Misschien kan TS meer info geven over welk merk en type auto.
Er zijn er hier meerdere met ruim ervaring in de autobranche en herkennen het probleem misschien wel.
Mogelijk zit de oorzaak helemaal niet ind e ECU zelf maar elders en lijkt het vervangen van een elco het op te lossen.

[Bericht gewijzigd door revado op (27%)]

Op woensdag 20 maart 2024 21:43:08 schreef revado:
Misschien kan TS meer info geven over welk merk en type auto.
Er zijn er hier meerdere met ruim ervaring in de autobranche en herkennen het probleem misschien wel.
Mogelijk zit de oorzaak helemaal niet ind e ECU zelf maar elders en lijkt het vervangen van een elco het op te lossen.

Het gaat om een Defender. Ik ken deze wagens binnenstebuiten, deze foutcode is altijd een direct gevolg van een storing in de ECU en dit wordt 9/10 gewijd aan de 2 condensatoren. Echter de componenten en techniek in de ECU is niet echt in mijn 'vakgebied'. Er zijn verder ook geen andere vreemde verkleuringen, lekkages of brandplekken te zien in de ECU en ook is er nooit vocht in gekomen.

Ik dacht dat de meting van de Elco's zich beperkte tot de uF met een multimeter maar het klinkt logisch dat ze dmv een LCR meter vollediger te meten zijn. Echter kan ik de aanschaf van een LCR meter nog niet echt rechtvaardigen voor 1 of misschien 2x gebruik.
Dus de conclusie dat de 3300uF Elco slecht zou zijn wordt voor mijzelf nu een beetje discutabel.

Ik kan ze allebei natuurlijk vervangen, dat zal ik ook wel doen gewoon. Maar zou het fijn vinden om te weten dat één van de 2 kapot of slecht is dan weet ik in ieder geval met zekerheid dan het nut had en dus ook mogelijk is opgelost. En vandaar ook de gedachte om gelijk de nieuwe te testen zodat ik ook weet dat die 100% zijn.

Dat geeft meer duidelijkheid.
Dan kan je alsnog iemand zoeken die ze even voor je kan meten, zowel de oude als de nieuwe, dan weet je het zeker.
Als het vaker voorkomt dan is het aanschaffen van een meter een optie, maar misschien ook wat overkill voor de enkele keer.
Dan zou ik er zelf voor kiezen er gewoon 2 nieuwe in te zetten, maar dan we echt nieuwe van een goed merk en zeker geen dingen van Amazon of Alie.
Vishay, Epcos, Kemet en Nichicon zijn bekende merken.

Je hebt de nieuwe kennelijk al in huis. In dit stadium zou ik de nieuwe monteren en kijken wat het resultaat is. Als het apparaat nog dezelfde kuren vertoont, dan weet je dat het niet aan de condensatoren lag en moet je naar een andere fout zoeken.
Werkt het apparaat dan ineens wel goed, dan weet je dat de oude condensator defect is. Dan kun je het zo laten, maar om je nieuwsgierigheid tevreden te stellen kun je alsnog gaan meten .

Ja normaal zou ik het ook gewoon vervangen en niet meer terug kijken maar het lastige is dat de auto prima loopt totdat die storing optreedt en dan dood uitvalt. Ik heb dit op de terugreis naar huis over 2200km een tijd terug meer dan 40x gehad. Dat is geen pretje met de hele uitrusting erin en de hondjes. Dan kan je nog zoveel gereedschap bij hebben… :z
Ik heb een vervangende ECU erin geprogrammeerd maar wil deze graag gemaakt hebben al is het voor reserve.
Dus vandaar dat het mij enige bevestiging geeft dat na een goede test blijkt dat een Elco slecht is.

De nieuwe Elco’s zijn van Kemet, deze:
https://nl.farnell.com/kemet/peh169ka4330qb2/elec-cap-3300uf-40v-screw…
Is dat wat?
Dat waren de enige die ik kon vinden die qua uitvoering en dezelfde waardes overeen komen met de oude. Anders kreeg je kleintjes.

