Geert111
Golden Member
@Krelis:de solderingen van IC3 zijn oké maar op de foto geven sommige solderingen de indruk van slecht te zijn. Het komt door de lichtinval op de blinkende solderingen.
Er zijn echter ook zwarte solderingen, ze zitten vast maar ik zal die even behandelen met IPA.
Op donderdag 7 maart 2024 20:26:40 schreef maartenbakker:
@kris: voor een 1u elco vind ik 21 ohm niet zo'n bijzondere waarde.
ik ben idd wat streng (was een lange dag..) maar ook even vergeten dat het een 400V is. en daar is de ESR altijd wat hoger dan 16 V types.
Geert111
Golden Member
Vandaag de C17 uitgesoldeerd, gemeten en dat zag er volgens mij nog redelijk goed uit.
Blijkbaar had ik geen nieuwe besteld en heb hem terug op zijn plaats gezet.
Tijdens het solderen vond ik dat ik bij deze print stilaan aan de grens van mijn soldeerkunnen beland ben en ik vraag mij af of ik misschien al eens zou mogen proberen of het toestel werkt voor ik onherstelbare schade aanricht?
Geert111
Golden Member
Oké bedankt voor de tip Kris, deze heb ik vorig jaar in mekaar geknutseld.
De elco's van 1uF 400V moest ik per 10 kopen en omdat deze die ik gebruikt had onder de waarde zat, heb ik gisteren de overige nog eens gemeten en ze zaten allemaal rond de 940nF en ene rond de 960.
de 1 µF condesator is enkel nodig om de voeding te starten, dus zelfs al is die niet goed, er gaat in principe niets defect, maar de voeding start dan niet op. (de grote elco dan wel ontladen alvorens verder te knutselen).
electrolyten meten met een multimeter met C functie, daar heb je niet veel aan. Het meetprincipe is fout, en zelfs voor 99% lege elco's kunnen nog als goed gemeten worden.
Wil je elco's met enige zekerheid op waarde meten, dan is een LCR meetbrugje een must. ( enige uitzondering is de HANSEN UV47..)
Daarentegen is de ESR test wel veelzeggend over de toestand van de elco.
Ik heb even wat nos 1µF elcootjes gemeten, die zitten allemaal onder de 5 Ohm. 21 Ohm is dus wat aan de hoge kant, maar dat zal eerder aan de ESR meter liggen dan aan de Panasonic elcootjes..
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 7 maart 2024 23:02:54 schreef kris van damme:
ik ben idd wat streng (was een lange dag..) maar ook even vergeten dat het een 400V is. en daar is de ESR altijd wat hoger dan 16 V types.
juist lager!
Geert111
Golden Member
Op zondag 10 maart 2024 23:52:12 schreef vergeten:
[...]juist lager!
[bijlage]
Inderdaad lager. (er zijn er ook waar het oploopt..)
maakt de meting van TS nog verdachter ...
Geert111
Golden Member
Houston we have a problem 
Tussen het klussen wou ik toch even verder aan de recorder werken.
De elco is leeg (toestel was al lang niet meer op net aangesloten) voltmeter=0v en gloeilamp ook uit.
Ik ben begonnen met de voeding weer te sluiten en normaal neem ik bij het uit elkaar halen van elke stap een foto maar nu ben ik er 1 vergeten of dacht ik misschien dat die stap logisch was. In elk geval het plastiek stuk op de foto krijg ik niet geplaatst.
Iemand een idee?
die folie gaat tussen de print en het blik, dacht ik (vooral over het netgedeelte). voor de test kan het ook even zonder.
Geert111
Golden Member
Is in orde Kris, de beide plastic isolatiedelen zitten boven elkaar en stonden op dezelfde foto maar had dit niet gezien.
Vanavond of morgen doe ik verder en volgt de test.
Geert111
Golden Member
Test uitgevoerd met gloeilamp van 40W, lamp brandt direct op vol vermogen maar toestel doet niets.
Straks voeding weer uitbouwen en verder onderzoeken en misschien eerst eens de spanningen op P1101 meten.
40 watt is te weining om de recorder te doen werken,des al niet te min mag de lamp niet op vol vermogen blijven branden. (zou moeten knipperen).
Je kan de voeding ook even los van het toestel testen , dan is 40 watt wel voldoende
Geert111
Golden Member
Tussendoor even geprobeerd met een lamp van 75W en deze licht flauw op en dooft vlug uit en daarbij hoor ik in de video een korte klik.
Vanavond zal ik de voeding weer openen/uitbouwen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geert111
Golden Member
Toen ik vanmiddag de test met de lamp deed, heb ik een paar keer geprobeerd om de video op te starten maar er gebeurde niets.
Ik heb de voeding er nu weer uit en heb de dikke elco van 120 uf uitgesoldeerd en tegen alle verwachtingen in, zou deze volgens mijn metertje stuk zijn.
Gelukkig heb ik er nog een paar van 150 uF 450V.
De Daewoo (oude) geeft nog 131uF en de andere (nieuwe) nog 140 uF.
Ik twijfel nu welke van de twee ik zou gebruiken of maakt het weinig verschil?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geert111
Golden Member
Toestel werkt maar het was even schrikken want de lamp en het laadmechanisme van de video gingen om de beurt aan en uit maar toen ik het toestel rechtstreeks in het stopcontact aansloot kon ik de cassette wel inbrengen en spoelen.
1 Grote ontgoocheling echter, het beeld is niet 100% oké maar dat kan aan de juiste afregeling van het tv-kanaal liggen.
Moet ik nog even uitpuzzelen.
maartenbakker
Golden Member
Die lamp is bij dit soort mankementen eigenlijk nooit nodig. Vuistregel: als er wat in sluiting lag voordat je hem repareerde, heb je bij testen een lamp nodig. Anders niet.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (48%)]
Na zo lang stil staan is het wel eens nodig om de videokop op de juiste manier schoon te maken. En eerst testen met een scart kabel ipv antenne kabel.
Mvg Tien.
Geert111
Golden Member
Alles is weer prima in orde.
Het was wel even schrikken, geen goed beeld en ook nogal wat motorgeluiden. Ik dacht heel even dat het de wasmachine in de aanpalende kamer was.
Het enige probleempje dat ik jaren geleden al eens probeerde aan te pakken is het display dat minder oplicht. Ik had ooit bij een andere video het display eens 'afgestoft' maar bij mijn Panasonic kon ik er niet zo maar aan en heb het toen maar gelaten zoals het was. Valt wel mee te leven.