Op dinsdag 7 mei 2024 15:59:47 schreef Bavelt:
Ik heb een andere modulator gepakt, maakt niet veel uit.Omdat ik meerdere toestellen heb, kan ik de antenne-ingang parallel zetten.
In het andere toestel gaat het wel goed met de geluid in beeld.
Dan zou het met deze ook goed moeten kunnen gaan. Ergens in het toestel moet dus iets niet lekker zitten.
De geluids MF, het 5,5 MHz circuit.
Kan je zonder meetzender, gewoon op signaal, afregelen. Afstemmen op goed beeld, dus kleursignaal moet stilstaan.
Pas op, de kerntjes willen wel eens vast zitten.
Op dinsdag 7 mei 2024 23:59:27 schreef pararuud:
[...]De geluids MF, het 5,5 MHz circuit.
Kan je zonder meetzender, gewoon op signaal, afregelen. Afstemmen op goed beeld, dus kleursignaal moet stilstaan.
Het is een zwart/wit toestel...
Op dinsdag 7 mei 2024 23:42:34 schreef kris van damme:
Als je dan toch op weerstandenjacht bent, check ook eens de hoogomige weerstanden in het audio MF, en zeker R10 (1 Mohm).verder, als test zou je eens een 100 Ohm weerstand in serie kunnen zetten met C53 ( de 33,4 Mhz zuigkring)
Hierdoor houdt je wat meer 5,5Mhz over na de videodedectie. ratelt het dan minder? (er kan wel wat geluid in beeld verschijnen, maar voor deze test maakt dat niet uit)
R10 is 10K volgens het schema.
Ik kan C53 eigenlijk niet vinden in het schema...(Kijk vast verkeerd)..
Krelis Vonketrekker
Golden Member
C53, 50 uF. in de voeding! In de boven onder regel staan de component nummers, waardoor je ze makkelijker vind.
Op woensdag 8 mei 2024 18:13:04 schreef Bavelt:
[...]
R10 is 10K volgens het schema.Ik kan C53 eigenlijk niet vinden in het schema...(Kijk vast verkeerd)..
ik gebruikte een andere versie vh schema. op het schema dat jij gebruikt gaat het over R22 (in audio MF) en C55 (33,4 zuigkring).
dat was even zoeken, maar het blijkt dat ik met het schema van de 210 voor mijn neus zat. circuits zijn dezelfde, maar nummertjes niet 
Op dinsdag 7 mei 2024 15:12:02 schreef Bavelt:
Is het 'beeld in het geluid' meestal te wijten aan verlopen afstemkringen?Of kan het ook een andere oorzaak hebben?
Het hoeft niet altijd een verlopen kring te zijn. Aangezien er nog beeld meekomt in het 5,5MHz signaal moet de limiter héél goed zijn werk doen. Er wordt dan ook op verscheiden plaatsen gelimiteerd , en de buisinstellingen moeten correct zijn. er wordt hier ook geen ratiodedector toegepast, de limiterende eigenschappen daarvan zijn gewoon ontoereikend voor dit grillig MF signaal.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (69%)]
Ik ben weer even wat verder gegaan met mijn beeld in geluid verhaal.
Wie kijkt even mee, hoe werkt dit nu?
X2 en X3 zouden de geluidsdetectie verzorgen. X2 heeft een Uf van 0,44V,
X3 heeft 0,244V. Het leek me dat deze gelijk zouden moeten zijn, die 0,44 lijkt me daarbij wat veel voor een germaniumdiode als de OA81.
Ik had geen OA81;s meer, en heb ze maar vervangen door 1N60. Kan dat?
Het 'beeld in geluid' blijft evenwel.
Maar hoe werkt deze detectie? Via R19/R20 , een soort spanningsdeler, wordt het geluid signaal aan de LF eindtrap aangeleverd.
Wat doen deze diode's dan in deze schakeling?
Opgemerkt kan nog worden dat het niet uitmaakt of X3 er wel of niet in zit, X2 doet blijkbaar het werk.