Op woensdag 20 maart 2024 22:32:32 schreef Def110:
Ja normaal zou ik het ook gewoon vervangen en niet meer terug kijken maar het lastige is dat de auto prima loopt totdat die storing optreedt en dan dood uitvalt. Ik heb dit op de terugreis naar huis over 2200km een tijd terug meer dan 40x gehad. Dat is geen pretje met de hele uitrusting erin en de hondjes. Dan kan je nog zoveel gereedschap bij hebben… :z
Ik heb een vervangende ECU erin geprogrammeerd maar wil deze graag gemaakt hebben al is het voor reserve.
Dus vandaar dat het mij enige bevestiging geeft dat na een goede test blijkt dat een Elco slecht is.

De nieuwe Elco’s zijn van Kemet, deze:
https://nl.farnell.com/kemet/peh169ka4330qb2/elec-cap-3300uf-40v-screw…
Is dat wat?
Dat waren de enige die ik kon vinden die qua uitvoering en dezelfde waardes overeen komen met de oude. Anders kreeg je kleintjes.

Ja, die kemet's moeten prima zijn.
Ik zou ze monteren en de ECU er weer in zetten met de andere achter de hand.
En er is vast wel een co-er zijn die even kan meten.
Je kan ze natuurlijk ook opsturen.
Als je dat doet in overleg en er een envelopje met frankering bij doet voor terugzenden moet dat toch ook lukken?

Op woensdag 20 maart 2024 16:57:50 schreef Benadski:
[...]
Ik ben nog geen elco tegen gekomen waarbij de ESR veel slechter is geworden terwijl de capaciteit binnen de specs blijft.

Ik wel: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2229821#2229821

Persoonlijk vind ik de capaciteit functie op een multimeter niet bijster nuttig. Het is zeker geen betrouwbare indicatie of een elco nog goed is. Een LCR of ESR meter geeft een veel betere indicatie hoe gezond de elco nog is. De rimpelspanning over de elco is ook een indicatie of de elco al dan niet nog z'n werk doet.

Op woensdag 20 maart 2024 22:00:32 schreef Def110:
[...]
Het gaat om een Defender.

Welk type motor zit er in?

Op woensdag 20 maart 2024 23:11:50 schreef revado:
[...]

Ja, die kemet's moeten prima zijn.
Ik zou ze monteren en de ECU er weer in zetten met de andere achter de hand.
En er is vast wel een co-er zijn die even kan meten.
Je kan ze natuurlijk ook opsturen.
Als je dat doet in overleg en er een envelopje met frankering bij doet voor terugzenden moet dat toch ook lukken?

Ja dat moet geen probleem zijn inderdaad. Een stukje rijden vind ik anders ook niet erg. Vind het ook wel interessant om te zien ;)

Ik vraag me af wanneer ik een budget LCR meter koop of ik dan wel zekerheid heb wanneer ik de anderen hier hoor over rimpelspanning en het teruglopen van de waarde dmv een analoge meter.
Dan krijg ik toch sterk het idee dat ik weer een half beeld heb met alleen een ESR waarde.

Op donderdag 21 maart 2024 09:50:46 schreef Gerard*:
[...]
Welk type motor zit er in?

een Td5

Condensatoren zijn "eenvoudig" te meten. Je zet er een wisselspanning op en meet de stroom.

Maar als je het zo simpel aanpakt, dan kan je bedrogen uitkomen: als dat ding een forse LEKSTROOM heeft, dan meet je die ook en krijg je een verkeerde (te hoge!) waarde.

Er zijn hier een paar mensen die daar enorm bang voor zijn en een dure ingewikkelde meter aanraden.

MAARRRRRR.....

wat jij tot nu toe hebt kunnen meten is: Oude condensatoren zijn allebij prima. Nieuwe condensatoren zijn allebij prima.

De 3300uF condensator zou volgens spec buiten het meetbereik van je meter moeten zijn. OlverLoad, dus en dat geeft ie aan. Prima.

