Goedeavond allemaal.
2 Jaar geleden heb ik van Vincent (V1ncent op t forum) Deze tv overgenomen.( de Van Gogh 944)Deze tv heeft vaak last gehad dat t geluid weg viel en na solderen van de geluidprint is t nu stabiel(de banen dikker gemaakt met soldeer en nu blijft hij goed(vincent heeft er ook t nodige aangedaan om geluid terug te krijgen dus de eer komt niet mij toe. Vincent spreek ik geregeld en ook over deze tv en dergelijke. Gisteravond heb ik de tv aangezet en tijdens het kijken een pets en beeld was weg (op de manier waarop hij normaal word uitgezet) en kwam direct terug. Naar mijn idee bleef de indicatie led gewoon aan.. Helemaal zeker weet ik het niet want je ziet het en neemt zoveel mogelijk in je op.De tv starte direct op en deed alsof er niks gebeurt was.(stel ik was net op dat moment even beneden of wat dan ook had ik t niet gezien of gemerkt).Alles functies heb ik getest dus het contrast en helderheid en alles werkt en geen ruis,of strepen of ander geks gezien.Nu heb ik wel vaker aan een tv gewerkt,Vaak met hulp van hier, Alleen is een k12I wel anders als een jaren 90/2000 toestel. Ik hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen. Vincent denkt ook mee. alvast bedankt.Gr Robert

klinkt als een los contact, iets wat je nog veel gaat tegenkomen bij dergelijke toestelen. of de voeding is uitgevallen, of er is overslag geweest en de boel hikt even en gaat verder.

als het geluid wel aanwezig bleef zou ik denken aan de HV dop bovenop de BB. die oude doppen waren slecht zonder het moderne siliconenrubber en gingen dan ook slecht contact maken met vocht in de lucht omdat de afdichting open ging staan.

@testman. Alles ging uit en meteen weer aan.
Net even aangezet (5 min) en het is niet meer voorgekomen.Dit terwijl het gisteren in de eerste minuut gebeurde toen hij aan stond.Hij staat in de slaapkamer en daar was t 16 graden. Er is van binnen ook geen schade oid te zien en alles lijkt gewoon goed te werken.
Het uitvallen leek precies op t uitzetten met de aan/uitknop,Alleen kwam meteen weer op.

voeding die door zn hoeven gaat met koud starten, elco wat droog bijv..

Of een beetje condensvorming met overslag van de HSP tot gevolg. Die doppen zijn na zoveel jaar niet al te fris meer.

Op maandag 26 februari 2024 21:01:33 schreef testman:
voeding die door zn hoeven gaat met koud starten, elco wat droog bijv..

Vorige week speelde hij perfect. Hij staat elke week minimaal een half uur aan. Dan zetten we een videoband aan.Doen we elke week wel.
Dat kijk je op zo'n tv en niet op een lcd. Deze tv staat op de vriezer in de slaapkamer in een nis met ruimte genoeg er om heen, Daar boven hangt een philips lcd tv waar we gewoon tv op kijken.( die philips is geen philips natuurlijk maarja..)

Op maandag 26 februari 2024 21:14:11 schreef maartenbakker:
Of een beetje condensvorming met overslag van de HSP tot gevolg. Die doppen zijn na zoveel jaar niet al te fris meer.

Wat is dan de beste optie?? mvg robert

Het leuke aan deze tv is: Als ik het goed begrepen heb van vincent, Dat deze tv vanaf nieuw al problemen heeft met het geluid en dat hij daarom is ingeruild destijds en later zijn weg gevonden heeft naar meerderen welke allemaal bezig zijn geweest geluid weer goed te krijgen.( dit doet me denken aan een topic welke ik ooit aanmaakte over: de bekende pech merken oid waarin ik ooit aangaf een frontech tv te hebben gehad welke door mijn ouders destijds gekocht was en al gauw geluidsproblemen had en die tv is destijds zeer vaak bij een reparatie centrum geweest tot hij ergens in 1998 er geheel mee ophield toen ik er Ter land,e.d naar zat te kijken en in een flits alles weg was en de tv naar ROVA ging)De laatste die met t geluid bezig is geweest van deze k12I ben ik samen met vincent en ik vermoed dat alles betreffende het geluid vervangen is en de laatste moeilijkheid van de velen t opnieuw solderen van de banen inclusief de vorige moeilijkheden welke de tv gehad heeft DAT punt nu perfect is :D

