Beste,
Ik heb problemen met een ebike die ik gekregen heb. 48v, 350w. Er zijn problemen met de trapsensor. Ik heb een gashendel gekocht en wil de motor aandrijven met de gashendel, zonder de trapondersteuning nog te gebruiken.
Ik heb de kabel vd trapsensor vrij gemaakt en de draden bloot gelegd. Er zijn vier draden: rood, groen, zwart en geel.
De gashendel heeft drie draden rood, groen en zwart. (daarnaast heeft de gashendel nog twee draden, maar die zijn m.i. voor de aansluiting van een externe controller.
Wanneer ik de draden van de voormalige trapsensor verbind met de gashendel, m.n. rood met rood, zwart met zawrt en groen met groen, en geel niet verbonden, gebeurt er niets. Wanneer ik de gele kabel van de trapsensor met een van de draden van de gashendel verbind gebeurt er evenmin iets. MAAR: Wanneer ik de gele draad over de groene of zwarte draden wrijf (of beter, er snel tegen tik, maw zeer korte impulscontacten maak) begint het wiel te draaien. Ik begrijp dit alsof ik door het wrijven met de gele draad tegen een andere draad, gelijkaardige impulsen creer als de trapsensor wanneer je op de pedalen duwt. begrijp ik dit goed?
Mijn vraag is: wat moet ik doen om de motor louter door de gashendel te kunnen aansturen?
Ik zou jullie heel dankbaar zijn mocht iemand mij hiermee kunnen helpen!!
beste grtn, Dries
btw, Display en kilometerteller werken normaal.
Eerst dit: als je dit in Nederland doet loop je kans dat de fiets in beslag genomen word én dat je niet verzekerd bent.
We hebben het gezegd, dan hoeft niemand je er verder in dit topic over lastig te vallen.
Als je niet verteld wat voor een fiets/controller het is kan niemand je helpen.
En voor zover ik weet is het een heel stuk simpeler om gewoon die trapsensor in orde te maken.
dat is dus normaal gedrag, de trapsensor geeft pulsen van 4V als er getrapt wordt.
een gashendel geeft tussen 1V en 4V een vast analoog signaal afhankelijk hoeveel gas je geeft.
beide kan je niet aan elkaar koppelen, tenzij je één of ander apparaat ontwerpt die van
1-4V analoog input aanvaard en dan aan de uitgang pulsen geef
LET OP: vroeger is er een firma geweest (stint) die dergelijke fietsen maakte waar vooraan kinderen in zaten. door storing van de treinkabels is die fiets op hol geslaan en onder een trein gereden.
als jij dus dergelijk spul gaat beginnen ombouwen, loop je ook het risico dat je fiets op hol slaat door ongewenste storingen
sommige controllers van fietsen hebben nog een extra draad waar een gashendel optioneel bij kon. ook een driepinnige connector, daar zou het kunnen dat het wel werkt (als de gashendel in software niet is uitgeschakelt
nog een optie: controller eruit en een vrije controller met gashendel erin
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Aangezien dit illegaal is en gevaarlijk raad ik dat af. Als je snel wil gaan, koop dan gewoon een snelle speed pedelec van 45 km/h.
Als je niet wil trappen, koop dan een brommer. Ook dat kan een speed pedelec zijn. Zie https://www.raivereniging.nl/secties/fietsen/kennis/dossier/wet-en-reg…
Dan is die speedpedelec wel een brommer en moet ook als brommer verzekerd worden! Dat geldt dus ook voor jouw ebike. Het wordt een brommer. Dus ga je een boete krijgen voor illegaal ombouwen, voor onverzekerd rijden, voor rijden zonder rijbewijs en weet ik wat meer. Niet doen dus.
