Op vrijdag 29 maart 2024 17:41:33 schreef OPTOdesign:
Heel simpel, maar wel leuk om even te posten (ter inspiratie): Snel een (korte) SMD-LEDstrip.

en waarom niet gewoon 3 stukjes van die ledverlichting knippen en parallel zetten?

je zit nogal in een mechanische omgeving, met vermoedelijk ook vuil en vetten die aan die leds kunnen geraken? geen schrik voor oxidatie of mechanische beschadiging? ik gebruik daar ingegoten ledstrips

of als je toch aan het knutselen bent, een ring rond de boorkop met leds?

en waarom niet gewoon 3 stukjes van die ledverlichting knippen en parallel zetten?

Twee redenen:
- Formaat: ik wilde een kleine compacte module die je ook voor je werk kunt zetten - je moet er dan gemakkelijk 'overheen' kunnen werken;
- Schaduw: hoe verder LED's uit elkaar staan, hoe groter (duidelijker) de schaduw-vlakken worden.

En over de vuile omgeving:
Daarom heb ik er een stofdichte module van gemaakt.

Beide uiteinden heb ik voorzien van epoxylijm.

Ja, zo'n LEDring is het mooiste inderdaad. Helaas had ik die niet op voorraad in wit. En de behuizing is wel weer gelijk een projectje dan.

Op zaterdag 30 maart 2024 10:26:35 schreef Lambiek:
Ik heb het al vast laten leggen, het intellectuele eigendomsrecht ligt bij mij.

Hoe doe je dat? (Is misschien ook iets voor een artikel of toch een eigen topic)

Op zaterdag 30 maart 2024 15:06:31 schreef Lucky Luke:
Hoe doe je dat? (Is misschien ook iets voor een artikel of toch een eigen topic)

Dat kun je bijvoorbeeld hier doen.

https://ideeregister.nl/indexa.php

Daar zou ik deze (in de ontwerpwereld veel besproken bescherming) nog aan willen toevoegen: https://www.boip.int/nl/ondernemers/over-boip

Op zaterdag 30 maart 2024 15:42:36 schreef Lambiek:
[...]
Dat kun je bijvoorbeeld hier doen. https://ideeregister.nl/indexa.php

Dat is gewoon een particuliere organisatie die je idee "registreert". Leuk, maar wat heb je er aan? Nou, als iemand NA jou een patent aanvraagt en over 5 jaar komt zeuren: Jij schendt ons patent je mag dokken! (voor wat je zelf hebt uitgevonden). DAN kan je aantonen dat jij eerst was en dat je niet hoeft te dokken (en dat hun patent mogelijk ongeldig is).

Maar als iemand anders hetzelfde idee heeft of je idee jat, kan je niets. Ja, je kan zeggen: Wat flauw, maar juridisch kan je heel weinig. Tot zover het juridisch (niet-)advies van een niet-jurist.

Maar wegens "is betaalbaar", kan je het gewoon toch doen. Dat is voor een patent wat 50-100k kost niet haalbaar (en dan heb je 1 land, en kan je een veelvoud dokken om wereldwijde bescherming te kopen).

Op zaterdag 30 maart 2024 15:06:31 schreef Lucky Luke:
[...]

Dat kan onder andere bij de belastingdienst.

Als het idee origineel is, dan zou je er ook octrooi op kunnen aanvragen, maar dat loont alleen als je het idee ook wilt exploiteren.

Een aantal jaar terug had ik printen gekocht van de 2019 CO labvoeding. Deze heb ik eindelijk maar eens opgebouwd. En meteen omgebouwd om de spanning en stroom te verhogen naar 0-48V 0-3A. Om niet te veel vermogen te moeten dissiperen heb ik de transformator vervangen door een 48V meanwell voeding die omgebouwd is om tussen de 20 en 60V uitgang te geven (wordt aangestuurd door de voedingsprint met een klein extra circuit).

Op zondag 14 januari 2024 21:22:06 schreef Sine:
@stijnus,

Heftig aan het 3D printeren zie ik ;)

Bij dit project nog meer, heel de behuizing is geprint.

Meer info: https://www.elektronicastynus.be/category/projecten/labvoeding/dubbele…

Op zaterdag 30 maart 2024 18:13:58 schreef maartenbakker:
Als het idee origineel is, dan zou je er ook octrooi op kunnen aanvragen, maar dat loont alleen als je het idee ook wilt exploiteren.

