Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 4

Cainiao is van aliexpress als me niet vergis.
Nee, deze keer zat alles los in een zak op een bestelling na, die zat in een envelop.
Meestal zit er inderdaad bij zo'n combizak weer losse enveloppen in met de bestellingen. Nu was dat dus niet zo behalve de ic'tjes die bij de andere zending zou zitten.
Ik mis wel een soldeerkitje. Had er 9 besteld bij een verkoper maar kreeg er maar 8. Ik heb het gemeld en ik zou geld terug krijgen volgens ali. We wachten wel af.
Er zat dus wel iets anders bij zie foto.
Geen idee wat het is maar zeker niet iets wat besteld heb.
Ik zal het wel melden bij ali maar moet eens uitzoeken hoe dat moet.

fred101

Golden Member

Chineese bedrijven faken niet alleen producten of zelfs een youtube channel van een meisje uit Oekraïne om pro Russische/Chinese propaganda te maken . Zelfs de fotos van hun bedrijven worden gefaked. Zo ziet het er volgens het bedrijf uit (Chinese samenwerking met Volkswagen) Een mooie blauwe lucht, veel te groen gras, een stomme fotoshopfout in het pand zelf.

En zo ziet de werkelijkheid eruit. Een troosteloos pand met een tuin die meer op een vuilnisbelt lijkt en een typisch Chinese lucht (zoveel luchtvervuiling dat het mistig lijkt) En als je je afvraagt waarom ze zo goedkoop kunnen produceren in China. Dat komt omdat slavernij daar in het westen van China in opdracht van de overheid geschied. Sommige bevolkingsgroepen daar worden massaal uitgemoord, andere als slaaf gebruikt. En wij dat land maar sponsoren via dingen als Ali en Temu...

Hier meer over de fotos https://youtu.be/27VYZ7aIBfI?si=WQV3DaNbgW2Nid-r
Ze hebben het hele verhaal over dat meisje in the China show van Vrijdag behandeld. Het begint rond 31 minuten

Die sponsoring is ook waardeloos voor het milieu, China, India en Noord Afrika maken onze bijdrage aan vermindering van de vervuiling een lachertje

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

@brains: een koker met backlightstrips? Het zal toch niet mijn vermiste koker van een half jaar geleden zijn :+

@fred: het hele verhaal van dat Oekraiense meisje is schokkend. Een deepfake die in vloeiend Chinees o.a. Russische propaganda spuit (to add insult to injury). Het gezicht hoeft niet volstrekt fotorealistisch te zijn omdat iedereen toch filters gebruikt, maar de stem is wel erg misleidend.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 24 februari 2024 23:40:44 (57%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De andere kant van het verhaal is: de nieuwsmedia hier in het Rijke
Vrije Westen(tm) staat vol van propaganda voor Zelensky en kornuiten.
Dat wordt verkocht als het "Oekra"iense belang", en zelfs het Europese.
(Rusland is totaal niet Europa, Europa is alleen maar de EU, jeweettog?)

Ook allemaal lulkoek. Het is een gewoon een vuile oorlog waarvan beide
zijden (lees: overheden) schaamteloos profiteren om zelf uit de wind te
blijven. En "onze" overheden maken daar net zo schaamteloos gebruik van
om hun eigen politieke spelletjes te spelen. En wanneer het er op
aankomt, hebben die de media net zo goed in hun zak als Poetin & co. Het
gaat hier alleen geniepiger.

Wat betreft Ali & co.: daar koop ik niet. Het is goedkope rommel die
inderdaad onder *zeer* dubieuze omstandigheden is geproduceerd. In feite
hebben we alle arbeidsellende die we hier ooit hadden, ge"exporteerd,
dan wel overgedragen aan slecht behandelde gast[0]arbeiders. Bovendien
hou ik niet van al dat gelieg en gedonder, hoe goedkoop het ook is [1].

[0] "Gast, doe ons werk en rot daarna op!"
[1] Ik drijf weleens mensen tot wanhoop door onomkoopbaar te zijn.

Onder de streep is het niet heel ingewikkeld, zolang je de propaganda van beide zijden op afstand weet te houden (en geef toe, de beschreven propaganda voornamelijk voor intern Chinees gebruik is wel heel smerig).

Westerse propaganda mag dan subtieler zijn, het staat ook een stuk minder haaks op de feiten die overblijven als je de propaganda even wegdenkt.

Wat is het belang is van Oekraine of Zelensky zelf of wie je er ook bij wilt halen, bij een Russische inval? Eentje die maar door één betrokken partij is bedacht en georganiseerd want Putin laat zich niet zomaar manipuleren door het Westen (de premisse van veel Russische propaganda is dat Putin een zwakke man is die zich zomaar laat bedreigen en manipuleren door zogenaamde plannen van andere landen om Rusland te ondermijnen).

Zelfs Russische propaganda is soms heel onthullend. Putin's alternatieve geschiedenislijn zoals opgelepeld aan Carlson, die in strijd is met observeerbare geschiedenis en feiten. Beide mannen hebben een flinke kater overgehouden aan het interview en het zal niemand overtuigd hebben, maar een groot deel van de bestaande achterban zal er alsnog met bewondering naar kijken.