Jij meet zo nu en dan fluctuerende waardes.... Ik vermoed dat dit komt doordat je slecht contact maakt. Je kan oefenen op de 1000uF condensatoren om te kijken of je door goed stil te houden je een stabiele meting kan krijgen. Kan 1 of 2 stapjes op het laatste digit wiebelen, maar normaliter is het minder.

Hmm. Mijn goedkope multimeter geeft bij mijn 1000uF condensator ook een langzaam aflopende waarde aan, die dan weer reset als ik hem omdraai. Dus... dat beschouw ik dan maar als "normaal", maar hij is wel stabiel: 952.5, 952.4, 952.3, 952.4, 952.2, dat soort waardes.

Dat krijg ik NIET als ik de pennen met de hand tegen de condensator duw (dan meet ie ook door mijn vingers), maar ik leg de condensator met contact met de meetpennen stil op de tafel.

Door vanuit een generator/versterker via een serieweerstand een blokgolf op de condensator te zetten, kan met een scoop de spanningssprong over de condensator bekeken worden. Daarbij is zowel het effect van de ESR als de ESL (serie inductie) te zien. De frequentie kan dan over een grote band gekozen worden. De ESR kan dan ook bepaald worden.
ESR meters werken vaak ook min of meer op dit principe, maar dan met 1 of enkele vaste frequenties, en met lage stromen. Dus zelf een meting te doen met hogere stromen, kan zelfs meer inzicht geven.

Piet

Op donderdag 21 maart 2024 10:46:20 schreef rew:
Condensatoren zijn "eenvoudig" te meten. Je zet er een wisselspanning op en meet de stroom.

Maar als je het zo simpel aanpakt, dan kan je bedrogen uitkomen: als dat ding een forse LEKSTROOM heeft, dan meet je die ook en krijg je een verkeerde (te hoge!) waarde.

Er zijn hier een paar mensen die daar enorm bang voor zijn en een dure ingewikkelde meter aanraden.

MAARRRRRR.....

wat jij tot nu toe hebt kunnen meten is: Oude condensatoren zijn allebij prima. Nieuwe condensatoren zijn allebij prima.

De 3300uF condensator zou volgens spec buiten het meetbereik van je meter moeten zijn. OlverLoad, dus en dat geeft ie aan. Prima.

Jij meet zo nu en dan fluctuerende waardes.... Ik vermoed dat dit komt doordat je slecht contact maakt. Je kan oefenen op de 1000uF condensatoren om te kijken of je door goed stil te houden je een stabiele meting kan krijgen. Kan 1 of 2 stapjes op het laatste digit wiebelen, maar normaliter is het minder.

Hmm. Mijn goedkope multimeter geeft bij mijn 1000uF condensator ook een langzaam aflopende waarde aan, die dan weer reset als ik hem omdraai. Dus... dat beschouw ik dan maar als "normaal", maar hij is wel stabiel: 952.5, 952.4, 952.3, 952.4, 952.2, dat soort waardes.

Dat krijg ik NIET als ik de pennen met de hand tegen de condensator duw (dan meet ie ook door mijn vingers), maar ik leg de condensator met contact met de meetpennen stil op de tafel.

De fluctuerende waardes komen niet door een slecht contact, daar heb ik voor gezorgd.
de oude 1000uF geeft eerst 1043 dan naar 1119 en dan loopt hij af 1117-1115-1112 etc.

De 3300uF begint soms op 2650 en dan weer op 2950uF en daarna direct naar OL of hij begint gelijk met OL. Maar dat is mijn inziens dan mijn multimeter.
Alles gelezen te hebben vermoed ik dat er iets anders schort aan de condensatoren, iets dat ik niet meten kan.

Op donderdag 21 maart 2024 12:13:58 schreef Piet1950:
Door vanuit een generator/versterker via een serieweerstand een blokgolf op de condensator te zetten, kan met een scoop de spanningssprong over de condensator bekeken worden. Daarbij is zowel het effect van de ESR als de ESL (serie inductie) te zien. De frequentie kan dan over een grote band gekozen worden. De ESR kan dan ook bepaald worden.
ESR meters werken vaak ook min of meer op dit principe, maar dan met 1 of enkele vaste frequenties, en met lage stromen. Dus zelf een meting te doen met hogere stromen, kan zelfs meer inzicht geven.

