automatische bodeplot parallel RLC circuit, invloed impedantie functiegenerator?

wat is die parameter Ri in je screenshot en wat is die waarde daarvan?

Op vrijdag 9 februari 2024 15:21:41 schreef GuidoK:

Ik heb hier toch nog eens over zitten nadenken, maar ik denk dat de weerstand van de functiegenerator geen invloed heeft.
De meting is namelijk in dB. Dus een verhouding. De weerstand van de functiegenerator heeft volgens mij net zo goed invloed op de golf die de resonantie aanslingerd als de hoogte van de piek van de resonantie.
Als de plot in voltwaardes zou zijn, zou de exacte numerieke waarde van die spanningen wel beinvloed worden, maar dat is hier dus niet het geval. Een waarde in dB's betekend niets meer of minder dan "x keer zo hard".
Of maak ik hier een denkfout?

mijn inziens wel, aangezien dB waarschijnlijk dBV is, dan is het verschil met spanning gewoon 20 log van een breuk met in de noemer een vaste spanningswaarde...

Ri is de inwendige weerstand van de signaalgenerator; die is hier 50 ohm.
Excuus, ik kijk verkeerd; Ri is de ingangsweerstand die je opgaf voor de voorversterker. De waarde staat er vlak onder; hij is 4700 ohm.
--
Oh ja, nog iets anders: ik heb eerst ook nog geprobeerd te rekenen met een parasitaire capaciteit in de spoel zelf, maar die bleek bij het proberen ongeveer nul te moeten zijn, en heb ik dus weer weggelaten.
Inderdaad zal zo'n klein spoeltje (zowel fysiek als in H) nauwelijks capaciteit hebben in verhouding tot de rest van de schakeling.

Op vrijdag 9 februari 2024 21:09:22 schreef Frederick E. Terman:

Afgezien van de offsets (een paar graden en anderhalve dB, of zo), blijkt het belangrijkste te zijn dat de totale serieweerstand daarvoor niet 50+155=205 ohm moet zijn, maar veel meer, zeg 670 ohm totaal ongeveer.
De waarde van de condensator lijkt juist niet groter te moeten voor beste gelijkenis.

Let wel: ik zeg niet dat bij @TS de onderdelen in werkelijkheid anders zijn dan in zijn schema!
Ik zie alleen dat de berekende plot niet met de gegeven onderdelenwaarden overeenkomt, maar wel vrij goed met een hogere spoelweerstand.

Zie dit overigens alleen als beschrijving van een speels proefje met de beschikbare data. De belangrijke dingen zijn al wel gezegd.

Bij 100kHz en meer heb je uiteraard andere verliezen, oa door het pick-up kerntje in de spoel. Dat uit zich als een schijnbare serieweerstand die je met DC meting gewoon niet ziet.

Op vrijdag 9 februari 2024 21:32:44 schreef Frederick E. Terman:
Ri is de inwendige weerstand van de signaalgenerator; die is hier 50 ohm.
Excuus, ik kijk verkeerd; Ri is de ingangsweerstand die je opgaf voor de voorversterker. De waarde staat er vlak onder; hij is 4700 ohm.
--

Daarvoor heb ik 47k opgegeven, dus 47000 ohm. Je zit 1 nul ernaast.
Ook heb je de capaciteit van de probe niet meegenomen. Die staat inderdaad niet in het schema, maar die is volgens opgaaf van siglent 85pF. Dus de totale parallelcapaciteit zou je op 305pF moeten zetten.

Er zullen vast nog wel wat kleine afwijkingen aan mijn kant zitten (zo heb ik geloof ik de weerstand van het element bij 1khz genomen (dus een impedantie in dit geval), DCR is geloof ik 150ohm, dat soort kleine dingetjes. Ik heb het 220pf condensatortje ook niet nagemeten. Doet ook niet ter zake voor het doel van de meting, maar wel ter zake als je de meting met een berekening wilt controleren. Maar de onjuiste ingangsweerstand en Ci op 305pF stellen zijn denk ik de grootste afwijkingen hier.

Op vrijdag 9 februari 2024 21:39:49 schreef kris van damme:
[...]
Bij 100kHz en meer heb je uiteraard andere verliezen, oa door het pick-up kerntje in de spoel. Dat uit zich als een schijnbare serieweerstand die je met DC meting gewoon niet ziet.

Ook moeten we wellicht rekening houden met dat de spoel in het element zich niet 100% als een ideale spoel gedraagt.