Het bezoek daarna van Carlson aan een Potemkin-supermarkt is een staaltje klassieke Chinees-Russische stijl van propaganda (denk dansende mannetjes in Xinjiang) en geeft daarmee ook een inkijkje voor mensen die het niet herkennen als het in China gebeurt maar wel als het in een meer Westerse context staat. Ook hier weer, als "wij" zoiets hadden gedaan was het ook op draaiboek gezet (zelfs spontane Zelensky gebruikt draaiboeken, daar twijfel ik niet aan) maar fors realistischer en misschien zelfs met afwijkingen van het script waar het niet meteen op vastloopt:

Russische propagandisten die op TV ruzie krijgen of ze Biden beter vinden dan Trump; Solovyov begon met de stelling dat Biden beter voor Rusland is want voorspelbaarder. Toen zei een van zn gasten doodleuk dat hij dat alleen maar zei om "onze man" Trump uit de wind te houden. Solovyov stond met de mond vol tanden en ging na een kort heen en weer een beetje voor zich uit staan bazelen, volkomen met de mond vol tanden.

Trouwens, het Europees belang... Heel simpel. Putin heeft al aangegeven een oogje te hebben op diverse Europese landen. Oekraine zelf ligt in Europa en was verdragspartner en potentieel toekomstig lid van de EU (er moest nog een hoop gebeuren, dit is waar de oorlog als pleister op de wonde het proces misschien wat versnelt, wat mij betreft geen belang maar een schrale troost). Omgekeerd vormde Europa hooguit een economische bedreiging voor Rusland en dan nog alleen maar omdat Rusland z'n economie niet op orde had. Zoveel potentieel met wat ze hebben en dan willen uitbreiden (overstrekken) omdat ze dat eigen potentieel niet kunnen realiseren zonder wat extra kolen en graan...

Verdere discussie denk ik beter in de coffeecorner want dit raakt nu niet meer aan Chinese shops.

En nee, het was niet persé een goed idee om arbeid goedkoop uit te besteden op deze manier maar het is wel zoals het door handelen van beide zijden (!) uitgepakt is dus hebben we het er mee te doen. Kissinger zat volkomen fout maar het andere uiterste is op dit moment ook niet realistisch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op zondag 25 februari 2024 13:04:55 schreef maartenbakker:
Omgekeerd vormde Europa hooguit een economische bedreiging voor Rusland en dan nog alleen maar omdat Rusland z'n economie niet op orde had.

Ik heb zo'n anderhalfjaar geleden een speach van Putin gezien (niet live :-) ). Met bodylanguage en al: Putin is echt schijt-bang voor de NAVO. Echt compleet bibberend bang.

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. In dit geval deze oorlog.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Putin is niet bang voor de NAVO. Russen maken plannen voor de korte
termijn, maar waar het hen uiteindelijk om gaat, is de lange termijn.
Ze vinden het prima om vandaag te verliezen, zolang ze over 200 jaar
maar de onbetwiste heersers van het zonnestelsel zijn.

En de EU heeft ook een oogje op alles oostelijk van het bestaande
imperium. Een beetje dollen met de Poolse en Hongaarse heersers over
mensenrechten dit en de rechtsstaat dat, maar totaal negeren dat het
maar in paar landen in de EU nog redelijk geregeld is, en de beoogde
nieuwe lidstaten er al helemaal een broertje aan dood hebben. Wedden dat
ze in Brussel smullen bij het idee dat er een "frisse" (lees:
EU-gezinde) wind in Rusland gaat waaien, en dat de EU-kandidatuur dan
niet ver meer weg is?

"Overheid", "defensie"... het is allemaal ouderwets machtsspel. Met een
zoetig laagje om ons koest te houden.

Op zaterdag 24 februari 2024 22:43:01 schreef fred101:
Chineese bedrijven faken niet alleen producten of zelfs een youtube channel van een meisje uit Oekraïne om pro Russische/Chinese propaganda te maken . Zelfs de fotos van hun bedrijven worden gefaked. Zo ziet het er volgens het bedrijf uit (Chinese samenwerking met Volkswagen) Een mooie blauwe lucht, veel te groen gras, een stomme fotoshopfout in het pand zelf.
[bijlage]
En zo ziet de werkelijkheid eruit. Een troosteloos pand met een tuin die meer op een vuilnisbelt lijkt en een typisch Chinese lucht (zoveel luchtvervuiling dat het mistig lijkt) En als je je afvraagt waarom ze zo goedkoop kunnen produceren in China. Dat komt omdat slavernij daar in het westen van China in opdracht van de overheid geschied. Sommige bevolkingsgroepen daar worden massaal uitgemoord, andere als slaaf gebruikt. En wij dat land maar sponsoren via dingen als Ali en Temu...
[bijlage]
Hier meer over de fotos https://youtu.be/27VYZ7aIBfI?si=WQV3DaNbgW2Nid-r
Ze hebben het hele verhaal over dat meisje in the China show van Vrijdag behandeld. Het begint rond 31 minuten

Die sponsoring is ook waardeloos voor het milieu, China, India en Noord Afrika maken onze bijdrage aan vermindering van de vervuiling een lachertje
[bijlage]

Uiteraard is het niet goed wat ze in die filmpjes vertellen, als het helemaal waar is ?

Onze pers hier liegt er ook gewoon maar een end op los, al of niet gestuurd door westerse overheden. Ik heb vaak de indruk dat zelfs de journalisten zelf niet eens weten dat ze onwaarheden vertellen. In hoeverre wordt er nog aan waarheids-bevinding gedaan door journalisten? Dat is dacht ik een van de belangrijkste taken van een journalist. Ik heb het idee dat alles zo snel gepubliceerd moet worden dat er gewoon geen tijd meer is voor het normale journalistieke proces van waarheid bevinding.

