Dat afregelen was het eerste wat ik deed toen ik de wondere wereld van de HF en MF circuits in TV's en FM radio begon te verkennen.
In de dump een Leader Swemar gekocht https://www.radiomuseum.org/r/leader_tv_fm_wobbelsender_lsw_25.html

En vervolgens de tuner en de MF ontregelt van een ouwe TV en daarna volgens de specificaties van de fabrikant opnieuw afgeregeld. Mooi dat je dat ziet op de scope de MF doorlaat, nabuurkanalen, marker plaatsen ed. Dus Bavelt, als je het leuk vind, ik ben je voorgegaan :-)

Maar, RAAF, dat doe je tegenwoordig toch met een spectrum analyzer met tracking generator!En dan heb je de cursors voor de dip instellingen. Het probleem lijkt mij, de kernen die gelockt zijn met was goed gangbaar te maken, zonder te breken...

Op maandag 6 mei 2024 17:35:20 schreef Krelis Vonketrekker:
Het probleem lijkt mij, de kernen die gelockt zijn met was goed gangbaar te maken, zonder te breken...

Daar heb ik wat op gevonden...
Als je nog oordruppels hebt staan, een klein drupje daarvan in de kern en een dag of zo wachten. Het maakt het hard geworden vet weer zacht. (daar is het ook voor gemaakt... :+ )

Op maandag 6 mei 2024 17:35:20 schreef Krelis Vonketrekker:
Maar, RAAF, dat doe je tegenwoordig toch met een spectrum analyzer met tracking generator!En dan heb je de cursors voor de dip instellingen.

Zo eenvoudig is dat niet, want de spectrumanalyser heeft RF nodig. Dat maakt dat je voor de dedectiediode moet uitkoppelen, en dan is een actieve RF probe een noodzaak, om beïnvloeding van de laatste MF trap te vermijden.
Met de klassieke wobbeltechniek, waar je na de detectie afneemt vermijdt je dit scenario.
Nu, als de vingers echt jeuken kan je aan het 5,5 audio MF en de foster seeley dedector zonder wobbulator/generator wel even trimmen voor het beste resultaat, omdat het audio MF nu eenmaal altijd 5,5MHz is.

Op zaterdag 4 mei 2024 17:17:18 schreef Arco:
Is dit schema niet hetzelfde?:
[bijlage]
Kontakten kun je mooi reinigen met een fiberpen...

Hij lijkt er in eerste instantie op. Maar aan de binnenzijde is het allemaal anders. Ook een ander schema.

Mijn type kanalenkiezer is een A3790 56. Die laatste 2 cijfers zijn blijkbaar significant belangrijk.

Op dat ding van mij zit op het front een voetje voor een kristal en daarvoor had ik bij de fa. Klove een xtal van 5,5MHz laten slijpen.

heb je hier al eens rondgekeken voor het schema?
https://www.maximus-randd.com/tv-tuner-history-pt1.html#kr36152

geschiedenis van de philips tuners over de jaren..

Op maandag 6 mei 2024 22:24:17 schreef Bavelt:
[...]
Hij lijkt er in eerste instantie op. Maar aan de binnenzijde is het allemaal anders. Ook een ander schema.

Mijn type kanalenkiezer is een A3 790 56. Die laatste 2 cijfers zijn blijkbaar significant belangrijk.

De cijfers telden op. Voor elke nieuwe module (niet persé allemaal tuners denk ik) werd het nummer +1 genomen. In elk geval wat de laatste 2 (eigenlijk 1-na laatste 2, er hoort nog een puntnummer = revisiecode achter) cijfers betreft.

Op maandag 6 mei 2024 22:28:58 schreef RAAF12:
Op dat ding van mij zit op het front een voetje voor een kristal en daarvoor had ik bij de fa. Klove een xtal van 5,5MHz voor laten slijpen.

Ja, dat X-tall voetje was typisch voor wobbulators uit die tijd. Je moest het ding op een of andere manier kunnen calibreren, want frequentietellers waren nog niet ingeburgerd. Vaak zat er al een 5,5MHz X-tall bij. De tijden zijn veranderd, intussen koop je voor geen geld een DDS generator die vele malen nauwkeuriger is. Maar de ervaring krijg je er niet bij :-)

Op maandag 6 mei 2024 22:30:53 schreef kris van damme:
heb je hier al eens rondgekeken voor het schema?
https://www.maximus-randd.com/tv-tuner-history-pt1.html#kr36152

geschiedenis van de philips tuners over de jaren..

