Op zaterdag 24 februari 2024 22:43:01 schreef fred101:
Chineese bedrijven faken niet alleen producten of zelfs een youtube channel van een meisje uit Oekraïne om pro Russische/Chinese propaganda te maken . Zelfs de fotos van hun bedrijven worden gefaked. Zo ziet het er volgens het bedrijf uit (Chinese samenwerking met Volkswagen) Een mooie blauwe lucht, veel te groen gras, een stomme fotoshopfout in het pand zelf.
[bijlage]
En zo ziet de werkelijkheid eruit. Een troosteloos pand met een tuin die meer op een vuilnisbelt lijkt en een typisch Chinese lucht (zoveel luchtvervuiling dat het mistig lijkt) En als je je afvraagt waarom ze zo goedkoop kunnen produceren in China. Dat komt omdat slavernij daar in het westen van China in opdracht van de overheid geschied. Sommige bevolkingsgroepen daar worden massaal uitgemoord, andere als slaaf gebruikt. En wij dat land maar sponsoren via dingen als Ali en Temu...
[bijlage]
Hier meer over de fotos https://youtu.be/27VYZ7aIBfI?si=WQV3DaNbgW2Nid-r
Ze hebben het hele verhaal over dat meisje in the China show van Vrijdag behandeld. Het begint rond 31 minuten
Die sponsoring is ook waardeloos voor het milieu, China, India en Noord Afrika maken onze bijdrage aan vermindering van de vervuiling een lachertje
[bijlage]
Uiteraard is het niet goed wat ze in die filmpjes vertellen, als het helemaal waar is ?
Onze pers hier liegt er ook gewoon maar een end op los, al of niet gestuurd door westerse overheden. Ik heb vaak de indruk dat zelfs de journalisten zelf niet eens weten dat ze onwaarheden vertellen. In hoeverre wordt er nog aan waarheids-bevinding gedaan door journalisten? Dat is dacht ik een van de belangrijkste taken van een journalist. Ik heb het idee dat alles zo snel gepubliceerd moet worden dat er gewoon geen tijd meer is voor het normale journalistieke proces van waarheid bevinding.
Hoeveel van de mensen hier die vinden dat China een soort van Hel op aarde is, zijn zelf daadwerkelijk in China geweest? En dan bedoel ik niet een standaard toeristisch vakantie reisje, maar een paar maanden in China werken en leven? Ik denk dat je pas iets kunt zeggen van china als je er een tijdje gezeten hebt. Wat ik gezien heb in China is dat er gewoon ook goede en slechte dingen zijn. Net als hier in Nederland. Ik heb in China fabrieken gezien die echt heel erg mooi en schoon waren. Met idd mooie tuinen er omheen.
Het wegennet in China ziet er ook mooi uit met nette wegbewijzering en verkeersborden en werkende straatverlichting. Het wegennet in België vind ik beduidend minder goed en in de US is het helemaal helemaal om te huilen. En ik heb in China heel wat km-ers afgelegd per taxi. Die taxi's waren uiteraard ook van Chinese makelij en reden prima. Al die mensen die altijd maar lopen te verkondigen dat Chinese auto's waardeloos zijn, zijn waarschijnlijk nooit in china geweest en weten niet dat er wel stuk of 100 Chinese auto fabrikanten zijn. Merken waar wij hier nog nooit van gehoord hebben. Waarom zouden ze ook naar het buitenland gaan? De Chinese markt is 1,5 miljard mensen groot.
Uiteraard heb ik ook slechte dingen gezien. In Pujang was de luchtvervuiling zo erg dat je geen 500 meter ver kon kijken. En er zijn uiteraard nog meer plaatsen waar dit heel erg is. Ik heb ook mensen op een slechte manier zien werken. En dat is op geen enkele manier goed te praten.
Net als je hier mensen uit Oost-Europa hebt die de tomaten oogsten zeg maar. Iemand wel eens gekeken hoe die mensen hier moeten wonen en werken?
Slaven heb ik echter nooit gezien. Dat is gewoon lulkoek. Er staan in china overigens ook enorme straffen op dit soort dingen. Ook op corruptie trouwens. De veroorzakers van het melkpoeder schandaal hebben gewoon de kogel gekregen.
De meesten mensen in china hebben gewoon een 40 urige werkweek, vakantie dagen enz. Er wordt daar wel meer verwacht van de werknemers dan hier. Over- en extra-werk komt daar veel meer voor. In fabrieken hebben ze ook slaapzalen waar de mensen even een paar uur kunnen tukken en tijden van extreme drukte. Maar de mensen daar zijn niet ongelukkig en voelen zich ook niet onderdrukt ofzo. Ze zijn wel erg volgzaam bij het naïeve af zeg maar. Mensen zijn ook heel voorzichtig in wat ze tegen een buitenlander zeggen. De Chinezen worden pas wat makkelijker als ze een paar maanden met je samenwerken en 's avonds met je in de kroeg zitten.
