Ik heb het vermoeden dat of reedrelais vastzat of ventiel slecht contact maakte… Maar chapeau! Alles goud dat die het weer doet!! En 650 Euro bespaard.. ik ben benieuwd of je een rekening krijgt anders zou ik dat toch bespreken met hem..

[Bericht gewijzigd door smd op (29%)]

Helaas,

In elkaar gezet en Ecoprogramma gestart. En komt helaas F24 weer.

De vlotterschakelaar werkt naar behoren want als ik die omhoog duw gaat de pomp lopen.

Linkerzijkant opengemaakt en zie dat het water labyrinth(?) nog vol staat. Als ik een programma start loopt dat niet (eerst leeg).

De keer dat het programma wel begon te lopen was dat water labyrinth wel leeg.

Geeft dit een indicatie?

Ik hoor graag,

Maarten

Jullie blijven erbij dat het niet de pressostaat is?

Beste Eric,

Ik heb geen idee. Ik ben geen techneut en hierbij ben ik echt van jullie expertise afhankelijk.

Als een fout dan wel/dan niet optreedt is het zoeken geblazen. En een pressostaat vind ik duur genoeg om zeker te zijn voordat ik er een koop.

Ik zal de pressostaat opnieuw doormeten.

mvg,

Maarten

Ik denk het wel dat het pressostaat is maar vertrouw op de metingen .. ik zou toch dan de pressostaat nu meten..

Hi Beiden,

Dit zijn de nieuwe metingen:

11-12:0,2 - 0,3 ohm
11-14:OL
14-12:OL
21-22:0,3- 0,4 ohm
21-24:OL
22-24:OL
Massa - 11 t/m 24: OL

Hoor graag.
mvg
Maarten

op de rug kun je andere metingen krijgen dan recht.

Is het een auto range multimeter of zit je op de 200ohm range?
Een multimeter is geen megger.

Om 100% de pressostaat uit te sluiten zou ik de contacten overbruggen. Dit kost niets en geeft toch weer wat meer zekerheid omtrent de diagnose. De juiste bruggen maken uiteraard.!! De 2 NC contacten. Dit enkel om de begin F24 te testen. Eens hij water neemt ga je weer error krijgen omdat het contact door de druk niet omschakelt (het is dan een brug ipv een schakelaar)

Je kan de test doen met de vaatwas op de rug. Het loopt toch vast nog voor er watervraag is.

Ga ik doen.

Voor de zekerheid de NC contacten zijn 11-12 en 21-22?

Mss even duidelijk stellen wat er behoort te gebeuren

1: de afvoerpomp draait 30sec. Op het einde (en dit kan nog terwijl de pomp draait) gaat heel even de circulatiepomp aan. Op dat moment meet hij restwater via de pressostaat. Gaat de pressostaat door de motor schakelen dan is er nog teveel water aanwezig (watercheck).
Schakelt de pressostaat niet dan is het water weg en stopt de pomp en neemt hij water. De flowmeter draait en naa x aantal pulsen weet hij dat de kuip vol is en begint hij te wassen. Op dat moment wordt de pressostaat nogmaals gecheckt. Wederom kan hier dus een F24 komen.

Dus na 30sec en tijdens de was op het moment dat hij de pressostaat checkt kun je door verliesstromen naar de aardig, foute metingen krijgen en een F24. Er zijn nog andere mogelijkheden maar die zijn minder voorkomend en veel ingewikkelder via deze weg.

Dus op het 30sec moment mag de pressostaat niet schakelen en tijdens het wassen moet hij schakelen. Dit kun je simuleren met bruggetjes of een dubbele wisselschakelaar.

Op dinsdag 16 januari 2024 16:00:05 schreef m@@rtenh:
Ga ik doen.

Voor de zekerheid de NC contacten zijn 11-12 en 21-22?

Idd. maar je moet de respectievelijke draden bruggen. En daarmee kom je dan enkel tot de waterneem fase. Daarna werken de bruggen weer averechts daar de motordruk het kontakt omschakelt (zou moeten omschakelen).

De meter meet Mohm?

[Bericht gewijzigd door EricN op (28%)]

Overbruggen ( Een goede van EricN, ik hang er meestal een nieuwe naast) Moet de machine de begin cyclus doen alleen zal alarm geven als de verwarming start.. ach dan weet je zeker voldoende.. heb je meter een 20 M Ohm bereik en zet hem daarop doe die metingen dan nogmaals. EricN en ik hebben al vele pressostaten vervangen, E24 syndroom zeg maar..

Onlangs een zoveelste. Je weet wel. Ik vervang deze hd pressostaat en motor start....stopt even...start terug...stopt...start. Miserie dus. Alles nagezien. Nieuwe gemeggerd en doorgemeten. Print op registratie circuit nagemeten. Pc erop: high en low contact niet gelijk. En de darmen te kort dus telkens afkoppelen en geen kl... plaats. Na een uur opgegeven. Meegenomen. Volgende dag op gezet. Werkt perfect. Je hebt zo van die dagen....pfff

Yep, dit verhaal gebeurt alleen in de generatie van een jaar of 8, gek genoeg blijkt compleet spannings loos maken voor min of 5 de oplossing ..

