Ik probeer tapes in te lezen op mijn ZX Spectrum 48K+. Als tapedrive heb ik een Sanyo DR-202A.
De Sanyo lijkt in orde, enige dat ik niet kan controleren is of de afspeelsnelheid goed is. De koppen zijn gereinigd, en ook het aandrukwiel is weer helemaal schoon. Bij afspelen komt het geluid uit de speaker als je Monitor indrukt, en vooruit en achteruitspoelen gaat snel en soepel.

Ik heb op de ZX aangesloten met een stereo-mini-jack naar stereo-mini-jack kabel. Zowel op de interne tape poorten op de ZX, als op de twee die in de Expansion 1 module zitten. Die module moet een eigen A/D omzetting hebben, aangezien deze enkel via de digitale uitbreidingsbus op de ZX is aangesloten. In feite heb ik dus 2 verschillende A/D circuits geprobeerd. Ik heb nog wat gerommeld met standen van de volumeschuif, maar het resultaat lijkt het beste als deze op max staat.

Ik heb 4 voorbespeelde bandjes. Bij eentje krijg ik uiteindelijk een laadscherm, maar met de melding: reading block 2A, rewind to block 23.
De andere twee tapes tonen enkel wat cyaan/rode strepen bij de beginblokken, maar niet de geel/blauwe als de code zelf begint.

Hoe kan ik fouten opsporen in dit leesproces, zie ik iets over het hoofd? Graag tips om het inlezen aan de praat te krijgen.

De Spectrum had een vrij eenvoudige FSK-decoder, en de modulatie was daarom ook vrij robuust. Er moet wel voldoende audiospanning zijn - soms zakt het audio op oude opnames af en toe wat in.

Tegenwoordig kun je op je pc mooi het signaal bekijken en desnoods bewerken.
Hier wordt het probleem ook besproken:

https://retrocomputing.stackexchange.com/questions/12783/what-should-b…

Kan toch iets zijn met het tapedeck hoor.

Ik heb de ooit sinclair ZX spectrum 48K nieuw gekocht en daarbij een nieuwe eenvoudige cassetterecorder. Dat wilde echter niet samen werken. Met mijn technics cassettedeck ging het daarentegen wel goed. Blijkbaar was er toch kwalitatief een verschil tussen beide cassette spelers. Ik kon toen echter niets nameten of controleren, en ben verder gegaan met mijn technics deck.

Achteraf gesproken ging het met het deck waarschijnlijk wel goed omdat ik de signaalsterkte in dat deck kon regelen. Met die recorder kon ik niets regelen.

Ik denk dus dat FET hier een punt heeft.

Mijn cassettedeck van toen. Een technics M14.

Op zondag 12 mei 2024 15:24:25 schreef blanka:
Ik heb op de ZX aangesloten met een stereo-mini-jack naar stereo-mini-jack kabel.

Probeer het eens met 1 kanaal, maar dit is toch een mono datarecorder?

BTW, de kop van de C1530 (C64) werd wel eens vervangen door een stereokop, en dan was er bij geleende cassettes vaak een azimut probleem.

Ja de uitgang is mono, maar ik heb geen mono minijack kabel paraat. Dat kan dus uitmaken?

En hoe zijn de cassettes er na 40 jaar aan toe?
Het magnetisme verdwijnt langzaam.
Luister maar eens oude casette's of banden af, die klinken dof la vele jaren opgerold te hebben gelegen.
Dan is het idee het in een pc, wat @FET aangeeft, denk ik een goede oplossing.
Dan kan het signaal opgepoetst worden.

Op zondag 12 mei 2024 22:19:17 schreef blanka:
Ja de uitgang is mono, maar ik heb geen mono minijack kabel paraat. Dat kan dus uitmaken?

Ja dat kan inderdaad uitmaken. Afhankelijk van hoever je hem in het gaatje stopt en hoe de chassis delen zijn uitgevoerd heb je wel of geen aardverbinding of juist wel of geen signaalverbinding. Maar het kan ook gewoon goed gaan.

Je kunt dit proberen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (23%)]

Op zondag 12 mei 2024 16:21:08 schreef Frederick E. Terman:
De Spectrum had een vrij eenvoudige FSK-decoder, en de modulatie was daarom ook vrij robuust. Er moet wel voldoende audiospanning zijn - soms zakt het audio op oude opnames af en toe wat in.