En daarmee hoort dit topic dichtgezet te worden. Tenzij je dit legaal wil doen en je fiets als brommer gaat rijden en je hem tevens verzekert.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als de kleurtjes hetzelfde zijn, kun je net alsnog niet zomaar op elkaar aansluiten en verwachten dat het werkt. Waarschijnlijk heb je niets stuk gemaakt, maar dat is vooral geluk geweest.
Waarom denk je dat de trapsensor stuk was? Er zijn talloze mogelijke oorzaken waarom de ondersteuning weg kan vallen.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Zoals fcapri al zei, er zijn al ernstige ongelukken geweest met tal van zo een omgebouwde fietsen. Soms met dodelijke afloop.
Mijn advies, bezint eer je begint. En hier zal je geen hulp vinden om iets te doen wat verboden is. Ik zou ook gewoon die trapsensor herstellen en de fiets gebruiken waar ie voor gemaakt is. Dan heb je ook nog wat beweging, we zijn te lui geworden. En zo een trapsensor gaat eigenlijk zelden kapot, benieuwd hoe je tot die conclusie komt.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]
die trapsensor hangt onderaan de pedalen, open en bloot, in weer en wind, met rondvliegende keitjes en olie van de ketting.
eerste dat ik test als een fiets niks doet, is de trapsensor loskoppelen en een losse eraan met een magneet in mijn hand.
denk dat ik al een 6-7 trapsensoren heb vervangen (op 30fietsen), die gaan best veel kapot.
ook iemand gehad die zei dat de fiets na 10km uitviel en vooral op 'slechte' wegen. ik dacht direct aan slechte accu of slecht contact.
dus de ene na de andere kasseibaan genomen en na 7km ondersteuning uit. ledje knipperde NIET meer aan de trapsensor. vervangen en zeker 3-4 testritten gedaan van 30km, viel niet meer uit.
nu, met die gashendel, ok, t mag niet voor de wet, maar bij originele controller gaat de fiets gewoon maar 25 rijden hoor. ook al 'trap' je niet meer.
ik vind dit nog een grijze aanvaardbare zone. iemand die gashendel wil om autonoom 40 te fietsen, dat is erover.
ik heb ook fietsen, waar je HEEEL TRAAG mag ronddraaien met de pedalen (elke 2sec een toer doen) en de fiets rijdt volledig alleen op motor.
weinig verschil met iemand die gashendel rijdt dan.
als je echt plakkere moto kettingvet gebruikt, dan kan je de voeten van de pedalen halen en blijven die 'meedraaien' met het achterwiel. dan hoef je ook niet meer te trappen, de pedalen gaan vanzelf, en de motor blijft dus ook gewoon voluit gaat.
rommelen met gashendels en eigen electronica om de controller te misleiden, DAT is gevaarlijk. bij storing kan de fiets voluit gaan, en fietsremmen zijn meestal niet zo sterk (stint verhaal).
bij dergelijke fratsen MOETEN de remmen vele malen sterker zijn dat het motorvermogen en minimum een noodschakelaar om de accu af te koppelen
t is ook maar hoe je het hier uitlegt hoor, ik heb hier ook hulp gekregen om de pulsen van mijn wielsensor te halveren zodat de fiets dus dubbel zo snel kan. alleen was het omschreven als 'pulsen hall sensor halveren'
.
er werd hier dus niet geholpen bij het opdrijven van een fiets, maar bij het halveren van hall sensor pulsen. dus wettelijk kunnen ze CO niks maken omdat ik dat schema heb misbruikt op een fiets (is er nooit van gekomen, IC's werden geleverd en ik wist niet meer voor wat het was)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 28 april 2024 17:12:59 schreef fcapri:
ik heb ook fietsen, waar je HEEEL TRAAG mag ronddraaien met de pedalen (elke 2sec een toer doen) en de fiets rijdt volledig alleen op motor.
't kan 1 tikkie erger: De postNL bakfietsen die hebben trappers die, als je je voeten er afhaalt, meedraaien met het achterwiel... je ziet die gasten met voeten op een richeltje van de bak lekker cruizen....