Beste Forummers,
In plaats van een nieuw waterslot te monteren in mij n zeer oude vaatwasser kon ik een 8 jr oude Miele vaatwasser G4203 overnemen.
Na installatie geeft die foutmelding F24. Er stroomt geen water in. Ik lees dat dit met het verwamingsrelais te maken heeft.
Volgens de vorige eigenaar werkte hij prima en heb geen reden om dat niet te geloven.
Ik heb de afwasser wel op zijn zij moeten vervoeren.
Wat raden jullie mij aan?
Bij voorbaat dank,
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
F24 is in 90% vd gevallen een defecte circulatiepomppressostaat.
Hoge druk pressostaat (op de motor) loskoppelen (2 dikke blauwe. 1 dunne blauwe. 2 dikkebruine. 1 dunne bruine). Dan de pressostaat (dubbele wisselschakelaar) nameten op verliesstromen naar aarding.
[Bericht gewijzigd door EricN op (61%)]
Yup, IDD lekkende hoge druk pressostaat... Soms zie je al een lekkage plek aan onderzijde pressostaat als het lang genoeg geduurd heeft.. Waterslot in oude of pressostaat in nieuwe, deze kost tegenwoordig ook al een slordige 100 Euro
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de vraag is hoe lang de ~20 jaar oude pressostaat het nog uithoud in de g4203. je kunt het rubber membraam nog vervangen, zo'n ding kun je open maken.
Hartelijk dank zover.
Bij een nieuwe programmastart kwam de foutmelding F51
Vanwege drukte en vriendelijke druk van mijn Ega een monteur erbij gehaald.
Vaatwasser voorover gekanteld en het bleef droog. Zijn conclusie was kapotte circulatiemoter à €650. Dat is wat veel en dus vertrok de goede man weer.
Als ie toch rijp voor de sloop is heb ik de 'Russische methode (zie film Hunt for Red October) geprobeerd. En verbluffend - Hij draait en maakt het programma af.
Helaas bij de eerst volgende keer weer fout F24 en tot nu toe heeft de Russische Methode nog geen succes gehad.
Ik ga hem nu openschroeven en naar de pressostaat kijken.
Aangezien hij wel gewerkt heeft zou het kunnen dat een drukschakelaar blijft hangen of contacten daarvan niet goed geleiden.
Als het bovenstaande nog ideeën op leveren hoor ik dat graag.
Oja Russchische methode: flinke schop er tegen geven.
Prettige zondag,
Maarten
Nog een keer geprobeerd.
Bij de start pompt de vaatwasser eerst programmatisch leeg om daarna te vullen. De machine geopend en handmatig met water gevuld. De machine ging door met pompen en pas toen die leeg was kwam melding F24. Kan het zijn dat het geen afvoer maar een vulprobleem is.
Kapot waterslot de oorzaak?
Ik hoor graag.
mvg,
Maarten
EricN
Dus de technieker heeft het toestel niet uit elkaar genomen?
Nogmaals:
Statistisch gezien in 90% vd gevallen de hogedrukpressostaat. De motor zou ik met jouw foutomschrijving (tijdens water wegpompen nog voor er water komt) niet direct verdenken. Dus, op de rug leggen. Bodemplaat er af. 6 pressostaat kabels los. Ohms meten tss aarding en de 6 kontaktpunten.
Met spek schieten en zeggen dat het 600+ euro gaat kosten vraagt weinig moeite.
Wat bedoel je met"programatisch leeg om dan te vullen"? Vult hij nu zelf of niet?
Beste Eric,
Dank voor je antwword.
De vaatwasser vult niet vanzelf.
Met programmatisch pompen bedoel ik dat ik begrijp dat wanneer vaatwasser wordt getart hij altijd eerst een (restant) water probeert weg te pompen. Ik had gehoopt dat als ik na dit leegpompen de machine handmatig vulde met water hij zou blijven werken. Misschien niet het juiste moment de deur geopend maar in ieder geval begon hij opnieuw te pompen waarna de F24 volgde toen hij leeg was.
Ik ga meten.
Maarten
EricN
De machine vult en meet dan het stromende waterdebiet. Dat is er niet bij zelf vullen dus zelf vullen gaat niet bij deze machines.
F24 is een verwarmcircuit fout. Daar zit de pressostaat mee in.
Ik zou de pomp er eens onderuit halen, er kan vuil in de turbine zitten en tevens de pressistaat ohms doormeten tov de massa aansluiting.. 650 Euro voor het niet nazien van de vaatwasser, hoop geld!
Dank allebei,
€650 zou voor een nieuwe circulatiepomp zijn. De rekening voor 10 min kijken moet ik nog krijgen.
De pomp is schoon.
Surfend op het Forum kwam ik tegen dat op zijn kant leggen niet goed is ivm lekkend water op electronica. Zo is hij wel vervoerd.
De pressostaat en verwarmingsrelais dus eerst een tijd op de verwarming gelegd.