Nee, dat kan (nu) niet meer: Als er ook maar 1 publicatie is van het idee voordat je het patent aanvraagt dan KAN het patent niet meer geldig zijn. Iedere publicatie /voor/ aanvraagdatum maakt het patent ongeldig.

Op woensdag 3 april 2024 22:32:58 schreef Stynus:
Bij dit project nog meer, heel de behuizing is geprint.

Mooi geworden, printrertje heeft overuren gemaakt zo te zien. :)

Op donderdag 4 april 2024 09:13:21 schreef rew:
Nee, dat kan (nu) niet meer: Als er ook maar 1 publicatie is van het idee voordat je het patent aanvraagt dan KAN het patent niet meer geldig zijn. Iedere publicatie /voor/ aanvraagdatum maakt het patent ongeldig.

Ik had dat toch niet gedaan, patent kost mij veel te veel. Ben al in gesprek met de instellingen, ze gaan er waarschijnlijk gewoon komen. Hoeveel weet ik nog niet.

Ik had nogal veel getwiste draad nodig, daarom heb ik een machine gebouwd om draad te twisten.

Meer info / filmpje: https://www.elektronicastynus.be/2024/04/18/draad-twist-machine/

Leuk gemaakt!

Als de draad op de spoel gewikkeld word dan word de diameter van de spoel steeds groter waardoor de draad steeds sneller gaat 'lopen' en de draad steeds minder getwist is.
Corrigeer je dat met de snelheid van 1 van de motoren of valt het wel mee en is dat niet nodig.

Op het werk hadden we een gang van 50 meter. 2 draden uitleggen en vast zetten in de kop van een boormachine. Draaien maar.

Op vrijdag 19 april 2024 09:44:27 schreef Waters:
Op het werk hadden we een gang van 50 meter. 2 draden uitleggen en vast zetten in de kop van een boormachine. Draaien maar.

Zo doe ik het ook. ;)

zo, men eerste SMD project zit erop.
diegene die me wijsmaakte dat 0805 nog wel met het blote oog kan.... dat viel toch ferm tegen.

microscope is nog niet nodig, maar een loep was toch wel een must.

proto versie 1 bovenaan gesoldeerd in een gewone usb stekker.

versie 2 links onder was al met usb C en gewone weerstanden
deze heeft nogal het probleem dat de soldering aan de weerstanden afbrak aan de pin connector. ding zit ook ingegoten in krimpkous en telkens een ellende om te openen, solderen en weer dichtlijmen.

versie 3 midden onder is met 0805 op een usb C pcb gesoldeerd. de rechste is ingegoten in PLA plastic om alles stevig vast te houden en hopelijk waterdicht.
het grote voordeel nu is dat ik een gewone usb kabel als verbinding heb en geen custom made usb kabel met de weerstandjes in de kop.
90° afwijking tussen usb en pinhouder was een pluspunt

het moet super klein blijven en niet te vinden in het voertuig. als in: als ik het verwijder gaat niemand vragen waarom daar een losse usb laadkabel ligt
een custom made kabel, met weerstanden erin, die daar ligt en nergens op past zou argwaan wekken ;-). nu is het een mini adapter op een gewone gsm kabel en een usbC kabel voor je telefoon op te laden is de normaalste zaak.

Op vrijdag 19 april 2024 12:50:53 schreef fcapri:
de rechste is ingegoten in PLA plastic om alles stevig vast te houden en hopelijk waterdicht.

Hoe doe je dat? Met overblijfselen van de 3D printer?

overschotten pla filament dat ik in een 3D pen steek, zet die 3Dpen op ABS (230°C) en dan komt de pla er extreem vloeibaar uit. laat ik op het printje lopen.
daarna met soldeerbout ook nog lichtjes overwrijven zodat het allemaal heel dicht loopt rond de pcb.

wou het eigenlijk in hars of iets anders gieten, maar dan moet ik een mal ofzo hebben.
PLA is goed bewerkbaar met soldeerbout op 250° zonder dat het extreem verbrand of de punt verknoeit

Ah! Gaaf om die "techniek" ook eens mee kennis te maken. Ik heb een "hotair" station, dus mogelijk kan ik dat ook gebruiken om het te bewerken. Thanks!

heb ooit de maan gemaakt met 3D printer om over een lamp te zetten (machtig mooi als je van buiten door het raam de maan binnen ziet branden. precies een echte reflectie dan

ik heb die te dun geprint waardoor sommige krachter 'open' gaten waren. met soldeerbout op 180° en een stukje witte filament, heb ik die allemaal dicht gemaakt.
in closeup zie je dat goed,
op +1meter zie je het niet meer

Op donderdag 4 april 2024 09:13:21 schreef rew:
[...]Nee, dat kan (nu) niet meer: Als er ook maar 1 publicatie is van het idee voordat je het patent aanvraagt dan KAN het patent niet meer geldig zijn. Iedere publicatie /voor/ aanvraagdatum maakt het patent ongeldig.