Hoeveel van de mensen hier die vinden dat China een soort van Hel op aarde is, zijn zelf daadwerkelijk in China geweest? En dan bedoel ik niet een standaard toeristisch vakantie reisje, maar een paar maanden in China werken en leven? Ik denk dat je pas iets kunt zeggen van china als je er een tijdje gezeten hebt. Wat ik gezien heb in China is dat er gewoon ook goede en slechte dingen zijn. Net als hier in Nederland. Ik heb in China fabrieken gezien die echt heel erg mooi en schoon waren. Met idd mooie tuinen er omheen.

Het wegennet in China ziet er ook mooi uit met nette wegbewijzering en verkeersborden en werkende straatverlichting. Het wegennet in België vind ik beduidend minder goed en in de US is het helemaal helemaal om te huilen. En ik heb in China heel wat km-ers afgelegd per taxi. Die taxi's waren uiteraard ook van Chinese makelij en reden prima. Al die mensen die altijd maar lopen te verkondigen dat Chinese auto's waardeloos zijn, zijn waarschijnlijk nooit in china geweest en weten niet dat er wel stuk of 100 Chinese auto fabrikanten zijn. Merken waar wij hier nog nooit van gehoord hebben. Waarom zouden ze ook naar het buitenland gaan? De Chinese markt is 1,5 miljard mensen groot.

Uiteraard heb ik ook slechte dingen gezien. In Pujang was de luchtvervuiling zo erg dat je geen 500 meter ver kon kijken. En er zijn uiteraard nog meer plaatsen waar dit heel erg is. Ik heb ook mensen op een slechte manier zien werken. En dat is op geen enkele manier goed te praten.

Net als je hier mensen uit Oost-Europa hebt die de tomaten oogsten zeg maar. Iemand wel eens gekeken hoe die mensen hier moeten wonen en werken?

Slaven heb ik echter nooit gezien. Dat is gewoon lulkoek. Er staan in china overigens ook enorme straffen op dit soort dingen. Ook op corruptie trouwens. De veroorzakers van het melkpoeder schandaal hebben gewoon de kogel gekregen.

De meesten mensen in china hebben gewoon een 40 urige werkweek, vakantie dagen enz. Er wordt daar wel meer verwacht van de werknemers dan hier. Over- en extra-werk komt daar veel meer voor. In fabrieken hebben ze ook slaapzalen waar de mensen even een paar uur kunnen tukken en tijden van extreme drukte. Maar de mensen daar zijn niet ongelukkig en voelen zich ook niet onderdrukt ofzo. Ze zijn wel erg volgzaam bij het naïeve af zeg maar. Mensen zijn ook heel voorzichtig in wat ze tegen een buitenlander zeggen. De Chinezen worden pas wat makkelijker als ze een paar maanden met je samenwerken en 's avonds met je in de kroeg zitten.

Zelfs de tolken die de geheime taak hebben om je in de gaten te houden worden dan opener en makkelijker en eerlijker in wat ze tegen je zeggen. De tolk (meestal een erg jong meisje, net van school enzo) vinden het in het begin heel erg moeilijk om met de Hollandse directheid om te gaan. Ze zijn als de dood om je te beledigen. Pas na een paar maanden als ze je een beetje kennen durven ze meer te zeggen en is de angst weg. Uiteindelijk hebben ze tranen als je weer vertrekt. Geen rare oneerbare dingen hiervan denken. Dat gaat n.l. niet. De tolken worden zeer goed beschermd. Ik ken wel oud collegae die hun tolk mee naar naar Nederland hebben genomen en ermee getrouwd zijn. Maar alles wel op een fatsoenlijke en eerlijke manier.

De grootste leugen waar ik de Nederlandse pers op betrapt heb, stond in de telegraaf. Ik moest een dag wachten in Bejing en ben die dag even naar de verboden stad geweest. De verboden stad is erg leuk om te bezoeken. Helemaal toen, omdat het die echt fantastisch mooi weer was. 's Avonds dus met het vliegtuig terug naar nederland. Tien uur later op Schiphol stond er in de telegraaf dat er in Bejing zoveel luchtvervuiling was dat je geen hand voor ogen kon zien. Dat was dus gewoon een leugen bedacht (of van internet afgehaald) door een of andere sukkel journalist.

Het gebeurt wel eens dat er een stofstorm in de woestijn is geweest en dat Bejing dan helemaal geel van het stof is. Net als er hier wel eens zand vanuit de Sahara langskomt. Dat heb ik ook een keer in Bejing gezien. De lucht in Bejing zal inderdaad niet schoon zijn. Maar op een ovaal met lange doorsnede van ongeveer 25 km wonen daar wel 25 miljoen mensen. In de Nederlandse randstad schijnt de lucht ook bepaald niet schoon te zijn als je het vergelijkt met de lucht uit het platte land in bijvoorbeeld Finland. Allen is dit geen eerlijke vergelijking. Net zo goed als dat bericht in de Telegraaf niet eerlijk is. En die telegraaf is maar 1 van de drie grote kranten in Nederland die elkaar ook nog eens kopiëren. Al die andere kranten zijn weer kopieën van deze drie. Echt eerlijk nieuws is lastig te vinden. Het is wel weer wat anders als nepnieuws trouwens want dat is bewust gemaakt om mensen te misleiden.

Mijn indruk is dat hier "alleen ontzettend uitvergroot", de slechte berichten over china in het nieuws komen.

