Hi kruimel,
Bedankt voor al je adviezen.
Die Automotive 125 graden C Vishay ATC20 had ik idd op het oog, maar ik had inmiddels ook ontdekt dat die niet leverbaar zijn in 10 uF en 22 uF 63V versies.
Dus heb ik water in de wijn moeten doen en de "consumentenversies" moeten aanschaffen.
Afmetingen 10 X 6.3 mm (10 uF, 63V) resp. 11 x 8 mm (22 uF 63V), Vishay 030/031AS zie bijlage 1.
De 10 uF 16 of 25V zou je nog kunnen vervangen door eem WIMA MKS2 10uF 50V ,
http://okaphone.com/artikel.asp?id=485928
maar deze Film C's zijn erg breed (11 mm, steek 5 mm) en moeilijk tot niet in te passen op de relevante PCB's.
MKS2 22uF 50V Wima Film C's bestaan voor zover ik weet (nog) niet.
Niet onbelangrijk:
De genoemde C's zijn direct leverbaar bij ons lokaal Elektronica huis, ook de genoemde Nichicons!
Wat is er zo '2' aan 'MKS2'? Er zijn wel 22µF MKS4 exemplaren. Maar zoals gezegd til ik zelf niet heel erg zwaar aan de levensduur van mijn elco's. Toen ik mijn scoop open had heb ik er alleen een paar vervangen die een functie hadden binnen de regeling in de voeding. De uitgangselco's heb ik er steekproefsgewijs een paar van getest en geen problemen mee gezien en daarom verder met rust gelaten. Als ik echt over zou gaan op het vervangen zou ik eigenlijk de elco's op de borden zelf moeten doen, want die gaan meer invloed hebben op de werking van de schakeling. Dat is alleen weer een draak van een klus (net zoals mijn wake-up light
).
Op vrijdag 9 februari 2024 14:35:07 schreef redguuz:
Dus heb ik water in de wijn moeten doen en de "consumentenversies" moeten aanschaffen.
Als een nietige sterveling, beetje pauper dit... 
Hi Kruimel
1)
WIMA MKS4 (10 uF 50V , 22uF 50V ) is erg groot (en duur) en past absoluut NIET op deze PCB's.
2)
WIMA MKS2 is kleiner maar is uitsluitend leverbaar tot 10 uF 50V, is nog steeds te groot voor de PM3264 PCB's en bovendien ook duur.
3) Die commerciele axial Vishay's zijn goed genoeg voor mijn gebruik en inderdaad goedkoper!
Bedankt voor al jouw adviezen!
[Bericht gewijzigd door redguuz op (24%)]
Als een nietige sterveling, beetje pauper dit...
Einde "Revisie Philips PM3264"
Kruimel, e.a.
Ik had vandaag de commerciele 85 graden Philips Elko's willen vervangen door VISHAY 125 graden LL axiale elco's (wel nog met "nat "elektrolyt)
Wat bleek:
In de HELE SPS voeding heeft PHILIPS die duurzame "Solid State" HT elko's gebruikt.
Dit stond niet zo in de Service Manual!
Geen reden dus om die te vervangen! Jullie advies!
Kruimel, zoals je ziet, luister ik wel degelijk naar je!).
De hele "revisie" van deze PM3264 scoop bleef dus beperkt tot
- een nieuw netfilter (was defekt geraakt)
- vervangen van de "Rookbom" C1801", een beruchte RIFA MiniPrint rookbom; stond op het punt stuk te gaan.
- het vervangen van een defekte EHT cascade (1.5 KV -> 14 KV).
Dit laatste was al door de vorige eigenaar gedaan met een originel NOS 9X Philips EHT Cascade.
DE PHILIPS SPS ziet er mooi/goed uit met goede onderdelen.
Toch is er ooit een klein weerstandje vervangen; ik moet nog uitzoeken, waarom.
Iedereen bedankt voor het advies. Weer veel van geleerd!
NB
Ik heb een robuuste 9X China Cascade op de kop getikt (die ga ik nog aan een lange termijn duurtest onderwerpen ( 1.5 KV -> 14 KV 2 20 KHz) : Just Curious!.
Zal ik rapporteren in een nieuwe draad.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.