Met de voeding van 2019 zijn we denk ik wel door de "normale" 30V 3A voedingen heen. Ik zie voor mezelf daar in ieder geval geen noodzaak tot upgraden. Mijn dubbele '19' voeding is de meest gebruikte op mijn werkbank.

Maar, dat wilt niet zeggen dat er niets meer te bouwen valt. Ik ben (zoals menig ander hier) nog wel eens met buisjes aan het stunten. Of dat nu nixies zijn of spul met een gestookte kathode .. ze hebben allemaal een best aardige spanning nodig om er wat nuttigs mee te doen.
En ik heb een (stevige) hoogspanningsvoeding, alleen dat is een switcher uit de 70's ... met alle problemen die daar bij horen.

Dit is een projectje wat alweer enige jaren op mijn 'moet ik nog eens maken' lijstje staat. En de koffiehoekers onder ons hebben er al wat stiekeme plaatjes van gezien. De trigger om er weer eens aan te beginnen was dat we van een opruiming bij delta een stapel paneelmeters gekregen hebben met 300V 100mA schaaltjes.
Dus bij deze de eerste proto van een mogelijke CO24 voeding. (met verplichte LED als test ;))

Hij is dit keer compleet op een print gezet, dus geen externe elco's of gelijkrichters meer. En na feedback van de '19' is hij dit keer weer uitgevoerd in THT. Heel klein kun je het ivm isolatieafstanden toch al niet maken.

Er zit een twee-traps omschakeling in voor trafo wikkelingen die met SSR's geschakeld wordt.
In dit geval zit er een trafo in met een 150 en 40V wikkeling.
0-100V = 150-40Vac
100-200V = 150-40Vac x2
200-300V = 150Vac x2

De frontpanel connector is bijna identiek aan de 19, dus je kunt er even makkelijk ook een digi variant van maken.

Dit zijn proto's ... dus lang niet alles is zoals een uiteindelijke variant zou worden. Maar functioneel werkt het 100%

De uitgangstorren zijn HV mosfets, torren met een fatsoenlijke SOA zijn bij die spanningen amper te krijgen, of heel duur. Maar een setje simpele BUZ80's zijn prima bruikbaar.
Of zoals in dit geval 20N60C3's. De enige truc is dat je ze op Vgs moet matchen als je zoals in deze voeding parallel wilt gebruiken.

Dat ziet er mooi uit en die verzonken knoppen een leuk idee! Dat had ik nog niet eerder zo gezien. En nog 3 open plekken om weerstanden te monteren daar zit een idee achter...iets met lastige weerstandswaarde's?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (37%)]

ziet er wel profi uit zo, zeker weten dat delta alleen de meter had gedoneerd :P

@PAX en testman

Op zondag 28 april 2024 21:08:53 schreef RAAF12:
Dat ziet er mooi uit en die verzonken knoppen een leuk idee! Dat had ik nog niet eerder zo gezien.

Dankjewel, Met een lasersnijder worden dat soort trucs heel wat eenvoudiger.

En nog 3 open plekken om weerstanden te monteren daar zit een idee achter...iets met lastige weerstandswaarde's?

Scherp!
Dat is een optie. Als referentie kan er een REF02 of 01 in, of een LT431. De twee open TO-92 plaatsen en de weerstanden zijn voor de 431 referentie en een hulp torretje.

Oeh die komt op m'n verlanglijstje... Met LEDlampen en hun vage hoge spanningen is het altijd gerotzooi met een variac, twee nettrafo's (of de trafo in m'n soldeer-apparaat gebruiken en een tweede buiten de kast) en de boel dan wel of niet gelijkrichten...
Deze gaat zeker op het verlanglijstje. Ik heb er geen plek voor, maar hij gaat op m'n verlanglijstje :D

Ha Sine,

Dat ziet er veelbelovend uit!