Waarschijnlijk is niemand het met mij eens. Hoeft ook niet. Ik ben in veel veel landen geweest en naar China ging ik altijd met grootste plezier. Ik heb me daar ook nog nooit onveilig of bekeken en in de gaten gehouden gevoeld. Waarschijnlijk omdat ik wist dat ze me in de gaten hielden. Er zijn landen waar ik ook kwam en daar was dit een heel ander verhaal. Naar die landen zal ik ook nooit op vakantie gaan mocht mogelijk zijn. Voorbeelden zijn India en Saoedi Arabië. Daar hoef ik niet meer heen.

Ik koop wel bij ome ali. Ik kijk wel heel goed wat ik koop. Als je goed oplet kun je de nepzooi er echt wel uitfilteren. En de reden dat ik daar koop is dat het echt heel makkelijk en goed gaat. Bij Europese leveranciers zijn er altijd hoge verzendkosten en duurt het ook vaak erg lang, Of je kunt alleen bestellen als je een eigen bedrijf hebt. Of ze hebben het gewoon niet. Ik vind het werkelijk verbazingwekkend wat ali allemaal heeft. Dingen die gewoon nergens ander meer zijn. Ik ben trouwens wel eens fysiek in zo'n ali winkeltje geweest. Het was heel klein. Een paar jonge mensen als werknemers. Wel kundige mensen trouwens. Die maken dan gewoon die kleine electronica dingetjes. Zoals die versterkertjes, arduino printjes enzo. Ze ontwerpen de printjes, Zetten ze in elkaar en verkopen dat in de winkel en via ome ali. En dat waren geen slaven. Het waren gewoon werknemers. Het was ook erg leuk en gezellig om in dat winkeltje te zijn.

Ik vind dat je een te positief beeld van de Chinese staat schetst, maar
je hebt dubbel en dwars gelijk dat er ook veel mensen gelukkig (of ten
minste: zorgeloos) zijn, en dat de .nlse media elke gelegendheid
aangrijpen om "het buitenland" slecht te doen lijken (ik kom soms ook
.nls "nieuws" over de .cz republiek tegen, dat totaal onwaar of ten
minste sterk verdraaid is).

Dat laatste is natuurlijk onderdeel van het "Grote Verhaal" van de .nlse
staat: het gaafste land op Aarde, en daarbuiten is alles slechter.

Op zondag 25 februari 2024 18:28:34 schreef schaafuit:
Ik vind dat je een te positief beeld van de Chinese staat schetst, maar
je hebt dubbel en dwars gelijk dat er ook veel mensen gelukkig (of ten
minste: zorgeloos) zijn, en dat de .nlse media elke gelegendheid
aangrijpen om "het buitenland" slecht te doen lijken (ik kom soms ook
.nls "nieuws" over de .cz republiek tegen, dat totaal onwaar of ten
minste sterk verdraaid is).

Dat laatste is natuurlijk onderdeel van het "Grote Verhaal" van de .nlse
staat: het gaafste land op Aarde, en daarbuiten is alles slechter.

Het zijn alleen mijn ervaringen die ik heb gehad in China en die waren eigenlijk altijd erg positief. Met de politiek die China nu voert ben ik het ook niet eens. Die is denk ik niet goed voor de Chinezen en ook niet voor het vrije westen. Ik vraag me wel af of de heilige democratie haalbaar is voor een land met 1,5 miljard mensen. In Nederland met maar 18 miljoen mensen hebben we al zeer veel problemen om alles te laten werken zoals het bedoeling is. In India met nu ook 1,5 miljard mensen werkt de grootste Democratie op aarde eigenlijk gewoon niet.

Ik weet ook niet wat er goed is. Ik weet wel dat China absoluut niet de hel is zoals velen hier zeggen.

Voor mij zou het de hel zijn. Voor mij is .nl al de hel, ook al ben ik
er geboren. Reden? Ik ben te onafhankelijk.

Echte democratie is pas haalbaar als je de samenleving opdeelt in
stukjes met pakweg 100 inwoners. Net zoals heel lang geleden. En dan heb
je geen "overheid" meer nodig, hooguit een dorpsoudste om de moeilijkste
knopen door te hakken.

Op zondag 25 februari 2024 18:40:05 schreef Ex-fietser:
Ik vraag me wel af of de heilige democratie haalbaar is voor een land met 1,5 miljard mensen. In Nederland met maar 18 miljoen mensen hebben we al zeer veel problemen om alles te laten werken zoals het bedoeling is.

[offtopic] Het is relatief simpel: het zou aardig werken als er een tussenweg gevonden wordt tussen het Nederlandse systeem en het Amerikaanse. In Nederland is het te makkelijk om met een kleine (1 mans!) partij "inspraak" te hebben. Prima hoor die inspraak, maar de boel is nu zo versnipperd dat er geen regering gevormd kan worden. In Amerika is het vrijwel onmogelijk om als niet-1-van-de-twee-partijen inspraak te krijgen. Dat is ook niet goed. Het Nederlandse systeem heeft de laatste 50 jaar ardig gewerkt zoals het zou moeten, maar waarschijnlijk door opkomst van Internet versnippert de boel steeds verder.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die "versnippering" was vanaf het begin bedoeld: "zonder last of
ruggespraak". De media demoniseren het, maar ik vind er best wel wat
voor te zeggen.

Dat er geen regering te vormen valt, is omdat mensen tegen elkaar worden
uitgespeeld. Bij verkiezingen worden er steeds extremere standpunten
uitgevent, om de bijna-afgehaakte kiezer toch over de streep te trekken.