Philips had dergelijke problemen ook wel eens. Soms was een uitvinding wel mooi, maar patenteren ofzo te kostbaar. Om dan niet het risico te lopen dat een ander dat dan wel deed, was het genoeg om het ontwerp te publiceren in bijv het maandblad. Dan kon het wel gebruikt worden door anderen, maar niet gepatenteerd.

Op donderdag 18 april 2024 23:42:41 schreef Thevel:
Leuk gemaakt!

Als de draad op de spoel gewikkeld word dan word de diameter van de spoel steeds groter waardoor de draad steeds sneller gaat 'lopen' en de draad steeds minder getwist is.
Corrigeer je dat met de snelheid van 1 van de motoren of valt het wel mee en is dat niet nodig.

Af en toe draai ik wat aan het knopje van de oprolsnelheid, maar heel kritisch komt het gelukkig niet voor mijn toepassing.

Op vrijdag 19 april 2024 09:44:27 schreef Waters:

Zo heb ik dat ook al veel gedaan, maar nu had ik veel meer nodig en was knipafval met de kortere stukken (haal maar 11m in de garage) te groot.

Tijd om het show-your-projects topic weer 's omhoog te trappen ;)

Een tijdje terug poste ik al iets over een mooi displaytje, daar heb ik nu een horloge mee gemaakt:

Wie het in werking wil zien: https://www.youtube.com/watch?v=QBr_WwMprzc
(Hetzelfde filmpje zit in de blogpost, voor wie het zonder google wil zien)

Een foto van de achterkant mag natuurlijk niet ontbreken:

Al wordt daar geloof ik eigenlijk het printje mee bedoeld en daarvan is nou net de achterkant niet zo interessant omdat daar alleen de batterij zit.

Dus hier een paar foto's die niet op mijn blog staan:
Het knoeien met pasta:

En de gesoldeerde print:

Meer op http://ledhorloge.eluke.nl (Zoals schema, source, en de plastic ring die het in de behuizing vasthoud).

Tidak Ada en GJ_, hartelijk dank!

Mooi gemaakt en gaaf bedacht lucky luke. :)

Ik heb zo'n kleine accu-schroefmachine van Bosch (IXO IV). Over de jaren zijn er diverse dingen defect geraakt. De originele interne print bestaat uit een abracadabra-schema, met een hoop transistortjes en 1 MOSFET. Ik had geen zin om het te reverse-engineeren. Heb zelf een printje ontworpen, met :

* Bruggelijkrichter met elko
Wisselspanning van adapter omzetten naar gelijkspanning

* Step-down converter
Te hoge laadspanning converteren naar 5V

* Li-Ion lader
Zorgt voor netjes laden van de accu

* Nette motor-aansturing
NP-MOSFETs in H-brug, in combinatie met bleeder weerstand, varistor en diode ter bescherming

* Lichtring
Meer LEDs, meer verlichting op schroefbitje / oppervlak. Ik heb een nieuw transparant opzetstuk er voor gemaakt (niet te zien op foto's).

* Printje met LEDs (ding aan koperdraadjes)
Draairichting aangeven + accu-status.

Er waren 2 kleine nadeeltjes aan het project :

1) Schakelaartjes plus contactvoetjes overzetten. Een schakelaar heeft het niet gered (kapot) en heb het opgelost met een softpush button aan draadjes (met wat hotglue).

2) Het printje paste net niet perfekt, en heb een beetje plastic uit de schroefmachine moeten wegsnijden om het passend te krijgen.

Inmiddels heb ik de indruk dat dankzij deze upgrade de motor meer kracht lijkt te hebben (of de accu beter tot z'n recht komt).

Gaaf horloge, ik heb ook wel eens een probleem gehad met de zichtbaarheid van rode led displaytjes. De oplossing was een rood filter ervoor. In jou geval als het helpt, zou je een smal strookje erover kunnen plakken.