Siemens inductiekookplaat EH651TE11E/02 start niet op

Beste Forum leden,

Wie kan mij helpen met mijn Siemens inductiekookplaat type EH651TE11E/02 (+/- 2010 zeer weinig gebruikt) Defect: Kookplaat start niet meer op, doet niets op geen enkele zone, 4 horizontale streepjes knipperen bij elke zone. Heeft iemand hier ervaring met deze klacht, of advies wie of waar ik deze kan laten repareren? Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Alvast dank!

Brand er toevallig geen sleuteltje op het display? Kinderslot dan.

Verder zijn bij deze modellen de voedingselcootjes notoire roet in het eten gooiers. zie foto. Van beide zones alle elco's vervangen rond de voedingen

[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]

Beste EricN,

Hartelijk dank voor de snelle reactie, nee het sleuteltje van het kinderslot brand niet helaas.

Ik heb inmiddels de printen even uit de kookplaat verwijderd en op de linker print dus van de linker zones zie ik wel iets verdachts rond de Elco’s zowel op de bovenkant en aan de onderkant van de print (zie foto) Toch iets warm geworden daar lijkt het wel bij de blauwe condensatoren? Geen idee wat de waardes zijn van de blauwe tantaal condensatoren? Of zullen alleen de grotere Elco’s het probleem veroorzaken?

Links word ook het meest gebruikt wellicht is dat nog een aanwijzing.

Dat lijkt mij statisch stof. Niets aan het handje.

Ok ik heb nog niet gemeten, ik dacht dat dit wellicht de boosdoener Elco’s waren.

Beste EricN,

Zijn dit de zwarte Elco’s op beide printen die jij bedoeld? Heb er nog geen één gevonden die vage waardes aangeeft, en ook geen één die bol staat. Raadzaam om deze toch preventief te vernieuwen? Wat is jouw ervaring?

Ik dacht aan een hikkende voeding wegens slechte elco's. Als ze goed meten betwijfel ik of die de oorzaak zijn. Op de print bij de doorverbind stekkertjes vd laagspanning staan meestal waarden bij. +24v...+5v... Mss die nakijken op waarde (dcv) en rimpel (meter op acv en dat moet tegen de nul zijn). Als ik tijd heb zal ik eens kijken of er hierover wat in de SM staat.

Mss de fout eens filmen? Lijkt het op hikken ve voeding? Constant uitvallen en terug komen?

Toch ook zeker de kleine elcootjes nagekeken?!

Het is wel zo dat 1 vd 2 printen de master is dus het is noodzakelijk van beide printen na te meten.

Wat ik ook al gehad heb is dat er een gelijkrichtdiode in sluiting lag. Dus alle diodes ook nameten. Die hoeven daarvoor niet van de print.

De linker print is denk ik de master, daar zit de flex op aangesloten die naar het touch control panel gaat. Op die connector heb ik 5v en 24v tussen GND. De voeding “hikt” niet, de kookplaat doet helemaal niets, start niet op, het enige wat er te zien is zijn de horizontale streepjes die af en toe knipperen op het touch control panel. Ik ga de Elco’s nog een keer meten, ik meet spanning over de Elco’s (weet alleen niet of dat de juiste waardes zijn) Welke gelijkricht diode’s bedoel jij?

Het lijkt een voedingsprobleem, een zekering heb ik niet gevonden in het apparaat, of zou het misschien het touch control panel kunnen zijn?

Ben jij in het bezit van de Service Manual of weet waar deze te vinden.

Bedankt voor je feedback tot nu…

Deze.

Trek de volledige rechtse eens uit. Alle verbindingen naar de linkse. De meeste platen werken nog met 1 hoofdprint verbonden. Mss strooit de rechtse roet in het eten?

Is het hetzelfde dan zou ik bediening of linkse verdenken. De SM is heel droevig. Ik zal is kijken of er van soortgelijke modellen meer info is. Maar de info moet via ergens tot daar geraken. Voorstellen?

Je kan ook eens proberen alles met de haardroger op te warmen. Als het een elco is dan gaat die bij opwarming kans hebben dat die terug een beetje leven geeft.

Het lijkt op een steeds terug bootende (boot procedure) uC wegens spanningsuitval.

Wat gebeurt er als je je hand op een hoop toetsjes houd? Dan behoort hij een toets error te geven. Over de streepjes staat er niets in de SM.

Ik denk ook elke keer herstarten bootloop

Ik heb de rechterprint volledig losgekoppeld en dan blijf ik dezelfde horizontale streepjes zien knipperen. Wat mij opvalt is als ik de flex losmaak van het touch control panel ik 24v en 5v meet, zodra ik de flex kabel in de connector vastzet is deze spanning weg.

De diode’s gecheckt lijken ok te zijn. En ook met de toetsen rare combinaties geprobeerd en meer toetsen tegelijk in te drukken. Reageert hij niet op horizontale streepjes blijven rustig knipperen..