Het VSiaanse stelsel is wat betreft nou niet echt een lichtend voorbeeld
te noemen: men krijgt zo goed als niets voor elkaar. Dankzij de
particratie.

fred101

Golden Member

Hoeveel van de mensen hier die vinden dat China een soort van Hel op aarde is, zijn zelf daadwerkelijk in China geweest?

Die twee gasten van de video in mijn links hebben beide 10 jaar in China gewerkt, gereisd (op de motor, zo begon het Vblog) Die linkse heeft een Chinese vrouw/vriendin. Ze spreken en lezen beide vloeiend Chinees. Ik denk dat jou ervaring anders is omdat jij bij een bedrijf werkt wat niet 100% Chinees is. Ik heb een jaar of 10 terug een hele avond met een vrouw gesproken die Chinees was en voor een Nederlands bedrijf werkte als contact tussen de Chinese fabriek en het NL bedrijf. Dat bedrijf was in Taiwanese handen en zij zei dat dat heel veel uitmaakte in dingen als arbeidsomstandigheden. Dat bedrijf had ook de door jou genoemde slaapruimten. Alleen waren die niet voor tussendoor. Daar woonde ze permanent. Echtparen had een 2 persoons bed met een gordijn erom heen, de rest 1 persoonsbedden plus gordijn.

Censuur is heel sterk, mensen zoals gidsen durven geen kwaad te spreken, er zijn strafkampen. Mensen verdwijnen daar echt. Slavernij is ook een bestaand ding maar niet in heel China. Dat schijnt voornamelijk in het westen te zijn, daar vind ook genocide plaats. Dat zijn mensen van een ander "ras" In die China show hebben ze het een keer behandeld, het ging om iets van 90000 doden als ik het goed onthouden hebt.
Hier hoor je er nagenoeg niets van want alle media is in handen van de staat.

Ze laten ook regelmatig dingen mbt kwaliteit van Chinese producten en werkwijzen zien. Ze hebben beelden laten zien van instaortende bruggen, huizen waar de balkons afbreken, muren waar je zo een gat in slaat met je blote handen, mensen die door vloeren zakken. Op markten worden vrouwtjes eende gevrefd zodat ze er als mannetjes uitzien (die brengen meer op), ze verven oude vis of vlees rood zodat het er vers uitziet. Die drinkwater vaten worden gevuld met kraanwater (wat in grote delen van China ondrinkbaar is)maar verkocht als speciaal water. Dat is allemaal niet onrealistisch. Als ik geen fake IGBTs en MOSFETs zelf had gezien had ik nooit geloofd dat ze af-gesoldeerde onderdelen opkalefateren en verkopen als iets anders. Als zelfs dat monnikenwerk al de moeite waard is dan denk ik dat heel veel dingen die te onwaarschijnlijk lijken best waar kunnen zijn. Die bloggers zijn waarschijnlijk over kritisch maar als zelfs maar 25% van de dingen dioe ze beschrijven en op beelden laten zien waar zijn, dan is het nog 100x zo erg als ik tot voorheen dacht. Ze hebben ook videos over Chinese electrischje autos die daar nog meer affakkelen dan hier. Er zijn megaveel dakloze maar aan de anderekant staat er komplete nieuw gebouwde steden leeg. Ze hebben daar zelf videos gemaakt. Het wordt gebouwd maar is te duur voor de bevolking.

Ik koop niks op Ali etc uit overtuiging, fakes verkopen is crimineel. Ik support geen criminelen. En echt alles wordt gefaked. Alle Gibson en andere niet Chinese merken gitaren kun je direct uit China kopen voor een tiende van de prijs. Er staat dan gewoon Gibson etc op. En de westerse wereld koopt die troep massaal. Sommige hebben boter op hun hoofd, andere kan het niks schelen zolang het maar weinig kost en sommige maken er misbruik van en verkopen het hier voor veel geld weer door.

En ik ben er van overtuigd dat het nog veeeeel erger gaat worden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Het moderne China heeft in feite een mislukte economie, die alleen nog
kan drijven op de gierigheid en inhaligheid van het Westen.

Op zondag 25 februari 2024 14:36:15 schreef schaafuit:
Putin is niet bang voor de NAVO. Russen maken plannen voor de korte
termijn, maar waar het hen uiteindelijk om gaat, is de lange termijn.
Ze vinden het prima om vandaag te verliezen, zolang ze over 200 jaar
maar de onbetwiste heersers van het zonnestelsel zijn.

En de EU heeft ook een oogje op alles oostelijk van het bestaande
imperium. Een beetje dollen met de Poolse en Hongaarse heersers over
mensenrechten dit en de rechtsstaat dat, maar totaal negeren dat het
maar in paar landen in de EU nog redelijk geregeld is, en de beoogde
nieuwe lidstaten er al helemaal een broertje aan dood hebben. Wedden dat
ze in Brussel smullen bij het idee dat er een "frisse" (lees:
EU-gezinde) wind in Rusland gaat waaien, en dat de EU-kandidatuur dan
niet ver meer weg is?

"Overheid", "defensie"... het is allemaal ouderwets machtsspel. Met een
zoetig laagje om ons koest te houden.