Deze komt idd heel dicht in de buurt...

Op maandag 6 mei 2024 22:47:41 schreef maartenbakker:
[...]De cijfers telden op. Voor elke nieuwe module (niet persé allemaal tuners denk ik) werd het nummer +1 genomen. In elk geval wat de laatste 2 (eigenlijk 1-na laatste 2, er hoort nog een puntnummer = revisiecode achter) cijfers betreft.

Dit staat er op..

Volgens de Doc zou het code A3 768 13 moeten zijn.

Enkele composiet weerstanden in deze kiezer zijn behoorlijk verlopen.
Die ga ik maar eens vervangen.

Zoals al gemeld: het toestel speelt goed. Enig twijfelpuntje dat ik nog heb is dat het contrast bij maximaal open ca 30% minder is dan de andere toestellen.

B9, de PCF80 (Video eindbuis), alsmede de EF80's even vervangen. dat maakt niet uit.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (29%)]

/ot Altijd boeiend om te zien of er versleten schroevendraaiers worden gebruikt. In de industrie destijds was het de werkmeester die bepaalde wanneer er nieuwe schroevendraaiers werden verstrekt.

Op maandag 6 mei 2024 17:48:15 schreef Arco:
[...]
Daar heb ik wat op gevonden...
Als je nog oordruppels hebt staan, een klein drupje daarvan in de kern en een dag of zo wachten. Het maakt het hard geworden vet weer zacht. (daar is het ook voor gemaakt... :+ )

Dit hangt wel erg af van het specifieke type trimspoeltje/filter. Voor de types waarbij je direct met je trimsleutel in de kern prikt, werkt dat goed.

Echter, als het het type is met uitstekend stukje metalen schroefdraad, dan zit het daadwerkelijke kerntje soms gewoon vastgeplakt met wat plakband, en dat is A. al zijn kleefkracht weg of B. raakt zijn kleefkracht kwijt als je er olie bij doet. Je kan het kerntje dan nog wel verder indraaien, maar niet uit. Beetje lastig dus, niet aanzitten tenzij het echt onvermijdelijk is om af te regelen (en dan is er dus een kans dat je het blikje open moet maken om het kerntje er opnieuw aan vast te zetten enzo).

Is het 'beeld in het geluid' meestal te wijten aan verlopen afstemkringen?

Of kan het ook een andere oorzaak hebben? Als het goed is zou alleen het gedemoduleerde FM signaal aan de audiotrap moeten worden aangeboden.
Toch komt er nog 'iets' door. Met name witte vlakken kun je 'horen'.

Op dinsdag 7 mei 2024 15:12:02 schreef Bavelt:

Of kan het ook een andere oorzaak hebben? Als het goed is zou alleen het gedemoduleerde FM signaal aan de audiotrap moeten worden aangeboden.
Toch komt er nog 'iets' door. Met name witte vlakken kun je 'horen'.

intercarriër geluid is vrij kritisch, aangezien beeld en geluid samen reizen en het 5,5Mhz audio MF ontstaat in de videodedector. Dat maakt dat er nog een sterke amplitudemodulatie (video) inzit en zeer sterke limitatie nodig is en verder wat ik hierboven al schreef :

het is zelfs niet zeker of die beeld in het geluid ratel wel aan de ontvangers ligt. Bromvrij intercarriër geluid vereist -aan de start- een correcte modulatie in de zender en dat luistert heel nauw. Bij de "hobbymodulatoren" loopt het daar vaak al fout. oa te diepe modulatie vh video, en te hoog doorlopen ervan in frequentie. (waardoor oa de scherpe randen van ondertiteling tot in het geluid gaan)

uiteraard kan een ontstemde kring ook ratel veroorzaken.

het kan ook een combinatie zijn van de hierboven beschreven mogelijkheden, wat het lastig maakt.

je zou het videosignaal, voor het de modulator ingaat een beetje in frequentie kunnen "afvijlen", door een variabele condensator over het videosignaal te zetten, en checken of bij lagere resolutie de brom afneemt.