Het is een waardige opvolger voor de Delta E300-0.1. Zoals het hoort voor een opvolger: nu wat méér spanning, en 50% méér stroom (indien gewenst). En nu een stuk energiezuiniger door trafo omschakeling :-).
En door naast de Delta meter, ook de originele Delta knoppen te gebruiken is de Delta look & feel overeind gebleven :-)

Ik ben benieuwd naar je dissipatie beperkende trafo omschakeling. Dat moet een leuke puzzel geweest zijn :-)

Uit eigen ervaring weet ik dat een hoogspanningsvoeding een stuk lastiger is om goed te ontwerpen. Door de hogere spanningen is er veel meer energie aanwezig, waardoor het een stuk makkelijker is om halfgeleiders bij minder nette acties van gebruikers te laten sneuvelen.

Complimenten voor je prototype opbouw _/-\o_ . Zo netjes dat weinigen je dat zullen nadoen.
Het neon lampje op de print is een leuke vondst om te waarschuwen dat de print kan prikken.

Toch heb ik nog wel een verbeterpuntje:
Meters die alleen de huidige afgegeven spanning en stroom aangeven is al lang niet meer van deze tijd. Je voeding moeten kortsluiten om de stroombegrenzing in te stellen voelt tegenwoordig wel als heel primitief.
Dus een drukknopje om even de ingestelde waarden van spanning en stroom te zien (SET waarden) zou zeer welkom zijn....

groet! Gertjan.

Hi Sine!

Netjes gebouwd, mijn complimenten!

Bram

Dat ziet er zeker strak uit en gaat ook op mijn verlanglijstje. :-)

Mooie voeding! Ik heb al een HS voeding maar dit ziet er ook heel interessant uit!

Op zondag 28 april 2024 22:40:01 schreef weardguy:
is het altijd gerotzooi met een variac

Die heb ik ook, maar dit is toch net wat subtieler.

Op maandag 29 april 2024 08:37:38 schreef miedema:
Ha Sine,

Dat ziet er veelbelovend uit!

Het is een waardige opvolger voor de Delta E300-0.1.

Dat is wat te veel eer, maar ik ben niet ontevreden over het resultaat :)

Ik ben benieuwd naar je dissipatie beperkende trafo omschakeling. Dat moet een leuke puzzel geweest zijn :-)

Dat valt op zich wel mee, en na twee verschillende versies gebouwd te hebben zal dat bij de definitieve versie nog wat flexibeler worden.
Ik heb ook lopen spelen met een thyristor voorregeling zoals de E300-0.1 en een mosfet gestuurd trapje. Maar zonder geschikte smoorspoel blijft dat allemaal behelpen.

Uit eigen ervaring weet ik dat een hoogspanningsvoeding een stuk lastiger is om goed te ontwerpen.

Jep, dat is ook waar mijn ontwerp van een jaren geleden bleef steken, bij een kortsluiting van de uitgang vlogen de torren om je oren.
Nu waren de torren die ik toen gebruikte eigenlijk al niet geschikt (BU508A) en de schakeling ... ook niet :P
Deze variant is uitgebreid getest op mishandeling, met BUZ80's en met 20N60's.

Complimenten voor je prototype opbouw _/-\o_ . Zo netjes dat weinigen je dat zullen nadoen.
Het neon lampje op de print is een leuke vondst om te waarschuwen dat de print kan prikken.

Beide zijn in eigen belang, ik hou niet zo van dingen die prikken. Dus met experimenteren is het wel fijn als het ding aangeeft dat het spul 'heet' is.

En ik wil ook gewoon zelf zo'n voeding hebben, hoewel het een proto is zal deze waarschijnlijk zo op mijn werkbank blijven staan.
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de eerste revisie van de print meteen foutloos zou zijn.
Er zit 1 foutje in de huidige print, twee lijntjes naar de front header zijn verwisseld. En het een en ander kon wat netter, maar daar heb ik (vol ervan overtuigd zijnde dat er een 2e revisie moest komen) niet TE veel aandacht aan besteed bij deze printen.

Dit was de test van de laatste versie die ik uiteindelijk op print gezet heb.

En er zijn veel meer CO-ers die mooi kunnen bouwen, blader maar eens door dit en de CO16 en 29 voedingen.

Toch heb ik nog wel een verbeterpuntje:
Meters die alleen de huidige afgegeven spanning en stroom aangeven is al lang niet meer van deze tijd. [..] Dus een drukknopje om even de ingestelde waarden van spanning en stroom te zien (SET waarden) zou zeer welkom zijn....