Er zitten wel twee kanten aan... Als je moet kiezen gaat het onder de EU wel fors minder onaangenaam toeven zijn dan onder autocratische regimes zoals die van Xi of Putin. Zolang je tenminste checks, balances en mogelijkheden om plannen af te stemmen, inbouwt en handhaaft. Er zijn NGO's en bedrijven die de EU liever ook totalitair zien of op zijn minst als melkkoe. Het hele idee dat nieuwe lidstaten hun zaakjes op orde moeten hebben, vind ik ook niet raar. Maar inderdaad moeten de oude lidstaten daar dan ook goed aan voldoen. Er is het nodige op af te dingen maar het idee is in principe een stuk minder slecht dan dat van de verlichte (laat staan duistere) despoot.

Overigens denk ik niet dat je met die langetermijnvisie gelijk hebt. Dat wordt ook altijd aan de Chinezen toegedicht, dat ze 4D-chess zouden spelen enzo. Ik zie in beide landen voornamelijk oude mannen die nog even snel iets neer willen zetten voor de geschiedboekjes maar de moeite die dat kost, volkomen onderschat hebben. Zowel Putin als Xi hadden de boeken in kunnen gaan als de leiders die hun land maatschappelijk en economisch opgetild hadden. In plaats daarvan kozen ze ervoor om zich met hun omgeving te gaan bemoeien op manieren die op weerstand stuiten.

Op zondag 25 februari 2024 18:40:05 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik vraag me wel af of de heilige democratie haalbaar is voor een land met 1,5 miljard mensen. In Nederland met maar 18 miljoen mensen hebben we al zeer veel problemen om alles te laten werken zoals het bedoeling is. In India met nu ook 1,5 miljard mensen werkt de grootste Democratie op aarde eigenlijk gewoon niet.

Het verschil is dat er in India veel mensen wel hun best doen en dat je er ook wat van mag zeggen. Overigens heeft China bij lange na geen 1,5 miljard inwoners en stevenen ze bovendien af op eenzelfde soort krimp en vergrijzing die ze in Japan en Korea ook kennen, maar misschien nog wat erger.

Ik ben zelf nooit in China geweest, maar volg de gangbare media er ook niet over. Misschien heb ik daardoor wel een te rooskleurig beeld van de media. Ik weet wel dat je als buitenlander in China heel lang in een eigen bubbel kan leven. Je ziet het pas als je het ziet, dat heb ik dus niet zelf ervaren maar kan me er heel aardig in verplaatsen. Natuurlijk zijn de meeste guides zoals Nathalie. Dat was ook de constatering van de jongens van ADVChina (overigens allebei met een Chinese getrouwd); er is in principe niks mis met de bevolking, dat is bijna nooit zo in falende landen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 25 februari 2024 20:54:49 (29%)

Op zondag 25 februari 2024 20:39:50 schreef maartenbakker:
[...]
Overigens denk ik niet dat je met die langetermijnvisie gelijk hebt. Dat wordt ook altijd aan de Chinezen toegedicht, dat ze 4D-chess zouden spelen enzo.

Nee, zo bedoel ik het niet; er wordt ook in Rusland maar wat
aangemodderd, ze raken alleen niet zo bezorgd van problemen op de
kortere termijn.

Op donderdag 15 februari 2024 22:23:25 schreef brains:
Blijkbaar kun je ook nederlandse postzegels kopen op aliexpress :+
[knip]
Jammer dat je ze niet per velletje kan bestellen. Dan zou Het wel leuk zijn om uit te zoeken hoe fake ze zijn, goede of slechte :P

Ik heb een (iets ander) setje besteld en vandaag ontvangen. Op een paar (5) minieme details blijken ze af te wijken van een setje, gekocht op het postkantoor. Een reden om contact op te nemen met de verkoper. Ik heb een foto gestuurd met 1 geconstateerde detail-"mismatch". De verkoper bevestigt dat het om echte gaat, maar dat tijdens het drukproces, lichte verschillen kunnen ontstaan. Als ik ze niet wil, kan ik ze terugsturen en m'n geld terug krijgen. Vandaar dat ik contact heb opgenomen met de klantenservice van AE om het een en ander uit te leggen. Het pad dat ik ga bewandelen is : contact met PostNL opnemen en vragen of ze de echtheid kunnen bevestigen.
Indien PostNL negatief beslist, zal ik -op advies van AE- een dispute openen. Indien anders wordt beslist, zal ik een positieve feedback geven. De verkoper is daar ook mee akkoord.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
fred101

Golden Member

1) het lijkt me sterk dat een Chinees in NL postzegels besteld om ze dan weer (goedkoper ? ) via Ali terug naar NL te verkopen.

De verkoper bevestigt dat het om echte gaat, maar dat tijdens het drukproces, lichte verschillen kunnen ontstaan.

Als de verkoper ze zelf drukt lijkt het me duidelijk dat het fakes zijn.

Een reden om contact op te nemen met de verkoper. Ik heb een foto gestuurd met 1 geconstateerde detail-"mismatch".

Dat is fijn voor de verkoper, dan kan hij zijn fakes verbeteren en in de toekomst met meer succes mensen oplichten. |:(

Als jij die postzegels gebruikt pleeg je volgens mij een strafbaar feit of in ieder geval een economisch delict. Jij importeert fakes, zelfs dat alleen al kan problemen veroorzaken.

Wat denk je hiervan: https://nl.aliexpress.com/item/32866211037.html?spm=a2g0o.productlist.…

Slechts 1,63 euro

Op dinsdag 27 februari 2024 23:11:20 schreef oxurane:
[...]

