje van de verwarming geoxideerd op de besturingsprint, deze was onderbemeten en nadat ik deze vastgesoldeerd heb daarna nooit meer dit probleem gehad. Ik vermoed eenzelfde probleem bij jou omdat je minder spanning hebt. Verder ook het gat in de kuip dichtgemaakt omdat het labyrint steeds vervuild raakte met weggespoelde etensresten en daardoor de machine vaak ging overlopen. Daarna veel minder storingen gehad (zeker van de aqua sensor tgv van verstopt labyrint).

Op dinsdag 9 januari 2024 10:17:43 schreef Bart64:
Ik vermoed eenzelfde probleem bij jou omdat je minder spanning hebt.

die 60-70V is gewoon spanning dat je meet omdat het enkelpolig relais niet ingeschakelt is. de andere pool van de weerstand hangt gewoon rechtstreeks aan de spanning. je zal er geen 60V lampen kunnen op laten branden.
als je met een multimeter met 1pin in het stopcontact meet, zal je ook zo een waarde zien

weerstandswaarde ongeveer 200 Ohm zoals eerder beschreven

Goeiedag,
Ik heb het spoeltje van de tacho gemeten, deze geeft 224 ohm. Als ik met de hand de.motors as draai, dan zie ik met meter op mv iets van spanning bewegen. Denk dat tacho werkt. Heb ook de 2 witte relais getest op 12v is hoor ze zoemen. dus zover ben ik gekomen. Iemand nog a´dere tips?

Klikken v relais wil niet zeggen dat contact doorgeeft.

Een testprogramma en componenten test is nog een volgende mogelijkheid.

Ik heb enkel een multimeter.

Meet de weerstand van de draden naar t element toe, vanaf de stekker en vanaf de print met aangesloten stekker. Die moet zo goed als 0 ohm zijn , check nogmaals de contacten in de stekker op print en motor , daar moet echt corrosie te zien zijn of gele donkere verkleuring. Anders gebruik even een ander zelfgemaakt snoer want soms zijn de draden ook verkoold binnenin zonder dat je dit doorhebt ergens verder in de kabel misschien. Moet toch echt wel te doen zijn ! Relais kan ook ingebrand zijn of slecht contact maken of op print breuk dus goed doorsolderen of vervangen.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op (10%)]

Op vrijdag 12 januari 2024 20:26:28 schreef josé:
Heb ook de 2 witte relais getest op 12v is hoor ze zoemen.

Op wisselstroom getest dan, want relais zoemen niet! Toch opletten met spanning zetten op relais die nog in een bord zitten. Verkeerde polariteit en bordje stuk. Zijn relais eruit om te testen dan doe je er nieuwe in als de fout bekend is. Handig kan zijn om een ledje met serieweerstand over A1 en A2 of de blusdiode te zetten om te zien of daar spanning komt. Let ook hierbij op de polariteit. Kathode blusdiode is +.

Op vrijdag 12 januari 2024 20:38:26 schreef josé:
Ik heb enkel een multimeter.

Dat is voldoende om een diagnose te stellen voor dit soort toestellen.
Testprogramma's en componenten testen zijn subprogramma's die in de vaatwas software zitten. Hiervoor heb je enkel de toegangsconfiguratie nodig die beschreven staat in de service manual.

224 Ohm lijkt OK, iets verhoogd. meet de tachoespoel als je deze verwarmd heb met een fohn, vaak vallen ze na enkele minuten dor de mand. Zoemen van relais hoort IDD niet, word relais niet heet?? Anders gewoon relais vervangen..

Topic mag afgesloten worden.Machine is naar het containerpark.

Ik zou toch nog even dit topic willen kapen. Ik heb gisteren bij vrienden even naar een AEG FSE83700P van bouwjaar 2018 oud gekeken. Da's ook van de Zanussi/Electrolux groep dus die gebruikt waarschijnlijk gelijkaardige componenten. De klacht was dat de machine het programma niet afwerkt en blijft steken op foutmelding 10/11 (probleem met aanvoer water) of foutmelding 20 (probleem met wegpompen water). Ik heb de aanvoerleiding bekeken en die is goed, de machine neemt water (volgens mij voldoende) en voert het water ook meermaals per cyclus af, maar het water warmt niet op. Als je een spoelprogramma uitvoert (waarbij er op basis van het opgegeven verbruik in kWh geen warm water gebruikt wordt) blijft de machine heel lang op 1 minuut resterend hangen. Ik heb de machine eens geopend gestart (pennetje aan de deur indrukken met een mes) en ik heb het gevoel dat de sproeiarmen trager/met minder druk ronddraaien dan dat het hoort. Er komt eigenlijk maar een flauw straaltje uit dus het zou me verbazen als dat het bestek zou proper krijgen.

Zijn dat gekende symptomen (vooral de foutmeldingen dan) van een defecte tachosensor?

Het gebeurt veel (en is normaal) dat de eerste minuut (of langer) het toerental vd motor laag zit. Dus even geduld hebben om te zien of de toeren hoger worden

Niet dat, dan zijn de mogelijkheden:
1.Brol in de turbine (filter niet vast gezeten)(check of de sproeiarmgaatjes vol vuil zitten. Dan weet je al genoeg)
2. Heel veel verstropte vaterniveaumeters. Digitale pressostaten die op de bodempot geklikt zitten. (Geeft i10 en i20)
3. Printrelais(in plaats van alles open te gooien zou ik eerst een testprogramma starten om zekerder te zijn)
4. Tacho(is meetbaar maar niet zo vaak voorkomend)