Ik weet met deze K12I TVs dat het MF het nog wel eens stopte indien via de Tuner, maar hoeveel Watt audio module zit er in? Je had een hele zware versie met extra koelplaat er op die de voet kapot maakte, heb je er al eens een nieuwe voet in geplaatst??

lang geleden dergelijke toestellen zat in onderdelen omgezet, denk dat wel ergens het eea aan halfgeleiders slingert. idd hadden de insteekprinten vaak losse solderingen, vooral de zware printen. ook zaten er best wat grote weerstanden in die heet werden en los gingen zitten. je kon wel overal goed bij door de openklapbare printen, als je her en der leest dat de k12 een slecht chassis was ook niet geheel onhandig.

Bijna zeker je lijntrafo. Die begint met heel af en toe en dat wordt steeds vaker. Die overslag is in de trafo. Dat is wat ik nog weet van K12.
https://lh5.googleusercontent.com/proxy/4LOBNnTwrc9jhzMbOSZNaDs6i_DvcGhTxeCTYMoNOSZZcfFqJ9S2YWyQTA0ZuRsFJ6Mi7IMeYUxNA-6gU-K8v7zDgpQqiHzTqlM1QrmWh66jhIdmrP4dQg

Op dinsdag 27 februari 2024 19:03:27 schreef smd:
Ik weet met deze K12I TVs dat het MF het nog wel eens stopte indien via de Tuner, maar hoeveel Watt audio module zit er in? Je had een hele zware versie met extra koelplaat er op die de voet kapot maakte, heb je er al eens een nieuwe voet in geplaatst??

Ik niet iig..
Hij word gebruikt met een videorecorder aangesloten op de tuner idd.

Op dinsdag 27 februari 2024 19:58:05 schreef harry64:
Bijna zeker je lijntrafo. Die begint met heel af en toe en dat wordt steeds vaker. Die overslag is in de trafo. Dat is wat ik nog weet van K12.
[afbeelding]

Ik zal eens kijken of ik er nog 1 heb liggen.

Foto 2 laat zien dat hij zen vel loslaat.

Het was vroeger altijd heel gebruikelijk om de lijntrafo de schuld te geven van veel storingen als de symptomen er een beetje op leken. Ik denk dat het verstandiger is om eerst voor een diagnose te zorgen.

Je kunt in het donker kijken of je ergens iets ziet sproeien of overslaan. Alternatief kun je de beeldbuis eens schoonmaken rond de HSP aansluiting. Ontladen, losnemen en dan met wat alcohol het glas rondom de aansluiting poetsen.

Een weerstand waarvan de lak afbladdert is meestal niet stuk.

Op woensdag 28 februari 2024 11:34:59 schreef maartenbakker:
Het was vroeger altijd heel gebruikelijk om de lijntrafo de schuld te geven van veel storingen als de symptomen er een beetje op leken. Ik denk dat het verstandiger is om eerst voor een diagnose te zorgen.

Je kunt in het donker kijken of je ergens iets ziet sproeien of overslaan. Alternatief kun je de beeldbuis eens schoonmaken rond de HSP aansluiting. Ontladen, losnemen en dan met wat alcohol het glas rondom de aansluiting poetsen.

Een weerstand waarvan de lak afbladdert is meestal niet stuk.

Ik ga er zeker nog mee bezig, heb alleen veel projecten( vooral scooters haha) Die weerstand viel gewoon op. had dat niet eerder gezien. Zal ook niet kapot zijn. Dat gaf vincent ook aan.
Ik ga denk ik van t weekend er mee bezig en de solderingen ook weer na lopen.

Lijntrafo in K12 defect?? enigste wat ik heb gehad was de HV kabel die aan einde gecorrodeerd was in de trafo , opnieuw aanstrippen en klaar. Wat je nog kan doen is wat betreft geluid dat je de 6 Pol din AV plug gebruikt om de audio en video er in te laten komen, blijft audio dan wel, dan weet je voldoende..

De weerstanden van die tijd bladderde vaker en kan geen kwaad...

Als ik geen 100.000 K12en door m'n handen heb gehad zal het weinig zijn. Maar idd, nooit een lijntrafo kapot gehad. Dat kan ik niet geloven.