Zelfs de tolken die de geheime taak hebben om je in de gaten te houden worden dan opener en makkelijker en eerlijker in wat ze tegen je zeggen. De tolk (meestal een erg jong meisje, net van school enzo) vinden het in het begin heel erg moeilijk om met de Hollandse directheid om te gaan. Ze zijn als de dood om je te beledigen. Pas na een paar maanden als ze je een beetje kennen durven ze meer te zeggen en is de angst weg. Uiteindelijk hebben ze tranen als je weer vertrekt. Geen rare oneerbare dingen hiervan denken. Dat gaat n.l. niet. De tolken worden zeer goed beschermd. Ik ken wel oud collegae die hun tolk mee naar naar Nederland hebben genomen en ermee getrouwd zijn. Maar alles wel op een fatsoenlijke en eerlijke manier.
De grootste leugen waar ik de Nederlandse pers op betrapt heb, stond in de telegraaf. Ik moest een dag wachten in Bejing en ben die dag even naar de verboden stad geweest. De verboden stad is erg leuk om te bezoeken. Helemaal toen, omdat het die echt fantastisch mooi weer was. 's Avonds dus met het vliegtuig terug naar nederland. Tien uur later op Schiphol stond er in de telegraaf dat er in Bejing zoveel luchtvervuiling was dat je geen hand voor ogen kon zien. Dat was dus gewoon een leugen bedacht (of van internet afgehaald) door een of andere sukkel journalist.
Het gebeurt wel eens dat er een stofstorm in de woestijn is geweest en dat Bejing dan helemaal geel van het stof is. Net als er hier wel eens zand vanuit de Sahara langskomt. Dat heb ik ook een keer in Bejing gezien. De lucht in Bejing zal inderdaad niet schoon zijn. Maar op een ovaal met lange doorsnede van ongeveer 25 km wonen daar wel 25 miljoen mensen. In de Nederlandse randstad schijnt de lucht ook bepaald niet schoon te zijn als je het vergelijkt met de lucht uit het platte land in bijvoorbeeld Finland. Allen is dit geen eerlijke vergelijking. Net zo goed als dat bericht in de Telegraaf niet eerlijk is. En die telegraaf is maar 1 van de drie grote kranten in Nederland die elkaar ook nog eens kopiëren. Al die andere kranten zijn weer kopieën van deze drie. Echt eerlijk nieuws is lastig te vinden. Het is wel weer wat anders als nepnieuws trouwens want dat is bewust gemaakt om mensen te misleiden.
Mijn indruk is dat hier "alleen ontzettend uitvergroot", de slechte berichten over china in het nieuws komen.
Waarschijnlijk is niemand het met mij eens. Hoeft ook niet. Ik ben in veel veel landen geweest en naar China ging ik altijd met grootste plezier. Ik heb me daar ook nog nooit onveilig of bekeken en in de gaten gehouden gevoeld. Waarschijnlijk omdat ik wist dat ze me in de gaten hielden. Er zijn landen waar ik ook kwam en daar was dit een heel ander verhaal. Naar die landen zal ik ook nooit op vakantie gaan mocht mogelijk zijn. Voorbeelden zijn India en Saoedi Arabië. Daar hoef ik niet meer heen.
Ik koop wel bij ome ali. Ik kijk wel heel goed wat ik koop. Als je goed oplet kun je de nepzooi er echt wel uitfilteren. En de reden dat ik daar koop is dat het echt heel makkelijk en goed gaat. Bij Europese leveranciers zijn er altijd hoge verzendkosten en duurt het ook vaak erg lang, Of je kunt alleen bestellen als je een eigen bedrijf hebt. Of ze hebben het gewoon niet. Ik vind het werkelijk verbazingwekkend wat ali allemaal heeft. Dingen die gewoon nergens ander meer zijn. Ik ben trouwens wel eens fysiek in zo'n ali winkeltje geweest. Het was heel klein. Een paar jonge mensen als werknemers. Wel kundige mensen trouwens. Die maken dan gewoon die kleine electronica dingetjes. Zoals die versterkertjes, arduino printjes enzo. Ze ontwerpen de printjes, Zetten ze in elkaar en verkopen dat in de winkel en via ome ali. En dat waren geen slaven. Het waren gewoon werknemers. Het was ook erg leuk en gezellig om in dat winkeltje te zijn.