Ik heb een (iets ander) setje besteld en vandaag ontvangen. Op een paar (5) minieme details blijken ze af te wijken van een setje, gekocht op het postkantoor. Een reden om contact op te nemen met de verkoper. Ik heb een foto gestuurd met 1 geconstateerde detail-"mismatch". De verkoper bevestigt dat het om echte gaat, maar dat tijdens het drukproces, lichte verschillen kunnen ontstaan. Als ik ze niet wil, kan ik ze terugsturen en m'n geld terug krijgen. Vandaar dat ik contact heb opgenomen met de klantenservice van AE om het een en ander uit te leggen. Het pad dat ik ga bewandelen is : contact met PostNL opnemen en vragen of ze de echtheid kunnen bevestigen.
Indien PostNL negatief beslist, zal ik -op advies van AE- een dispute openen. Indien anders wordt beslist, zal ik een positieve feedback geven. De verkoper is daar ook mee akkoord.

Valse postzegels kunnen als verzamelobject in sommige gevallen wel meer waard zijn dan hun opgedrukte waarde... Maar misschien is Aliexpress wel de oorzaak van het nijpende geldtekort van PostNL waardoor die nu ook al kwartjes tussen de voering van de bank aan het zoeken zijn...

-Zucht-
Het is me opgevallen dat er enkele CO'ers zijn die bij de minste of geringste twijfel over Chinese zaken met gestrekt been "alles uit China is fake" scanderen.
Verder heb ik 1 detail gedeeld met AE en de verkoper. Ik ben niet van plan om alle 5 details te delen met de verkoper. Dit is om te voorkomen dat -indien het "neppers" zijn- het ontwerp aangepast kan worden. Maar laten we eerlijk zijn : hoeveel moeite kost het om een familielid in Nederland een setje te laten bestellen en door te sturen naar China ? Je kunt zelfs postzegels online bij PostNL bestellen. Of ze een bestelling ook naar China versturen ? Geen idee.

Als jij die postzegels gebruikt pleeg je volgens mij een strafbaar feit of in ieder geval een economisch delict. Jij importeert fakes, zelfs dat alleen al kan problemen veroorzaken.

Oh, je maakt me nieuwsgierig. Welk wetboek en artikel verwijs je naar ? Verder zullen de resultaten van PostNL gedeeld worden met AE, indien ze niet origineel blijken te zijn. Dit is ook om een dispuut te openen. Ik ga er van uit dat ze dan maatregelen zullen nemen richting de verkoper / shop. Misschien dat ik ze dan moet terugsturen, of dat PostNL interesse heeft in de rest.. De tijd zal het leren.

Verder, omdat de verkoper geen moeite heeft met de PostNL-controle, bestaat er dus ook een kans dat de zegels wel echt zijn. Ik kan zo een paar situaties daar voor bedenken. Denk aan het opkopen uit faillisement (*), of als belegging gekocht (**). Je mag aangeven dat die kans klein is, maar dat is nog steeds geen reden om aan te nemen dat een dergelijk voorval niet kan bestaan.
Vandaar, laten we rustig afwachten wat PostNL gaat doen en niet meteen in de "dit zijn gegarandeerd fakes"-stand springen.

En tot slot : de verkoper heeft een telefoonnummer, geregistreerd in Engeland. Het zou een Chinees kunnen zijn in Engeland, maar evengoed iets anders. Geen idee, gewoon afwachten hoe het balletje gaat rollen.

(*) Is je opgevallen hoeveel postkantoortjes en shops gesloten zijn in de afgelopen jaren, i.v.m. kostenbesparingen ?
(**) Heb je de stijgende prijzen van postzegels gevolgd over de afgelopen 10 jaren ?

=[ EDIT ]=
Fred101: De biljetten die je laat zien worden niet verkocht als "echt". Het zijn gouden biljetten, staat er ook duidelijk bij. Dus een afbeelding van een Nederlands bankbiljet, afgedrukt op goudkleurig papier of folie.
Trouwens, ik krijg een prijs van 2.26 EUR te zien, met 2,09 EUR aan verzendkosten. Zou AE verschillende prijzen hanteren voor bezoekers ?

=[ EDIT 2 ]=
Ik moet deels terugkomen op een stukje. De kern zit hem in "Als jij ze gebruikt.." En daarin heb je volledig gelijk. Blijken ze nep te zijn heb ik geen reden om ze te gebruiken. Ik heb geen trek in een onderschept briefje of pakketje. Ze worden dan waarschijnlijk gebruikt als tegel-versiering in de schuur.

Op je eerste zin reagerend: de kans op fake hangt heel erg van het soort product af, maar het is ook weer niet zo'n rare veronderstelling dat goedkope Nederlandse postzegels uit $willekeurig-ver-weg-land-waar-wel-vaker-valse-zooi-vandaan-komt vals zijn. "alles uit china is vals" is inderdaad aperte onzin, heb ik zelf in elk geval ook nooit beweerd, maar je moet er ook niet te naief in staan, dat is ook weer niet goed. Veel van die dingen zie je ook pas als je ze ziet. En dan kun je ook best goed bruikbare spullen via Ali bestellen.

In dit geval is de extra nuance dat ze misschien niet van ver weg komen, en dat het voor Chinezen die wel ver weg zitten, erg moeilijk is om in westerse valuta te beleggen maar dat ze misschien via een omweg postzegels hebben kunnen aanschaffen.

Daar staat dan weer de nuance naar de andere kant tegenover dat de partij totaal geen problemen heeft met het in omloop brengen van valse buitenlandse waardepapieren. Er zullen niet heel snel repercussies op staan, anders dan eventueel voor de bühne als het in de gaten loopt.