Hi beiden,
De meter heeft autorange.

Het lijkt niet of er verschil is nu het doorverbonden is.
Hij gaat in ieder geval geen water laden.
Zie de film

Zie jullie commentaar. En ik dacht goed te doen met deze Miele.

Ik zou de pressostaat opnieuw kunnen drogen en zien wat er gebeurd.

Als het 99% kans de pressostaat is kan ik de 'gok' wagen.

Ben benieuwd naar de volgende stap.

Heel hartelijk bedankt,

Maarten

Hoe je het draait of keert, een Miele van 8 jaar moet hersteld worden. Als het natuurlijk niets mag kosten heeft het amper zin hier nog verder te discuteren. Weinig pressostaten zijn een hele levensduur van een machine beschoren. Als deze nu niet stuk is, is het dan volgend jaar. Een nieuwe erin zetten is dus geen verloren kost en weet je dan zeker, als het nog niet werkt, dat je een ander pad foutzoeken op moet gaan.

1vd 2 relais op het printje aan het zoutvat stuk? Spanning op de spoel zetten (voltage staat op het relais) en de contacten nameten

Verwarmingselement stuk (25ohm?) Of verlies naar aarde

Print circuit vd pressostaat registratie stuk.

Bekabelingsproblemen...

Mogelijkheden genoeg nog

100€ is een wat dure gok ook al staan de statistieken gunstig. Er zijn altijd uitzonderingen.

Is de brug correct aangebracht?

Er zijn nog opties...

De film mist precies geluid? Of moet het op pc afgespeeld worden?

@jerome. Als het niet de pressostaat blijkt in dit uitzonderlijke geval dan is dat een spijtige 100€. Ik ben van mening, eerst meten en weten. Dan bestellen.

[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]

Maar als de mijnheer van Miele komt en zegt dat de herstelling te duur gaat worden, is dat ook 100€ verplaatsingsonkosten. Kan je in de meeste gevallen dan grotendeels terug krijgen bij aankoop van een nieuwe Miele. Wel ongelukkig dat de wisselstukken bij Miele aan woekerprijzen onderhevig zijn. Een pressostaat kost af fabriek vast minder dan 10€.

Hi Allemaal,

Er zit geluid bij de film.

Het verwarmingselement doet het. Aardlek weet ik niet.
De brug tussen de buitenste pennen aangesloten aan beide zijden.
De meter (ELRO M990) is autorange en meet mega ohms. Tussen massa en pennen pressotaat (nat) allemaal 0.

Bruggen opnieuw maar anders gemaakt.
Zie filmpje. Hij laad nu wel water en er komt geen F24.

Als ik het goed begrijp is dit het bewijs dat het inderdaad de pressostaat is die stuk is.

Ik hoor graag,

Maarten

Ik weet de NC niet direct vanbuiten. Waarom initieel de buitenste gebrugd?

Het kan dan betekenen dat het de pressostaat is gezien je nu geen probleem hebt maar gezien het toestel al een paar keer met je voeten gespeeld heeft kan het zijn dat het nu gewoon een plezant moment heeft. Maar de kans dat het de pressostaat is stijgt wel aanzienllijk.

[Bericht gewijzigd door EricN op (65%)]

Hi Eric,

Ik heb de bruggen op de zelfde manier gezet. De nummering op de pressostaat is 11-14-12 en 21-24-22. De buitenste zijn de NC en mijn exemplaar staan die ook gesloten als hij uit de machine is. Zie ook een paar berichten terug.

Heeft het zin om om nog beter uitsluitsel te krijgen de pressostaat weer helemaal te drogen en testen? De vorige keer deed de vaatwasser het toen gewoon.

mvg,

Maarten

Ik ben wat in de war met "anders gemaakte bruggen".

Hi,

De vaatwasser voerde met een bij aanvang droge pressostaat het programma helemaal uit. Tussen spoelen en wassen liep het labyrint leeg en vulde weer. ook na wassen en start drogen.
Ik heb gemist of hij warm werd maar dat deed hij eerst wel.
Vlak voor het einde heb ik hem stom genoeg uitgezet.

Toen ik hem voor de tweede keer aanzette kwam F24 weer op als voorheen.

Mij vorige vaatwasser droogde met warme lucht. Bij deze bleef de lucht koud. Klopt dat?

Bevestigd dit ook het sterke vermoeden van de pressostaat als boosdoener?

Ik hoor graag,

Maarten

Tijdens het droogproces is het binnenin 65 graden vd laatste spoeling. Dus bij opentrekken tijdens drogen behoort er hete damp uit te komen. De ventilator blaast de buitenkant vd zijwand koud met omgevingslucht. De damp gaat zich dus binnen aan de linkse zijkant condenseren om te drogen.

Ik ben bang dat je multimeter je bezodemietert, als met doorlussing wel werkt maar niet met een alarm is het de pressostaat..