Misschien toch de (zwarte) Elco’s preventief vervangen?

2 mogelijkheden:
Iets trekt er teveel stroom of de voeding mist kracht.

Een eerste gedacht is om de voeding te belasten met weerstanden. Zo weet je of de voeding werkt.

Een tweede mogelijkheid is iets in serie te zetten (laagohmig) om de stroom (spanning over die weerstand) te meten of spanningsval erna.

Zou het de 24 of 5 zijn die doet wegzakken. Kan je ook testen door beurtelings 1 vd 2 weg te laten.

Of extern 5 en of 24 aanleggen.

Heb je een ir camera?

Wordt er iets warm op de display?

Haardroger geprobeerd?

Ik heb geen IR camera, de haardroger nog niet geprobeerd ga ik proberen. Ik denk zelf toch ook de voeding of het touch control panel trekt de 24v en de 5v weg maar ik lees overal toch vaak dat de problemen in de (linker) master print zitten. Niks is onmogelijk natuurlijk het blijft electronica. ?

Weet jij of één en ander zonder de inductie zones te testen/proberen is want deze zijn nu niet verbonden met de printen.

Nogmaals dank voor alle feedback en hulp…

Je hoeft in principe de spoelen niet aangesloten hebben, want plaat start niet. Als plaat wel weer normaal start, dan zal de plaat een F melding geven omdat de NTCs missen. dus ja, het kan.

Ik heb de haardroger truc geprobeerd op de Elco’s en de inductieplaat kwam inderdaad tot leven. Zij het met de nodige fout meldingen omdat de inductie spoelen niet aanwezig waren en de rechterprint nog steeds losgekoppeld is. Maar aan/uit functioneerde en kookstanden waren instelbaar tot de Elco’s weer afgekoeld waren en de oorspronkelijke fout weer terugkwam en de horizontale knipperende streepjes weer zichtbaar waren. Elco’s bestellen en ik laat het resultaat weten.

Nogmaals EricN & SMD super bedankt tot nu, wordt zeer gewaardeerd!

Wel vreemd dat je capaciteitsmeter dan geen anomalie heeft geconstateerd. Tenzij je een paar modellen vergeten bent. Ook de kleine elcootjes vervangen! Op je foto's zie ik er al zeker 8.

[Bericht gewijzigd door EricN op (10%)]

Heel eerlijk mijn Fluke 87 heeft volgens mij een probleem in de connector van de meetsnoeren. Repareren met gereedschap wat ook niet goed functioneert is niet echt handig. Op de rechterprint zijn het 9 stuks en op de linkerprint zijn het er 6 stuks. Ik denk uit voorzorg maar alles van beide zones vernieuwen. Is het raadzaam om de 100 mF/35V te vervangen door 100 mF/50V exemplaren? Ik vermoed dat één van deze trouwens de boosdoener is (C21). Alleen de zwarte Elco’s vervangen toch? Of ook de tantaaltjes?

Als er plaats is mag de voltage een stapje hoger. Kan nooit kwaad.
Enkel de tonnetjes (6+9). De rechtse mee doen is ook een goed idee. Enkel een kwestie van tijd dat die ook problemen geeft.

[Bericht gewijzigd door EricN op (34%)]

Zelfs met een Fluke meter detecteer je geen defecte elco's. Een ESR meter vallen ze beter door de mand!

EricN & SMD, nogmaals hartelijk dank voor jullie input en support! De Siemens inductieplaat functioneert weer perfect. Alle Elco’s vervangen van beide zones (15 stuks) en de 35 Volt elco’s vervangen door de 50 Volt uitvoering.

Heel fijn dat dit soort online forums bestaan. Ik hoop dat andere wellicht ook iets aan deze topic zullen hebben…

En scheelt weer een paar muntjes! Ziet er weer goed uit!!

Ook goed dat de TS geen leek is en blijkbaar een goede basis heeft. Een Fluke in de tas hebben verraad dat :). Iemand als leek had vast zo een bordje stuk gerepareerd door via's mee te trekken en elco's verkeerdom te plaatsen. Defecte fornuizen kan ik hebben van een bevriende keukenboer, maar begin niet met herstellen. Loont niet, wegdoen voor het prijsje, dan ook nog zelf gaan plaatsen in veel gevallen en een beetje waarborg geven! Rustige nachten zijn me meer waard :-)

@SMD

Inderdaad scheelt een hoop Eurotjes voor €11.23 en wat uurtjes werk doet hij het weer prima en ziet alles er weer keurig netjes uit.

@Jerome

Een leek ben ik inderdaad niet maar een inductiekookplaat had ik nog nooit gerepareerd. Ik heb vroeger een reparatie bedrijf gehad op fotografisch gebied, reparatie van camera’s, projectoren, studio flits apparatuur op hoogspanning (2350v) etc. De kennis van electronica is er nog wel een beetje en de spullen en tools heb ik nog wel waaronder de Fluke multimeter. ?