Piet

Dit gaat mijn pet te boven, iedereen zijn kwaliteiten zullen we maar zeggen. Maar als u in regio Rotterdam of Breda woont, hou ik me aanbevolen om het door u even te laten meten.
Normaals dat geldt voor iedereen die dit leest! :) zou erg fijn zijn.

Op woensdag 20 maart 2024 22:00:32 schreef Def110:
[...]
Het gaat om een Defender.

Daar ga je al: ik heb ook zo'n orgel, zonder ECU's en zelfs dan presteerde het ding om nog in de fik te vliegen!!!

Ik heb ook een paar Range Rovers (P38 en 2x classic)
Lucas staat nu niet echt bekend om zijn geweldige elektrotechniek.

Mar kom maar langs met dat ding, dan meet ik hem wel voor je uit:
zit in beide regio's regelmatig.

Op donderdag 21 maart 2024 13:02:52 schreef High met Henk:
[...]

Daar ga je al: ik heb ook zo'n orgel, zonder ECU's en zelfs dan presteerde het ding om nog in de fik te vliegen!!!

Ik heb ook een paar Range Rovers (P38 en 2x classic)
Lucas staat nu niet echt bekend om zijn geweldige elektrotechniek.

Mar kom maar langs met dat ding, dan meet ik hem wel voor je uit:
zit in beide regio's regelmatig.

Haha! tja ik ken het. O een P38 maar die hebben gelukkig nooit storingen of foutmeldingen.. |:( :P
Hoe kan ik je een bericht sturen?

Op woensdag 20 maart 2024 18:47:50 schreef fred101:
https://www.eleshop.nl/de-ree-de-5000-lcr-meter.html Dit is een ESR meter die op 100, 120, 1000Hz, 10 kHz en 100 kHz kan meten en D, tan d, Q en ESR kan weergeven.

Die meter heb ik ook (2 jaar gelen gekocht), prima meter.
Er is ook software om de meter op de PC aan te sluiten.
Veel meetapparatuur is de laatste jaren fors duurder geworden maar de DER-EE DE-5000 is in 2 jaar 20 euro goedkoper geworden!

Maar als u in regio Rotterdam of Breda woont, hou ik me aanbevolen om het door u even te laten meten.

Ik woon in Alblasserdam. Stuur eventueel maar een berichtje.

Piet

Op woensdag 20 maart 2024 16:57:57 schreef hardbass:

C1   C2    RES
V+ ---||---||---[===]---V-

Na aansluiten kan je de spanning meten van C1 en C2. De verhouding tussen de spanning is geleik aan de verhouding in capacitijt tussen C1 en C2. Als je dus van C1 de capacitijd weet, kan je die van C2 berekenen.

Je bedoelt: omgekeerd; niet 'gelijk aan'. Over de grootste condensator zou de kleinste spanning staan.

Lees wel onmiddellijk de spanningen af. De uiteindelijke spanningsverdeling wordt immers niet (omgekeerd) evenredig met de capaciteiten, maar (recht) evenredig met de lekweerstanden, wat een heel ander resultaat kan opleveren, júist vooral als de lekweerstanden keurig hoog zijn.

De andere gegeven oplossingen voor de meting zijn praktischer.

Op donderdag 21 maart 2024 13:02:52 schreef High met Henk:
[...]

Daar ga je al: ik heb ook zo'n orgel, zonder ECU's en zelfs dan presteerde het ding om nog in de fik te vliegen!!!...

Een paar stuks Lucas part No 530433 bestellen :)

Een elco die slecht wordt gaat het weer een beetje beter doen als deze warm is. Bij de diagnose op grond van een foutcode lijkt het verschijnsel juist niet op slechter wordende elco's te duiden, eerder op iets anders.
Defecte print, defecte soldering, defect contact, startonderbreker oververhit (zit op een plek waar de zon nog wat kan toevoegen aan de hitte) brandstofsysteem waar één van de nippels op het filter een klepje ingebouwd heeft dat wel eens wil blijven hangen (retour diesel wordt gekoeld omdat het nogal warm terugkomt, met warm weer blijft het een hogere temp houden).
Ik heb zelf een TD5, 25 jaar oud nu en toevallig een wek geleden gestrand in DE omdat het ding niet meer wilde starten. Waarschijnlijke een probleem met de startonderbreker, er is kort daarvoor sluiting geweest in de steker van de aanhanger. Auto staat nu bij een dealer, benieuwd wat die gaat vinden.