Klopt, en dat zit er ook in :)
In de huidige vorm worden bij beide varianten de set waardes weergegeven als de uitgang is uitgeschakeld.
Dat zou ook nog met een externe drukker kunnen. Misschien kan ik daar ook en optie van maken, of volg de enable, en/of met een losse drukker.

Op maandag 29 april 2024 12:51:50 schreef Sine:
[Dus een drukknopje om even de ingestelde waarden van spanning en stroom te zien (SET waarden) zou zeer welkom zijn....]

Klopt, en dat zit er ook in :)
In de huidige vorm worden bij beide varianten de set waardes weergegeven als de uitgang is uitgeschakeld.
Dat zou ook nog met een externe drukker kunnen. Misschien kan ik daar ook en optie van maken, of volg de enable, en/of met een losse drukker.

Ha Sine,

Mooi dat nu de meters de setwaarden weergeven als de output uit staat. Een hele verbetering!

Toch is z'n druknopje voor de setwaarden erg handig: je kunt dan als de voeding al in gebruik is nog even spieken wat de settings zijn, en die bijstellen.
Bijvoorbeeld: je ziet dat je schakeling 70mA gebruikt, en dan regel je nog even de CC instelling terug naar 100mA. Ik doe dat vaak.

groet, Gertjan.

Jep, ik zie dat dat handig kan zijn, en het is maar een kleine toevoeging aan de huidige opzet.

Supermooi project en zeer netjes en professioneel opgebouwd! Voedingen voor hogere spanningen zijn meestal niet goedkoop waardoor het de moeite loont om ze zelf te bouwen. Ik heb alvast interesse.

Ik heb hier wel al een tweedehandse 0-300V 0-1A voeding staan, maar dat is een enorm onhandig en vooral loodzwaar ding. Die 1A heb ik eigenlijk niet nodig en dan ziet deze voeding er toch wel een stuk compacter en vooral lichter uit.

Wat een knappe voeding! Verzorgd tot in de details. Bijna te jammer dat je de binnenkant in gebruik niet ziet :)

Bedankt :)

@subsonic, dat is een kwestie van een stukje plexiglas ;)

Op zondag 28 april 2024 20:57:13 schreef Sine:
Met de voeding van 2019 zijn we denk ik wel door de "normale" 30V 3A voedingen heen. Ik zie voor mezelf daar in ieder geval geen noodzaak tot upgraden. Mijn dubbele '19' voeding is de meest gebruikte op mijn werkbank.

Maar, dat wilt niet zeggen dat er niets meer te bouwen valt. Ik ben (zoals menig ander hier) nog wel eens met buisjes aan het stunten. Of dat nu nixies zijn of spul met een gestookte kathode .. ze hebben allemaal een best aardige spanning nodig om er wat nuttigs mee te doen.
En ik heb een (stevige) hoogspanningsvoeding, alleen dat is een switcher uit de 70's ... met alle problemen die daar bij horen.

Dit is een projectje wat alweer enige jaren op mijn 'moet ik nog eens maken' lijstje staat. En de koffiehoekers onder ons hebben er al wat stiekeme plaatjes van gezien. De trigger om er weer eens aan te beginnen was dat we van een opruiming bij delta een stapel paneelmeters gekregen hebben met 300V 100mA schaaltjes.
Dus bij deze de eerste proto van een mogelijke CO24 voeding. (met verplichte LED als test ;))
[bijlage]

Hij is dit keer compleet op een print gezet, dus geen externe elco's of gelijkrichters meer. En na feedback van de '19' is hij dit keer weer uitgevoerd in THT. Heel klein kun je het ivm isolatieafstanden toch al niet maken.

[bijlage]

Er zit een twee-traps omschakeling in voor trafo wikkelingen die met SSR's geschakeld wordt.
In dit geval zit er een trafo in met een 150 en 40V wikkeling.
0-100V = 150-40Vac
100-200V = 150-40Vac x2
200-300V = 150Vac x2

[bijlage]

De frontpanel connector is bijna identiek aan de 19, dus je kunt er even makkelijk ook een digi variant van maken.