Wat jij meemaakt kan inderdaad een vonkoverslag zijn, maar ook nog iets anders waar ik destijds dagen naar gezocht heb.
Die mooie koelplaat waar de lijntor (BU208 of 2SD350A) opzit, heeft een dikke soldering in het chassis. Het kwam voor dat de pen onder het soldeereiland oxideerde.
Op den duur brandt dat erdoor en zie je een mooie barst, maar in den beginne zie je hier niks van.
Soldeer eraf halen, zeker zien dat de pen oxidatievrij is en opnieuw solderen.

De voetpennen van de oost-west module kon de boel ook dat gedrag geven. Als je dan tegen die oost-west module tikt, heeft hij het fenomeen opnieuw.

[Bericht gewijzigd door Beeldbuisje op (11%)]

In de meeste K 9,11 ( 1 x een overslag buitenom gehad doordat het een stevige roker was),12,30,35 eigenlijk nooit trafo's gewisseld. Met de K40 serie begon de ellende van trafo's..

.... kwam ze terug. Bij een K6-7-8 waren ze ook niet van al te beste kwaliteit, maar goed dat had meer met vocht te maken.

Klopt, en bij voorbaat een dompelbadje in de schellak voorkwam dat ze defect gingen, maar waren meer de open trafo's

Bij RS-Components verkopen ze een product wat "Tropenlack" gedoopt is. Isoleert per mm 65KV.
ooit een K6 voorzien van een hoogspanningsspoel van een KM1 wat ik uitgefreesd had. Beetje ver, los tot op het koper.
Toen op die tropenlack gestoten, die eraan gedaan, drogen, spoel over de kern, het geheel in die tropenlack en een jaartje of 8 later doet die het nog.
Sindsdien alle oude lijntrafo's uit die serie behandel ik daarmee.

Enkele jaren geleden had ik ergens een oude Loewe met C9003 chassis en zo'n Eldor lijntrafo op de kop getikt. Die hadden de vreselijke eigenschap van te barsten en te sproeien/vonken. Waren die trafo's die in de GR2.2 altijd veel ellende veroorzaakten.
In de Loewe vlogen de vonken naar alle kanten. Welnu, ook een kuurtje Tropenlack en die blijft het prima doen.

Mocht TS toch problemen hebben mijn zijn lijntrafo in de K12 (ze worden ouder, dus wie weet wat gaan die trafo's doen), kan dat ook een oplossing zijn.

De K12's die ik toen onderhanden kreeg met een lekkende lijntrafo waren allemaal rond de 10 jaar oud dat het lekken begon.

Waren dat nog bepaalde varianten?

Deze een paar keer.
http://hpbimg.marcelstvmuseum.com/Philips%2026C855%20chassis%20K12%201979%20vintage%20color%20television.jpg
Deze vaak en met nevenschade aan de digitale elektronica door overslag. Er waren er ook met dit uiterlijk maar dan een 540 buis er in. Maar dat was geen K12. Wel heel vaak de 540 brak of helemaal op.
http://hpbimg.marcelstvmuseum.com/philips%2022c849%20k12%20hifi%20sound.jpg

Van deze iets van 5x of zo.
http://www.marcelstvmuseum.com/pictures/Philips%2026C858-50Z%20chassis%20K12%201979%20color%20tv%20seventies.jpg

Gek, van bovengenoemde types heb ik wel honderden hersteld, meestal als de trafo sproeide dan kwam dat uit de Hoogspannings aansluiting, opnieuw strippen, reinigen kabel en invoeren was probleem weg ( meestal een aardige roker of erg vochtig huishouden waar de TV stond).. Trafo's zelf nooit vervangen door defect.

Het zou dus aan de foto's te zien om de klassieke K12 gaan, niet de K12i of de K12Z. Ik heb er veel minder van hersteld dus kan er uit eigen ervaring verder weinig van zeggen.

Het begon altijd met 'een keer per jaar' of half jaar. Langzamerhand werd dat maandelijks > wekelijks > dagelijks > uren > binnen elke 5 minuten. Pas bij het laatste werd je erbij gehaald.

Dan was er in de trafo al een heel traject aangelegd.

En daar hielp strippen en intern schoonmaken dan al niet meer. De overslag viel dan even terug naar maandelijks of wekelijks maar zat binnen een paar weken weer op z'n binnen de 5 minuten.