Kan dat kloppen?
Beeld in geluid is een kwestie van afstemmen en afregelen bij dit soort TV's zoek de 'fout' niet in de detector zelf. Ik zelf heb die 5.5Mc kring nooit nageregeld. Maar je hebt geloof geen spul daarvoor. (sweeper)
Ik kan wel met die afstemkring(en) aan de gang gaan. Maar wilde het detectieschema ook een beetje snappen.
Op donderdag 16 mei 2024 17:34:29 schreef Bavelt:
Maar hoe werkt deze detectie? Via R19/R20 , een soort spanningsdeler, wordt het geluid signaal aan de LF eindtrap aangeleverd.
Wat doen deze diode's dan in deze schakeling?Opgemerkt kan nog worden dat het niet uitmaakt of X3 er wel of niet in zit, X2 doet blijkbaar het werk.
Kan dat kloppen?
X3 moet er wel degelijk inzitten
(met slechts één diode wordt het een flankdetector)
dit is een foster-seeley detector.
de secundaire van de laatste MF trafo is afgestemd op 5,5Mhz. daardoor draait hij met 90° fazeverschil tov de primaire; X2 en X3 detecteren om beurten de pieken. In principe is de som 0 volt, als het zaakje helemaal symmetrisch is. (hier is dat niet).
belangrijk: er wordt een klein beetje primair signaal toegevoegd via C 28,
dat wordt gesommeerd met de secundaire spanningen en mee gedetecteert. veranderd de 5,5Mhz (door de zwaai) dan blijft de fazeverschuiving geen 90° en door de sommering van primair en secundair signaal gaan beide diodes een verschillend niveau gaan gelijkrichten.
Das héél snel en niet compleet uitgelegd. wellicht vind je op wiki nog wel wat als je zoekt op foster-seeley.
belangrijk is dat limiteren al voor de detectie moet gebeuren, foster-seeley limiteert zelf niet, dus in wezen kan daar de fout niet zitten.
Op donderdag 16 mei 2024 17:58:25 schreef Bavelt:
Ik kan wel met die afstemkring(en) aan de gang gaan. Maar wilde het detectieschema ook een beetje snappen.
Oke, misschien heb je hier wat aan voor mij is het te lang geleden om goed te kunnen uitleggen hoe het werkt, maar gelukkig is er het Internet
edit: eerst even een postje lezen van Kris was wel handig geweest 'Foster Seeley' schoot vanuit het geheugen omhoog...
Op vrijdag 17 mei 2024 09:16:16 schreef kris van damme:
[...]X3 moet er wel degelijk inzitten
(met slechts één diode wordt het een flankdetector)
Maar hoe kan het dan dat bij mij het alleen werkt als X2 er in zit en ik geen effect merk als ik X3 er uit haal?
belangrijk: er wordt een klein beetje primair signaal toegevoegd via C 28,
Maar C28 is toch aan GND aangesloten? Die voert een signaal toch af?
belangrijk is dat limiteren al voor de detectie moet gebeuren, foster-seeley limiteert zelf niet, dus in wezen kan daar de fout niet zitten.
Wat bedoel je met limiteren?
Op zaterdag 18 mei 2024 00:04:41 schreef Bavelt:
[...][...]
Maar C28 is toch aan GND aangesloten? Die voert een signaal toch af?
[...]
zijn bovenkant toch niet?? C28 staat in serie met de stroom door de primaire. het signaal van de bovenste aansluiting gaat naar de secundaire, om daar gesommeerd te worden met de secundaire spanning.
[...][...]
Wat bedoel je met limiteren?
het 5,5Mhz signaal bevat zowel FM als AM modulatie. Die AM modulatie moet er uit, anders wordt die mee gedetecteerd. dat gebeurt door het singaal te limiteren, vlak te scheren. Het is net de overgebleven AM modulatie die de brom veroorzaakt. X1 werkt hier duidelijk als zelfinstellende limiter.