[bijlage]
[bijlage]

Dit zijn proto's ... dus lang niet alles is zoals een uiteindelijke variant zou worden. Maar functioneel werkt het 100%

De uitgangstorren zijn HV mosfets, torren met een fatsoenlijke SOA zijn bij die spanningen amper te krijgen, of heel duur. Maar een setje simpele BUZ80's zijn prima bruikbaar.
Of zoals in dit geval 20N60C3's. De enige truc is dat je ze op Vgs moet matchen als je zoals in deze voeding parallel wilt gebruiken.

Wat ontzettend mooi gemaakt. Is er een beschrijving van deze voeding? Komt deze als project beschikbaar? Grts Eric21

Op zondag 28 april 2024 20:57:13 schreef Sine:

Zo, dat ziet er strak uit Sine!!!!! _/-\o_

Toch wel een beetje trots dat ik in de IoT Show van Olivier Bloch mocht zijn om over mijn project Walter te vertellen. Walter is een multi-radio module met cellular (LTE-M, NB-IoT), GNSS (GPS en GLONASS) en lokale verbindingen (WiFi/BLE). Ik heb dit gemaakt als pin compatibele vervanger van de PyCOM GPy:

Komende woensdag wordt op youtube de volledige aflevering van de IoT show uitgezonden waarin ik over mijn project uitgebreid uitleg (toch wel beetje uit de comfortzone als techneut). Hier is alvast een voorsmaakje die ik kan delen: https://www.youtube.com/shorts/OcuHbC__lsg

De afgelopen weken heb ik het project via Crowd Supply gecrowdfund, dit loopt nog twee dagen, en heel veel leuke feedback gekregen. Ook op Embedded World in Nuremberg heb ik heel veel leuke feedback gekregen.

@Sine.
Wat is de max stroom die de voeding kan leveren?

Met wat ik uit de beschrijving en de foto's kan opmaken: 150mA

Op maandag 29 april 2024 22:00:26 schreef Eric21:
[...]

Wat ontzettend mooi gemaakt. Is er een beschrijving van deze voeding? Komt deze als project beschikbaar? Grts Eric21

Dat is het idee, een kit met print(en) meter, en moeilijke onderdelen.
Nu zitten er niet veel moeilijke onderdelen in, maar ik kan me voorstellen dat we fets matchen en de SSR's en HS eclo's mee leveren bijvoorbeeld.
Allemaal nog TBD, er komt een animo check topic als er wat meer bekend is.

Op dinsdag 30 april 2024 09:43:30 schreef Lambiek:
[...]
Zo, dat ziet er strak uit Sine!!!!! _/-\o_

Op dinsdag 30 april 2024 14:00:50 schreef pa3gws:
@Sine.
Wat is de max stroom die de voeding kan leveren?

Het ontwerp is getest tot 400V 150mA, de spanning zit dan al aan de grens van het huidige ontwerp.
Wat stroom betreft zou je nog verder kunnen, de 20N60C3 mag bij 400V nog net 500mA verdampen binnen zijn SOA. Dus met twee van die torren parallel zit je met 500mA aan de veilige kant.
Afhankelijk van wat voor trafo met welke aftakkingen je gebruikt moet je dan kijken of dat binnen de dissipatie past.

De BUZ80 stopt bij 400V bij 200mA, dus daar zit wat minder speling in.

I asked about the vortex coil about a month ago. If anyone is interested in how it went, I'll give you some details here. I will write this post in English because it is much easier for me. The other posts where I asked the question I automatically translated into Dutch, but I had to do a lot of proofreading to make them understandable. For example: 'Botánica' was translated as 'plantkunde', which is correct but did not make sense in the sentence, where I meant a type of shop selling specific witchy supplies. Typical witchcraft stores in Belgium have distinctly different products, mostly New Age and Starseed items.

As for the coil, it hasn't worked so far, so I've abandoned it for now. I changed the geometry several times but only managed to very slowly charge an Amethyst crystal, which is easy and quick to charge manually. I didn't try it on a spell jar as these are way more difficult to feed than the crystal. I'll wait and if others get promising results I might look into it again. I attach a photo of the coil:

[Bericht gewijzigd door Sine op (52%)]

Yeah, bring on the garlic.

post even beperkt tot het elektronische, de rest is iets voor een ander forum.