Ik heb een andere modulator gepakt, maakt niet veel uit.

Omdat ik meerdere toestellen heb, kan ik de antenne-ingang parallel zetten.

In het andere toestel gaat het wel goed met de geluid in beeld.

Dan zou het met deze ook goed moeten kunnen gaan. Ergens in het toestel moet dus iets niet lekker zitten.

Op dinsdag 7 mei 2024 15:59:47 schreef Bavelt:
Ik heb een andere modulator gepakt, maakt niet veel uit.

In het andere toestel gaat het wel goed met de geluid in beeld.

Is dat "andere" toestel ook een van je 17TX180's ? vergelijken met jongere modellen is in deze niet zo handig, omdat intercarriër geluid ratel onderdrukking met de generaties wel beter werd;
Ook geen TX400/500 als vergelijking nemen, die ratelen nooit, want gebruiken nog geen intercarriër :-), maar daar is een juiste afstemming wel kritischer.

Het andere toestel is een 17TX210A.

Qua schema lijkt deze bijzonder veel op de 180U.

In het toestel zitten twee soorten weerstanden:
Rechts de mij redelijk vertrouwde beige Philips weerstanden.

Links is het zo te zien een andere soort. Deze is vaker verlopen in waarde heb ik gemerkt. Kan dat kloppen?

Ja, dat zijn composietweerstanden. Die verlopen heel vaak als ze in de anode of schermroosterlijn van een buis ziten, en vooral als het een vrij grote waarde heeft. Ze zijn heel veel gebruikt in bijna alle philipstoestellen tussen 1950 en 1965.
Op HF gebied zijn het goede weerstanden met nagenoeg geen parasitaire inductie. Op LF gebied... Ze schijnen veel ruis te genereren.

Als er bijna/geen stroom door loopt, dan verlopen ze meestal een stuk minder of helemaal niet. In gevoelige schakelingen zou ik ze desondanks altijd even in circuit doormeten.

Op dinsdag 7 mei 2024 16:18:37 schreef Bavelt:
In het toestel zitten twee soorten weerstanden:
Rechts de mij redelijk vertrouwde beige Philips weerstanden.

Links is het zo te zien een andere soort. Deze is vaker verlopen in waarde heb ik gemerkt. Kan dat kloppen?

[bijlage]

In de VHF tuner zal het niet veel uitmaken om geperst kool te vervangen door koolfilm. Er zit een spiraal in van kool dus enige zelfinductie heeft het wel.

Sommige waarden waren sterk verlopen, bv de weerstand van 1M was 1M7.
Ik heb ze vervangen door andere koolfilmweerstanden.
De kanalenkiezer doet het wel goed.

Voor het beeld n het geluid ga ik het detectiecidruit maar eens bekijken (2x OA81 wordt daarvoor gebruikt)

Composietweerstanden van ~ 47k en hoger verlopen allemaal in meer of mindere mate...

Op dinsdag 7 mei 2024 17:10:01 schreef RAAF12:
[...]

In de VHF tuner zal het niet veel uitmaken om geperst kool te vervangen door koolfilm. Er zit een spiraal in van kool dus enige zelfinductie heeft het wel.

Het vervangen van een composiet weerstand als stroomshunt / sense weerstand in de tak van de schakeltransistor aan de primaire zijde van een SMPS trafo door een koolfilm of door een draadgewonden weerstand kun je beter niet doen. De zelfinductie van deze weerstanden speelt hier parten met evt. vuurwerk tot gevolg.

Bij VHF zal de zelfinductie geen vuurwerk veroorzaken maar invloed heeft het wel op de rest van het HF circuit.

Als je dan toch op weerstandenjacht bent, check ook eens de hoogomige weerstanden in het audio MF, en zeker R10 (1 Mohm).

verder, als test zou je eens een 100 Ohm weerstand in serie kunnen zetten met C53 ( de 33,4 Mhz zuigkring)
Hierdoor houdt je wat meer 5,5Mhz over na de videodedectie. ratelt het dan minder? (er kan wel wat geluid in beeld verschijnen, maar voor deze test maakt dat niet uit)