[...]Maar hoe kan het dan dat bij mij het alleen werkt als X2 er in zit en ik geen effect merk als ik X3 er uit haal?
dat is een goede vraag. één enkele diode doet in de foster-seeley uiteraard ook al aan FM dedectie, maar met meer vervorming, en minder uitgangssignaal.
Hier gaat het om een niet symmetrische detector (een diode ligt aan de grond) en het cicruit is ook al niet helemaal symmetrisch en de RF smoorspoel zit er niet in. maakt het lastig om de invloed van ieder component juist in te schatten, maar zoals eerder geschreven, het signaal moet gelimiteerd, dus AM vrij aan de detecor aankomen aangezien die laatste zowel AM als FM demoduleert en de AM brom er dus gewoon doorkomt.
Ok,dank @Kris.
Ik begin het schema al wat meer te doorgronden.
Zo even nog wat losse vraagjes:
Ze gebruiken voor X1,X2 en X3 een OA81. Die heb ik niet. Zijn dat echt kritische componenten, of zou ik, daar straffeloos de germanium diode 1N60 voor kunnen gebruiken? Die heb ik nl in overvloed.
De MF trafootjes bij B1, B2 en voor de detectie zijn afgestemd op 5,5 MHz.
Wat is nu het meest kansrijk/handig om mee te beginnen met afregelen om het beeld uit het geluid te krijgen?
Op zaterdag 18 mei 2024 01:12:21 schreef Bavelt:
Zo even nog wat losse vraagjes:
Ze gebruiken voor X1,X2 en X3 een OA81. Die heb ik niet. Zijn dat echt kritische componenten, of zou ik, daar straffeloos de germanium diode 1N60 voor kunnen gebruiken? Die heb ik nl in overvloed.
zijn het echte?, dus puntcontact (er worden nogal wat schottky diodes verkocht als 1N60 puntcontact, vandaar de vraag..)
Aangezien de frequentie hier niet echt hoog is voldoet zowat iedere GE puntcontact diode, maar de dichtste "moderne" vervanger is de AA112.
Nu gaan die diodes niet gauw stuk, maar ik begrijp dat de OA81 in het toestel een enorm verschil hebben in voorwaartse spanning?
Op zaterdag 18 mei 2024 01:12:21 schreef Bavelt:
De MF trafootjes bij B1, B2 en voor de detectie zijn afgestemd op 5,5 MHz.
Wat is nu het meest kansrijk/handig om mee te beginnen met afregelen om het beeld uit het geluid te krijgen?
dat is op afstand moeilijk te overzien, omdat het gehele MF en de videodetector mede verantwoordelijk is voor het geluid. Het kan dus ergens anders fout gaan, AGC bvb, met ratel als gevolg.
Als eerste zou ik de 33,4Mhz zuigkring eens losmaken om te checken of je dan van de ratel vanaf bent, zou moeten.
Ik had ondertussen een boel componenten vervangen rond de detector en limiter.
Alles netjes gesoldeerd, en nu... geen geluid meer.. 
Héél in de verte hoor ik iets, maar vooral alleen maar een hoop geruis en geknisper.
Heb dus ergens iets niet goed gedaan. Maar het is wel lastig foutzoeken om uit te vogelen wáár het nu mis gaat..
Dit is inmiddels opgelost (een pootje van een weerstand los).
Maar per ongeluk kwam ik er achter dat zonder C27 (3,2UF) in het limiter-circuit de geluidverstoring véél minder is en dus een beter geluid oplevert.
Hoe zou dat nu kunnen? 
Edit: na alles goed opnieuw solderen en metalen afschermblikjes weer op hun plaats te hebben gemonteerd lijkt het nu toch heel aardig.
Het enige wat nog lastig is, is dat het kanaal niet helemaal 100% goed is af te stemmen. Dat kun je zien aan de ondertitels, die nét niet helemaal wit zijn.