Tegenwoordig kun je op je pc mooi het signaal bekijken en desnoods bewerken.
Hier wordt het probleem ook besproken:

https://retrocomputing.stackexchange.com/questions/12783/what-should-b…

Dank, het hielp om even het signaal op te nemen met Audacity en te schuiven met het volume tot het netjes uitzag. Volume op 75% werkt goed.

Even een vraag uit nieuwsgierigheid aan TS.
Ben jij diverse oude computers weer nieuw leven aan het inblazen gezien de meerdere topics?
Dat is wel leuk.

Op zondag 12 mei 2024 22:52:47 schreef revado:
Even een vraag uit nieuwsgierigheid aan TS.
Ben jij diverse oude computers weer nieuw leven aan het inblazen gezien de meerdere topics?
Dat is wel leuk.

Klopt ja. Ik richt me vooral even op wat Z80 bakken, ik wil me aan machinecode gaan wagen, en dan is het handig als dat hetzelfde is. Ik haal ze ook de klas in. Hopelijk een keer een leerling zo gek krijgen dat ie Z80 gaat programmeren...
Heb vooral P2000T's, daar heb ik zeer veel spullen van/voor, en 1 ZX 48+, 1 CPC 464, broodtrommel C64 en C128.
En een keur aan schattige kleuren CRT TV's. Zoveel bijpassend moois gemaakt. En, nee, niet de generieke beige made-in-Taiwan lijn die alles opgeplakt kreeg van Philips tot Commodore, voor de prijs van 1 saaie 1084 heb je wel 5 leuke andere.

Leuk idee en ook leuk om te doen.
Die oude apparaten hebben iets, dat is zeker!
Ik heb de zx80 , zx81, spectrum en de QL gehad ooit.
Alles is weg, alleen de QL moet nog ergens ( deels uit elkaar) liggen in een doos.
Daar zat zo'n microtape lezer op.
Dat waren een soort micro 8 track bandjes.
Sir Sinclair was een bijzondere uitvinder!

Microtape zat ook bij mijn 48+. Geen idee of die werkt. Het is wel wat gepruts om iedere bak die binnenkomt weer helemaal gebruiksklaar te hebben. En soms is het ook zoeken naar combinaties. Heb je bepaalde hardware, maar moet er ook bepaalde software bij. Zo had ik een P2000T high-res bord, maar géén bijbehorende software. Dat is inmiddels wel gevonden en werkend. 256x256 pixels x16 kleuren is best leuk op een bak die standaard enkel Teletekst-graphics heeft.

Ik probeer ook nieuwe dingen te koppelen. Zo kun je in een P2000T bijvoorbeeld moderne 512kB RAM chips stoppen, en met de standaard bankselectie past er dan ineens 2080kB RAM in. En door de RS232 op te voeren, kun je dan ineens verbinden met internet en past er veel in de computer. Ook leuk zijn de home-brew groepen die met moderne compilers veel meer uit de Z80 persen dan vroeger leek te kunnen. Zo is de truc tegenwoordig om de stack als bulk-kopieerhulp te gebruiken, dat is sneller dan de ingebouwde LDIR instructie.

[Bericht gewijzigd door blanka op (14%)]

Het is ook verbazend dat die apparaten nog gewoon werken.
Misschien en rotte backup batterij of accu, maar de elco;s en zo doen het meestal nog gewoon.
Ik heb een oeroude dos laptop liggen, zo'n grote toshiba met oranje scherm en een harddisk die opstijgt als een DC 9.
Die is zeker 15 jaar niet meer aan geweest.
Spanning er op en gewoon starten, wel met de melding dat de tijd niet klopte.

Op zondag 12 mei 2024 23:45:10 schreef revado:
Het is ook verbazend dat die apparaten nog gewoon werken.

En ze zouden op iFixit postuum allemaal een 10 scoren voor repareerbaarheid. Een enkele prop-en-vouw machine daargelaten, zoals een Casio CZ 101.

Op school ligt ook zo'n oeroude Toshiba die opstijgt, alleen is het scherm daar wel een groot verticale strepenfestijn, amper te lezen. Is dat bandkabelbreuk, of het scherm zelf. Ik heb daar eigenlijk geen goesting in...

[Bericht gewijzigd door blanka op (27%)]

Bij die oude schermen is het vaak de aanhechting van de bandkabel op het scherm.
Ik heb dat eens getracht te herstellen maar dat is niet echt een succes geworden.

De aanhechting is het enige wat er eventueel nog aan te herstellen is. Bandkabel zelf stuk is einde verhaal, scherm stuk ook.