Of postkantoortjes en shops geen terugkoopregeling met PostNL hebben, durf ik echter ook niet te zeggen.

Je zou ze ook eens onder UV kunnen bekijken. Dan moeten ze ook gelijk zijn aan de hier aangeschafte.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 28 februari 2024 02:15:13 (12%)

Wat betreft de "Het is me opgevallen dat er enkele CO'ers.." had dat betrekking op diverse leden in het algemeen. Het is iets waar ik persoonlijk soms wat moeite mee heb. Er komt al zoveel uit China, goede en slechte dingen. Maar om standaard een antwoord te beginnen met ...
Ik hoop het hiermee wat genuanceerd te hebben.

voor Chinezen die wel ver weg zitten, erg moeilijk is om in westerse valuta te beleggen

Ik kan me nog herinneren dat een aantal jaren geleden, minister Blok massaal Chinese investeerders probeerde over te halen om in Nederlandse woningen en kantoorpanden te investeren, i.v.m. interessant rendement. De Nederlandse overheid heeft het dus niet beslist moeilijker gemaakt.

Je zou ze ook eens onder UV kunnen bekijken. Dan moeten ze ook gelijk zijn aan de hier aangeschafte.

Met daglicht zie je op het eerste gezicht geen verschil (4 kleine afwijkingen). Met UV-licht (400nm) merkte ik een klein detail. De oplichtende "L" kwam overeen met het origineel. Echter, wat me opviel was dat de inkt van de afbeelding eronder lichter kleurde (AE-versie). Er zijn dus nog 4 andere details, die me opvielen. Zou kunnen dat dit met een ouder ontwerp te maken kan hebben, maar kan ook op iets anders duiden. Vandaar,... op naar PostNL voor een eindconclusie. Tot die tijd zijn het "Schrödingers"-kat postzegels voor mij.

fred101

Golden Member

Ik heb nog nooit iets via Ali ofzo besteld. De prijzen die ik zie als ik kijk nav een topic zijn meestal erg veel lager dan de TS betaald heeft. Zal wel een soort lokprijs zijn. Geef die postzegel link eens, dan kijk ik wat ik voor prijs zie.

Over strafbaar: in dit geval idd gebruiken.

Namaak invoeren is verboden
Voor die lage prijzen krijg je dan ook geen merkproducten: veel ervan zijn namaak en / of van onbekende merken, en met copyright nemen de Chinese verkopers het niet heel nauw. Pas hier wel mee op: het importeren van nep-Samsungs of -iPhones is natuurlijk verboden.

bron: Radar

Daarnaast ben je als je direct uit China koopt de importeur en fakes importeren is wel degelijk strafbaar. Als je geluk hebt blijft het beperkt tot vernietiging van de goederen bij de douane (waarbij jij soms zelfs voor de kosten kunt opdraaien) Als je pech hebt komt de politie erbij en krijg je een schadeclaim van het echte merk. Dat eerste kan al bij 1 stuk, de rest alleen als het oom aantallen gaat. Als jij 10 fake the Northface jassen besteld dan loop je meer risico dan wanneer je er 1 koopt.
https://radar.avrotros.nl/artikel/namaakproducten-kopen-of-verkopen-wa…

Maar hoe het zit met postzegels weet ik niet, de wetten mbt waardenpapieren zijn veel strenger. Als de douane die onderschept zal men direct van fraude uitgaan want de enige reden waarom je die koopt is om ze te gebruiken. 1 velletje zal daarbij minder risico zijn als een heel pak. De eerste en eenmalig kun je mogelijk nog onder verzamelen weg werken.

Maar pas op, het risico is klein, maar als je een fake IC in een commerciële reparatie gebruikt, verkoop je hem dus wel door. De pakkans is klein maar als je zoals sommige hier per jaar honderd TVs repareert en bv 50x een bepaald IC hebt gekocht via Ali, dan wordt het erg moeilijk om aan te tonen dat het eigen gebruik is. Als die reparaties zwart gaan dan kun je echt problemen krijgen. Ik las laatst dat de belastingdienst steeds vaker
dingen als ebay en MP in de gaten houdt.

Qua alles uit China is fake. Nee, bijna alle merk artikelen welke je direct uit China koopt via ebay, AE, Temu etc en veel goedkoper zijn fake. Hoe lager de prijs vergeleken met wat het merk vraagt, hoe meer kans op fake of "in China van de vrachtauto gevallen" Als een Chinees NL postzegels verkoopt is NL post de enige aanbieder. Ze kunnen dus nooit goedkoper zijn. Als ze even duur zijn koopt geen hond ze. En alleen in NL kun je NL postzegels gebruiken. Dat is dus een gebied waar ik heel erg voorzichtig mee zou zijn want als de douane die onderschept ben je de klos.

Ga er niet mee naar NL post. Die geloven nooit dat jij het doet uit de goedheid van je hart om hen te beschermen. Ze weten echt wel dat dit gebeurd. Waarschijnlijk ben je de klos als je dat doet want ze laten controleren maakt je waarschijnlijk dubbel verdacht qua ze gaan gebruiken of straks op grote schaal gaan doorverkopen.
Bron Radar:

Gebruik je gezond verstand
Het is verder van belang om gewoon goed na te denken blijven denken, dan kom je al een heel eind. Als je bijvoorbeeld via AliExpress een merktas koopt, weet je ook wel dat dit nep is. De grote merken verkopen niet via dit soort sites, en ook niet op verkoopplatforms als Facebook of Marktplaats.

Zo zal ook de douane reageren.