Op donderdag 21 maart 2024 12:48:10 schreef Def110:
[...]

De fluctuerende waardes komen niet door een slecht contact, daar heb ik voor gezorgd.
de oude 1000uF geeft eerst 1043 dan naar 1119 en dan loopt hij af 1117-1115-1112 etc.

De 3300uF begint soms op 2650 en dan weer op 2950uF en daarna direct naar OL of hij begint gelijk met OL. Maar dat is mijn inziens dan mijn multimeter.

Nee, je meter geeft aan: Deze condensator is meer dan 3000uF. Dat is toch gewoon goed?

Alles gelezen te hebben vermoed ik dat er iets anders schort aan de condensatoren, iets dat ik niet meten kan.

Nee, ik denk dat alle condensatoren gewoon goed zijn. Er is wat anders mis.

Op donderdag 21 maart 2024 17:48:17 schreef Gerard*:
Een elco die slecht wordt gaat het weer een beetje beter doen als deze warm is. Bij de diagnose op grond van een foutcode lijkt het verschijnsel juist niet op slechter wordende elco's te duiden, eerder op iets anders.
Defecte print, defecte soldering, defect contact, startonderbreker oververhit (zit op een plek waar de zon nog wat kan toevoegen aan de hitte) brandstofsysteem waar één van de nippels op het filter een klepje ingebouwd heeft dat wel eens wil blijven hangen (retour diesel wordt gekoeld omdat het nogal warm terugkomt, met warm weer blijft het een hogere temp houden).
Ik heb zelf een TD5, 25 jaar oud nu en toevallig een wek geleden gestrand in DE omdat het ding niet meer wilde starten. Waarschijnlijke een probleem met de startonderbreker, er is kort daarvoor sluiting geweest in de steker van de aanhanger. Auto staat nu bij een dealer, benieuwd wat die gaat vinden.

Ben bang dat de dealer niets gaat vinden die kunnen tegenwoordig alleen maar inpluggen in de computer. Echte Defender kennis is bij LR verdwenen.
Ik vermoed dat één van de contacten in een van de blauwe verbindingsstekkers is doorgebrand of geoxideerd. Deze zitten boven de zekeringkast achter het dashboard boven de versnellingsbaktunnel.
Deze stekkers zorgen voor de vreemdste problemen. (Nee niet mijn probleem ;) )
Ook geen olie in de rode stekker van de ECU door capillaire werking vanaf de injectorkabelboom?
Vraag ook gelijk even of ze een nieuw boutje MET locktite monteren van het oliepomp tandwiel. Heb je gelijk de kinderziektes verholpen!

Ook geen olie in de rode stekker van de ECU door capillaire werking vanaf de injectorkabelboom?

Dat was het probleem met de 90 van mijn ex (ook een tD5), Ik ben ook Laro fan. Ik had een Defender 90 V8, 101FC en S2a 88 stawag. Die laatste heb ik nog.

Op donderdag 21 maart 2024 19:50:51 schreef Def110:
[...]

Ben bang dat de dealer niets gaat vinden die kunnen tegenwoordig alleen maar inpluggen in de computer. Echte Defender kennis is bij LR verdwenen.
Ik vermoed dat één van de contacten in een van de blauwe verbindingsstekkers is doorgebrand of geoxideerd. Deze zitten boven de zekeringkast achter het dashboard boven de versnellingsbaktunnel.
Deze stekkers zorgen voor de vreemdste problemen. (Nee niet mijn probleem ;) )
Vraag ook gelijk even of ze een nieuw boutje MET locktite monteren van het oliepomp tandwiel. Heb je gelijk de kinderziektes verholpen!