Bij de pressostaat het volgende gemeten:
11-12:0 ohm
11-14:OL
14-12:OL
21-22:0 ohm
21-24:OL
22-24:OL
Massa - 11 t/m 24: OL
Is dit goed?
Op het verwarmingsrelaisprintje worden beide relais door de zelfde aansluitingen bekrachtigd. Op de 12V aansluiting meet ik 132,2 ohm. Zonder te solderen kan ik de relais niet afzonderlijk doormeten. Beide relais staan open. Is dat alles OK?
Hoor weer graag
mvg,
Maarten
De metingen van de pressostaat zijn ok, dan de pomp: schoepen zijn heel en onbeschadigd? Kan je een foto plaatsen van hoeveelheid water wat er inzit na water inname? Als je de machine op de linker zijkant vervoerd heb dan heeft de flow meter zeker waterschade op printje. Vaatwassers altijd op zijn rug vervoeren is de goede 2de optie staand is beste..
EricN
Als je de pressostaat eerst laat drogen is de meting naderhand waardeloos. Je meet best het verlies op de moment dat je de E24 hebt. Dus test de machine. Krijg je E24 leg dan op de rug. 6 Draden er af en dan meten. Je hebt net genoeg plaats. Makkelijk is uiteraard wat anders. Welkom in onze wereld.
Yup! Maar waternivo is ook van belang.. Yep, wij techneuten hebben het niet makkelijk...
[Bericht gewijzigd door smd op (39%)]
EricN
Als ik het goed lees neemt hij niets van water, nul. Dat is typisch als het verlies er al bij aanvang op zit.
Dank Allemaal,
Hij pompt goed leeg. De ene keer dat ie wel aanging en de keer met de hand gevuld geeft dat aan. F24 komt pas nadat hij is leeg gepompt.
Hij neemt geen water is.
Als ik me goed herinner, heb ik de pressotaat eerst gemeten toen hij uit de machine kwam en dus nat. Door gaten kijkend ziet het membraam er gezond uit. Je hebt natuurlijk kans dat je een klein lek niet opmerkt als je met de mond er 'druk' op zet maar hij lijkt goed. Er is ook niets aan te zien dat er op duidt dat hij aan de buitenzijde nat is geweest. Ook de bodemplaat is zo te zien nooit nat geweest door een lekkage. Ook alle slangaansluitingen zien er gezond uit.
Graag nog een antwoord of de ohm waarde van de verwarmingsrelais (132,2 Ohm) in orde is. Hier wordt immers ook wel eens op gewezen bij F24.
Omdat hij geen water inneemt, moet er niet ook gekeken worden naar het waterslot of sensor die de waterhoogte meet?
Bij voorbaat dank?
Maarten
De spoel zijde van de relais ziet er Ohms goed uit. Maar belangrijkste is hoor je de relais inklappen en komt er even 230 V uit printje. Ja als machine geen water neemt, dan kan het ventiel wezen of vlotter schakelaar. Er zit geen sensor voor waterhoogte in, die word door de flow sensor geregeld de hoeveelheid water wat binnenstroomt.
EricN
Dank,
De pressostaat gevuld met water en een tijd laten staan (Ja, ik weet dat er dan geen waterdruk op staat). Metingen het zelfde.
Schakelzijde van de beide relais gemeten. Bekrachtigd geeft de multimeter keurig een 0 aan.
Schakelaarvlotter ook in orde. (Zal bij de volgende keer testen het piepschuim tijdelijk weglaten).
Dan gaan we nu naar het waterventiel kijken.
Tot later.
Maarten
EricN
Op dinsdag 16 januari 2024 11:14:58 schreef smd:
Geen idee maar er komt geen water dus kan alles wezen.. had je nog tips dan EricN?
Volgens ik kan lezen (verbeter me als het toch anders is) pompt hij af en geeft dan F24. Dat is voor de moment dat inlaatventiel en flowmeter errors kunnen geven. Een typisch probleem bij verlies gevende pressostaten. Dus ik vermoed een meetfout. Hij gebruikt geen megger. Of een uitleesfout vd print. De serie smd-tjes bij de ingang vd blauw/bruine draden op de printstekker mss stuk?
Ik heb al een paar keer gehad datde pressostaat geen verlies gaf op de rug liggend en rechtstaand wel door vocht hetwelk zich dan verplaatst in de pressostaat.
De simpelste test zonder kosten is manueel de 2 bruggen te maken. Dan is verlies uitgesloten.
[Bericht gewijzigd door EricN op (18%)]
Wel Heren,
Het waterventiel werkt. Getest met gieter en direct bekrachtigt.
Het Reed relais doorgemeten buiten de vaatwasser. Zonder magneet open.
Met magneet gesloten.
Alles weer aangesloten en laten draaien.
En......
Hij loopt!
Ik ben blij.
Nu de onderplaat er weer opzetten en hopen dat hij het blijft doen.
Er zit onder aan de voorkant een luikje zodat ik kan controleren of de vlotterschakelaarvlotter goed staat.
Tot later.