Het is bijna goed te krijgen met de fijnafstemmings-knop van de kanalenkiezer, maar het laatste 'zetje' in de goede richting wordt voorkomen omdat de afstemming tegen zijn eindpunt aanloopt (mechanische stop).
De knop redt het dus nét niet...
Wellicht kan ik dat elders compenseren..
Op zondag 19 mei 2024 16:38:12 schreef Bavelt:
Dit is inmiddels opgelost (een pootje van een weerstand los).Maar per ongeluk kwam ik er achter dat zonder C27 (3,2UF) in het limiter-circuit de geluidverstoring véél minder is en dus een beter geluid oplevert.
Hoe zou dat nu kunnen?
Edit: na alles goed opnieuw solderen en metalen afschermblikjes weer op hun plaats te hebben gemonteerd lijkt het nu toch heel aardig.
Je bedoelt dat het nu goed werkt, ook met C27 aangesloten?
het moment dat het beter werkte zonder C27, was er waarschijnlijk nog iets anders ontbrekend, waardoor de eerste audio MF buis niet kon limiteren. Als je C27 losmaakt, krijgt die buis wat meer negatief rooster, en gaat beter limiteren, althans zo denk ik erover op afstand.
Op zondag 19 mei 2024 16:38:12 schreef Bavelt:
Het is bijna goed te krijgen met de fijnafstemmings-knop van de kanalenkiezer, maar het laatste 'zetje' in de goede richting wordt voorkomen omdat de afstemming tegen zijn eindpunt aanloopt (mechanische stop).
De knop redt het dus nét niet...Wellicht kan ik dat elders compenseren..
Als je modulator op het juiste kanaal staat en niet bijregelbaar is, dan moet je voor dat kanaal de oscillator in de tuner iets bijstellen, uiteraard, enkel op de strip voor dat kanaal.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tenzij dit kanaal een video recorder RF uitgang oid is, dan was kanaal 0 of het hoogste kanaalnummer nodig om het beeld goed te krijgen met afstemming meen ik.
Dat had met sync te maken. Kanaal nul of hoogste veranderde iets aan de syncscheider. Dat heeft deze tv niet.
Op maandag 20 mei 2024 00:26:59 schreef testman:
tenzij dit kanaal een video recorder RF uitgang oid is, dan was kanaal 0 of het hoogste kanaalnummer nodig om het beeld goed te krijgen met afstemming meen ik.
In 1958 was er van een videorecorder nog geen sprake, zelfs voor opname/TV studio was het nog niet ingeburgerd. (De allereerste videorecorder, de quadruplex verscheen op de markt in 1956 en voor die prijs kocht je een huis...(je had ook een huis nodig om hem te stallen
))
maar Bavelt heeft de weerstandjes in de trommeltuner vernieuwd, en dat geeft gegarandeerd een frequentieshift. ( een weerstandje vertegenwoordigd een zekere capaciteit en inductie, bij tuners speelt dat een rol, zeker in band III )
Het toestel speelt een spel met me...
Ik had wat weerstanden gemeten en de te grote afwijkingen vervangen.
En nu..Geen HSP meer. Dus een nieuwe klus om te klaren. Staat helemaal los van het vorige, zoals de kanalenkiezer. Dat komt later. Eerst maar eens HSP en dus beeld.
Uiteraard ben ik aan het meten geslagen, maar heel veel waarden rond de lijnoscillator /lijneindtrap kloppen gewoon voor geen meter..
Er gaat iets fout in de lijnoscillator.
Zo meet ik op pen 3 van B12 140V tt ipv de veronderstelde 35V. Dat kan natuurlijk niet.
Maar het belangrijkste: De puls die daar op staat is ca 100Khz. Die frequentie vind ik overal terug rond B12.
De vraag: wie is nu de eigenlijke oscillator, de triode B12t? En welke elementen verzorgen de frequentie? Dat zou toch rond de 15.625 Hz moeten zijn lijkt me toch?