Op vrijdag 9 februari 2024 21:32:04 schreef kris van damme:
[...]

mijn inziens wel, aangezien dB waarschijnlijk dBV is, dan is het verschil met spanning gewoon 20 log van een breuk met in de noemer een vaste spanningswaarde...

Zowel in de teller als noemer staat een spanning, dus die valt tegen over elkaar weg. dB is geen natuurkundige eenheid. dB is dimensieloos.
dBV wordt gebruikt om aan te geven dat het gerelateerd is aan een voltage, maar heeft niet de eenheid volt.
Zo zie ik het althans.
Dus als er 6dBV staat, betekend dat 2x zoveel als een bepaalde waarde in volts.
Maar je zegt dus niet 2V (als die bepaalde waarde 1V is)

Op vrijdag 9 februari 2024 21:41:52 schreef GuidoK:

Daarvoor heb ik 47k opgegeven, dus 47000 ohm. Je zit 1 nul ernaast.
Ook heb je de capaciteit van de probe niet meegenomen. Die staat inderdaad niet in het schema, maar die is volgens opgaaf van siglent 85pF. Dus de totale parallelcapaciteit zou je op 305pF moeten zetten.

De capaciteit is ook een totaal, en zou dus vanzelf goed moeten uitkomen. Nogmaals, ik zocht naar de waarden die de beste passing van de grafiek met die van jou zouden geven, en daarbij vind ik o.a. een kleinere (totale) C.

Wat de nul betreft heb je natuurlijk gelijk! Gelukkig is dat eenvoudig te verhelpen. Hier is de best fit voor 47k en 420 µH, met inderdaad dan ook een kleinere dB-offset:

Alleen is dan voor een best fit de (totale) serieweerstand nóg groter te nemen, en de (totale) parallelcapaciteit nog kleiner.
Het is een wonderlijke zaak.

Op vrijdag 9 februari 2024 21:51:37 schreef GuidoK:
[...]
Zowel in de teller als noemer staat een spanning, dus die valt tegen over elkaar weg. dB is geen natuurkundige eenheid. dB is dimensieloos.
dBV wordt gebruikt om aan te geven dat het gerelateerd is aan een voltage, maar heeft niet de eenheid volt.
Zo zie ik het althans.
Dus als er 6dBV staat, betekend dat 2x zoveel als een bepaalde waarde in volts.
Maar je zegt dus niet 2V (als die bepaalde waarde 1V is)

denk nu aub even goed na over wat je hier schrijft. blijkbaar lost omzetten naar dB bepaalde problemen op :-) Je weet toch waarom de dB inhet leven is geroepen?

mogelijke denkpiste is.. geef de generator een weerstand van 1kOhm, in dB maakt het niet uit..?

idee! lijkt me dat ministers van financiën hun geldput kunnen dichten door al de negatieve bedragen om te zetten in dB.. en dan te argumenteren dat het relatief is...

Om het juiste spoor terug te vinden alvast een schaal waar V en DBM staan..

Ook op die voltmeter is het nog steeds een eenheidsloze ratio.
Dat zit 'm in de definitie van de decibel. Of dat nou dBV, dBM, geluidsdruk of geluidsintensiteit is.
Zolang V op V gedeeld wordt, I op I gedeeld wordt, P op P gedeeld wordt of W op W gedeeld wordt, de natuurkundige eenheid vervalt dan.
Als het een eenheid zou zijn, zou 0dB ook 0 zijn. Maar dat is het per definitie nooit. Want wie deelt door nul....

[Bericht gewijzigd door GuidoK op (16%)]

Op zondag 11 februari 2024 02:37:39 schreef GuidoK:
Ook op die voltmeter is het nog steeds een eenheidsloze ratio.

Waar je wel moet naar kijken is dat iedere dBm schaal samenhoort met een spanningschaal.

bvb, de onderste dB schaal , waar 0dB overeenkomt met 0,775 volt (die dB schaal is geldig in het 1,5V AC bereik). Die gaan dus samen.

Meet je dus een afwijkende spanning, bvb, door verlies in de generator, dan heeft dat ook invloed op de dB waarde, ook al is die relatief. Zo moeilijk is dat nu toch niet :-)

edit : je denkt vermoedelijk dat die 50 ohm over de ganse curve dezelfde invloed heeft, en aangezien dB relatief is , dan zou dat idd een juiste aanname zijn. Maar, je impedantie in serie met die 50 Ohm blijft over de frekwentiesweep niet constant.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (18%)]