Die blauwe verbindingsstekers kende ik nog niet, dank voor de tip! Olie in kabelboom zit er nu al weer een paar jaar in, ik zie niet in waarom olie contactonderbreking of sluiting zou moeten veroorzaken. Ik heb wel een keer de harness onder het kleppendeksel moeten vervangen vanwege het uitvallen van een cilinder, maar bij doormeten bleek die kabel gewoon goed, wellicht een steker die niet voldoende klemde. Boutje van de oliepomp heb ik al jaren geleden van loctite voorzien.
Mijn Defender is dus wel 25 jaar oud, elektronica die het zo lang uithoudt in nogal wisselende temperaturen en onderhevig aan trillingen is eigenlijk best wel goed.

Op donderdag 21 maart 2024 13:31:59 schreef Def110:
[...]

Haha! tja ik ken het. O een P38 maar die hebben gelukkig nooit storingen of foutmeldingen.. |:( :P
Hoe kan ik je een bericht sturen?

Eas storing, abs storing, hevac storing en sinds kort ook airbag storing....

Maar mijn mail adres staat in mijn profiel..
Woon in Standdaarbuiten.

Op donderdag 21 maart 2024 19:54:51 schreef fred101:
[...]
Dat was het probleem met de 90 van mijn ex (ook een tD5), Ik ben ook Laro fan. Ik had een Defender 90 V8, 101FC en S2a 88 stawag. Die laatste heb ik nog.

Kijk! leuk!

Op donderdag 21 maart 2024 20:29:32 schreef Gerard*:
[...]

Die blauwe verbindingsstekers kende ik nog niet, dank voor de tip! Olie in kabelboom zit er nu al weer een paar jaar in, ik zie niet in waarom olie contactonderbreking of sluiting zou moeten veroorzaken. Ik heb wel een keer de harness onder het kleppendeksel moeten vervangen vanwege het uitvallen van een cilinder, maar bij doormeten bleek die kabel gewoon goed, wellicht een steker die niet voldoende klemde. Boutje van de oliepomp heb ik al jaren geleden van loctite voorzien.
Mijn Defender is dus wel 25 jaar oud, elektronica die het zo lang uithoudt in nogal wisselende temperaturen en onderhevig aan trillingen is eigenlijk best wel goed.

Die blauwe stekker op de foto zorgt voor de vreemdste problemen, zeker als ze ooit nat zijn geweest. Er zitten ook dezelfde in het rood, deze zitten ook achter het instrumentenpaneel. Die blauwe stekker van de foto zorgt dat mijn Td5 niets meer deed, inderdaad alsof de startonderbreker continue actief was. Zelfs nadat idd deze had uitgeprogrammeerd.

Olie in de rode stekker is ook zoiets dat toch voor gek storingen volgt. Ik heb ooit een Discovery 2 met panne weer op weg geholpen waarvan alle lampjes aan gingen en toen stierf. De man kon nog net de oprit naar de Shell halen, uitrollend, op de périphérique van parijs. Zo dood als een pier totdat ik de olie met contactreiniger uit de stekkers heb gespoten en hij starte zonder probleem weer. Hij is gewoon goed thuis gekomen en daarna ook weer naar FR.

Gekke is dat met die ECU mijn Defender 40+ keer is uitgevallen toen ik thuis probeerde te komen vanuit het diepste puntje van de laars van Italie. Wanneer ik op de snelweg reed stief hij zonder aankondiging en dan kon ik hem al uitrijdend soms weer starten en soms na even te hebben stilgestaan. De rit naar huis duurde lang kan ik je vertellen...
Extra massa kabels gelegd ook direct vanuit de massa van de ECU, niets hielp. In de hitte in zuid Italië was het uitvallen om de paar KM, echt een ramp. Hoe noordelijker ik kwam en hoe meer regen ik kreeg hoe minder hij uitviel. Dus het lijkt toch dat een afname van de temperatuur zorgt voor juist minder storing.

De foutcode die hij geeft is: Top side switch failed. Iedereen zegt altijd dat het dan één van de 2 condensatoren is. Maar mijn PCB en elektronica kennis is beperkt..